خانهاخبار
رده‌بندی امنیت سایبری جهانی: سنگاپور اول، ایران شصتم

رده‌بندی امنیت سایبری جهانی: سنگاپور اول، ایران شصتم

با توجه به اهمیت بالای این روزهای امنیت سایبری، سازمان ملل در یک بررسی جامع 134 کشور جهان را از این نظر بررسی و رده‌بندی کرده است.
۱۳۹۶/۴/۱۷
image

فضای مجازی این روزها در زندگی مردم سراسر دنیا و همچنین کشور ما نقشی اساسی پیدا کرده است. ما روزانه زمان زیادی را در این فضا می‌گذرانیم، فضایی که شاید آنچنان امن نباشد. هر روز خبرهایی در مورد حفره‌های امنیتی و کلاه‌برداری‌های اینترنتی و یا حملات سایبری در سراسر جهان به گوش می‌رسد و این حملات روز به روز در حال افزایش است. به همین دلیل است که اکنون اهمیت امنیت سایبری بیش از هر زمان دیگری شده تا حدی که کشورهای مختلف برای حفظ امنیت ملی‌شان به سراغ آن رفته‌اند. اخیرا سازمان ملل متحد در بررسی جامعی که انجام داده میزان امنیت سایبری در کشورهای مختلف را بررسی کرده و بر خلاف انتظار فاصله نسبتا زیادی بین کشورهای قدرتمند جهان در این زمینه وجود دارد.

فهرست جهانی امنیت سایبری (GCI) توانایی دفاعی 134 کشور را بر اساس 5 فاکتور سنجیده است: فنی، سازمانی، قانونی، همکاری و پتانسیل رشد. این فهرست کشورها را بر اساس ترتیب‌های متفاوتی لیست کرده و از جمله آن می‌توان به ترتیب بر اساس «متعهدترین کشور به امنیت سایبری» اشاره کرد.

در زمینه متعهدترین کشور به امنیت سایبری در رتبه اول کشور آسیایی سنگاپور قرار دارد. گرچه آمریکا، رتبه دوم این فهرست، در زمینه‌های قانونی، سازمانی و پتانسیل رشد از سنگاپور بالاتر است، اما سنگاپور در زمینه همکاری امتیاز بهتری نسبت به آمریکا دریافت کرده و در مجموع توانسته در رتبه اول متعهدترین کشورها به امنیت سایبری قرار بگیرد.

هشت کشور بعدی در این فهرست به ترتیب عبارتند از: مالزی، عمان، استونی، موریتاری، استرالیا، گرجستان و فرانسه (مشترکا هشتم)، کانادا و روسیه.

image

این بررسی نشان داده گرچه بین ثروت کشورها فاصله زیادی وجود دارد، اما کشورهای فقیرتر مانند مالزی و عمان از کشورهای ثروتمندی مانند فرانسه و کانادا در زمینه امنیت سایبری بهتر عمل کرده‌اند.

داده‌های این بررسی نشان می‌دهد که کشورهای در حال توسعه از کمبود متخصصان امنیت سایبری آموزش دیده رنج می‌برند. همچنین در این کشورها درک کاملی از اهمیت و نیاز به امنیت سایبری وجود ندارد و در این زمینه در قوه‌های قضاییه و مقننه این کشورها هنوز چالش‌هایی وجود دارد.

نیمی از کشورهایی که در این بررسی شرکت کرده‌اند هیچ استراتژی خاصی برای امنیت سایبری خود نداشته‌اند. بیش از نیمی از کشورها نیز هیچ آموزشی برای پلیس‌هایشان در این زمینه در نظر نگرفته‌اند. سازمان ملل در نظر گرفتن یک استراتژی برای امنیت سایبری را «اولین قدم حیاتی» برای هر کشوری عنوان کرده است.

نکته جالب توجه دیگر این گزارش فاصله زیاد بین پنج عضو دائم شورای امنیت سازمان ملل در زمینه امنیت سایبری است: آمریکا رده دوم، فرانسه رده هشتم، روسیه دهم، انگلیس رده دوازدهم و چین رده سی و دوم را به خود اختصاص داده‌اند.

در ادامه این گزارش آمده است که در حال حاضر هیچ استاندارد جهانی برای امنیت سایبری وجود ندارد و این موضوعی است که می‌تواند مشکل‌ساز باشد.

امنیت سایبری اکوسیستمی است که در آن لازم است قوانین، سازمان‌ها، مهارت‌ها، همکاری‌ها و پیاده‌سازی‌های فنی هماهنگ با یکدیگر باشند تا بیشترین تاثیر را از خود به جای بگذارند.

لازم به ذکر است که ایران در این رده‌بندی با کسب امتیاز 0.494 از یک، در رده شصتم جهان و چهاردهم آسیا و اقیانوسیه (به جز مناطق عرب‌نشین) قرار دارد.

 

image

اخبار مشابه

برای ثبت نظر خود وارد حساب کاربری شوید.

دیدگاه‌ها (3 نظر)

امیر

۱۳۹۶/۴/۲۲
فاجعه ی RQ170 واسه ی آمریکا بس بود بچه جون.
RQ170 فقط از مرکز سازمان سیا دستور میگرفت و نشوندن اون یعنی دستور گرفتن از مرکز سازمان سیا توسط وزارت اطلاعات????

Mahrad

۱۳۹۶/۴/۱۷
بعد اینا میگن آمریکا عددی نیست و ...
آخه داداش آمریکا فقط از طریق همین حمله های سایبری هم میتونه ایران رو پودر کنه باور کن

siyavash

۱۳۹۶/۴/۱۷
ایران تو کجا اول بوده؟؟؟؟؟؟؟
انجا پیشکش