خانهاخبار
بخشی از سورس کد ویندوز 10 به بیرون درز کرد!

بخشی از سورس کد ویندوز 10 به بیرون درز کرد!

مایکروسافت خبر لو رفتن بخشی از سورس‌کدهای ویندوز 10 را تایید کرد. سورس‌کدهای لو رفته مربوط به USB، WiFi و درایورهای ذخیره اطلاعات ویندوز 10 است.
۱۳۹۶/۴/۷

طبق خبری که وب‌سایت Slashgear.com منتشر و البته مایکروسافت هم این خبر را تائید کرده، طی روزهای گذشته بخشی از سورس کد جدیدترین نسخه سیستم‌عامل شرکت مایکروسافت یعنی ویندوز ۱۰ لو رفته و به بیرون درز پیداکرده است. سورس کدهایی که مربوط به بخش‌های خاصی از سیستم‌عامل بوده‌اند و طبق اخبار به‌دست‌آمده این اطلاعات به‌صورت آنلاین لو رفته است.

به‌طوری‌که گزارش‌ها نشان می‌دهد، برملا شدن این اطلاعات صرفاً از روی تصادف بوده است، هرچند که قطعاً این موضوع برای غول نرم‌افزاری جهان سنگین بوده و تبعات پیش‌بینی نشده‌ای را برای آن به ارمغان خواهد آورد.

فایل‌های لو رفته مربوط به USB, WiFi و درایورهای ذخیره اطلاعات ویندوز 10 است. مایکروسافت نیز تائید کرده که فایل‌ها قسمتی از سورس‌ کد‌های اصلی است که توسط همکارانشان مورداستفاده قرارگرفته بود.

کدهای لو رفته برای اولین بار در سایت BetaArchive.com برای نمایش و دانلود قرار داده شدند. این وب‌سایت آخرین تغییرات ویندوز را دنبال و برای دوستداران ویندوز ارائه می‌دهد. در حقیقت این سایت یک پایگاه مشهور و مرتبط با نسخه‌ها و نیز آپدیت‌های جدیدی است که مایکروسافت برای سیستم‌عامل ویندوز خود منتشر می‌کند؛ BetaArchive ضمن بررسی و رصد دقیق این اطلاعات، تلاش می‌کند به آن‌ها دست پیدا کند. این سایت همچنین تلاش می‌کند از راه‌های گوناگون و با کمک کاربران و داوطلبان و برنامه‌نویسان، مجموعه‌ای از این نسخه‌ها و اطلاعات مربوط به سیستم‌عامل جدید را تدوین کند و سپس به‌منظور بررسی و یافتن اشکالات احتمالی و نیز توسعه، آن‌ها را با دیگر برنامه‌نویسان، توسعه‌دهندگان و نیز کاربران علاقه‌مند به اشتراک بگذارد.

شرکت‌های فعال در توسعه نرم‌افزارهای ویندوزی نیز از این طریق، به ابزارهای موردنیاز خود دست می‌یابند. گفتنی است که سورس کد اخیر نیز در همین جریان به بیرون درز کرده است. طبق گزارش‌های منتشرشده؛ سورس کدهای سرقت شده از ابتدای ماه مارس و از خود مایکروسافت به بیرون درز پیداکرده است! البته سخنگوی وب‌سایت BetaArchive اظهار داشت که کلیه اطلاعات مربوط به سورس کد ویندوز را از روی آرشیو خود حذف کرده.

مایکروسافت طی یک ایمیل، افشای اطلاعات مذکور و همچنین اصالت کدهای منتشرشده را به‌طور رسمی تائید کردند. این فایل‌ها همچنین شامل کدهای کیت تنظیمات موبایل ویندوز 10 و نسخه‌های مبتنی بر ARM است.

image

اطلاعات لو رفته مربوط به طرحی به نام Shared Source Initiative است؛ برنامه‌ای که مایکروسافت برای اشتراک‌گذاری سورس کد ویندوز با اصلی‌ترین تولیدکنندگان PC و دیگر شرکایش در سرتاسر دنیا بود.

همچنین بخش دیگری از متن کدهای لو رفته، حاوی کدهای مربوط به برخی درایورهای ویندوز بوده‌اند که وظیفه نصب و راه‌اندازی بعضی از اجزاء فرعی سیستم را بر عهده‌دارند. این درایورها مربوط به دیوایس‌هایی مانند USB و حافظه ذخیره و نیز راه‌انداز شبکه وایرلس از طریق وای فای در سیستم‌عامل ویندوز ۱۰ بوده‌اند.

همان‌طور که توضیح داده شد، این کدها ابتدا در سایت Beta Archive ارسال‌شده‌ بودند اما بعد از آن طی مدت کوتاهی از دیگر سایت‌ها و رسانه‌ها سر درآورده‌اند.

سخنگوی شرکت مایکروسافت نیز پس از اطلاع از خبر انتشار کدهای ذکرشده اعلام کرد: «متأسفانه باید تائید ‌کنیم که بخشی از سورس کدهای ویندوز ۱۰ که توسط شرکت‌های همکار مورداستفاده برنامه‌نویسی قرار می‌گرفته است، لو رفته و منتشرشده است.»

وی البته کوشید این اطلاعات را چندان بااهمیت قلمداد نکند.

طبق اخباری که منتشرشده فایل‌های لو رفته ۱.۲ گیگابایت حجم داشته‌اند اما در حالی است که برخی منابع خبری دیگر ادعا کرده‌اند که این اطلاعات حجمی در حدود ۳۲ ترابایت داشته است!

همچنین گفته می‌شود حجم اطلاعات درز کرده،‌ بیش از مقداری است که در اتفاق مشابه و در سال ۲۰۰۴ برای ویندوز ۲۰۰۰ رخ داد. بااین‌حال مایکروسافت ضمن تائید خبر لو رفتن بخشی از سورس‌کدها، با تکذیب ادعای حجم اطلاعات لو رفته،‌ اعلام کرده که حجم موردنظر بسیار کمتر از ارقام اعلام‌شده است.

درهرحال این موضوع می‌تواند تبعات سنگین و شاید غیرقابل جبرانی برای مایکروسافت داشته باشد؛ علاوه بر آنکه مشتریان و کاربران ویندوز 10 را با نگرانی از مشکلات احتمالی بعدی پس از این موضوع مواجه کرده است.

 

image

برچسب‌ها:

اخبار مشابه

برای ثبت نظر خود وارد حساب کاربری شوید.

دیدگاه‌ها (0 نظر)