خانهاخبار
11 قابلیت جدیدی که از سیستم‌عامل iOS 11 انتظار داریم!

11 قابلیت جدیدی که از سیستم‌عامل iOS 11 انتظار داریم!

رویداد WWDC شرکت اپل فردا برگزار خواهد شد و کوپرتینویی‌ها، جدیدترین دست‌آوردهای خود را در حوزه نرم‌افزار (و شاید سخت‌افزار) به معرض نمایش خواهند گذاشت. انتظار می‌رود که اولین نسخه آزمایشی سیستم‌عامل iOS 11 تا کم‌تر از هفت روز دیگر عرضه شود و به همین بهانه، به تغییرات احتمالی در نسخه جدید این سیستم‎عامل نگاهی انداخته‌ایم.
۱۳۹۶/۳/۱۴

پیش از پرداختن دقیق‌ به تغییرات احتمالی نسخه جدید سیستم‌عامل آی‌او‌اس، بهتر است به قابلیت‌هایی که از این سیستم‌عامل انتظار داریم؛ نگاهی کلی داشته باشیم. شایعات مدعی هستند که برای برنامه Apple Music تغییراتی درنظر گرفته شده است و به همین جهت، می‌توان انتظار یک طراحی جدید را از این برنامه داشت؛ هم‌چنین، اموجی جدید که به‌تازگی عرضه شده است، در این آپدیت گنجانده شده؛ شرکت اپل برای اولین‌بار، تم «تیره» را به سیستم‌عامل iOS 11 می‌آورد و تغییرات و بهبودهای دیگری نیز برای این این سیستم‎عامل در نظر گرفته شده است که در ادامه به آن می‎پردازیم. 

image

سیستم‌عامل iOS 11 برای چه محصولاتی منتشر خواهد شد؟

  • تبلت: آیپد ایر 1، آیپد ایر 2، آیپد پرو 9.7 اینچی، آیپد پرو 12.9 اینچی
  • تبلت: آیپد مینی 3، آیپد مینی 4
  • گوشی‌‌هوشمند: آیفون 5s، آیفون 6، آیفون 6 پلاس، آیفون 6s، آیفون 6s پلاس، آیفون SE، آیفون 7، آیفون 7 پلاس
  • آیپاد تاچ (نسل ششم)

علاوه‌بر این محصولات، هر دستگاه دیگری که پس از سال 2017 معرفی شده است؛ به iOS 11 آپدیت خواهد شد. از جمله این موارد می‌توان به آیپد پرو 10.5 اینچی، آیپد پرو 12.9 اینچی (مدل 2017) و آیپد 9.7 اینچی (که در اوایل بهار معرفی شد) اشاره کرد.

چه زمانی نسخه نهایی iOS 11 برای آیفون یا آیپد من عرضه می‌شود؟

شرکت اپل در 5 تا 9 ژوئن (15 خرداد تا 19 خرداد) از سیستم‌عامل iOS 11 رونمایی خواهد کرد. به فاصله بسیار کوتاهی، اولین نسخه آزمایشی از نسخه جدید سیستم‎عامل آی‎اواس برای توسعه‎دهندگان منتشر می‌شود تا ضمن بررسی تغییرات و سازگار نمودن برنامه‌های خود با آن، به ارائه گزارش برای رفع باگ‌های احتمالی بپردازند.

اگرچه نسخه نهایی این آپدیت به رایگان برای دستگاه‌های واجد شرایط منتشر خواهد شد، دریافت نسخه آزمایشی هزینه‌بر خواهد بود؛ باید یک حساب‌کاربری مخصوص توسعه‎دهندگان داشته باشید که ساخت آن نزدیک به 99 دلار هزینه خواهد داشت. البته، این به‌روزرسانی در مدت کوتاهی توسط وب‌سایت‌های مختلف برای دانلود قرار داده می‌شود.

پس از انتشار چندین نسخه مختلف آزمایشی، شرکت اپل نسخه نهایی iOS 11 را بر روی آیفون‌های جدید خود یعنی آیفون 8 (که البته با نام آیفون ادیشن نیز شناخته می‎شود)، آیفون 7s و آیفون 7s Plus به نمایش خواهد گذاشت و پیش از عرضه آن‌ها به بازار (معمولاً یک هفته) نسخه نهایی iOS 11 منتشر می‌شود. با توجه به زمان برگزاری احتمالی کنفرانس اپل در اواخر تابستان برای معرفی آیفون‌های جدید و اعلام آخرین تغییرات این نسخه از سیستم‌عامل آی‌او‌اس، می‌توان انتظار داشت که در اوایل مهرماه، نسخه نهایی iOS 11 منتشر شود.

قابلیت‌هایی که از سیستم‌عامل آ‌ی‌او‌اس 11 انتظار داریم:

۱- قابلیت‌های بیشتر برای نحوه چینش آیکون‎ها و افزایش تعداد آن‌ها در صفحه اصلی

image

آنچه که در سیستم‌عامل آی‌او‌اس پیاده شده، ساده‌ترین تجربه‌کاربری است که از کار با یک سیستم‌عامل به دست می‎آورید و همین موضوع باعث واکنش مثبت کاربران به سیستم‌عامل موبایلی شرکت اپل شده است. با این‌حال، محدودیت‌های زیادی وجود دارد و نحوه «چینش آیکون‌ها» باید آزادی عمل بیشتری را در اختیار کاربران قرار دهد.

انتظار می‌رود که در نسخه جدید سیستم‎عامل آی‌او‌اس که با نام iOS 11 منتشر خواهد شد، قابلیتی برای جای‌گیری آزادانه آیکون‌ها وجود داشته باشد. هم‌چنین، شرکت اپل قابلیتی را برای افزایش تعداد آیکون‌های صفحه اصلی در نمایشگرهای بزرگ مانند تبلت‌ آیپد پرو 12.9 اینچی فراهم آورد.

۲- نیاز به تاییدیه برای خاموش کردن دستگاه

image

امنیت در محصولات مبتنی بر سیستم‌عامل آی‌او‌اس، همواره حائز اهمیت بوده است و این موضوع با توجه به اهمیت آی‌او‌اس 11 برای کوپرتینویی‎ها شکل کاملاً جدیدی به خود می‌گیرد. زمانی‌که بر روی گوشی‌هوشمند آیفون یا تبلت آیپد خود رمز یا اثرانگشت تعریف می‌کنید، دور زدن این سیستم دشوار است و البته دسترسی به محتوای داخل دستگاه شما را به امری پیچیده مبدل می‌سازد. با توجه به قابلیت‌های موجود، زمانی سارقان می‌توانند از دستگاه شما استفاده نمایند که قفل دستگاه به هر روشی باز شده باشد؛ به همین جهت، گوشی‌ را خاموش نموده و سپس با نرم‌افزارهای جانبی، قفل دستگاه شما را حذف می‏کنند.

حال اگر سیستم‌عامل آی‌او‌اس برای خاموش شدن دستگاه از شما درخواست وارد نمودن الگوی از پیش تعریف شده را نماید، شانس به‌دست آوردن تبلت آیپد یا گوشی آیفون شما به طور قابل‌توجهی افزایش خواهد یافت و هم‌چنین دسترسی به محتوای موجود در دستگاه شما تا حد زیادی غیرممکن خواهد شد.

۳- قابلیت تصویر در تصویر برای گوشی‌های آیفون

image

در سیستم‌عامل آی‌او‌اس، قابلیتی برای تصویر در تصویر نمودن ویدیوها وجود دارد و می‌توانید در هنگام اجرای یک برنامه دیگر به ویدیوها از طریق یک پنجره شناور دسترسی داشته باشید. با این‎حال، قابلیت مذکور به تبلت‌های آیپد محدود شده است و اگر از یک گوشی آیفون استفاده کنید، این ویژگی وجود ندارد. از آنجایی‌که نمایشگر آیفون پلاس به اندازه کافی برای استفاده از این قابلیت بزرگ است و آیفون‌های 5.5 اینچی شرکت اپل از قدرت سخت‌افزاری لازم بهره می‎گیرد، انتظار داریم که در سیستم‌عامل آی‌او‎اس 11، قابلیت مشابهی برای گوشی‌های آیفون ارائه شود. 

۴- انتخاب برنامه‎های پیش‌فرض

image

شاید آمار بالای کاربران برنامه‌های پیش‌فرض سیستم‌عامل آی‌او‌اس، تنها به دلیل عملکرد خارق‌العاده آن‎ها نباشد؛ بسیاری از کاربران ترجیح می‌دهند تا هم‌چنان از مرورگر سافاری استفاده نمایند و البته این به خاطر عملکرد بی‌نقص آن نیست، بلکه سیستم‌عامل iOS همواره از این مرورگر به عنوان برنامه پیش‌فرض برای باز شدن لینک‎ها استفاده می‎کند. به همین جهت، کاربران در صورت استفاده از یک برنامه شخص‌ثالث، همواره ناچار خواهند شد تا بین چندین برنامه مختلف جابه‌جا شوند؛ همین موضوع باعث می‌شود تا استفاده از برنامه‌های غیررسمی اپل غیرمعقول به‌نظر رسد.

علاوه‎برآن، بسیاری از کاربران ترجیح می‌دهند تا از Google Maps برای مکان‌یابی استفاده نمایند؛ این در حالی است که برنامه سیستمی موجود در گوشی‌های آیفون و تبلت‌های آیپد به عنوان برنامه پیش‌فرض در نظر گرفته می‌شود و کاربران حق چندانی برای انتخاب برنامه‎های پیش‌فرض در گوشی‌هوشمند خود ندارند.

اگر خوش‌بین باشیم، ممکن است شرکت اپل به کاربران اجازه دهد تا همانند سیستم‌عامل اندروید، خود تصمیم بگیرند که چه برنامه‌ای برای آن‌ها مناسب‌تر است؛ به همین جهت، عرضه قابلیتی برای انتخاب برنامه‌های پیش‌فرض سیستم‌عامل در iOS 11 چندان خواسته غیرمعقولی نخواهد بود.

۵- اضافه شدن ردیف اعداد به صفحه‌کلید

image

عملکرد صفحه‌کلید در گوشی‌های 4.7 اینچی آیپد، بی‌عیب و نقص است؛ با این‌حال در گوشی‌های 5.5 اینچی شرکت اپل و هم‌چنین تبلت‌های آیپد، شرکت سازنده نتوانسته تا از فضای بیشتر صفحه‌نمایش به خوبی استفاده نماید و به نوعی، بخشی از فضای صفحه‎نمایش در هنگام استفاده از صفحه‌کلید به هدر می‌رود.

شرکت اپل با اعمال تغییرات خودخواهانه، کاربران را ناچار می‌کند تا برای تایپ اعداد با استفاده از صفحه‌کلید، بر روی آیکون مشخصی ضربه بزنند؛ سپس تایپ اعداد و ارقام امکان‌پذیر خواهد بود. به همین جهت، انتظار داریم که در سیستم‌عامل iOS 11 این مشکل با اضافه شدن ردیف اعداد به صفحه‌کلید برطرف شود. البته، این قابلیت حتی در صورت عرضه، به احتمال زیاد برای آیفون 4.7 اینچی یا آیفون 4 اینچی فعال نخواهد شد. شرکت اپل، حتی اگر آن‌را برای تبلت‌های آیپد (به خصوص مدل‌های «پرو» که از نمایشگر بزرگی استفاده می‌کند) فعال نماید؛ می‌تواند زمینه را برای تایپ راحت‌تر با استفاده از صفحه‎کلید پیش‌فرض سیستم‌عامل iOS فراهم آورد.

۶- پشتیبانی صفحه‌کلید از Swipe برای تایپ راحت‌تر

image

Swipe Typing یا کشیدن انگشت بر روی حروف متوالی صفحه‎کلید به منظور تایپ یک عبارت، یکی از قابلیت‌های رایجی است که در برنامه‌های شخص‌ثالث وجود دارد اما به هرحال، بسیاری از کاربران ترجیح می‌دهند تا به دلایل مشخصی از جمله حفظ ایمنی اطلاعات خود از برنامه‌های غیررسمی استفاده نکنند. در صفحه‌کلید پیش‌فرض سیستم‎عامل، امکان سوایپ نمودن برای نوشتن یک کلمه وجود ندارد اما با توجه به ارائه این قابلیت در سیستم‌عامل اندروید، چندان بعید نیست که به‌زودی صفحه‌کلید پیش‌فرض سیستم‌عامل نیز از سوایپ برای تایپ یک کلمه یا عبارت پشتیبانی نماید.

۷- قابلیت Manual Mode در دوربین

image

عملکرد دوربین آیفون 7 و آیفون 7 پلاس بسیار خوب است و آن‌ها را در صدر بهترین گوشی‌های هوشمند در زمینه عکاسی قرار می‌‏دهد. با این‌حال، برنامه دوربین خارج از سیستم‌عامل آی‌او‎اس نیست و همین موضوع باعث شده تا ایدئولوژی اپل برای محدود نگه‌داشتن کاربران به حداقل و البته ساده‌تر نمودن کار آن‌ها در زمینه عکس‌برداری نیز مشکل‎ساز باشد. در هنگام عکاسی، تنها به چند فیلتر و حالت مختلف محدود خواهید بود.

با اینکه حالت خودکار عملکرد بسیار خوبی دارد، اما به هرحال می‌توان با اعمال شخصی‌سازی‌های بیشتر در تنظیمات مربوط به دوربین، تصاویر بهتری بگیریم؛ این ویژگی در بسیاری از گوشی‎های هوشمند اندرویدی وجود دارد. همین موضوع باعث شده تا کاربران نسبت به تنظیمات محدود برنامه دوربین، ناراضی و شایعه‌پردازان نسبت به ارائه قابلیتی برای کنترل دستی دوربین، امیدوار باشند.

۸- تنظیم رزولوشن و نرخ فریم فیلم‌برداری در برنامه دوربین

image

آیفون‌های شرکت اپل، اکنون می‌تواند با رزولوشن 4K به فیلم‎برداری بپردازد اما شوکه خواهید شد اگر بدانید که برای تنظیم رزولوشن فیلم‌برداری، ناچار هستید تا این تغییرات را از طریق برنامه «تنظیمات» و انتخاب گزینه «Photos & Camera» انجام دهید.

 برای مثال، فرض کنید که مایل به فیلم‌برداری با رزولوشن 4K برای چند دقیقه هستید و بعد تمایل دارید به دلیل عدم اتمام فضای ذخیره‎سازی، مجدداً رزولوشن فیلم‌های ضبط‌شده با دوربین را بر روی 1080p تنظیم کنید. طی‌نمودن پروسه فوق برای تغییر رزولوشن، مسخره به‌نظر می‌رسد؛ به خصوص آنکه شرکت اپل می‌تواند مانند گوشی‌های اندرویدی، این تنظیمات را با برنامه دوربین ادغام کند.

۹- جست‌وجوی مخاطبان از طریق برنامه «شماره‌گیر»

image

در تمامی سیستم‌عامل‌ها (دور آی‌او‌اس، یک خط پررنگ بکشید!) امکان جست‌وجوی کاربران از طریق برنامه Dialer وجود دارد و تنها کافی است از شماره‌گیر ارائه شده استفاده کنید؛ در سیستم‌عامل iOS این قابلیت وجود ندارد و برای یافتن مخاطب مدنظرتان، حتماً باید وارد لیست مخاطبین خود شده و از طریق جست‌وجوی نام کاربر یا استفاده از حروف کوچک در گوشه نمایشگر آن‌را پیدا نمایید. به همین جهت، امیدواریم که شرکت اپل، چنین قابلیتی را در نسخه جدید سیستم‌عامل iOS ارائه دهد.

۱۰-  بهبود «مالتی‌تسکینگ» در تبلت‌های آیپد

image

سیستم‎عامل آی‌او‌اس برای تبلت‌های آیپد، استفاده از قابلیت Split Screen (تقسیم نمایشگر به دو بخش برای اجرای دو برنامه به صورت هم‌زمان) و تصویر در تصویر را به منظور بهبود عملیات مالتی‌تسکینگ امکان‏پذیر نموده است؛ با این‌حال، آزادی عمل چندانی مانند سیستم‌عامل اندروید در هنگام استفاده از این دو قابلیت در سیستم‌‌عامل iOS اپل وجود ندارد و تنها کافی است مایل باشید تا محتوای مدنظر خود را از یک برنامه برای پیست کردن در برنامه دیگر، کپی بگیرید. هرچند، شایعات نشان می‌دهد که در این زمینه تغییرات قابل‌توجهی در جریان است و انتظار داریم که سیستم‌عامل آی‌او‌اس 11 کاربران را راضی نگه‌دارد.

۱۱- دستیار صوتی سیری، هوشمندتر شود

image

در هنگام معرفی از دستیار صوتی سیری، محصولات قابل‌رقابت با این برنامه بسیار کم بود و حتی پس از چند سال، هیچ‌یک نتوانست به خوبی با دستیار صوتی شرکت اپل رقابت نماید. البته این روند در طی یک تا دو سال گذشته عوض شده است؛ همان‌طور که می‌دانید، دیگر دستیار صوتی «سیری» بهترین نیست و در رقابت با برنامه‌های مشابه از جمله گوگل اسیستنت، بیکسبی سامسونگ، الکسای آمازون از آن‌ها ضعیف‌تر عمل می‌کند. به همین جهت، به‌روزرسانی مکالمات پیش‌فرض این دستیار صوتی و هم‌چنین بهبود عملکرد آن در هنگام جست‌وجو ضروری به‌نظر می‌رسد؛ اکنون که کوپرتینویی‎ها باید عملکرد دستیار صوتی سیری را بهبود دهند، چه آپدیتی بهتر از iOS 11 می‌تواند این تغییر را برای کاربران گوشی‌های آیفون به ارمغان آورد؟


شما چه انتظار چه تغییراتی را از iOS 11 دارید؟ آیا منتظر هستید تا پشتیبانی‌ از برنامه‌های 32 بیتی به پایان برسد یا تمایل دارید تا قابلیت «تیره شدن رابط‌کاربری» به سیستم‌عامل آی‎او‎اس افزوده شود؟ 

برچسب‌ها:

اخبار مشابه

برای ثبت نظر خود وارد حساب کاربری شوید.

دیدگاه‌ها (12 نظر)

MS

۱۳۹۶/۳/۱۵
@italodance
دوست عزیز تو اپل باز
تو استیو جابز اصلا
اپل نبوده تو بودی
بزا ملت حرفشونو بزنن دیگ میای تو پیجای اندروید هی انتقاد الکی میکنی اینجا هم ک گلریزون کردی

yasin

۱۳۹۶/۳/۱۵
دوستان گزينه dark mode اضافه نميشه؟؟؟؟

علی

۱۳۹۶/۳/۱۵
دوست عزیز لطفا چرت گویی رو کم کنین.. اندروید کاملا برگرفته شده از سیستم عامل جاوا هستش.شباهت کدهای اندروید و جاوا دقیقا به اندازه ی شباهت DNA شامپانزه و انسانه

کیارش

۱۳۹۶/۳/۱۵
یکی کاستومایز کردن کنترل سنتر .... دومی بهتر شدن وضع باطری

italodance

۱۳۹۶/۳/۱۵
نمیدونم شما چی میگید آیا در عصر کنونید؟ اگر مشکلی دارید با خدمات شرکت اپل چت کنید و یا ایمیل بزنید تا 48 رسیدگی بشود.