خانهاخبار
دویچه بانک: فروش آیفون 8 سرمایه‌گذاران را ناامید می‌کند

دویچه بانک: فروش آیفون 8 سرمایه‌گذاران را ناامید می‌کند

گرچه این روزها طرفداران تکنولوژی برای رونمایی از آیفون 8 لحظه‌شماری می‌کنند و تحلیل‌گران بسیاری اعدادی جالب برای فروش این گوشی تخمین می‌زنند، اما تحلیل‌گران دویچه بانک آلمان معتقدند فروش آیفون 8 سرمایه‌گذاران را ناامید خواهد کرد.
۱۳۹۶/۴/۲۱

آیفون‌های اپل همیشه پیش از رونمایی سر و صدای زیادی می‌کنند و شایعات زیادی درباره‌شان منتشر می‌شود. با این حال آیفون 8 شاید متفاوت‌تر از تمامی آیفون‌هایی باشد که تا به حال دیده‌ایم. شایعات در مورد این گوشی حتی پیش از معرفی آیفون 7 آغاز شد و همچنان ادامه دارد. حال که روز به روز به زمان رونمایی از آن نزدیک می‌شویم، اخبار و شنیده‌ها نیز بیشتر می‌شود.

از آنجا که آیفون 8 قرار است در دهمین سالگرد معرفی آیفون رونمایی شود، انتظار می‌رود نسخه‌ای خاص باشد. تا به حال نیز تحلیل‌گران زیادی از فروش بالای احتمالی این گوشی سخن گفته‌اند. با این حال تحلیل‌گران بانک آلمانی دویچه در یادداشتی عنوان کرده‌اند که انتظارها از آیفون بعدی چندان منطقی نیست.

image

در تحلیلی که این بانک منتشر کرده آمده است که به احتمال فراوان فروش آیفون در سال‌های 2018 و 2019 سرمایه‌گذاران را ناامید خواهد کرد. تحلیل‌گران این بانک معتقدند افرادی که برای فروش آیفون 8 اعدادی فضایی تخمین می‌زنند، تغییراتی که بازار گوشی‌های هوشمند در این چند سال داشته را در نظر نمی‌گیرند. از جمله این تغییرات می‌توان به اشباع بازار گوشی‌های هوشمند در کشورهای توسعه‌ یافته، طولانی شدن مدت زمان تعویض گوشی کاربران، افزایش رقبا، به خصوص شرکت‌های چینی، و در نتیجه کاهش سهم از بازار اشاره کرد.

به گفته دویچه بانک، در سال 2015 همه چیز برای موفقیت آیفون 6 آماده بود. این نسخه از آیفون چند برتری خاص داشت که هرگز تکرار نمی‌شود و از جمله آن می‌توان به صفحه نمایش بزرگ‌تر (اولین آیفون با صفحه نمایش بزرگ‌تر از 4 اینچ) و اولین حضور رسمی در بازار چین اشاره کرد. عواملی از این دست باعث شد که اپل در سال 2015 موفق شود 231 میلیون دستگاه آیفون 6 بفروشد؛ رکوردی که تا به امروز هنوز تکرار نشده است.

image

بر اساس این تحلیل از آنجا که زمان تعویض گوشی کاربران تقریبا به 2.7 سال افزایش پیدا کرده، مقایسه آیفون 8 و فروشش در سال 2018 با آیفون 6 و فروشش در سال 2015 منطقی به نظر می‌رسد. بر اساس نظر این تحلیل‌گران آیفون 8 در بهترین حالت به فروش 230 میلیون دستگاه در سال 2018 دست خواهد یافت. با این حال تحلیل‌گران بسیاری این عدد را 244 میلیون تخمین زده‌اند که دویچه بانک می‌گوید نمی‌داند این سیزده میلیون دستگاه اضافی نسبت به سال 2015 چطور محاسبه شده است. این تفاوت در تخمین در حالی است که 65 درصد از گوشی‌های هوشمند فعال در دنیا قیمتی پایین‌تر از 300 دلار دارند و اکنون بازار گوشی‌های هوشمند به شدت اشباع شده است. علاوه بر این نرخ رشد بازار گوشی‌های هوشمند نسبت به سال 2015 به شدت کاهش یافته است. برای درک دقیق‌تر موضوع می‌توانید نمودار زیر را مشاهده کنید.

image

به تمام این مسائل باید این نکته را نیز اضافه کرد که بر اساس شنیده‌ها، آیفون جدید به شکل قابل‌ توجهی قیمت بالاتری نسبت به نسل‌های پیشین دارد و از طرفی به خاطر مشکلاتی که بر سر تولیدش وجود دارد، عرضه‌ آن محدودتر خواهد بود. تحلیل‌گران دویچه بانک می‌گویند:

معمولا زمانی که قیمت‌ افزایش پیدا می‌کند، تقاضا با کاهش رو به رو می‌شود. به نظر ما این فرضیه که با افزایش قیمت تقاضا نیز افزایش پیدا کند بسیار غیر محتمل است.

البته اگر اپل بتواند آیفون 8 را آنقدر متفاوت بسازد که صاحبان دستگاه‌های اندرویدی قانع شوند به آی‌او‌اس مهاجرت کنند، ممکن است بتواند تخمین‌هایی که در حال حاضر غیرمعقول به نظر می‌رسد را به حقیقت تبدیل کند.

نظر شما در مورد این تحلیل جدید چیست؟ آیا آیفون 8 می‌تواند بر خلاف نظر تحلیل‌گران دویچه بانک رکورد فروش آیفون 6 را بشکند؟

 

image

برچسب‌ها:

اخبار مشابه

برای ثبت نظر خود وارد حساب کاربری شوید.

دیدگاه‌ها (8 نظر)

سهیل

۱۳۹۶/۴/۲۲
آفرین. منم همین فکرو می کنم. واسه چی باید پولمونو بدیم آمریکاییها. درضمن جاهایی که چاره ای نداشته باشیم جنس آمریکایی می خریم ولی اگر جایگزین داشته باشه نخریم. تو گوشی جاگزین زیاده. اونم درست گفتی تو فیلم های آمریکایی خیلی گوشی اپلو نشون دادن و لپ تاپهاشو و فرهنگش کردن.

محمدرضا مهرنيا

۱۳۹۶/۴/۲۲
با عرض سلام و ادب خدمت دوستان و گردانندگان سايت....
بايد عرض کنم يکى از رموز موفقيت اپل چيزى نيست جز اينکه توانسته با سياستهايى که دارد کار کند که خواسته و ناخواسته در بيشتر فيلمها و مجلها و ماه نامه از مشهور دنيا در همه و همه جا حتى در همين جز اس ام خودمون هم براش تبليغ ميکنن بدون اينکه اين شرکت مجبور باشه هزينهاى گزافى بابت اين داستان بپردازد و هر چند سال يکبار که محصولاتش اماده اراء ميشوند خيالش از بابت تبليغ راحت است زيرا از اگر بگويم از چندين سال قبل تر رسانها و مردم در حال تبليغ براين اين شرکت بزرگ هستند و شايد اين همه يکى از سياستهاى حساب شده مرحوم استيو پل جابز بوده باشد که بنده به عنوان يک انسان در حد پرستش قبولش داشتم اره......!!!!
خلاصه داستان اين است و هم اينک سامسونگ هم در حال به کار گيرى اين نوع از سياستهاى تبليغاتى است و شايد ان هم بتواند طى چندين سال اينده به چنين موفقيتى برسد....
و در انتها مردم هميش از اين قولهاى تکنولوژى انتظاراتى بيش از اندازه دارند و اى کاش که لااقل اين برندها در حد منطقه انتظارات مردم را براورده کنند و مردم بعد از مدتها انتظار شاهد ان نباشند که دستگاه همان مدل قبلى باشد فقط اندکى بزرگتر شده باشد با يه پردازنده قوى تر خيلى موقعها اين چنين شده و بوده مثلا يکى از همين برندهاى مطرح که همه هم بهش ارادت دارند هم اندازه معمول را بهم زده و واقعا فرقى با مدل قبلى نداشته و انتظارى که مردم داشتن را براورده نکردش ..

Reza

۱۳۹۶/۴/۲۲
نظر من نه به قیمت بالای بدون دلیل هست.جالبه آفون سون ۳۲گیگ سه ملیون تومن مگه چه چیزی داری و چه چیزش بهتر از اس ۸ه .به غیر از لوگوش

Rman

۱۳۹۶/۴/۲۱
منطقیه حرفاشون

كاميار بناء

۱۳۹۶/۴/۲۱
ايفون ٧ واقعا منو نااميد كرد ، وقتي به صفحه ايفون ٦ اس قبليم نگاه ميكنم تفاوت فاحش زرد بودن ايفون ٧ و ميبينم واقعا حالمو بد ميكنه ، بايد ديد ايفون ٨ چي از اب در مياد