خانهاخبار
معاهده اقلیمی پاریس چیست و امریکا چرا از آن خارج شد؟

معاهده اقلیمی پاریس چیست و امریکا چرا از آن خارج شد؟

دونالد ترامپ، چهل و پنجمین رئیس جمهور ایالات متحده، روز پنجشنبه یازدهم خرداد سال ۱۳۹۶ اعلام کرد که ایالات متحده از توافق زیست‌محیطی پاریس (Paris climate accord) خارج می‌شود. ایالات متحده به عنوان قدرت اول اقتصادی دنیا و دومین تولیدکننده بزرگ گازهای گلخانه‌ای پس از چین، این توافق را زیرپا گذاشت. به این ترتیب دونالد ترامپ درصد است تا تلاش‌های جهانی برای مبارزه با پدیده گرم شدن زمین را نادیده بگیرد و با این کار از صداهای معدود افرادی که در کاخ سفید در مورد این توافق و مضراتش برای این کشور صحبت می‌کردند، استقبال کرد.
۱۳۹۶/۳/۱۳
image

ترامپ در سخنرانی خود در پاریس اعلام کرد که توافق‌نامه سال ۲۰۱۵ نقطه شروعی برای تحمیل استانداردهای ناعادلانه به کسب و کارهای و کارگران آمریکایی است. او در ادامه به این موضوع اشاره کرد که به قولش به مردم آمریکا پایبند خواهد ماند و از حقوق مردم آمریکا در برابر توافق‌نامه‌ای که آن را «سختگیرانه» نامید، دفاع خواهد کرد.

توافق پاریس توانست برای اولین تمامی کشورهای جهان را متحد کند تا علیه تغییرات اقلیمی و تاثیرات آن مبارزه کند. این توافق همچنین به کشورهای توسعه یافته نیز کمک و یاری می‌رساند تا این کار را به نحو احسن انجام دهند. هدف اصلی توافق پاریس قوت بخشیدن به واکنش جهانی نسبت به تهدیدات تغییرهای آب و هوایی است. در توافق نامه آمده‌است که کشورها موافقت می‌کنند تا افزایش دمای جهانی در این قرن را به زیر دو درجه سانتی‌گراد برسانند حتی این تغییرات دمایی را تا حد ۱.۵ درجه نیز پایین بیاورند. تا کنون از ۱۹۷ کشور عضو کنوانسیون، ۱۴۷ کشور این توافق‌نامه را به تصویب رسانده‌اند.

image

ترامپ در سخنرانی خود در مورد عدم رضایتش از توافق‌نامه صحبت کرد و در مورد زیرپا گذاشتن این توافق‌نامه چنین گفت:‌ «من انتخاب شدم تا نماینده مردم پیتزبورگ باشم، نه پاریس. این برای اولین‌ بار است که یک توافق بین‌المللی آمریکا را از انجام امور داخلی خود منع می‌کند.»

نکته جالب در مورد صبحت‌های ترامپ که وب‌سایت مشبل (Mashable) به آن پرداخته، این است که شهری که ترامپ (شهر پیترزبورگ) در موردش صحبت می‌کند در زمان رای‌گیری انتخابات ریاست جمهوری ایالات متحده به رقیب وی یعنی هیلاری کلینتون رای داده بود. همچنین بیل پدوتو، شهردار پیترزبورگ در حساب رسمی توئیتر خود اعلام کرد که این شهر حتی با توجه به زیرپاگذاشتن توافق توسط ترامپ، به تمامی بندهای آن پایبند خواهد بود و این کار را به خاطر مردم، اقتصاد و آیندگان انجام خواهند داد.

همچنین طبق نظرسنجی به عمل آمده توسط دانشگاه ییل (Yale) ۴۷ درصد از رای‌دهندگان به دونالد ترامپ خواستار متعهد ماندن به توافق پاریس شدند در حالی که تنها ۲۸ درصد از رای دهندگان به خارج شدن از آن رای داده بودند.

به بهانه تصمیم ترامپ و خارج شدن آمریکا از مهمترین توافق زیست‌محیطی بشر در این قرن نگاهی به فعالیت افراد معروف در شبکه‌های اجتماعی می‌اندازیم و صبحت‌های آن در مورد خارج شدن از توافق را از نظر می‌گذرانیم.

image

ایلان ماسک (Elon Musk) مدیرعامل دو شرکت تسلا و اسپیس‌اکس (SpaceX) بلافاصله پس از صحبت‌های ترامپ در پاریس طی انتشار متنی در حساب رسمی توئیتر خود، از سمتش در دو شورای مشاوران وی استعفا داد. وی در حساب توئیتر خود چنین گفت: «من از شورای ریاست جمهوری خارج می‌شوم. تغییرات اقلیمی بحث جدی است. خارج شدن از [توافق] پاریس نه به نفع آمریکاست و نه دنیا».

تیم کوک مدیر عامل اپل نیز طی انتشار پستی در حساب رسمی توئیتر خود، مخالفتش با تصمیم ترامپ را اعلام کرد و گفت: «خارج شدن از توافق پاریس تصمیمی غلط برای سیاره ما بود. اپل همچنان به جنگ علیه تغییرات اقلیمی پایبند خواهد و هیچ‌گاه این کار متوقف نخواهد شد.»

کوک همچنین نوشت که در روز سه‌شنبه جلسه با ترامپ داشته و سعی کرده او را متقاعد به حفظ توافق کند اما نتیجه نشان می‌دهد که در این راه موفق نبوده است.

مارک زاکربرگ، مدیرعامل فیسبوک در مورد خارج شدن آمریکا از توافق پاریس و صدمات این تصمیم روی آینده چنین گفت: «خارج شدن از توافق زیست‌محیطی پاریس برای محیط‌زیست و اقتصاد بد است و این تصمیم آینده فرزندان ما را به خطر می‌اندازد. متوقف ساختن تغییرات اقلیمی چیزی است که ما تنها با یک‌پارچه شدن جامعه جهانی می‌توانیم آن را انجام دهیم. همه ما باید در این مسیر با هم حرکت کنیم، پیش از آنکه خیلی دیر شود.»

زاکربرگ در ادامه صبحت‌های خود به این موضوع اشاره کرد که پس از این همه دیتاسنترهای فیسبوک به صورت صد در صدی از منابع انرژی برگشت پذیر قدرت می‌گیرند.

مدیرعامل گوگل، ساندار پیچای نیز از تصمیم ترامپ مبنی بر خارج شدن از توافق پاریس ناامید شده است و اعلام کرد گوگل بسیار سخت تلاش می‌کند تا آینده‌ای پاک‌تر برای همه رقم بزند. همچنین برد اسمیت، رئیس مایکروسافت نیز به مخالفت با تصمیم ترامپ برخاست و اعلام کرد که طبق توافق پاریس، مایکروسافت تلاش خواهد کرد تا نقش خودش برای به ثمر رسیدن این هدف را به خوبی ایفا کند.

ترامپ در طول صحبت‌های خود در پاریس حتی یک بار هم از عبارت «تغییرات اقلیمی» استفاده نکرده است و این موضوع از چشمان مدیرعامل جنرال‌ الکتریک، جف لمت به دور نمانده است. او در مورد تصمیم ترامپ چنین گفت: «از تصمیم ترامپ مبنی بر خارج شدن از توافق پاریس نا امید شدم. تغییرات اقلیمی یک مسئله جدی است. صنعت اکنون باید رهبری خود را آغاز کند و هیچ گونه وابستگی به دولت نداشته باشد».

image

ترامپ به بهانه ناعادلانه بودن این توافق‌نامه از آن خارج شده و اکنون در کنار نیکاراگوئه و سوریه تبدیل به سومین کشوری شده که با این موضوع مخالف است. این موضوع از نظر مردم آمریکا و جهان بسیار تقبیح شده و بسیاری از مردم آمریکا از تصمیم رئیس‌جمهورشان ابراز شرمندگی و تاسف کرده‌اند. باید دید در روزهای آتی چه اتفاقی می‌افتد و آیا جامعه آمریکا می‌تواند ترامپ را متقاعد به پذیرفتن این توافق کند یا خیر. در حال حاضر ترامپ می‌گوید اگر بتوانند توافق جدیدی با مفاد عادلانه‌ای ایجاد کنند به آن متعهد خواهد ماند در غیر این صورت نیز آن‌ها در صورت نبود توافق جدید نیز ناراحت نخواهند بود به کارشان ادامه خواهند داد.

نظر شما در مورد این موضوع چیست؟ آیا خارج شدن آمریکا از این توافق پاریس منطقی بود؟ تا چه اندازه با نظرات سران دنیای فناوری موافق هستید؟

اخبار مشابه

برای ثبت نظر خود وارد حساب کاربری شوید.

دیدگاه‌ها (15 نظر)

sk

۱۳۹۷/۴/۲۳
چرا ايران از معاهده پاريس خارج نشدگرفتاري ما كم بوده كه قطعي برق را اضافه كردند وقتي زير ساخت نداريد چرا شركت مي كنيد

رضااعلمی‌فریمانی

۱۳۹۶/۷/۱۷
باسلام،مطالب بسیارمفید وارزشمند از منظراگاهی بخشی درمسیر دانایی است
باسپاس اززحمات ارزنده علمی شما

علیرضا

۱۳۹۶/۳/۱۴
من نمیفهمم تا یه حرفی راجع به آمریکا میخواد زده شه همه میخوان با ایران مقایسه ش کنن. متن رو خوندین؟!! میگه دومین تولیدکننده گازهای گلخانه ای در جهان، اصلا حرفی از ایران هست؟!!
با چه بدبختی 140 و اندی کشور رو دنیا جمع میکنن متقاعدشون میکنن که بابا دنیا همینجوری پیش بره ، نسل آینده و سیارمون بحران های عجیب غریبی پیدا میکنه. بعد میایم فاز منطق برمیداریم که نه ما به رییس جمهور دیوانه اون کشور حق میدیم؟!!!!! وات د فازید آخه؟
خروج آمریکا مثل خروج ایران و سوریه و ... و... نیست که رسما میتونه باعث تباهی و دلسردی بقیه کشور ها بشه.
هی میگیم ایران این جوریه ایران اون جوریه، همه میدونن ایران چه خبره. ولی تا زمانی که شما یه سری استاندارد و سیاست که همه کشورها بهش پایبند نباشن نداشته باشی (یعنی یه هدفی و نقطه ای که میخوای بهش برسی) نه تنها بهتر نمیشی که روز به روز بدتر و بدتر میشی. خروج آمریکا به نظرم منجر به ضرر تمام کشور ها در آینده خواهد شد.

cadillac

۱۳۹۶/۳/۱۳
این مدیرانی کە واسه پرزیدنت ترامپ تأسف خوردن بهترە واسە خودشون متأسف باشن کە با گرفتن هزاران فرصت شغلی از هم وطن هاشون و دادن این فرصت ها به چینیا اون سر دنیا دارن محیط زیستو آلوده میکنن .
.
دوست داشتم یکی تندرو تر از ترامپ رئیس جمهور آمریکا میشد و با اعمال تعرفه ها و مالیات های سنگین مانع از کسب و کار این شرکت های به ظاهر طرفدار محیط زیست می شد .

Ali

۱۳۹۶/۳/۱۳
شما فک کنم به فکر اشتغال زایی تو کشور خودت باشی خودش کمک بزرکیه... آمریکا پیشکش....