شاسی بلند کوچک هوندا یکسال قبل از شروع هزاره سوم میلادی به بازار جهانی معرفی شد و تا سال 2006 نیز تولیدش در نسل اول ادامه داشت. نسل اول HR-V چهرهای بیاندازه ناموزون و زشت داشت! حتی در کلاس خودروها نیز جای درست و حسابی نداشت طوریکه طراحی آشفتهاش آنرا چیزی بین ونها و استیشنها قرار میداد. شاید علت اصلی توقف تولید 8 ساله این ژاپنی (از 2006 تا 2014) نیز همین موضوع باشد.
با موفقیتهایی که برادر بزرگتر HR-V یعنی CR-V در نسل چهارمش (از 2012 تا 2016) بدست آورد و مهمتر از آن افزایش تقاضای بازار به خودروهای شاسیبلند، هوندا دوباره برای تولید HR-V دست به کار شد ولی اینبار هیچ حرکت غیرمتعارفی را انجام نداد و فقط ابعاد CR-V را کوچکتر کرد و بدینترتیب نسل دوم HR-V خلق شد! این خودرو با اینکه از اواخر 2014 وارد خط تولید در کشورهای مختلف (ازجمله تایلند، مکزیک، برزیل و ...) شد ولی هوندا آنرا به عنوان مدل 2016 تحویل مشتریانش داد.
نام این خودرو را از عبارت Hi-rider Revolutionary Vehicle گرفتهاند و ناگفته پیداست که با یک شاسیبلند تمام عیار روبرو نیستیم ولی با این حال هوندا تمام تلاشش را انجام داده است تا این خودرو چیزی کمتر از رقبایش نداشته باشد. بهترین دلیل این موضوع جهش 100درصدی فروش آن در سال گذشته است؛ درحالیکه HR-V در سال 2015 (نخستین سال ورودش به بازار) حدود 42 هزار دستگاه فروش داشت اما این عدد در سال 2016 به بیش از 82 هزار دستگاه رسید.
شاسیبلند جدید هوندا در ایران با اینکه با پیشرانه 1.8 لیتری هوندا سیویک نیز فروخته میشود اما مدلی که ثبت سفارش آن آغاز شده، متاسفانه از نسخه ضعیفتر HR-V است. HR-V با سه تیپ مختلف با نامهای LX و EX و EX-L عرضه میشود که البته این تیپها از بازاری به بازار دیگر متغیر است. هنوز مشخص نیست که کدام تیپ آن به ایران میرسد ولی این ژاپنی در حالت کلی مجهز به امکانات زیر است:
باتوجه به ظاهر کوپه مانند HR-V باید گفت که شاسیبلند جدید هوندا در صورت ورود به بازار ایران باید با نیسان جوک، دیاس 4 کراسبک، تویوتا CH-R و میتسوبیشی اکلیپس کراس رقابت کند که یعنی قیمت آن در محدوده 150 تا 180 میلیون تومان خواهد بود. البته شاسیبلندهای کوچکی دیگری مانند رنو کپچر، پژو 2008 و سانگ یانگ تیوولی نیز در کلاس HR-V قرار دارند ولی به دلیل شرایط خاص بازار ایران عملا این سه خودرو را نمیتوان رقیب HR-V دانست. طبق آخرین شنیدهها HR-V تا پایان تابستان به ایران میآید و احتمالا از اواخر پاییز 96 نیز نخستین سری آن تحویل مشتریان ایرانی میشود.
هوندا HR-V | تویوتا C-HR هیبریدی | تویوتا C-HR توربو | دیاس 4 کراسبک | نیسان جوک (پلاتینیوم/اسکایپک) | نیسان جوک توربو (اسپرت) | |
فاصله محوری | 2,611mm | 2,640mm | 2,612mm | 2,530mm | ||
حجم صندوق | 688L | 377L | 385L | 249L | ||
حجم باک | 50L | 50L | 60L | 52L | ||
سیستم محرکه | دیف جلو | دیف جلو | دو دیف | دیف جلو | دیف جلو | دو دیف |
پیشرانه | 1.5L | 1.8L-Hybrid | 1.2L-Turbo | 1.6L-Turbo | 1.6L | 1.62L-Turbo |
گیربکس | CVT | eCVT | CVT | 6 اتومات | CVT | CVT |
قدرت | 130hp | 98hp | 115hp | 160hp | 117hp | 190hp |
گشتاور | 155nm | 142nm | 185nm | 240nm | 158nm | 240nm |
شتاب | 11.2sec | 11sec | 11.4sec | 8.7sec | 11.5sec | 8.4sec |
سرعت | 187km/h | 171km/h | 180km/h | 211km/h | 171km/h | 200km/h |
مصرف شهری | 6.1L | 3.6L | 7.6L | 7.1L | 8.3L | 10.2L |
مصرف جادهای | 4.6L | 4.1L | 5.7L | 4.8L | 5.2L | 6.0L |
مصرف ترکیبی | 5.2L | 3.9L | 6.3L | 5.6L | 6.3L | 7.6L |
شرایط فروش | شرایط فروش | شرایط فروش | شرایط فروش |
بیشتر بخوانید: