خانهاخبار
معرفی 5 سرویس رایگان برای ساخت آسان اینفوگرافیک‌های حرفه‌ای

معرفی 5 سرویس رایگان برای ساخت آسان اینفوگرافیک‌های حرفه‌ای

آیا به‌غیراز نرم‌افزارهای طراحی راه دیگری هم برای ساخت اینفوگرافیک‌های حرفه‌ای آن‌هم در مدت‌زمانی کوتاه وجود دارد؟ در این مقاله به معرفی سایت‌هایی می‌پردازیم که با استفاده از خدمات رایگان آن‌ها می‌توانید ظرف مدت بسیار کوتاه یک اینفوگرافیک حرفه‌ای و جذاب برای مطالب مدنظر خود تهیه کنید.
۱۳۹۶/۳/۱۹

برای همه ما پیش‌آمده که نیازمند آن شده باشیم که موضوعی را برای جمعی در محیط کار، تحصیل، خانواده و ... توضیح دهیم؛ اما بیشتر مواقع برای ارائه ایده‌ها و تصاویر ذهنی خود به مخاطب با مشکل مواجه می‌شویم و ارائه توضیحات کلامی برای ایجاد تصور در ذهن مخاطب کاری بس دشوار است و باعث خستگی و دل‌زدگی می‌شود. برای سهولت در ارتباط با مخاطب تکنیک جدیدی به نام اینفوگرافیک (Infographic) ابداع‌شده است. این کلمه مخفف دو کلمه اطلاعات (Information) و گرافیک (Graphic) است. اینفوگرافیک‌ها در اصل نمایش دیداری از داده‌ها (data)، اطلاعات (information) و یا دانش (knowledge) است. هدف اینفوگرافیک‌ها نمایش تصویری ساده، واضح و قابل‌هضم از اطلاعاتی است که ممکن است غیرملموس و یا دارای حجم زیادی باشند. اینفوگرافیک‌ها می‌توانند شامل شکل، نقشه، نمودار، جدول و متن باشند که در زمینه‌های مختلف ازجمله فرهنگ‌سازی، ترویج علوم، تبلیغات، ارائه سمینار، روزنامه‌نگاری، گزارش‌نویسی فنی یا سازمانی، رزومه نویسی، آموزش و... قابل‌استفاده هستند.

حقیقت آن است که بیشترین دریافت ما از محیط پیرامونمان به‎وسیله قوه بینایی صورت می‌گیرد و مغز ما علاقه زیادی به تجزیه‌وتحلیل اطلاعات به‌صورت تصویری دارد؛ بر همین اساس اگر اطلاع‌رسانی و انتقال پیام به کمک تصویر صورت پذیرد، اثرگذاری و مدت ماندگاری آن در ذهن مخاطب بیشتر خواهد بود. اینجاست که اینفوگرافیک‌ها به کمک ما می‌آیند.

image

اینفوگرافیک‌ها به کمک عناصر بصری نظیر عکس، نمودار، نقشه، دیاگرام و … سعی می‌کنند تا مجموعه‌ای از داده‌ها و اطلاعات پیچیده را به‌گونه‌ای به تصویر درآوردند که پیام به شیوه‌ای سریع و قابل‌فهم به مخاطب منتقل شود.

استفاده از اینفوگرافیک‌ها باعث می‌شود تا مخاطبان حجم قابل‌توجهی از داده‌ها و اطلاعات را که شکل نوشتاری آن ممکن است مقاله بلند بالایی را تشکیل دهد، به‌سادگی در قالب یک تصویر دریافت کند و آن را تا مدت‌ها در خاطر بسپارد. از اینفوگرافیک‌ها می‌توان در حوزه‌های گوناگونی بهره برد.

استفاده از اینفوگرافیک‌ها به‌عنوان ابزارهای ره‌گیری، رزومه یا سوابق افراد، گزارش‌ها و کاربرگ‌ها، خبر و اطلاع‌رسانی، تبلیغات، معرفی و ارائه، یادگیری و آموزش، تنها بخشی از کاربردهای آن‌ها است. حتی این روزها صاحبان کانال‌های تلگرامی نیز سعی می‌کنند با ارائه ایفوگرافیک‌ها اطلاعات موردنظرشان را به‌سادگی در اختیار مخاطبانشان قرار دهند.

اما ساخت و طراحی اینفوگرافیک‌ها آن‌هم در نرم‌افزارهایی مثل فتوشاپ زمان‌بر بوده و برای خیلی از کسانی که در کار با فتوشاپ و دیگر نرم‌افزارهای طراحی خبره نیستند ساخت اینفوگرافیک‌ها علاوه بر زمان‌بر بودن هزینه‌بر نیز خواهد بود.

اما آیا به‌غیراز نرم‌افزارهای طراحی راه دیگری هم برای ساخت اینفوگرافیک‌های حرفه‌ای آن‌هم در مدت‌زمانی کوتاه وجود دارد؟
در ادامه این مقاله به معرفی سایت‌هایی می‌پردازیم که با استفاده از خدمات رایگان آن‌ها می‌توانید ظرف مدت بسیار کوتاه یک اینفوگرافیک حرفه‌ای و جذاب برای مطالب مدنظر خود تهیه کنید.

1- Canva

سرویس Canva یک برنامه تحت وب رایگان است که به شما اجازه ساخت اینفوگرافیک‌های حرفه‌ای را می‌دهد. در Canva می‌توانید از بیش از 1 میلیون طرح مختلف آماده‌شده آن استفاده کنید. بیشتر طرح‌های این وب‌سایت رایگان است اما برای دسترسی به برخی از طرح‌ها باید مبلغ کمی را پرداخت کنید؛ اما نگران نباشید طرح‌های فراوان و بیشمار رایگان این سرویس جوابگوی هرگونه نیاز شما برای ساخت اینفوگرافیک خواهد بود.

image

همچنین Canva گزینه‌هایی مانند عکس رایگان، جدول، فریم، آیکون‌های مختلف را نیز در اختیارتان قرار می‌دهد. ویژگی‌های این سایت به همین‌جا ختم نمی‌شود چراکه می‌توانید از فونت‌های متنوع این سرویس برای زیباتر شدن هرچه بیشتر اینفوگرافیک‌های خود بهره بگیرید.

2- Easel.ly

یکی دیگر از گزینه‌های خوب برای ایجاد اینفوگرافیک در مدت‌زمانی بسیار کوتاه سرویس Easel.ly است. این سرویس به شما اجازه می‌دهد پس از انتخاب یک قالب کلی برای اینفوگرافیک مدنظرتان، با اضافه کردن داده‌ها و قسمت‌های مختلف گرافیکی به آن به‌سرعت اقدام به خلق یک اینفوگرافیک حرفه‌ای کنید.

image

برای تصاویر مورداستفاده حتی می‌توانید از تصاویر یوتیوب و نمادهای گرافی برنامه و یا نمادهای گرافیکی مدنظر خودتان که با آپلود کردن آن‌ها وارد سرویس می‌شوند استفاده کنید. این سرویس همچنین در پایان کار گزینه‌های مختلفی را برای اشتراک‌گذاری اینفوگرافیک ساخته‌شده در اختیارتان قرار می‌دهد.

3- Venngage

این سرویس یک ابزار سودمند و بسیار آسان و البته رایگان برای خلق اینوگرافیک‌های ساده است. اگر تابه‌حال اقدام به ساخت اینفوگرافیک نکرده‌اید. این سرویس بهترین گزینه برای شماست؛ چراکه با داشتن بخش‌های زیاد و پیچیده شمارا سردرگم نخواهد کرد.

image

در Venngage می‌توانید از انواع مختلف نمودارها، نقشه‌ها، آیکون‌ها و تصاویری که از قبل آماده‌شده و دسته‌بندی‌شده‌اند استفاده کنید و یا تصاویر و آیکون‌های مدنظر خودتان را به مجموعه اضافه کنید تا از آن‌ها در ساخت اینفوگرافیک‌هایتان استفاده کنید. حتی می‌توانید مقوله‌هایی مانند مقایسه و جدول زمانی و ... را نیز به اینفوگرافیک خود اضافه کنید. امکان اضافه کردن ویجت ها و امکان به اشتراک‌گذاری فایل نهایی در شبکه‌های اجتماعی از دیگر امکانات این سرویس است.

4- Piktochart

سرویس Piktochart یک ابزار رایگان آنلاین دیگر برای ساخت ایفوگرافیک‌هاست که علاوه بر ظاهر کاربرپسند و ساده و درعین‌حال حرفه‌ای، قابلیت استفاده از ویدئوهای سرویس‌های اشتراک‌گذاری ویدئو همچون یوتیوب و ویمئو (Vimeo) را نیز دارد.

image

همانند دیگر سرویس‌های معرفی‌شده، Piktochart امکاناتی را برای اضافه کردن آیکون‌ها و اشیاء مختلف و همچنین رنگ‌بندی‌های استاندارد و مختلف در اختیارتان قرار می‌دهد. ساخت اینفوگرافیک در اندازه‌های مختلف و همچنین امکان دستیابی به فایل نهایی با فرمت PDF از دیگر امکانات این سرویس کاربردی است.

5- VISME

کافی است تنها 30 دقیقه از زمان خود را در این سرویس صرف کنید تا نهایتاً به یک اینفوگرافیک بی‌نقص و کاملاً حرفه‌ای دست پیدا کنید. اینفوگرافیکی که قطعاً موجب حسرت دیگر همکاران شما خواهد شد!. هنگامی‌که برای اولین بار به این سرویس مراجعه می‌کنید تنها با یک صفحه خالی مواجه می‌شوید.

image

اما کافی است قالب مدنظر خودتان را انتخاب و اطلاعات و داده‌های خود را وارد این سرویس نموده و با استفاده از بخش‌های مختلفی همچون متن‌های متحرک، تصاویر، نمودارها و اشکال و رنگ‌بندی‌های متفاوت به پروژه خوب رنگ و لعاب دهید تا نهایتاً یک اینفوگرافیک حرفه‌ای و خلاقانه و زیبا در اختیار داشته باشید که همگان را تحت تأثیر قرار دهد.

یکی از ویژگی‌های جالب سرویس VISME قابلیت اضافه کردن صدا به اینفوگرافیک است که کار نهایی شما را همانند یک تیزر تلویزیونی حرفه‌ای می‌کند.

سخن پایانی:

با استفاده از سرویس‌های معرفی‌شده ایجاد اینفوگرافیک‌ها بسیار آسان خواهد بود. کافی است تنها کمی زمان صرف کنید تا قلق کار با حداقل یکی از سرویس‌های معرفی‌شده در این مقاله دستتان بیاید.
هر یک از این سرویس‌ها به شما امکان ایجاد اینفوگرافیک فوق‌العاده را می‌دهند.

از آنجایی که سرویس‌های معرفی شده امکان وارد کردن تصاویر و لوگو و دیگر موارد دلخواه را به شما می‌دهند، بنابراین با وارد کردن لوگوها و نوشته‌های فارسی به صورت عکس در هریک از این سرویس‌ها، مشکلی بابت ساخت اینفوگرافیک‌های فارسی نخواهید داشت. با این وجود همچنان جای سرویس‌های مشابه وطنی برای ساخت اینفوگرافیک‌های فارسی با پشتیبانی مستقیم از زبان فارسی و همچنین پس‌زمینه‌ها و لوگوهای متناسب با فرهنگ ایرانی به شدت خالی است.

از ساخت اینفوگرافیک با سرویس‌های معرفی شده لذت ببرید و فراموش نکنید که دیدگاه‌ها و بازخوردهای خودتان را در بخش نظرات این مطلب با دیگران به اشتراک بگذارید.

image

اخبار مشابه

برای ثبت نظر خود وارد حساب کاربری شوید.

دیدگاه‌ها (2 نظر)

طاهر

۱۳۹۶/۳/۲۰
بسیار ممنون. کاش این مقاله رو ۱۰ روز زودتر دیده بودم. دیروز پرزنتی داشتم که خیلی دنبال برنامه های مشابه گشتم. اما به غیر از visme چیزی پیدا نکردم.
اما ممنون از مقاله اتون .

حمیدرضا

۱۳۹۶/۳/۱۹
ممنون
بسیار مفید بود