خانهاخبار
چگونه به یک فرد تاثیرگذار در شبکه‌های اجتماعی تبدیل شویم

چگونه به یک فرد تاثیرگذار در شبکه‌های اجتماعی تبدیل شویم

بازاریابی از طریق افراد تاثیرگذار (Influencer Marketing) در شبکه‌های اجتماعی به بحث بسیار داغی در میان آژانس‌ها و شرکت‌های تبلیغاتی و تمامی برندها در سراسر دنیا شده است. اگر شما هم دوست دارید یک فرد تاثیرگذار در شبکه‌های اجتماعی باشید با ما همراه باشید تا بتوانید استراتژی مناسبی برای صفحه اینستاگرام خود بیابید.
۱۳۹۶/۳/۱۲

طبق خبر منتشر شده در وب‌سایت تک‌کرانچ، اینستاگرام اکنون بیش از ۷۰۰ میلیون کاربر روزانه دارد. این یعنی شبکه‌ اجتماعی به اشتراک گذاری تصاویر و ویدئوها که به تازگی قابلیت پخش و ارسال ویدئو به صورت زنده را نیز به پلتفرم خود اضافه کرده، یکی از بهترین راه‌ها برای تبلیغات و افزایش محبوبیت یک برند در میان مردم است. امروز می‌توان به این موضوع اشاره کرد که بازاریابی کلامی (Word of Mouth) که بیشترین تاثیر را در تبلیغات دارد، وارد مرحله‌ای جدید در شبکه‌های اجتماعی شده و اکنون در کنار این موضوع، نوع جدیدی از تبلیغات با نام بازاریابی افراد تاثیرگذار نیز به این جمع اضافه شده است.

image

طبق نظرسنجی‌های به عمل آمده و نتاجی که وب‌سایت اینس (Inc.) منتشر کرده است. بیش از ۸۴ درصد از مارکترها گفته‌اند که در برنامه‌ها و استراتژی تدوین شده برای سال ۲۰۱۷ حداقل یک کمپین افراد تاثیرگذار در برنامه‌های خود دارند.

این موضوع وقتی بیشتر خودش را نشان می‌دهند که نگاهی به آمار تبلیغات در فضای آنلاین و بنرهای آنلاین بیاندازیم. طبق تحقیقات به عمل آمده، بیش از ۴۷ درصد مصرف‌کنندگان از برنامه‌های مسدود کردن تبلیغات (Ad-Blockers) در فضای مجازی استفاده می‌کنند. این موضوع نشان می‌‌دهد که تبلیغات بنری، کلیکی یا کارهای شبیه به این‌ها امروزه کمتر تاثیرگذاری دارد و شرکت‌ها، برند‌ها و آژانس‌های تبلیغاتی باید به دنبال روش‌های جدیدی برای برنامه‌های بازاریابی خود بگردند. اینجاست که نقش روش‌های نوین بازاریابی در شبکه‌های اجتماعی بیش از هر زمان دیگری خود را نشان می‌دهد.

برندها و کسب و کارها از شخصیت‌های محبوب و رهبران متفرک پلتفرم‌های مجازی امروزی استفاده می‌کنند تا از طریق آن‌ها روی هواداران و دنبال‌‌کنندگان آن‌ها تاثیر بگذارند و در نهایت موجبات فروش بیشتر محصولات خود را پدید آوردند.

شاید این سوال برایتان پیش بیاید که

بازاریابی افراد تاثیرگذار دقیقا چیست؟

باید بگوییم بازاریابی افراد تاثیرگذاری در واقع منطقه‌ای خاکستری بین دو تاییده رسمی و یک اشاره نامحسوس به محصول است. در واقع حالتی است گذرا که دنبال‌کنندگان شخص، ردپای تبلیغات در آن را حس نمی‌کنند چون آمیخته با احساسات و شخصیت فرد تاثیرگذار است.

البته در میان نمونه‌های ایرانی و افراد تاثیرگذار و محبوب ایرانی در شبکه‌های اجتماعی این اصول کمتر رعایت می‌شود و اکثر این افراد صرفا از پست‌های تبلیغاتی در صفحه‌های خود استفاده می‌کنند. پس اگر خواستید یک فرد تاثیرگذار در شبکه‌های اجتماعی به خصوص اینستاگرام باشید، به اصول این موضوع پایبند باشید و صرفا به خاطر پست‌های تبلیغاتی و کسب درآمد این کار را انجام ندهید. چراکه هر آنچه یک شخص در صفحه خود قرار می‌دهد به وضوح نشان دهنده روحیات و رویکرد شخص نسبت به مسائل پیرامونش است.

چگونه یک فرد تاثیرگذار در شبکه‌های اجتماعی باشیم؟

تولید محتوای غنی و متناسب با افراد و بازار هدفتان

مهم‌ترین مسئله تولید محتواست. به قول بیل گیتس « محتوا پادشاه است». برای جذب مخاطبان حال حاضرتان و آن‌هایی که قصد دارید در آینده جذب کنید، بیش از هر چیز محتوای درست و متناسب با روحیات آن‌ها تولید کنید. با استفاده از محتوای درست و غنی شما نه تنها می‌تواند توجه مخاطبان خود را در اینستاگرام جلب کنید، بلکه حتی می‌توانید وارد صفحه اکسپلور (Explor) اینستاگرام شوید و از این طریق در صفحه‌های دوستان دوستانتان نیز دیده شوید.

image

بهترین راه برای تولید محتوای غنی گوش دادن به مخاطبانتان است. حتما با خود می‌گویید چگونه می‌شود به صدای مخاطبان گوش داد. باید بگوییم در هر شبکه این موضوع متفاوت است، اما در اینستاگرام با کلیک روی قسمت «لایک» و رفتن به قسمت «دنبال کنندگان» با لایک‌های مخاطبانتان بیشتر آشنا شوید و به این طریق می‌توانید گوش دهید که آن‌ها چگونه پست‌هایی را بیشتر می‌پسندند.

پست‌های زمان‌بندی شده برای ارسال در زمان‌های مناسب

طبق الگوریتم‌های جدید اینستاگرام اگر عکسی که ارسال می‌کنید در زمان کوتاهی پس از ارسال، بتواند لایک‌های به نسبت زیادی جذب کند. اینستاگرام پست شما را هم در فید و هم در صفحه اکسپلور بهتر نمایش می‌دهد. پس نکته مهم دیگر در کنار محتوای غنی، زمان‌های طلایی است.

زمان‌های طلایی، زمان‌هایی است که مخاطبان شما بیشتر در اینستاگرام حضور دارند و امکان لایک خوردن پست‌های شما بیش از هر زمان دیگری وجود دارد.

برای به دست آوردن زمان‌های طلایی بهترین کار استفاده از صفحه تجاری اینستاگرام یا اپلیکیشن‌های سوم است. البته در کنار این کارهای حس شما نسبت به زمان‌های حضور مخاطبان نیز تاثیر بسیاری روی پیدا کردن زمان‌های طلایی خواهد داشت.

پیشنهاد ما این است در ابتدای فعالیت‌تان، هر پست را در زمان‌های خاص منتشر کنید و در نهایت میزان لایک‌ها را مقایسه کنید تا بتوانید زمان‌های طلایی خود را به دست آورید.

نوشتن یک توضیح خوب و تشویق به فعالیت

یک توضیح (Caption) خوب برای پست‌های اینستاگرامتان بسیار مهم است. اول اینکه دنبال کنندگان شما می‌توانند وفاداری بیشتری نسبت به شما پیدا کنند. دوم اینکه اگر پست شما در صفحه اکسپلور اینستاگرام باشد و کاربران دیگر که دنبال‌کننده شما نیستند روی پستتان کلیک کنند، یک توضیح خوب اولین چیزی است که آن‌ها در مورد شما و برند شخصی‌تان می‌بییند و می‌خوانند. پس مهم است که در برخورد اول ارتباط خیلی خوبی با کاربران غیر دنبال کننده خود برقرار کنید.

در پست‌هایتان تشویق به فعالیت کنید و از دنبال‌کنندگان و بازدیدکنندگان خود بخواهید به عنوان مثال به سوالی که در توضیح عکس خود نوشته‌اید پاسخ دهند. یک هشتگ را در توضیحات خود به کار ببرید (اینستاگرام اجازه استفاده از ۳۰ هشتگ در هر پست را به شما می‌دهد). یا اگر صفحه وب‌سایت دارید یا مثالی از این نوع، از کاربران بخواهید با شما ارتباط برقرار کنند و به طور مثال به وب‌سایت شما سر بزنند.

استفاده از عناصر تشویق به فعالیت همچنین باعث می‌شود تا تعداد نظرات افراد روی پست‌های شما بیشتر شود که اصطلاحا به آن Engagement نیز گفته می‌شود.

image

استفاده از همه امکانات اینستاگرام

سعی کنید در پست‌ها از همه امکاناتی که این شبکه در اختیارتان می‌گذارد استفاده کنید. برندهای معروف و یا صفحه‌های خاص و مرتبط با پست‌هایتان را برچسب (tag) کنید. اگر این برندهای یا صفحات معروف عکس‌های شما را لایک کنند، اینستاگرام به شما اطمینان می‌کنند و شما را در صفحه اکسپلور کاربرانی که این صفحات را دنبال می‌کند به نمایش می‌گذارد.

از موقعیت‌های مکانی و به اشتراک‌گذاری در دیگر شبکه‌ها و همچنین هشتگ‌های خاص و البته در بهترین حالت هشتگ مخصوص به خودتان استفاده کنید تا اینستاگرام به این نتیجه برسد که شما فردی فعال در این شبکه هستید و به شما اجازه دهد تا پست‌هایتان در این شبکه توسط افراد بیشتری دیده شود.

در این مطلب هرچند در مورد اینستاگرام صحبت کردیم اما اکثر این موارد می‌تواند برای دیگر شبکه‌های اجتماعی نیز مورد استفاده قرار بگیرد. تجربیات خود در شبکه‌های اجتماعی را با ما درمیان بگذارید. آیا شما روش‌های بهتری برای تبدیل شدن به یک فرد تاثیرگذار در شبکه‌های اجتماعی می‌شناسید؟

 

image

اخبار مشابه

برای ثبت نظر خود وارد حساب کاربری شوید.

دیدگاه‌ها (2 نظر)

italodance

۱۳۹۶/۳/۱۳
مقاله فکر کنم کلا ایرانی بود یعنی ترجمه نبود
نخوندم ولی اشتباست وخورندو با مقاله مخالفم
بجای این ذهنیت غلط ایرانی باشو برو بیرون شاغل شو و کار کن این شبکه های حاشیه ای به هیچ درد جوانان نمی خورند

kamyar

۱۳۹۶/۳/۱۲
اصلا سعی نکنید چون نتیجه ی عکس میده فقط بخاط اینکه شما تو این کشور ... زندگی میکنید