خانهاخبار
رونمایی رسمی از «پروژه اسکورپیو»؛ از این پس بخوانید Xbox One X

رونمایی رسمی از «پروژه اسکورپیو»؛ از این پس بخوانید Xbox One X

مایکروسافت کنسول ارتقا یافته خود را که پیش‌تر با نام رمز «پروژه اسکورپیو» از آن یاد می‌شد، رسما ایکس‌باکس وان ایکس ( Xbox One X) نامید و به بیان ویژگی‌های آن پرداخت.
۱۳۹۶/۳/۲۲

«پروژه اسکورپیو» از امروز رسما به ایکس‌باکس وان ایکس (Xbox One X) تغییر نام داد. فیل اسپنسر، رئیس واحد ایکس‌باکس، طی کنفرانس مطبوعاتی مایکروسافت در چارچوب نمایشگاه سرگرمی‌های الکترونیک، E3 2017، با اعلام این خبر به تشریح ویژگی‌های تازه‌ترین، قدرتمندترین و در عین حال، کوچک‌ترین کنسول بازی شرکت متبوع خود پرداخت.  

«ایکس‌باکس وان ایکس»، کنسولی مبتنی بر پلتفرم فعلی ایکس‌باکس وان و با ظاهری بسیار مشابه، اما با تغییرات سخت‌افزاری عمده است.  

پردازنده گرافیک یا جی‌پی‌یو این کنسول، 1.172 گیگاهرتزی و کارایی آن 6 ترافلاپ، یعنی با توان محاسبه 6 تریلیون عملیات ممیز شناور در ثانیه است. پردازنده فوق را 12 گیگابایت حافظه GDDR5 با پهنای باند حافظه 326 گیگابایت بر ثانیه همراهی می‌کند. البته 3 گیگابایت از 12 گیگابایت حافظه مذکور، برای خود سیستم کنار گذاشته شده است و بازی‌سازان می‌توانند روی 9 گیگابایت به‌جا مانده مانور دهند.  

مایکروسافت به‌طور خاص از نوع جی‌پی‌یو تعبیه شده در کنسول خود سخن نگفت، اما می‌دانیم که این پردازنده با سیستم سرمایش مایع خنک می‌شود. استفاده از این نوع خنک‌کننده برای کنسولی که قرار است در خروجی خود، گرافیک 4K تحویل دهد دور از انتظار نبود. مایکروسافت در همین باره اظهار داشت، آنچه Xbox One X در اختیار کاربر قرار می‌دهد، 4K واقعی است که در این‌صورت هر نمای گرافیکی می‌تواند حاوی 8 میلیون پیکسل باشد؛ ضمن اینکه پشتیبانی از دامنه دینامیک بالا (HDR)، پهنه رنگ گسترده و پخش محتوای 4K UHD روی دیسک‌های بلو-ری را نیز باید به آن اضافه کنیم.  

نکته مهم دیگر اینکه هم لوازم جانبی و هم بازی‌های سازگار با ایکس‌باکس وان، با کنسول ایکس‌باکس وان اکس نیز سازگار خواهندبود، با این مزیت که بازی‌های کنسول قبلی روی کنسول جدید، هم سریع‌تر بالا می‌آیند و هم کیفیت تصویری بهتری خواهندداشت. حتی اگر با این ایکس‌باکس جدید به‌جای نمایشگر 4K روی نمایشگر 1080p خروجی بگیرید، باز هم به مدد تکنیکی موسوم به سوپرسمپلینک، گرافیک بازی بهبود چشمگیری خواهدیافت و تصاویر دقیق‌تر به نظر خواهندرسید.

image

برخی تفاوت‌های Xbox One X در مقایسه با Xbox One اصلی:

  • جی‌پی‌یو کنسول جدید، 4.6 بار قدرتمندتر از همتای پیشین خود در ایکس باکس وان است.
  • این جی‌پی‌یو متشکل از 40 واحد محاسباتی مجزا است که در مقایسه با 12 واحد محاسباتی ایکس‌باکس وان، ارتقای چشمگیری به‌شمار می‌آید.
  • سرعت سی‌پی‌یو اِی‌ام‌دی در ایکس‌باکس وان 1.75 گیگاهرتز بود که در کنسول جدید به 2.3 گیگاهرتز افزایش یافته است.  

علاوه بر این، گزارش سایت یوروگیمر نشان می‌دهد که «وان ایکس» اولین کنسولی است که از فناوری نرخ فریم انطباقی یا FreeSync پشتیبانی می‌کند. اما مزیت این فناوری چیست؟ فرض کنید کنسول باید تصاویر بازی را با نرخ 60 یا مثلا 30 فریم در ثانیه نمایش دهد ولی به هر علتی ناگهان از این کار بازمی‌ماند و تعداد فریم‌ها در ثانیه کاهش می‌یابد. در این‌ حالت، گرافیک صحنه اصطلاحا پرپر می‌زند. کنسول‌های رایج، برای رفع این مشکل معمولا از فناوری قدیمی‌تر V-Sync استفاده می‌کنند، اما این فناوری نیز گاهی به بروز مکث‌های آنی منجر می‌شود که در بازی‌های پرتحرک اتفاق خوشایندی نیست.

استفاده از FreeSync این مشکلات را تا حد زیادی کاهش می‌دهد و از وقفه‌های محسوس جلوگیری می‌کند. این قابلیت، به‌ویژه هنگام اجرای گرافیک 4K اهمیت زیادی دارد. مایکروسافت می‌گوید، حتی بازی‌های ایکس‌باکس 360 نیز در صورت اجرا روی «وان ایکس» از این فناوری بهره خواهند برد.

اما جنبه ناخوشایند ماجرا این است که شاید بسیاری از کاربران وان ایکس فعلا نتوانند از فناوری FreeSync بهره‌مند شوند، زیرا برای استفاده از این فناوری یا باید مانیتوری داشته باشند که از FreeSync روی استاندارد HDMI پشتیبانی کند و یا تلویزیونی داشته باشند که به پورت HDMI 2.1 مجهز باشد. این در حالی است که استاندارد HDMI 2.1 هنوز به تصویب رسمی نرسیده است. پس قاعدتا کاربران معدودی به یکی از دو نوع نمایشگر اشاره‌شده در بالا دسترسی دارند.

image

کدام هدست‌ها پشتیبانی می‌شوند؟

پشتیبانی «ایکس‌باکس وان» و «ایکس‌باکس وان ایکس» از هدست‌های واقعیت مرکب (mixed reality) از سال 2018 آغاز خواهدشد.

دارندگان ایکس‌باکس تنها به یک هدست خاص محدود نخواهندبود و مایکروسافت همه هدست‌های مبتنی بر پلتفرم Windows Mixed Reality را پشتیبانی خواهدکرد و فرقی نمی‌کند که اچ‌پی آن را ساخته باشد یا ایسر یا دل و یا لنوو. «هولولنز» نیز همچنان به حضور خود ادامه می‌دهد، هرچند کار آن، واقعیت افزوده است و نه واقعیت مجازی.

و سرانجام اینکه، کنسول جدید از 7 نوامبر با قیمت 499 دلار به بازار عرضه خواهدشد. مایکروسافت در همین راستا اخیرا قیمت وان اس را با 50 دلار کاهش به 249 دلار رساند.

 

image

برچسب‌ها:

اخبار مشابه

برای ثبت نظر خود وارد حساب کاربری شوید.

دیدگاه‌ها (8 نظر)

Microsoft

۱۳۹۶/۳/۲۷
اون زمان که اختلاف بین اکس باکس وان با پی اس4 میگفتین خیلیه و اصلا طوری تعریف میکردین که انگار اکس باکس سیاه و سفید نشون میده بازیارو با چشم قابل دیدن بود
اما الان قابل دیدن نیست عجیبه

محمدعلي بهراميان

۱۳۹۶/۳/۲۲
اينا همون طرفداراي سونين كه ميگفتن نه اگه دقت كني ميبيني پي اس فور يه نموره رنگاش بيشتر غلظت داره پس بايد پي اس فور خريد و ايكس باكس آشغاله ها ???

Alireza

۱۳۹۶/۳/۲۲
اره اون زمان که PS 4pro معرفی شد چون ۲۰ درصد قدرتش بیشتر بود مایکروسافت رو مسخره می‌کردید
حالا که اسکورپیو ۵۰ درصد قوی تره به چشم نمیاد؟؟??
واقعا نمی‌دونم به شماها چی باید گفت

Mahrad

۱۳۹۶/۳/۲۲
مایکروسافت خفه کرد خودشو که بگه 4kایکس باکس واقعیه و مثل ps4 نیس...

hadi

۱۳۹۶/۳/۲۲
شما احتمالا فروشنده ps4proهستین