خانهاخبار
هر آنچه باید از عملکرد دستیار هوشمند الکسا در اچ‌تی‌سی U11 بدانید

هر آنچه باید از عملکرد دستیار هوشمند الکسا در اچ‌تی‌سی U11 بدانید

پس از هوآوی، اچ‌تی‌سی دومین شرکتی است که از دستیار صوتی الکسا برای پرچم‌دارش بهره می‌گیرد. این دستیار صوتی یکی از موفق‌ترین دستیارهای شخصی هوشمند است و یو ۱۱ هم یکی از نوآورانه ترین پرچم‌داران امسال که ترکیب این دو محصول با یکدیگر باید جالب به نظر برسد. اما آیا در واقعیت هم همین‌طور است؟
۱۳۹۶/۴/۲۷

اچ‌تی‌سی یو ۱۱ بهترین گوشی ساخته شده در تاریخ این کمپانی تایوانی است و همچنین یکی از پرچم‌داران جذاب امسال که ویژگی‌های جالبی دارد. علاوه بر طراحی شیشه‌ای خاص قاب پشتی که در زوایای مختلف تغییر رنگ می‌دهد و یک نوآوری خلاقانه محسوب می‌شود، ابتکار دیگر اچ‌تی‌سی قابلیت Edge Sense است که کارایی جالبی دارد.

image

اما تلاش‌های اچ‌تی‌سی برای جذب کاربران به یو ۱۱ به همین‌جا ختم نمی‌شود. از امروز، یو ۱۱ اولین گوشی هوشمندی خواهد بود که به صورت تمام صوتی و بدون نیاز به دست با الکسا در تعامل است. در حال حاضر سایر گوشی‌ها و اپلیکیشن‌ها هم به شما اجازه دسترسی به الکسا را می‌دهند، اما برای باز کردن اپ نیاز به فشردن یا لمس کلید پیش از بیان فرمان صوتی خود دارید. اچ‌تی‌سی با درک این موضوع، این مشکل را در یو ۱۱ حذف کرده است.

تنها لازم است نام الکسا را بگویید و دستیار هوشمند آمازون آماده اجرای دستورات خواهد بود. دقیقا مانند تجربه کاربری با اسپیکرهای اکو و اکو دات آمازون که کاملا به‌وسیله صوت کنترل می‌شوند. ممکن است این قابلیت جالب به نظر برسد، اما بر اساس تجربه TheVerge در طول یک هفته گذشته، این تجربه دقیقا مشابه کار با اسپیکرهای اختصاصی آمازون نیست. حال با اضافه شدن الکسا به یو ۱۱ به طور رسمی، این گوشی دو دستیار صوتی و سه دستیار مجازی دارد. گوگل اسیستنت که در حال حاضر در همه پرچم‌داران اندرویدی وجود دارد و دستیار شخصی خود اچ‌تی‌سی که Sense Companion نام دارد هم پیش از الکسا در این گوشی فعال بوده‌اند. ممکن است شما هم با ما هم عقیده باشید که این تنوع زیاد منجر به سردرگمی در استفاده از این دستیارها و تشخیص بهترین آن‌ها خواهد شد.

image

پرچم‌دار اچ‌تی‌سی مانند اسپیکرهای هوشمند اکو همیشه برای شنیدن نام الکسا و اجرای دستورات فعال است اما دقیقا از پس اجرای همه کارهایی که اکو و اکو دات انجام می‌دهند، بر نمی‌آید. همچنین قادر است همه کارهایی را که گوگل بات انجام می‌دهد و بسیاری از وظایف گوگل اسیستنت را اجرا نماید. در واقع تعامل گوشی یو ۱۱ با الکسا در آغاز بسیار خوب است ـ همان‌طور که انتظار می‌رود کار کند ـ اما هنوز برای «عالی» شدن راه زیادی دارد؛ در ادامه با برخی از مشکلاتی که وب‌سایت TheVerge از یک هفته تجربه کار خود با الکسا روی یو ۱۱ منتشر کرده است، آشنا می‌شویم:

با گفتن «الکسا» این دستیار فعال می‌شود اما هنوز کمی بی دست و پا است!

بزرگ‌ترین تفاوت الکسا در یو ۱۱ با حضور آن در سایر دستگاه‌ها این است که با گفتن نام «الکسا»  فعال خواهد شد و نیاز به فشردن یا لمس چیزی نیست؛ دقیقا همان‌گونه که با گفتن OK Google می‌توانیم گوگل اسیستنت را فعال کنیم یا با گفتن Hey Siri برای فعال کردن دستیار اپل در آیفون (که ممکن است نیاز به تکرار مجدد عبارت برای فعال‌سازی آن باشد). اما با گفتن «الکسا» نمی‌توانید قفل گوشی را باز کنید، بنابراین اگر گوشی دور از شما باشد و دستیار خود را صدا بزنید، الکسا فعال می‌شود و صفحه نمایش روشن می‌شود ولی باید خودتان قفل گوشی را باز کنید. گوگل اسیستنت این قابلیت را دارد که با تشخیص صدای کاربر و بدون نیاز به لمس گوشی، قفل گوشی را باز کند یا به سوالات پاسخ دهد.

الکسا نمی‌تواند بسیاری از انتظارات کاربر از دستیار صوتی روی گوشی هوشمند را برآورده کند!

در حالی‌که روز گذشته اعلام کردیم الکسا در بازه زمانی یکساله رشد چشمگیری داشته و حتی سیری و کورتانا را هم کنار زده است، نویسنده TheVerge معتقد است که این دستیار نمی‌تواند تمام آنچه که از یک دستیار صوتی روی تلفن همراهش انتظار دارد را برآورده کند. در واقع این دستیار صوتی یک دستیار شخصی خانگی است که در لوازم خانگی هوشمند مانند اسپیکرها عملکرد بسیار خوبی از خود به نمایش گذاشته است اما به عنوان یک دستیار صوتی همیشه همراه، نیاز به تکامل دارد. نمی‌توان با الکسا پیام متنی ارسال یا تماس تلفنی برقرار کرد، نمی‌تواند اپلیکیشن‌های دیگر را باز کند و توانایی مسیریابی به یک مقصد را ندارد. در عین حال دستیار شخصی گوگل به راحتی می‌تواند تمامی این کارها را انجام دهد.

image

عملکرد الکسا روی U11 کاملا مشابه با عملکرد آن روی اسپیکرهای اکو نیست

الکسا در یو ۱۱ می‌تواند از طریق آمازون موسیقی پخش کند، وظایف جدید را به لیست کارهای شما اضافه کند، جوک بگوید، اطلاعات آب‌ وهوا را بررسی کند، گجت‌های هوشمند خانه را کنترل کند، رویدادهای جدید را در تقویم ثبت کند، نتایج مسابقات ورزشی را اعلام کند، به برخی سوالات جواب دهد و چند کار دیگر. اما امکان پخش موزیک از سایر سرویس‌ها مانند اسپاتیفای، پاندورا، iHealthRadio و سایر سرویس‌های پخش موسیقی که اسپیکر اکوو از آن‌ها پشتیبانی می‌کند، در الکسا بر روی یو ۱۱ وجود ندارد، نمی‌توانید از طریق یو ۱۱ با سایر دستگاه‌های اکو تماس بگیرید، نمی‌توانید Alexa Message ارسال کنید، هشدار ساعت و تایمر و یا یادآور تنظیم کنید.

الکسا نمی‌داند که می‌تواند از یک صفحه نمایش بزرگ بهره بگیرد!

بر خلاف اسپیکر Echo Show که الکسا از تمامی صفحه نمایش آن بهره می‌گیرد، این دستیار در یو ۱۱ از تمام صفحه نمایش برای نمایش از اطلاعات استفاده نمی‌کند. تمامی تعاملات الکسا مبتنی بر صوت است: شما یک فرمان صوتی ارسال می‌کنید و الکسا (که صدای آن مشخص می‌کند که در حال حاضر خانم است) پاسخ می‌دهد.

image

تنها جلوه تصویری این دستیار در یو ۱۱ این است که اپ در قسمت پایین صفحه نمایش بخشی به صورت پاپ‌آپ ظاهر می‌شود و هر گاه الکسا در حال گوش دادن یا پردازش دستورات باشد، حلقه‌ای در قسمت آبی رنگ می‌درخشد. همچنین اعلانی به همراه کارهایی که می‌توانید از الکسا بخواهید نمایش داده می‌شود. اگر الکسا می‌توانست از نمایشگر گوشی برای نمایش اطلاعات استفاده کند بسیار کاربردی‌تر می‌بود؛ برای مثال اطلاعات آب و هوا یا قرار ملاقات‌های تنطیم شده در تقویم. البته اچ‌تی‌سی می‌گوید که انتظار دارد مردم برای مشاهده اطلاعات بیشتر از اپ Alexa management آمازون استفاده کنند.

خرید صوتی فعال است، اما چرا؟

آمازون بسیار تلاش کرد تا قابلیت خرید از طریق صوت را در اسپیکرهای اکو جا بیاندازد، بنابراین حالا می‌توان با استفاده از چند عبارت ساده خریدهای خود از آمازون را انجام داد. این قابلیت در یو ۱۱ هم فعال است اما سوال اینجاست که وقتی می‌توان از اپلیکیشن موبایل آمازون برای گشت و گذار در محصولات و بررسی و در نهایت خرید محصولات استفاده کرد، چرا باید از دستور صوتی استفاده کنیم؟

در نهایت یک مزیت از ترکیب U11 با الکسا

همان‌طور که می‌دانید، یو ۱۱ دو ویژگی منحصر به فرد دارد، یکی طراحی بدنه پشتی دستگاه و دیگری قابلیت Edge Sense. این ویژگی به کاربر امکان می‌دهد تا با ایجاد فشار بر قسمت مخصوصی از کناره‌های بدنه گوشی، کارهای مختلفی انجام دهد. اچ‌تی‌سی پس از اضافه کردن الکسا به پرچم‌دارش، امکان استفاده از Edge Sense برای فعال کردن الکسا را هم اضافه کرده است. حالا کاربران می‌توانند به جای صدا زدن الکسا، از فشار بر بدنه گوشی برای فعال کردن آن استفاده کنند.

این دستیار صوتی در حال حاضر در کشورهای آمریکا، بریتانیا و آلمان فعال است و می‌توان از طریق پلی استور گوگل آن را دریافت کرد.

 

image

برچسب‌ها:

اخبار مشابه

برای ثبت نظر خود وارد حساب کاربری شوید.

دیدگاه‌ها (12 نظر)

hakim

۱۳۹۶/۷/۲۵
الان همین گوشی دستمه خیلی دوست دارم هنگ کنه ولی اصلا هنگ نمیکنه حتی یک هزارم ثانیه

کیانوش

۱۳۹۶/۴/۳۰
هر چی هم بزاره تو گوشی بازم یه ایرادی میگیره.
آخه مگه ایرانی ها چقدر از این قابلیت استفاده میکنن که ایراد میگیرین؟
تنها موقعی که فعالش میکنین موقعی هست که اشتباها دستتون بخوره روش .
HTC مخاطب خاص خودشو داره...من بشخصه اصلا نمیتونم با سامسونگ و اپل یا گوشی های دیگه کار کنم.

Mohi

۱۳۹۶/۴/۳۰
كساني كه تا حالا htc دست نگرفتن نظر ندن،اون وقت كه htc گوشي لمسي با سيستم عامل ميزد مابقي برندها داشتن ماشين لباس شويي سطلي توليد ميكردن،استراتژي اشتباهش باعث شد به اين روز بيفته وگرنه كيفيتش حرف اول رو ميزنه

Mohi

۱۳۹۶/۴/۳۰
Az sal 2013 htc one m7 drm ta hala hang nadidam,hich brandi enghad sag joon nis

rs76

۱۳۹۶/۴/۲۸
http://www.aparat.com/v/K6yaZ