خانهاخبار
صفحه نمایش 120Hz؛ آینده یا فریب؟

صفحه نمایش 120Hz؛ آینده یا فریب؟

تکامل صفحات نمایشگر قطعا فقط در کیفیت و نوع نمایشگر خلاصه نمی‌شود و نرخ رفرش بیشتر هم از جمله پیشرفت‌هایی است که در آینده شاهد حضور آن در نمایشگرهای موبایل خواهیم بود.
۱۳۹۶/۴/۱۴

وقتی در مورد آینده نمایشگرهای موبایل صحبت می‌کنیم، تمامی افکار به سمت نمایشگرهای OLED، نمایشگرهای خمیدنی و منعطف و نمونه‌های بدون حاشیه معطوف می‌شود و کمتر کسی در مورد نرخ رفرش بیشتر در صفحات نمایش، نرخ تازه‌سازی متغیر و پشتیبانی از محتواهای محدوده دینامیکی بالا، صحبت می‌کند.

در حال حاضر، پرچم‌دارانی مانند Galaxy S8 و LG G6 از برخی فرمت‌های HDR پشتیبانی می‌کنند و نرخ 60Hz نیز برای اجرای روان روابط کاربری، بازی کردن و پخش‌های ویدئویی کافی خواهد بود؛ اما به‌تازگی، برخی از کمپانی‌های تازه‌وارد به بازار گوشی‌های هوشمند سعی دارند تا قواعد بازی را تغییر دهند. برای مثال، گوشی هوشمند Aquos از کمپانی شارپ، با امکاناتی مانند نرخ رفرش 120Hz، پشتیبانی از HDR10 و پردازنده اسنپدراگون 835 عرضه می‌شود. (نرخ رفرش یعنی سرعتی که نمایشگر در هر ثانیه خود را به‌روزرسانی می‌کند).

image

اما صحبت از نرخ رفرش بیشتر، فقط به کمپانی‌های تازه‌وارد در بازار گوشی‌های هوشمند منحصر نمی‌شود و چندی پیش نیز کمپانی مطرح اپل از آیپدپرو جدید خود، مجهز به نمایشگر «ProMotion» و نرخ رفرش 120Hz، رونمایی کرد. افزایش نرخ رفرش نمایشگر، در موقع زوم روی تصاویر یا اسکرول کردن در متن‌ها، بیشتر خود را نشان می‌دهد و پاسخ‌دهی سریع‌تر و نرم‌تری را در پی دارد. البته از تاثیر نرخ رفرش بیشتر در بازی‌ها و پخش‌های ویدئویی نیز نباید غافل شد. در این موارد، انیمیشن‌ها و گرافیک‌ها با سرعت بیشتر و روان‌تری به نمایش درمی‌آیند.

قابلیت نرخ رفرش بیشتر تا حدودی به عناصر لمسی سریع، دقیق و پاسخگویی وابسته است که در نمایشگر دستگاه‌های موبایل تعبیه‌شده‌اند؛ اما سوال بزرگ این است که این افزایش نرخ رفرش تا چه حد توسط کاربران احساس می‌شود؟

اشتباه نکنید! هرچند که افزایش نرخ رفرش از 60Hz به 120Hz نمی‌تواند باعث ایجاد یک تفاوت بسیار چشمگیر شود، اما من نمی‌خواهم پیشرفت‌های صورت گرفته در این زمینه را نیز زیر سوال ببرم. یک تاخیر 17 میلی‌ثانیه‌ای برای اپلیکیشن‌هایی که هم‌اکنون در 60fps عملکرد پایداری ندارند، به‌اندازه کافی خوب خواهد بود. به‌هرحال هرچه سریع‌تر، بهتر. و وقتی این پیشرفت‌ها را در کنار اپلیکیشن‌های واقعیت مجازی و افزوده قرار می‌دهیم، به ‌درستی راه این تغییرات بیشتر واقف می‌شویم. تکنولوژی‌های واقعیت افزوده که قطعا تا چند سال آینده به گوشی‌های هوشمند ما راه خواهند یافت، برای عملکرد بهتر به نرخ رفرش بیشتری در نمایشگرها نیاز دارند.

image

نرخ رفرش 120Hz هم‌اکنون در گوشی‌های اندرویدی با سری پردازنده‌های Snapdragon 8XX پشتیبانی می‌شود. پردازنده‌هایی مانند Kirin 960 و Helio X10 نیز در حال حاضر از نرخ رفرش 120Hz در رزلویشن‌های متنوع پشتیبانی می‌کنند؛ بنابراین برای اجرای این نرخ رفرش، لازم نیست تا منتظر تولید و به‌کارگیری سخت‌افزار موردنیاز آن باشیم.

اما بااین‌وجود، اکثر گوشی‌های هوشمند، در زمینه نرم‌افزار، ترجیح می‌دهند که از 60Hz فراتر نروند؛ زیرا افزایش نرخ رفرش می‌تواند عملکرد دستگاه و نمایشگر را تحت تاثیر قرار دهد و کمپانی‌ها، علی‌رغم پشتیبانی نمایشگر و سخت‌افزار از نرخ‌های رفرش بیشتر، فعلا ترجیح داده‌اند که برای اطمینان از عملکرد همه‌جانبه دستگاه‌های خود، به نرخ رفرش 60Hz وفادار بمانند. در حال حاضر، در عینک‌های آکیلوس ریفت DK2 از پنل‌های کمپانی سامسونگ استفاده می‌شود و نرخ رفرش این نمایشگرها در عینک‌های آکیلوس، 75Hz ذکرشده؛ درحالی‌که نرخ رفرش همین نمایشگرهای سامسونگ درگوشی‌های هوشمند این کمپانی، روی 60Hz تنظیم ‌شده است.

image

در چیپست‌های جدید، شاهد بکار گیری فناوری نرخ رفرش انطباقی هستیم که خروجی GPU را با نرخ رفرش نمایشگر هماهنگ می‌کند. با استفاده از این فناوری، مشکلاتی مانند گسستگی نمایشگر نیز وجود نخواهد داشت و حتی پنل‌ها نیز می‌توانند با سرعت کمتری رفرش کنند که این خود به معنای صرفه‌جویی در قدرت، در موقع نمایش ویدئوهای با فرم پایین یا اجرای اپلیکیشن‌های سبک است. به لطف قابلیت G-Sync انویدیا و پورت Adaptive-Sync، این فناوری در اکثر پنل‌ها وجود دارد. پردازنده اسنپدارگون 835 نیز از قابلیت مشابهی موسوم به «Q-Sync» بهره می‌برد. همچنین، فناوری رفرش انطباقی، یکی از قابلیت‌هایی است که اپل در آیپدپرو جدید خود، بسیار روی آن مانور می‌دهد.

همان‌طور که اشاره کردم، اپلیکیشن‌های واقعیت مجازی، بازیگردان اصلی افزایش نرخ رفرش نمایشگرها خواهند بود. نرخ رفرش سریع‌تر می‌تواند به نرخ تاخیر کمتر منجر شود و گسستگی کمتر نمایشگر نیز می‌تواند نویزهای نمایشگر را کاهش دهد. همه این موارد در کنار هم می‌توانند تجربه بهتری را برای کاربر رقم بزنند.

هرچند که محصولات مبتنی و مرتبط با سیستم‌عامل اندروید تا حدودی زیادی توانسته‌اند خود را با نرخ‌های رفرش بالاتر، تطبیق دهند، اما به نظر می‌رسد که این سیستم‌عامل هنوز به‌صورت تمام و کمال، آمادگی پشتیبانی از نرخ‌های رفرش بیشتر را ندارد و فعلا ترجیح می‌دهد که به همان نرخ 60Hz وفادار بماند.

البته نرخ رفرش بیشتر هم نمی‌تواند به‌تنهایی، درمانی برای دردهای تجربه واقعیت مجازی باشد. همچنین، شما باید بتوانید به صورتی مداوم، نرخ فریم خروجی بالایی را رندر کرده و دیتاهای سنسور را به‌سرعت پردازش کنید. مشکلاتی مانند قدرت محدودشده سخت‌افزاری، گرمای دستگاه و پردازش‌های نه‌چندان قدرتمند، بازی با نرخ‌های فریم بالاتر را تا حدودی دور از دسترس می‌کند.

اما نرخ رفرش متغیر، می‌تواند به‌عنوان نیرومحرکه پشتیبان تجربیات واقعیت مجازی و واقعیت افزوده تلقی شود. با حفظ زمان پردازش کافی برای سنسورهای تاخیر کم، در کنار همگام‌سازی نرخ رفرش برای جلوگیری تاخیرهای لحظه‌ای، نمایشگر باید به‌اندازه کافی، بدون اشکال باشد تا از رخ دادن اشکالات جلوگیری کند. همچنین، نرخ رفرش تطبیقی، در موقع نمایش تصاویر ثابت یا ویدئوهایی با فرم بالا، می‌تواند باعث صرفه‌جویی در مصرف انرژی شود.

نتیجه‌گیری

پنل‌هایی با نرخ رفرش بالا و متغیر، هم‌اکنون بخش زیادی از بازار کامپیوترهای شخصی بازی را به خود اختصاص داده‌اند و ما هم امیدواریم که در آینده شاهد استفاده از این تکنولوژی‌ها در بازار گوشی‌های هوشمند نیز باشیم. همان‌طور هم که گفتم، سخت‌افزار گوشی‌های هوشمند، هم‌اکنون از نرخ‌های رفرش بالاتر پشتیبانی می‌کنند و حالا نوبت سیستم‌عامل اندروید و فروشندگان نرم‌افزارهای شخص ثالث است تا آستین‌های خود را بالا بزنند و پشتیبانی از نرخ‌های رفرش بالاتر را پدید بیاورند.

وقتی در مورد اپلیکیشن‌های واقعیت مجازی صحبت می‌کنیم، نرخ رفرش بالاتر دیگر یک فریب نیست؛ اما اینکه نرخ‌های رفرش 90Hz، 120Hz و یا حتی بالاتر، به یک استاندارد درگوشی‌های هوشمند تبدیل شوند تا حد زیادی به آینده بازار و موفقیت فناوری واقعیت مجازی گره‌خورده است.

نظر شما در مورد نرخ‌های رفرش بیشتر در نمایشگرهای گوشی‌های موبایل چیست؟

 

image

اخبار مشابه

برای ثبت نظر خود وارد حساب کاربری شوید.

دیدگاه‌ها (2 نظر)

مقایسه

۱۳۹۶/۴/۱۵
سلام و عرض خسته نباشید خدمت همه دوستان و کارکنان عزیز سایت جی اس ام. کسانی که به کیفیت ساخت یو11 شک دارن لینک های زیر رو خواهشا تماشا کنید و مطمِن شین که بهترین کیفیت ساخت رو مثل همیشه اچ تی سی داره و با پرچمدار سامسونگ مقایسه کنید ببینید که پوشش شیشه ای گلگسی اس 8 با چند ضربه اروم چاقو چطور شکسته میشه ولی یو11 رو هرچی محکم با نوک چاقو میکوبن بهش هیچیش نمیشه درحالی که هردو گوریلا گلس 5 هستن. (تو تست چکش هم چون سطح تماس چکش صافه اس 8 مقداری مقاومت نشون میده ولی چون نوک چاقو تیزه سریع میشکنه. جنس شیشه پشت و جلو اس8 هردو گوریلاگلس 5 هستن واسه یو 11 هم همین طور هست روی کاغذ ولی ببینید فرق کیفیت ساختو)
درضمن مقایسه کیفیت پرچمدارای پارسالم یعنی اچ تی سی 10 و گلگسی اس 7 رو تهیه کردم خواهشا ببینید. اچ تی سی 10 رو 32 بار از ارتفاع یک متری میندازن تا صفحش بسوزه در حالی که گلگسی اس 7 رو همون بار اول میندازن صفحش میسوزه. در حالی که هردو گوریا گلس 4 هستن! اینه فرق برند اصیل اچ تی سی با سامسونگ
http://www.aparat.com/v/v5R7y
http://www.aparat.com/v/ADo0q
http://www.aparat.com/v/TM7nL

فرهاد

۱۳۹۶/۴/۱۴
به نظر من این تکنولوژی باید خیلی زودتر از اینا استفاده میشد مثلا چهار پنج سال پیش من ک جای خالیشو همیشه احساس میکردم،اینم بخاطر سرعت زیاد پیشرفت تلفن همراه میتونه باشه و نبود نظم تو معرفی تکنولوژی