خانهاخبار
همه آنچه از آستون مارتین والکری می‌دانیم

همه آنچه از آستون مارتین والکری می‌دانیم

کمپانی انگلیسی آستون مارتین در حال تدارک یک ابرخودرو است که با نام AM-RB 001 شناخته می‌شود. این هایپرکار حرف‌های زیادی برای گفتن خواهد داشت. اما در حال حاضر چه چیزی از آن می‌دانیم؟
۱۳۹۶/۴/۲۸

آستون مارتین در حال تدارک یک ابرخودرو با نام احتمالی والکری است تا با آن به مصاف رقبای قدرتمندی چون بوگاتی، پورشه، فراری و کوئنیگزگ برود. البته به ادعای انگلیسی‌ها، والکری یک سروگردن از همه رقبا بالاتر است و عملکردی در حد خودروهای فرمول 1 دارد.  آستون مارتین چند ماه قبل از نخستین کانسپت و طرح احتمالی والکری رونمایی کرد و با نسبت قدرت به وزن 1:1، خط و نشان برای رقبا کشید. این خودرو با نام رمز AM-RB 001 شناخته می‌شود و آستون مارتین برای ساخت آن از تیم فرمول 1 ردبول کمک گرفته است.

البته پیش از این کوئنیگزگ با معرفی نسخه‌ای خاص از آگرا به نام One:1 قدم اول را برای این اتفاق برداشت و اکنون نوبت دیگر خودروسازان است تا توانایی‌های خود را نشان دهند. اما اطلاعات منتشر شده از والکری از منابع رسمی نبوده‌اند بنابراین نمی‌توان به آنها اعتماد کرد ولی قصد داریم نگاهی به تمام آنچه از والکری می‌دانیم داشته باشیم.

image

آیا نامی برای آن انتخاب شده است؟

والکری یکی از نام‌های احتمالی برای ابرخودروی آستون مارتین است. نام رمز آن AM-RB 001 است و قطعا نام آن با حرف V شروع می‌شود. به گفته یکی از اینسایدرها 5 یا 6 گزینه برای نام هایپرکار آستون مارتین وجود دارد.

چه قیمتی خواهد داشت؟

در بریتانیا پیش بینی می‌شود که قیمت آن بین 2.6 تا 3.9 میلیون دلار باشد. البته این قیمت پس از فروخته شدن تمام نسخه‌ها قطعا افزایش خواهد یافت چراکه این، خاصیت خودروهای خاص است. تعداد نسخه‌هایی که قرار است تولید شوند، بین 99 تا 150 نسخه با مجوز حرکت در خیابان و 25 نسخه مخصوص پیست خواهد بود. به گفته رئیس آستون مارتین، آقای پالمر، تاکنون 370 درخواست برای این خودرو نهایی شده‌اند. نخستین سفارشات هم از اوایل سال 2019 تحویل مشتریان خواهند شد.

image

چقدر قدرت خواهد داشت؟

این ابرخودرو از یک موتور 12 سیلندر قدرت می‌گیرد که حجم آن هنوز مشخص نیست و توسط یک سازنده دیگر ساخته خواهد شد. هیچ ابزار پرخورانی (توربوشارژ یا سوپرشارژ) در این موتور استفاده نخواهد شد چراکه به عقیده آقای پالمر، صدای خروجی یک موتور تنفس طبیعی بهتر است. آستون مارتین می‌گوید که والکری به ازای هر کیلوگرم وزن، یک اسب بخار قدرت دارد و از آنجا که وزن مورد هدف انگلیسی‌ها برای آن 1000 کیلوگرم است، قدرت موتور هم چیزی مابین 900 تا 1000 اسب بخار خواهد بود. به علاوه گفته می‌شود کمپانی در نظر دارد از سیستم KERS (سیستم بازیابی انرژی حرکتی) برای آن استفاده کند.

چقدر سریع است؟

همان طور که اشاره کردیم، این ابرخودرو به عنوان نسخه‌ای خیابانی از یک خودروی فرمول 1 شناخته خواهد شد. نسخه جاده‌ای آن حتی از نظر عملکرد در پیست، با خودروهای LMP1 برابری می‌کند. البته ظاهر آن هم چندان به خودروهای LMP1 نیست. عملکرد در پیست یک بحث است و سرعت زیاد بحث دیگر. بعید است که والکری بتواند به سرعت 420 کیلومتر بر ساعتی بوگاتی شیرون حمله کند. یکی از مهندسان این پروژه می‌گوید:

رسیدن به سرعت بالا کار دشواری نیست و هدف ما هم دستیابی به سرعت‌های بسیار بالا نیست. خواسته ما لذت بردن از رانندگی است. داشتن خودرویی که سریع‌ترین است، موضوع کاملا متفاوتی است. به علاوه والکری باید در محیط شهری هم قابل استفاده باشد.

image

آیا واقعا یک خودروی جاده‌ای و شهری است؟

آستون مارتین می‌گوید که والکری طراحی شده تا در جاده و شهر قابل استفاده باشد و لذت رانندگی را به راننده هدیه دهد. مهندس این پروژه آقای نیووی می‌گوید که والکری از امکاناتی چون سیستم اطلاعات و سرگرمی و تهویه بهره خواهد برد و حتی می‌توانید از آن برای خرید کردن استفاده کنید! نیازی هم نیست برای راندن آن شرایط خاص فیزیکی و روحی را داشته باشید. اگر ما تنها یک نمونه از خودروهای LMP1 با امکان راندن در شهر بسازیم، در رسیدن به هدف خود شکست خورده‌ایم. بد نیست اشاره کنیم که سیستم‌های رفاهی در بسیاری از خودروهای قدرتمند به منظور کاهش وزن حذف می‌شوند.

والکری بسیار کوچک است، چگونه کسی می‌تواند سوار آن شود؟

نیووی می‌گوید:

خودروهای امروزی بزرگ و بدترکیب شده‌اند. ما قصد نداریم مسیر رقبا را برویم. مکلارن P1 و فراری لافراری 1.5 برابر والکری وزن دارند. خودروهای کوچک و سبک تجربه رانندگی بهتری در اختیار قرار می‌دهند. بزرگ بودن یک خودرو به این معنی است که شما تلاشی برای کاهش ابعاد آن انجام نداده‌اید. ممکن است در مسیر با جاده‌های بسیار باریک روبه‌رو شوید...

بنابراین ابعاد آن به چه شکل است؟ به گفته مارک ریچمن والکری کمی طویل‌تر، اندکی با قطر کمتر، و بسیار کم ارتفاع‌تر از ونتیج 8 سیلندر است. نیووی در گاراژ خانه خود یک فورد GT و یک مکلارن P1 دارد اما والکری با تنها 1 متر ارتفاع، حتی از آنها هم کوتاه‌تر است.

image

آیا فضایی برای پای سرنشین وجود دارد؟

دو صندلی در کنار هم در داخل کابین والکری وجود دارد و فرم قرارگیری پا در آن، شبیه به خودروهای فرمول 1 و LMP1 است. مارک ریچمن 190 سانتی متر قد دارد و در داخل آن راحت است. اما آقای نیووی می‌گوید که محفظه بار آن بزرگ نیست و تنها برای یک کیف کوچک جا دارد.

بال افزایش داون فورس چه زمانی آغاز به کار می‌کند؟

نیووی می‌گوید که بهترین خودرو در زمینه ایجاد داون فورس، ابرخودروی آستون مارتین است. این گفته به سادگی نبوده و 30 سال تجربه او در فرمول 1 پشت حرف‌های او نهفته است. به علاوه اینکه تز رساله او در دانشگاه هم مرتبط با همین موضوع بوده است. اما بال‌های بزرگ در پشت خودروهای اسپرت برای ایجاد داون فورس در سرعت‌های خاضی فعال می‌شود اما سرعت خاصی برای این اتفاق در والکری بیان نشده ولی عملکرد آن از سرعت 100 کیلومتر بر ساعت مشهودتر خواهد بود.

image

در چه پیستی باید عملکرد خود را ثابت کند؟

می‌توان گفت که بهترین مکان برای سنجش عملکرد یک خودرو پیست نوربرگ‌رینگ در کشور آلمان است اما آقای نیووی چنین اعتقادی ندارد. او می‌گوید:

شخصا علاقه‌ای به پیست نوربرگ‌رینگ ندارم چراکه خودروهای در سطح والکری در آن سنجیده نشده‌اند. تاکنون برای حضور والکری در پیست برنامه ریزی نشده اما همه چیز ممکن است اتفاق بیفتد.

چگونه می‌توان فهمید که این، یک آستون مارتین است؟

مارک ریچمن معتقد است که حتی اگر لوگوی آستون مارتین را از روی این خودرو برداریم، باز هم مردم آن را به عنوان یک آستون مارتین خواهند شناخت. شاید هم او درست بگوید اما چگونه؟ او ادامه می‌دهد از مولفه‌های مهمی مانند سبیل (جلو پنجره) والکری، خط و خطوط و نوع سقف می‌توان تشخیص را انجام داد. البته زبان طراحی و ارتفاع کم فنرهای تعلیق هم بی تاثیر نیستند.

image

آیا آستون مارتین باز هم خودروی موتور وسط در برنامه دارد؟

والکری اولین محصول آستون مارتین نیست که از سیستم موتور وسط بهره می‌برد. البته منظورمان کانسپت‌هایی از سوی این کمپانی انگلیسی است. به عنوان مثال ونتیج V8 در ابتدا قرار بود موتور وسط باشد اما بعد، با تغییر در طراحی موتور آن به همان جلو یعنی زیر کاپوت انتقال یافت. اما اندی پالمر می‌گوید که AM-RB 001 آغاز کننده راهی است که آستون مارتین را به سمت خودروهای موتور وسط می‌برد.

 

image

اخبار مشابه

برای ثبت نظر خود وارد حساب کاربری شوید.

دیدگاه‌ها (2 نظر)

ali

۱۳۹۶/۴/۲۸
عجب غولیه..........

مرتضی

۱۳۹۶/۴/۲۸
اوه اوه این ماشینه یا فضا پیما؟؟!!!