خانهاخبار
5 راه ساده برای عیب‌یابی و تعمیر جک هدفون

5 راه ساده برای عیب‌یابی و تعمیر جک هدفون

احتمالا برای همه کاربران دستگاه‌های هوشمند تابه‌حال پیش‌آمده که هدفونشان کار نکند. در این مطلب راه‌های ساده‌ای برای پیدا کردن و رفع این مشکل به شما پیشنهاد می‌کنیم.
۱۳۹۶/۴/۱۵

آیا برای شما هم موقعیتی پیش‌آمده که جک هدفونتان از کار بیفتد؟ این اتفاق رایج برای تقریبا برای همه کاربران می‌افتد و مخصوصا برای کسانی که دائما از آن برای گوش دادن به موسیقی یا تماشای فیلم استفاده می‌کنند، ناامیدکننده است.

در این مطلب به 5 مورد مختلف برای عیب‌یابی و تعمیر جک هدفون می‌پردازیم. با ما همراه باشید.

۱– ابتدا از سلامت هدفونتان مطمئن شوید

اولین قدم واضح و ساده است. ممکن است جک هدفون شما اصلا مشکلی نداشته باشد و اصل مشکل هدفونتان باشد. برای اطمینان کامل، هدفون را به دستگاه دیگری متصل کنید. این دستگاه لازم نیست حتما گوشی همراه باشد بلکه هر دستگاه دیگری که جک هدفون 3.5 میلی‌متری دارد، می‌تواند به هدفونتان وصل شود.

اگر بعد از اتصال هدفون به دستگاه دیگر هم نتوانستید صدایی بشنوید، مشکل از هدفون است و باید هدفون دیگری بخرید اما اگر هدفونتان روی دستگاه‌های دیگر کار می‌کرد و فعال بود، مشکل جای دیگری است و احتمالا باید به موارد بعدی این مطلب هم توجه کنید.

همچنین پیشنهاد می‌کنیم که اگر امکان دارد، هدفون دیگری را هم به گوشی‌تان وصل کرده و دوباره تست کنید. ممکن است این هدفون‌ها با گوشی شما سازگار نباشند اما احتمالش خیلی کم است.

image

۲– بلوتوث گوشی را چک کنید

اگر گوشی‌تان با بلندگو، هدفون بی‌سیم یا هر دستگاه دیگری از طریق بلوتوث متصل شده باشد، ممکن است جک هدفون موقتا از کار بیفتد. معمولا وقتی هدفون را به گوشی متصل می‌کنید، گوشی باید آن را به‌صورت خودکار و بدون توجه به تنظیمات بلوتوث بشناسد. البته نمی‌توان این مورد را قانونی کلی دانست. شاید برخی گوشی‌ها اصلا چنین نوتیفیکیشنی را به نمایش نگذارند.

برای کنترل این وضعیت منوی تنظیمات را بازکرده و بلوتوث را پیدا کنید. اگر بلوتوثتان روشن است، دستگاه‌های متصل را پیدا کنید. بلوتوث را خاموش کرده و سپس هدفون را به گوشی وصل کنید تا ببینید مشکل رفع شده یا خیر. اگر این راه هم نتوانست مشکل هدفونتان را رفع کند، سراغ موارد بعدی بروید.

۳– جک هدفون را تمیز کنید

به‌مرورزمان ممکن است پرز و گردوخاک وارد جک هدفونتان شود و در اتصال آن با هدفون خلل ایجاد کند.

ابتدا به داخل جک هدفونتان نگاهی بیندازید تا ببینید چقدر آلودگی درونش نفوذ کرده. برای بهتر دیدن از چراغ‌قوه هم می‌توانید استفاده کنید. حالا سعی کنید آلودگی‌ها را خارج کنید؛ ممکن است مشکل شما با همین راه‌حل ساده رفع شود. بهترین راه‌ها برای تخلیه پرز و گردوخاک درون جک هدفون، فوت کردن یا استفاده از کمپرس هوای مناسب است.

راه دیگر استفاده از یک‌تکه اسفنج الیاف طبیعی و فروکردن آن درون جک هدفون است. اسفنج را داخل جک بچرخانید تا آلودگی‌ها به آن بچسبند و بیرون بیایند. در انجام این کار باید دقت بسیاری به خرج دهید تا آسیبی به جک هدفون وارد نشود. همچنین اسفنج را می‌توانید باکمی الکل تر کنید اما حواستان باشد مقدار الکل باید کم باشد.

image

بعد از تمیز کردن جک هدفون دوباره به داخل آن نگاه کنید و ببینید موفق شدید چه مقدار از آلودگی‌ها را توانسته‌اید تخلیه کنید. اگر به نظرتان تا حدودی موفق بوده‌اید، هدفون را به جک متصل کنید و ببینید نتیجه‌اش چه خواهد بود.

۴– تنظیمات صوتی را چک کرده و گوشی را ری‌استارت کنید

ممکن است هدفون یا جک گوشی‌تان اصلا مشکلی نداشته باشد و کار نکردنش به تنظیمات صوتی دستگاه مربوط شود. اگر متوجه شوید که این مشکل با تنظیمات حل می‌شود، کارتان آسان خواهد بود و در کمترین زمان قابل‌رفع است. به منوی تنظیمات صوتی رفته و سطح صدا و دیگر تنظیماتی را که ممکن است صدا را کم یا قطع کنند، چک کنید.

تنظیمات زیاد یا پیچیده‌ای درباره پخش و ضبط صدا در گوشی وجود ندارد و اگر مشکل اصلی از همین تنظیمات باشد، به‌راحتی می‌توانید آن را پیداکرده و رفع کنید.

وقتی تنظیمات صوتی را تغییر دادید بهتر است گوشی را یک‌بار خاموش و روشن کنید. این کار کمتر از یک دقیقه زمان نمی‌برد و در اغلب مواقع هم باعث رفع مشکلات نرم‌افزاری کوچک می‌شوند. دکمه پاور را نگه‌دارید و گزینه ریستارت را انتخاب کنید. بعد از روشن شدن مجدد و بالا آمدن نرم‌افزار، دوباره هدفون را به جک متصل کنید تا ببینید مشکل حل‌شده یا خیر.

۵– مرحله آخر، تعمیر جدی

اگر هیچ‌کدام از موارد قبلی به کمکتان نیامد، باید بدانید که مشکل جک هدفونتان تقریبا جدی است. اگر هنوز مدت گارانتی گوشی‌تان تمام نشده، بهترین کار تماس با فروشنده یا شرکت ارائه‌دهنده گارانتی و ارسال آن برای عیب‌یابی و تعمیر است. تعمیر و ارسال توسط گارانتی زمان بیشتری می‌برد اما رایگان است. اگر فرصت گارانتی گوشی‌تان منقضی شده اما قبلا آن را بیمه کرده‌اید، با شعبه بیمه‌گذارتان تماس بگیرید.

آخرین انتخاب قطعا بدترین است اما وقتی چاره دیگری نیست، مجبور می‌شوید گوشی را به تعمیرگاه مجاز یا شرکت سازنده بسپارید تا با هزینه شخصی خودتان تعمیر شود. البته انتخاب دیگری هم وجود دارد و آن خرید هدفون بی‌سیم است. استفاده از هدفون بی‌سیم خیلی راحت‌تر و البته گران‌تر است.

در این مطلب به مواردی برای عیب‌یابی و تعمیر ساده جک هدفون اشاره کردیم. اگر شما هم راه‌حل مناسب دیگری در نظر دارید، آن را با ما در میان بگذارید.

اخبار مشابه

برای ثبت نظر خود وارد حساب کاربری شوید.

دیدگاه‌ها (19 نظر)

رضا

۱۴۰۲/۴/۲
دوستان سلام گوشی من پوکو x4pro هست رفته تو حالت هندزفری یعنی هندزفری هم توش نیست ولی از گوشی صدا در نمیاد و علامتش بالای صفحه هست داخل جک رو هم با هرچیزی تمیز کردم راهی داره نخام ببرمش تعمیر گاه حتی اگه کلا غیر فعالش هم بکنم مشکلی برام نداره چون ازش استفاده ای ندارم ولی اینجوری از گوشیم صدایی در نمیاد

یاسین

۱۴۰۰/۱۱/۲۸
سلام .من وقتی هندفری رو میزنم بهد از پنج ثانیه کتر میکنه نمیدونم مشکلش چیه

amor

۱۴۰۰/۱۱/۲۲
سلام چند روزیه هندزفری رو به گوشی وصلش میکنم قطع و وصل میشه اما وقتی اهنگی میزارم کمو زیادش میکنم درست میشه بنظرتون مشکل از کجاست؟

محمد

۱۴۰۰/۷/۲۰
سلام ۲ روز پیش هندزفری تو گوشی بود و گوشیم از دستم افتاد بعد دیدم چیزی نیست وقتی هندزفری رو خارج کردم دیدم قسمت اولی نوک شکسته و داخل گوشی مانده پیش هر کس رفتم میگن گوشی باید باز بشه میشه خواهشا راه حلی یا راهنمایی کنید ممنون

علی

۱۴۰۰/۵/۲۴
به احتمال زیاد سیم اون سمت هندزفری و بخش ک در گوش قرار میگیره قطع شده و با باز کردن و چسباندن سر جاش با لحیم کاری مشکل حل میشه