خانهاخبار
استخراج بیت‌ کوین بیش از کل کشور ایسلند انرژی مصرف می‌کند!

استخراج بیت‌ کوین بیش از کل کشور ایسلند انرژی مصرف می‌کند!

پول‌های مجازی چند سالی است که به سیستم گردش مالی دنیا وارد شده است. با این حال انرژی‌ای که صرف این سیستم‌ها می‌شود بسیار بسیار بیشتر از آن چیزی است که به نظر می‌رسد!
۱۳۹۶/۴/۱۷
image

پول‌های مجازی نظیر بیت کوین (Bitcoin) و اثروم (Ethereum) امروزه محبوبیت زیادی بین مردم جهان دارند و اکنون ارزششان تقریبا به بالاترین میزان در طول عمرشان رسیده است. این افزایش ارزش عواقبی دارد که در نگاه اول نمی‌توان به آن پی‌ برد. این عواقب مستقیما به این بر می‌گردد که معدنچی‌گری پول‌های مجازی برای اینکه سوددهی منطقی داشته باشد، به محاسبات شدید و تجهیزات قدرتمند نیاز دارد. اگر با بیت‌کوین و پول‌های مجازی آشنایی ندارید، بهتر است ابتدا برایتان توضیح دهیم که این پول‌ها چه هستند و چرا معدنچی‌گری در این سیستم انرژی بالایی نیاز دارد.

بیت کوین و سایر پول‌های مجازی، واحدهایی پولی هستند که ما به تفاوت خارجی ندارند. این پول‌ها بر خلاف پول‌های معمولی که پشتوانه‌شان طلاست، به تعدادی عملیات ریاضی وابسته‌اند. همان‌طور که دولت‌ها نیاز دارند برای توزیع پول به چاپ اسکناس و ضرب سکه اقدام کنند، در بیت‌کوین برای تولید پول باید عملیات‌ها و پردازش‌های ریاضی بسیار زیادی انجام شود. این کار را افرادی به اصطلاح «معدنچی» انجام می‌دهند. معدنچی‌ها کامپیوتر‌هایشان را در اختیار سیستم قرار می‌دهند تا سیستم از آن‌ها استفاده کند و مسائل پیچیده ریاضی را حل کند. آن‌ها به ازای حل هر مسأله مقداری بیت کوین یا اثروم به عنوان جایزه دریافت می‌کنند. اما ممکن است برایتان سوال پیش بیاید که چرا باید سیستم مسائل پیچیده ریاضی حل کند.

image

این مسائل پیچیده در واقع کلیدی برای حفظ امنیت سیستم است تا کسی نتواند پولی را دو بار خرج کند. در دنیای واقعی وقتی شما از اسکناس استفاده می‌کنید و هنگامی که آن را به فروشنده تسلیم می‌کنید، پول از دستتان خارج شده و دیگر نمی‌توانید آن را خرج کنید. اما پول‌های مجازی از آن‌جا که وجود خارجی ندارند ممکن است با دستکاری در کدها بتوان آن‌ها را دو یا چند بار خرج کرد. برای جلوگیری از چنین اتفاقی تمامی نقل و انتقالات بر روی سیستم‌های شبکه که بیش از صد هزار کامپیوتر است ثبت شده، اطلاعات این مبادلات در جعبه‌ای به نام زنجیره بلاک ذخیره شده و بر روی آن قفلی نرم‌افزاری زده می‌شود. با باز شدن این قفل تبادلات آن جعبه تایید می‌شود. بدین ترتیب سیستم پول‌های مجازی به این دلیل به معدنچی‌ها جایزه می‌دهد که در واقع چرخ اصلی گردش مالی آن‌ را چرخانده و امنیتش را تضمین می‌کنند. این نکته را باید بدانید که استخراج بیت‌ کوین به این طریق کار آسانی نیست و به کامپیوترهایی قدرتمند نیاز دارد. البته لازم به ذکر است که تعداد بیت‌کوین‌ها (و سایر پول‌های مجازی) ثابت است و جایزه معدنچی‌ها هر چند سال کمتر و کمتر می‌شود، در نتیجه ارزش مالی هر واحد، و انرژی مصرفی برای استخراج هر واحد، به مرور افزایش پیدا می‌کند.

image

اولین تاثیر این ماجرا آن است که معدنچیان با استفاده زیاد از پردازنده‌های گرافیکی میان‌رده و بالارده باعث شده‌اند قیمت این قطعات به طرز چشمگیری افزایش پیدا کند. تاثیر دیگر آن است که استفاده از رایانه‌های قدرتمند با پردازنده‌های چندگانه باعث می‌شود مصرف الکتریسیته بالا رود و نتایج جالبی حاصل شود که وب‌سایت Digiconomist به آن رسیده و منتشر کرده است.

بر اساس گزارش این وب‌سایت انرژی لازم برای معدنچی‌گری بیت کوین و اثروم، محبوبترین پول‌های مجازی فعلی، بیش از انرژی مصرفی کشورهایی مانند اردن، ایسلند و سوریه است. همچنین اگر انرژی مصرفی برای استخراج این دو پول را بین انرژی مصرفی تمامی کشورهای دنیا رده‌بندی کنیم، رتبه بیت کوین به همراه اثروم هفتاد و یکم است! معدنچی‌گری اثروم در هر ساعت 4.69 تراوات انرژی الکتریسیته مصرف می‌کند و این رقم برای بیت کوین 14.54 تراوات است.

image

نکته جالب دیگر مقایسه انرژی مصرفی سیستم بیت کوین با بزرگ‌ترین شرکت ارائه‌دهنده خدمات مالی آنلاین دنیا، ویزا (Visa)، است. بر اساس این مقایسه معدنچی‌گری بیت‌ کوین 27 برابر کل شبکه ویزا انرژی مصرف می‌کند. طبق این بررسی انرژی مصرفی استخراج بیت کوین به تنهایی می‌تواند الکتریسیته مورد نیاز 1.25 میلیون خانوار آمریکایی را تامین کند!

image

حال اگر از این دید نگاه کنیم که هر معامله بیت کوینی چقدر انرژی مصرف می‌کند، به رقم 163 کیلووات در ساعت می‌رسیم. این عدد برای اثروم 49 کیلووات ساعت است که نشان می‌دهد بیت کوین پولی است که باید انرژی بیشتری برایش صرف کرد. با انرژی مصرفی برای انجام یک معامله بیت کوینی یا اثرومی می‌توان انرژی یک خانوار معمولی آمریکایی را برای 5.5 یا 1.5 روز تامین کرد.

image

انتظار می‌رود که روند معدنچی‌گری پول‌های مجازی همچنان رو به رشد باشد و نتیجه آن این است که اعداد و ارقام ذکر شده هر روز افزایش می‌یابد. بررسی‌ها نشان می‌دهد که الگوریتم بیت کوین به گونه‌ای است که مصرف انرژی بالاتری دارد، در حالی که سیستم اثروم به گونه‌ای طراحی شده که بار محاسباتی بیشتر بر دوش پردازنده‌های گرافیکی معدنچیان باشد. بنابراین گرچه مصرف انرژی بیت کوین بالاتر است، اما می‌توانید اثروم را مقصر افزایش قیمت پردازنده‌های گرافیکی بدانید.

 

image

اخبار مشابه

برای ثبت نظر خود وارد حساب کاربری شوید.

دیدگاه‌ها (1 نظر)

عطا

۱۳۹۶/۴/۱۸
اینا بازار رو هم به هم زدن. کارت گرافیکا (به خصوص کارت های AMD) شدیدا نایاب شدن :(