خانهاخبار
مایکروسافت به پشتیبانی از ویندوز فون 8.1 پایان داد

مایکروسافت به پشتیبانی از ویندوز فون 8.1 پایان داد

مایکروسافت طی بیانیه‌ای اعلام کرد که نسخه یکی مانده به آخر ویندوز موبایل دیگر به‌روزرسانی جدیدی دریافت نمی‌کند و با این خبر خیال اکثر صاحبان گوشی‌های ویندوزی را راحت کرد.
۱۳۹۶/۴/۲۱
image

مایکروسافت اعلام کرد که از امروز پشتیبانی از ویندوز فون 8.1 متوقف می‌شود. بر اساس گفته این غول نرم‌افزاری از این به بعد به‌روزرسانی امنیتی، غیر امنیتی، پشتیبانی رایگان یا پولی و یا به‌روزرسانی فنی آنلاین برای ویندوز فون 8.1 و نسخه‌های پیشین آن منتشر نخواهد شد.

البته گرچه این موضوع امروز به صورت رسمی اعلام شد، اما بیش از دو سال بود که این نسخه هیچ به‌روزرسانی خاصی دریافت نکرده بود. با وجودی که مایکروسافت هنوز از تنها نسخه ویندوز موبایل باقیمانده، ویندوز 10 موبایل، پشتیبانی می‌کند، اما قطع پشتیبانی از ویندوز فون 8.1 برگ تلخ دیگری در تاریخ این سیستم‌ عامل ورق زد. در حال حاضر تنها 0.3 درصد از بازار گوشی‌های هوشمند در اختیار گوشی‌های ویندوزی است و نکته جالب آن است که 80 درصد این دستگاه‌ها از ویندوز فون 8.1 و پایین‌تر استفاده می‌کنند؛ به همین دلیل بسیاری اطلاعیه امروز مایکروسافت را مهر تاییدی بر پایان عمر ویندوز موبایل می‌دانند. در حال حاضر مایکروسافت تنها تعداد محدودی از گوشی‌های میان‌رده را با ویندوز 10 موبایل به فروش می‌رساند و این نسخه از ویندوز نیز در این مدت به‌روزرسانی چندانی دریافت نکرده‌ است. شایعاتی منتشر شده که پشتیبانی مایکروسافت از ویندوز 10 موبایل نیز تنها تا پایان سال 2018 ادامه خواهد داشت و پس از آن احتمالا شاهد مرگ کامل سیستم‌عاملی باشیم که قصد داشت با اندروید و آی‌او‌اس رقابت کند، اما نتوانست از این رقابت نفس‌گیر جان سالم به در ببرد.

image

ویندوز فون 8.1 چهارمین نسخه سیستم‌عامل ویندوز موبایل بود و از ویژگی‌های بارز آن می‌توان به معرفی کورتانا به عنوان دستیار صوتی هوشمند اشاره کرد؛ دستیاری که اکنون در نسخه‌های دسکتاپ ویندوز روز به روز بهتر می‌شود و حتی به اندروید و آی‌او‌اس نیز راه یافته است. از جمله پرچم‌دارانی که با این نسخه ویندوز موبایل معرفی شدند می‌توان به لومیا 930 اشاره کرد. شرکت‌هایی مانند اچ‌تی‌سی، ایسر و آلکاتل نیز گوشی‌هایی با این سیستم‌عامل روانه بازار کردند.

با این حال مسائلی مانند کمبود اپلیکیشن‌ برای این سیستم‌عامل و همین‌طور جذب نشدن کاربران به آن باعث شد نسخه موبایل سیستم‌عامل ویندوز عمر چندانی نداشته باشد. مایکروسافت انتظار داشت که با معرفی ویندوز 10 موبایل ورق را به نفع خود برگرداند، اما این نسخه نیز نتوانسته جایی در بازار امروز گوشی‌های هوشمند بیابد و از طرف سازندگان گوشی‌های هوشمند چندان با استقبال رو به رو نشده است.

با وجود تمام این مسائل گفته می‌شود مایکروسافت در حال کار بر روی یک گوشی هیجان‌انگیز به نام سرفیس فون است. گوشی‌ای که بر اساس شنیده‌ها صفحه‌ نمایش 5.5 اینچی از نوع OLED، 4 گیگابایت رم، 64 گیگابایت حافظه داخلی با پشتیبانی از کارت حافظه و دوربین 20 مگاپیکسلی دارد. باید منتظر ماند و دید آیا ویندوز 10 موبایل نیز به سرنوشتی مشابه نسخه‌های پیشین دچار می‌شود یا مایکروسافت قصد دارد خرگوشی از کلاهش بیرون آورد.

آیا شما تجربه کار با ویندوز موبایل را داشته‌اید؟ تجاربتان را با سایر کاربران جی‌اس‌ام در میان بگذارید.

 

image

برچسب‌ها:

اخبار مشابه

برای ثبت نظر خود وارد حساب کاربری شوید.

دیدگاه‌ها (4 نظر)

binam

۱۳۹۸/۶/۲۱
ظاهرا به روز رسانی برنامه ها رو تو استور قرار نمیده ایا خود برنامه ها رو هم تو استور نمیزاره ؟مثلا تلگرام برا نصب

صادق

۱۳۹۶/۹/۳
سلام. من ویندوزموبایل لومیا 520 دارم. نرم افزار آفیس اش منو کشته. فروشگاهش هم خوبه و نرم افزار رایگان دانلود کرده ام. دوربین و بقیه امکانات هم در حد خوبیه و راضیم. و تنها ایرادش را برند نوکیا میدونم که مایکروسافت باید با برند دیگری قرارداد می بست بهتر بود.

ehsan

۱۳۹۶/۴/۳۱
من 8.1دارم ولی از این خبر خیلی ناراحت شدم حیفه واقعا خیلی سیستم عامل خوبیه

hadi

۱۳۹۶/۴/۲۴
مایکروسافت هیچی نمیشه تو زمینه سیستم عامل موبایل یعنی نمیخواد که چیزی بشه