خانهاخبار
نگاهی نزدیک به قابلیت‌های رابط کاربری وان پلاس 5

نگاهی نزدیک به قابلیت‌های رابط کاربری وان پلاس 5

وان پلاس 5 که هفته گذشته معرفی شد از نظر سخت‌افزاری و روی کاغذ گوشی فوق‌العاده‌ای است، اما آنچه آن را جذاب‌تر می‌کند رابط کاربری سبک آن است که شباهت زیادی به اندروید خام دارد. با این حال رابط کاربری اکسیژن او اس قابلیت‌هایی نیز دارد که در اندروید خام نمی‌توانید آن‌ها را تجربه کنید.
۱۳۹۶/۴/۴

هفته پیش شرکت چینی وان‌ پلاس پس از هفته‌ها شایعه و انتظار از جدیدترین گوشی غول‌کش خود، وان پلاس 5، رونمایی کرد. مطابق معمول وان پلاس پرچم‌دار خود را با رابط کاربری مخصوصش، OxygenOS راهی بازار کرده است.‌ رابط کاربری اکسیژن وان پلاس از همان ابتدا به خاطر محیط ساده و سبکش و در نتیجه شباهتش به اندروید خام، مورد تقدیر بوده و نسخه‌های پیشینش نیز قابلیت‌هایی جزئی اما ارزشمند نسبت به اندروید خام داشته، مانند اینکه کاربر می‌توانست انتخاب کند دکمه بازگشت در سمت راست ردیف دکمه‌ها قرار بگیرد یا سمت چپ.

image

امروزه گرچه قدرت سخت‌افزاری محصولات جدید مورد توجه است، اما نسبت به گذشته اهمیت قدرت نرم‌افزاری و رابط کاربری گوشی‌های افزایش یافته و کاربران نیز بیشتر به آن توجه نشان می‌دهند. وان پلاس که با معرفی وان پلاس 5 وارد دوره تازه‌ای از حیات خود شده نیز سعی کرده با نرم‌افزاری خوب، حداکثر بازدهی را از اسنپدراگون 835 و 8 گیگ رم این گوشی داشته باشد.

پیش از بررسی رابط کاربری وان پلاس 5 باید بگوییم که این رابط کاربری بر اساس اندروید 7.1.1 توسعه یافته که اواخر سال میلادی گذشته رسما معرفی شد و قابلیت‌هایی مانند ایموجی‌های جدید، امکان ارسال تصاویر GIF از طریق صفحه کلید و از همه بهتر، قابلیت نمایش گزینه‌های مخصوص برای هر اپلیکیشن با نگه داشتن بر روی آیکون آن را به اندروید اضافه کرده است. علاوه بر قابلیت‌های فوق و سایر قابلیت‌هایی که به صورت پیش فرض در اندروید خام موجود است، اکسیژن او اس قابلیت‌های نرم‌افزاری زیر را نیز دارد:

حالت مطالعه: با توجه به آسیبی که نور پس زمینه گوشی‌های موبایل می‌تواند برای چشم داشته باشد، به خصوص در زمان مطالعه که کاربر مدت طولانی و ممتد به صفحه خیره می‌شود، در یکی دو سال اخیر «حالت مطالعه» در بین رابط‌‌های کاربری رواج زیادی پیدا کرده است. حالت مطالعه اکسیژن او اس با سیاه و سفید کردن صفحه گوشی شما با شرایط روشنایی محیط سازگار می‌شود و تقریبا عملکردی مشابه صفحه نمایش‌های True Tone اپل دارد. ایده اصلی نیز آن است که متون نمایش داده بر روی صفحه گوشی در این حالت شبیه متونی شود که در کتاب‌خوان‌های الکترونیکی، مانند کیندل آمازون، به نمایش در می‌آید و در نتیجه آسیب کمتری به چشم شما وارد کند. کسانی که عادت به شب زنده‌داری و کار کردن فراوان با گوشی در شب دارند نیز خوشحال خواهند شد که بدانند این حالت نور آبی را نیز فیلتر می‌کند، اما عملکردش متفاوت با حالت شب است.

اپ دراور کشیدنی و نیمه شفاف: پیش از این شما برای دسترسی به لیست اپلیکیشن‌ها باید بر روی دکمه تمام برنامه‌ها ضربه می‌زدید تا لیست اپلیکیشن‌ها باز شود. در اکسیژن او اسِ وان پلاس 5 مانند گوشی‌های پیکسل گوگل، شما تنها با بالا کشیدن انگشت بر روی صفحه می‌توانید به منوی اپلیکیشن‌ها دسترسی پیدا کنید. همچنین محیط اپ دراور به صورت نیمه شفاف طراحی شده و به همین دلیل احساس نخواهید کرد که وارد فضایی کاملا متفاوت از صفحه اصلی گوشی خود شده‌اید.

اسکرین شات قابل گسترش: یکی از قابلیت‌های جذاب رابط کاربری اکسیژن او اس که در وان پلاس 3 تی نیز شاهد آن بوده‌ایم. با این قابلیت شما می‌توانید اسکرین شات خود را به محیطی بیش از آنچه در صفحه نمایش داده می‌شود گسترش دهید. برای مثال شما می‌خواهید از متنی اسکرین شات بگیرید که تمام آن متن در صفحه جا نمی‌شود و برای مطالعه آن باید صفحه را به پایین اسکرول کنید. در حالت عادی باید دو اسکرین شات، یکی از قسمت بالایی و یکی از ادامه آن تهیه کنید، اما با این قابلیت می‌توانید تمامی متن را درون یک اسکرین شات جای دهید.

image

حالت شب خودکار: یک قابلیت کاربردی دیگر. با وان پلاس 5 می‌توانید به گوشی برنامه دهید که هر روز از ساعت چند تا چند در حالت شب قرار بگیرد و یا حتی بهتر از آن، زمان شروع و پایان حالت شب را با غروب و طلوع خورشید هماهنگ کنید. با حالت شب چشمانتان آسیب کمتری خواهد دید و کار با گوشی هوشمند در شب خوابتان را کمتر دچار اختلال می‌کند.

Secure Box: وان پلاس 5 محیطی امن برای فایل‌های شخصی شما در داخل گوشی تدارک دیده که در آن می‌توانید فایل‌ها یا اپلیکیشن‌هایی را قرار دهید که دسترسی به آن‌ها تنها با زدن رمز عبور یا استفاده از حسگر اثر انگشت امکان پذیر است. قابلیتی که مدتی است بین رابط‌های کاربری گوشی‌های مختلف رواج پیدا کرده است.

image

حالت بازی بدون مزاحمت: این حالت در حین بازی دکمه‌های مجازی پنل پایینی وان پلاس 5 را غیر فعال می‌کند. گوشی‌های وان پلاس نسبت به لمس بسیار حساس هستند و اگر از کاربران این گوشی‌ها و اهل بازی کردن با آن‌ها باشید، حتما تا به حال تجربه داشته‌اید که اتفاقی دستتان به دکمه بازگشت خورده باشد و از بازی خارج شده باشید. این حالت چنین مشکلی را برطرف می‌کند.

ژست‌های نمایشگر در زمان خاموشی: این قابلیت اکسیژن او اس را برخی کاربردی‌ترین و برخی بی‌فایده‌ترین قابلیت آن به شمار می‌آورند. به کمک ژست‌های نمایشگر شما می‌توانید بدون روشن کردن صفحه نمایش با نوشتن حروفی بر روی آن، فورا اپلیکیشن خاصی را اجرا کنید. برای مثال با کشیدن حرف C دوربین گوشی و با حرف S اپلیکیشن اسپاتیفای بالا می‌آید. باید منتظر ماند و دید کاربران چقدر از این قابلیت استقبال می‌کنند و چقدر برای آن‌ها کاربردی است.

نظر شما در مورد وان پلاس 5 و به خصوص رابط کاربری آن چیست؟ آیا آن را می‌پسندید؟

 

image

برچسب‌ها:

اخبار مشابه

برای ثبت نظر خود وارد حساب کاربری شوید.

دیدگاه‌ها (4 نظر)

پارسا عبداللهی

۱۳۹۶/۴/۵
داداچ S5 مال سه سال و نیم پیشه و Note 4 هم مال سه سال پیش. 5 سال رو از کجات در آوردی؟؟؟؟؟؟

آرمان

۱۳۹۶/۴/۴
خوب خسته نباشن اینا که کپی محض از سامسونگ اکسپرینسه که از زمان نوت ۴ بوده و هست خیلی به خودشون زحمت دادن تازه حالت بلو لایت فیلتر که واسه همه هست کلا توی اندروید ۷ همگانیه اون قابلیت سویپ لانچر هم که همه سامسونگا تو اندروید ۷ دارن که هر جا باشی تو لانچر به بالا یا پایین سویپ کنی میره تو منو که پشتش صفحه نیمه تار داره اینا علنا کپی کردن و هیچ چیز خاص وان‌ پلاس اضافه نکردن چه از اون اسکرین شاتش چه از اون حالت مزاحم نشوید بازی هاش که توی گیم تولز سامسونگ هست چه از اون حالت شخصیش که علنا پرایوت مود سامسونگه و اینا رو میتونین توی S5 سامسونگ حتی پیدا کنید که مال ۵ سال پیشه

Mosi

۱۳۹۶/۴/۴
تمام اینا تو رابط کاربریه miui وجود داره
کسایی که شیائومی دارن میدونن

فرید

۱۳۹۶/۴/۴
سریعترین رابط کاربری اندروید همینه سال قبل پیکسل رو هم شکست داد!