خانهاخبار
آیا هنوز هم به «ماوس پد» نیاز داریم؟

آیا هنوز هم به «ماوس پد» نیاز داریم؟

همه ما از زمانی که به یاد داریم رایانه‌های اطراف ما همواره دارای وسیله‌ای سخت افزاری به نام ماوس بوده‌اند. از همان ابتدا ها وسیله‌ای عموما پلاستیکی به نام «ماوس پد» نیز همراه ماوس‌ها بوده است. اما با پیشرفت تکنولوژی ساخت ماوس‌ها و ساخت ماوس‌های لیزری این سؤال پیش می‌آید که آیا هنوز هم به پد ماوس‌ها نیاز داریم؟
۱۳۹۶/۳/۲۲

ماوس پد چیست ؟

ماوس پد صفحه‌ای است که در زیر ماوس قرار می‌گیرد و به‌منظور راحتی کار با ماوس استفاده می‌گردد. ماوس پد (Mouse pad US) یا ماوس مت (Mouse mat UK) سطحی است که برای قرار دادن و جابجا کردن ماوس استفاده می‌شود. ماوس پد قابلیت استفاده از ماوس را در مقایسه با سطح فاقد ماوس پد افزایش می‌دهد و درنتیجه کارایی و دقت کاربر را نیز بهبود می‌بخشد.

مهم‌ترین مزایایی که برای استفاده از ماوس پد عنوان می‌شود در سه مورد افزایش سرعت، افزایش دقت و سهولت استفاده خلاصه می‌گردد.

اما با پیشرفت فنّاوری ساخت ماوس‌ها و ساخت ماوس‌های لیزری این سؤال پیش می‌آید که آیا هنوز هم به پد ماوس‌ها نیاز داریم؟

پاسخ به سؤال بالا مثبت است. ماوس پد درواقع ازلحاظ فنی در این روزها بسیار موردنیاز است؛ اما ممکن است شما پول کافی برای خرید یکی از مدل‌های مخصوص بازی آن را نداشته باشید.

image

تاریخچه ماوس پد:

اولین ماوس پد در سال 1969 توسط آقای Jack Kelley ابداع شد که این کار پس از طراحی یک کنسول کنترل توسط وی در سال 1968 که به‌منظور نمایش عمومی اولین ماوس ساخته‌شده Douglas Engel bart مورد بهره‌برداری قرار گرفت، انجام شد.

- ده سال بعد ماوس پد دیگری توسط یکی از تکنسین‌های شرکت زیراکس به نام آقای Armando M. Fernandez ساخته شد. تقریباً تا سال 1982 عمده کاربران ماوس غلتکی شرکت زیراکس از ماوس پد خاصی برای افزایش اصطکاک تماسی بین ماوس و ماوس پد استفاده می‌کردند.

- برای اولین بار عبارت ماوس پد در تاریخ 25 اوت 1983 در دیکشنری انگلیسی آکسفورد درج شد و معادل بریتانیایی ماوس مت نیز در تاریخ 18 اکتبر 1989 در دیکشنری مذکور وارد شد.

در ابتدا عمدتاً ماوس پد برای سهولت کارکردن با ماوس‌های مکانیکی به‌کاربرده می‌شد به این دلیل که گوی زیر آن‌ها برای عملکرد بهتر نیاز به اصطکاک مناسب داشت درحالی‌که اصطکاک لازم توسط سطح اکثر میزهایی که ماوس روی آن‌ها استفاده می‌شد فراهم نمی‌گردید.

استفاده از ماوس پدهای با پوشش وینیلی به دلیل خواص چسبندگی طبیعی آن، از سال 1980 مرسوم شده‌اند. بعد از تولید ماوس‌های غلتکی فولادی که سطح لاستیکی سیلیکونی در آن به‌کاربرده شده بود، استفاده از ماوس پدهای با سطوح فابریکی عمومیت یافت. ماوس پدهای مذکور ضمن دارا بودن قابلیت تمیز نگه‌داشتن غلتک لاستیکی ماوس، از امکان ردیابی، سرعت بالاتر و دقت بیشتری نیز در مقایسه با قرار دادن ماوس بر روی سطح میز برخوردار بودند.

چه زمانی ماوس پدها بلااستفاده خواهند شد؟

اگر شما هم یکی از کاربران رایانه در دهه شصت بوده باشید حتماً ماوس‌های غلتکی آن زمان را به یاد دارید؛ که هرچند وقت یک‌بار هم می‌بایست بخش زیرین ماوس را باز می‌کردید و غلتک پلاستیکی آن را تمیز می‌کردید تا ماوس دوباره عملکرد معمول خود را داشته باشد. البته این ماوس‌ها در حال حاضر منسوخ‌شده‌اند و تقریباً از آن‌ها اثری در کنار رایانه‌ها نمی‌توان پیدا کرد!
با پیشرفت فنّاوری ساخت ماوس‌ها، ماوس‌های غلتکی جای خود را به ماوس‌های لیزری دادند. ماوس‌های اپتیکال یا لیزری، به استفاده راحت از ماوس‌ها کمک شایانی کرده‌اند. چون دارای قابلیت‌هایی مثل مانند صاف شدن ته ماوس، قابل پیش‌بینی تر شدن آن‌ها در هنگام استفاده، تمیزتر ماندن محیط، برطرف شدن جذب روغن پوست توسط ماوس و... هستند.

image

اولین بار دو شرکت مایکروسافت و لاجیتک بودند که ماوس‌های اپتیکال درجه‌یک را که مکانیزم‌شان دارای یک حس‌گر نوری کوچک و کم‌مصرف بود در اوایل قرن حاضر عرضه کردند.

image

این ماوس‌ها روی اکثر سطوح کار می‌کردند البته به شرطی که نور ساطع‌شده با جسمی شفاف مثل شیشه و یا آینه برخورد نکند. چند سال بعد ماوس‌های لیزری ارزان‌قیمتی تهیه و عرضه شدند که با پرداخت هزینه ناچیز می‌توانستید این ماوس‌ها را تهیه کنید و از آن‌ها روی هر سطحی استفاده کنید.

درنتیجه وقتی این ماوس‌ها توانستند روی هر سطحی کار کنند، ماوس پدها به‌مرور از گردونه خارج شدند.
 ازآنجاکه این ماوس‌ها می‌توانند با کمترین خطا کارکنند و بر خلاف ماوس‌های غلتکی، بخش مکانیکی و متحرک نداشتند باعث شد تا علاوه بر دقت بسیار بالا و عملکرد مطلوب، این نوع ماوس‌ها طول عمر بالایی نیز داشته باشند و شما بیشتر کارهایی که می‌خواستید با ماوس انجام دهید را می‌توانستید با قرار دادن آن روی میز کار خود انجام دهید.

ماوس پدها برای میز و ماوس شما بسیار خوب هستند!

اما ماوس پدها همچنان به ما خدمت می‌کنند. میز رایانه شما در برابر حرکت‌های مداوم ماوس آسیب‌پذیر است. فارغ از اینکه جنس میز شما از چه ساخته‌شده باشد (پلاستیک، چوب، نئوپان، چرم و ...) با حرکت مکرر ماوس بر روی میز شما به‌مرورزمان خط و خش‌هایی روی میزتان خواهد افتاد.

ضمن اینکه ماوس پد‌ها کمک می‌کنند تا چربی و عرق پوست شما به میز رایانه شما منتقل نشود و همین امر باعث می‌شود که عمر ماوس و میز شما بیشتر شود.
بی‌شک خرید یک ماوس پد ارزان، بسیار عاقلانه‌تر و بهتر از خرید دوباره میزهای گران‌قیمت کامپیوتری در بازار است!

image

ضمن اینکه بعضی از سطوح میزها نیز دارای ناهمواری‌هایی است که ماوس‌ها را زود بازنشسته می‌کند؛ اما ماوس پدها به این امر نیز کمک شایانی می‌کنند.

همچنین ماوس پد از جمع شدن ذرات باقی‌مانده در زیر ماوس و متعاقب آن ایجاد اشکال در کارکرد صحیح ماوس، جلوگیری می‌کند.

پی سی گیمرها بهتراست از یک ماوس پد خوب استفاده کنند

همچنین درصورتی‌که شما به زیبایی محل کارتان اهمیت می‌دهید یا یک بازی‌خور حرفه‌ای هستید و با ماوس زیاد بازی می‌کنید بهتر است یک ماوس پد خوب تهیه کنید.
ردیابی سریع، یکی از خصوصیاتی است که بازی خورهایی که بازی‌های سریع انجام می‌دهند (سبک شوتر) به آن نیاز دارند. برخی ماوس پدها نیز زیر کیبورد شما را هم دربرمی گیرند.

image

ماوس پدهای مخصوص بازی (گیمینگ) برای بازی‌های بسیار سریع طراحی و ساخته‌شده‌اند. ضخامت پد پلاستیکی تعبیه‌شده در این نوع ماوس پدها بسیار بیشتر است و در برابر لیز خوردن مقاوم‌اند. حتی برخی از ماوس‌های گیمینگ دارای نرم‌افزار اختصاصی برای تغییر در پروفایل کاربر هستند.

image

جنبه‌های زیباشناختی و تزئینی پد ماوس‌ها:

ماوس پد مصارف تزئینی و تبلیغاتی نیز دارد؛ نمونه‌های فانتزی آن با نمادهای تاریخی، فرهنگی و هنری...، می‌تواند طیف وسیعی از مخاطبان خاص با تمایلات گوناگون را به خود جلب نماید. به‌طور مثال پد ماوس‌هایی با طرح و نقش و نگار فرش‌های ایرانی از پد ماوس‌های پرطرفدار در بین کاربران ایرانی است.

image

 اعمال گزینه‌هایی مانند چاپ تقویم، اطلاعات محاسباتی، جدول‌های مختلف اطلاعاتی، گفتار بزرگان و... پد ماوس را از صرف یک ابزار جانبی کامپیوتر به وسیله‌ای دومنظوره حسب علاقه ویژه مخاطب تبدیل کند.

نمونه‌های پیشرفته‌تر پد ماوس‌ها می‌تواند کاربردهای اختصاصی دومنظوره دیگری مانند گیم‌پد (Gamepad)، تاچ‌پد (Touchpad) و با یواس‌بی هاب (USB hub) و ... نیز داشته باشد.

image

از نمونه‌های سال‌های اخیر ماوس پد می‌توان به ماوس پد ورزشی (Workout Mouse pad) اشاره کرد که برای زندگی‌های مدرن اجتماع امروزی که افراد زمان کافی برای انجام فعالیت‌های ورزشی ندارند، طراحی‌شده است. جنس خاص لاستیکی، سبکی و کشش‌پذیری بالای موادی که این ماوس پد از آن ساخته‌شده است این امکان را برای کاربر فراهم می‌نماید که در زمان‌های پایان کار با کامپیوتر، ماوس پد خود را بردارد و آن را حسب نیاز متناسب با اندازه عرض بدن باز و یا بسته کند. بدن ترتیب، اعضاء بدن مثل قفسه سینه، مچ و سرشانه درگیر این حرکت کششی خواهند شد.

image

از دیگر عناوین این ماوس پد Elastic Exerciser نیز هست و برای ایجاد ذهنیت خوشایند مربوط در کاربر معمولاً از نماد یا نشان‌واره‌های جالب ازجمله آرم لباس سوپرمن نیز استفاده می‌شود.

ماوس پدهای طبی برای جلوگیری از آسیب رسیدن به مچ دست:

یکی دیگر از انواع ماوس پدها در نظر گرفتن یک برجستگی نرم و عموماً ژله‌ای مانند بر روی آن است که برای استفاده راحت‌تر از ماوس بدون ایجاد مشکل برای مچ و آرنج دست طراحی‌شده که بدین‌وسیله از بروز بیماری آرتروز در افراد مستعد پیشگیری می‌نماید.

image

معمولاً كسانی كه مدت‌زمان زیاد با كامپیوتر كار می‌کنند، از ناحیه‌ی مچ دست دچار درد و ناراحتی می‌شوند. علت این ناراحتی انحراف مچ دست و به هم خوردن حالت طبیعی آن در هنگام استفاده از ماوس است. اگر فشارها به مچ دست ادامه یابد، ممكن است، این عصب دچار التهاب شدید شده و درد، گزگز و سوزش در ناحیه‌ی توزیع عصب پنجم در مچ دست احساس شود. این حالت پس از مدت‌زمانی می‌تواند به بیماری بانام نشانگان تونل كارپال «منجر شود. سوزش دردناك انگشتان شست، نشانه و میانی دست، مشكل درحرکت دادن انگشتان و از دست دادن چنگش قوی مانند در دست نگه‌داشتن اشیاء، نشانه‌هایی از این بیماری است. یكی از راه‌های بسیار مؤثر در جلوگیری از این آسیب، استفاده از ماوس ‌پدهای طبی یا ارگونومیک ‌است. این ماوس پد‌ها با داشتن بالشتك و برجستگی خاص باعث جلوگیری از انحراف مچ دست شده و درنتیجه فشار كمی‌ به» عصب مدیان «وارد خواهد شد. در این حالت می‌توان زمان‌های طولانی‌تری را با رایانه بدون اینکه مچ دست خسته نشود، کارکرد. از نکات قابل‌توجه در ماوس پدهای ارگونومیک این است که تکیه‌گاه مچ باید نسبتاً» نرم و اطراف آن گرد باشد تا فشار وارده بر مچ را به حداقل برساند و عرض تکیه‌گاه باید حداقل 8/3 سانتیمتر باشد.

 یکی از ایرادات وارد بر برخی از ماوس‌های نوری، عدم کـــارکرد درست آن‌ها بر روی سطوح صاف و صیقلی مانند شیشه یا چوب‌های بـــــــراق است که در این مواقع استفاده از ماوس پدهایی با سطــوح دقیق می‌تواند اثرات تأخیر زمـــانی نقطه‌ای (Spot jitter effects) در ماوس‌های نوری قدیمی یا باکیفیت پایین را به حداقل برساند.

image

ماوس پدهای جدید از موادی از جنس کامپوزیت‌های لاستیکی با دانسیته پایین (استایرن سلول باز، لاستیک بوتادین یا استایرن بوتادین سلول باز) همراه با لایه فابریک که در سطح بالایی قرار می‌گیرد، ساخته می‌شوند. بااین‌حال از سایر مواد نیز در ساخت ماوس پد استفاده می‌شود مانند فابریک، پلاستیک‌ها، تایرهای لاستیکی بازیافت شده، نیوپرن، لاستیک سیلیکونی، چرم، شیشه، چوب‌پنبه، چوب، آلومینیم، سنگ و فولاد.

برخی از ماوس پدهای تخصصی باکیفیت بالا برای استفاده در بازی‌های کامپیوتری از جنس پلاستیک، شیشه، آلومینیم و فیبرهای با فناوری بالا هستند.

image

در بازار موس پدهای زیادی وجود دارد که به‌احتمال‌زیاد، زمانی هم که یک رایانه می‌خرید به شما یک عدد از آن‌ها را به‌رایگان می‌دهند. چون ارزان هستند و قیمت آن‌چنانی ندارند؛ اما اگر نمی‌خواهید هزینه کنید و یا وقت خود را برای خرید یک موس پد صرف کنید، بهتر است که از وسایل و لوازم جایگزین استفاده کنید. مثلاً یک تیکه پارچه کتان هم گزینه‌ی خوبی است که برای زیر موسی استفاده کنید. این پارچه باید حداقل دارای یک بافت باشد که موس شما بهتر بتواند کار خود را انجام دهد.

ولی دقت کنید که معمولاً موس روی شیشه یا کاغذ کاملاً سفید به‌درستی کار نخواهد کرد و بهتر است از یک وسیله و سطح دیگر برای زیر ماوس خود استفاده کنید.

 

بنابراین اگر دوباره کسی این سوال را از شما کرد که آیا واقعاً هنوز به ماوس پدها نیاز داریم؟

باید پاسخ دهید: درواقع در حال حاضر نیازی به پد ماوس نداریم؛ اما اگر برای زمان زیاد و سطح ناهموار از ماوس خود استفاده می‌کنید. ماوس پد می‌تواند از ماوس و میز رایانه شما محافظت کند. فلذا کارکردی که ماوس پدهای فعلی دارند با کارکردی که درگذشته داشتند متفاوت است اما همچنان این وسیله‌ی ساده و ارزان‌قیمت همچنان به کاربران رایانه خدمت‌رسانی می‌کنند.

اخبار مشابه

برای ثبت نظر خود وارد حساب کاربری شوید.

دیدگاه‌ها (3 نظر)

علیرضا

۱۳۹۹/۲/۱
توضیحات خیلی خوب و مفصلی بود. ممنونم از گردآورنده این مطلب. فقط سوالی که برای خودم همیشه موقع خرید موس پد پیش میاد اینه که اگر موس طرح داشته باشه (با رنگ های متنوع) این موضوع توی کارکرد موس های لیزری یا اپتیکال احیانا تاثیری میذاره؟ یا اینکه مثلا بهتر پد بدون طرح و نقش و سیاه خالی باشه؟

فرهاد

۱۳۹۶/۳/۲۳
اره افرین یادم اومد موس غلتکیرو باید تمیز میکردیم من هنوز اون موسو دارم

م

۱۳۹۶/۳/۲۳
ما کاربرای دهه هفتادی موس غلتکی هستیم نشون به اون نشون غلتکش در می اوردیم تمیز میکردیم