خانهاخبار
راهنمای خرید هاست و دامنه مناسب برای وب سایت

راهنمای خرید هاست و دامنه مناسب برای وب سایت

اگر شما نیز تصمیم گرفته اید برای خود یک وب سایت راه اندازی کنید اولین قدم خرید هاست و دامنه مناسب است و در این مقاله آموزشی ما در ابتدا شما را با مفهوم هاست و دامین آشنا می کنیم، سپس اصطلاحات متداول میزبانی وب را برای شما شرح می دهیم، پس از آن نحوه انتخاب هاست و دامنه مناسب را به شما آموزش می دهیم، در بخش انتهایی مقاله نیز شما را با انواع هاست آشنا می کنیم.
۱۳۹۶/۳/۱۰
image

همانطور که می دانید خرید هاست و دامنه مناسب اولین قدم جهت راه اندازی وب سایت محسوب می شود، تمام وب سایت هایی که در اینترنت مشاهده می کنید توسط یک سرویس هاست و دامنه فعال در حال ارائه خدمات به کابران خود هستند، این بدین معناست که اساس تشکیل دهنده وب سایت های اینترنتی هاست و دامنه است. اگر شما نیز تصمیم گرفته اید برای خود یک وب سایت راه اندازی کنید اولین قدم خرید هاست و دامنه مناسب است و در این مقاله آموزشی ما در ابتدا شما را با مفهوم هاست و دامین آشنا می کنیم، سپس اصطلاحات متداول میزبانی وب را برای شما شرح می دهیم، پس از آن نحوه انتخاب هاست و دامنه مناسب را به شما آموزش می دهیم، در بخش انتهایی مقاله نیز شما را با انواع هاست آشنا می کنیم.

هاست چیست ؟

هاست یا host یک کامپیوتر همیشه روشن است که به صورت 24 ساعته به شبکه جهانی اینترنت متصل است، وظیفه هاست نگهداری از اطلاعات برنامه نویسی شده وب سایت ها است، همانطور که می دانید هر وب سایت توسط یک نرم افزار یا سیستم مدیریت محتوا ساخته می شود و بدهیست که برای، فعال شدن یک وب سایت در اینترنت، نرم افزار آن وب سایت میبایست بر روی یک کامپیوتر راه اندازی شود، هاست در واقع کامپیوتری است که طراحان وب سایت را قادر می سازد اطلاعات وب سایت خود را بر روی آن قرار دهند و باتوجه به این که هاست به صورت همیشگی و 24 ساعته در دسترس است، اطلاعات تمام وب سایت هایی که بر روی هاست قرار داده می شود تا زمانی که هاست فعال باشد در معرض بازدید تمام کاربران اینترنت است.

دامنه چیست ؟

دامنه یا domain در حقیقت به معنای آدرس وب سایت در اینترنت است، به عنوان مثال اگر تصمیم گرفته باشید در شهر محل زندگی خود یک مغازه در یکی از پاساژ های سطح شهر راه اندازی کنید، پس از راه اندازی مغازه درصورتی که مشتریان و دوستان شما بخواهند به مغازه شما مراجعه کنند؛ اصلی ترین راه ورود به مغازه شما، دنبال کردن آدرس مغازه است، داخل اینترنت نیز زمانی که شما یک وب سایت راه اندازی می کنید و اطلاعات آن را بر روی هاست قرار می دهید، اصلی ترین راه مشاهده وب سایت در اینترنت این است که یک آدرس دامنه داشته باشید، آدرس دامنه بعد از www. قرار می گیرد و دامنه ها نیز انواع مختلفی دارند، مانند دامنه های ملی .ir و دامنه های بین المللی .com که هزینه ثبت هرکدام از این دامین ها نیز متفاوت است.

خرید هاست مناسب یکی از مهم ترین قدم ها جهت راه اندازی وب سایت است و ما در ادامه مقاله نحوه انتخاب و خرید هاست مناسب را به شما آموزش می دهیم اما اگر خواندن این مقاله طولانی از حوصله شما خارج است، پیشنهاد می کنیم ویدیو آموزشی زیر را جهت انتخاب و خرید هاست مناسب مشاهده بفرمایید.

آشنایی با اصطلاحات مهم خرید هاست

قبل از اقدام به خرید هاست شما میبایست با یکسری از اصطلاحات هاستینگ آشنا شوید، در موقع خرید هاست در وب سایت شرکت های هاستینگ شما حتما با این اصطلاحات برخورد می کنید که اگر با آن ها آشنایی کافی داشته باشید سبب می شود که قادر باشید، بهترین هاست را برای وب سایت خود خریداری کنید.

  • Bandwidth: یا پهنای باند که به آن ترافیک ماهنه نیز می گویند، به معنای میزان تراکنش اطلاعات بین هاست وب سایت و بازدیدکنندگان از وب سایت است و هرچقدر که تعداد بازدیدکنندگان یک وب سایت بیشتر باشد، پهنای باند ماهانه هاست آن وب سایت نیز میبایست بیشتر باشد.
  • Website space: که به آن فضا یا disk space نیز می گویند، میزان فضایی از هارد سرور است که در هر هاست در اختیار کاربر قرار می گیرد و کاربر فقط می تواند به اندازه حجم هاست، در آن اطلاعات آپلود کند.
  • Parked domain: یا پارک دامنه، به معنای امکان پارک کردن سایر دامنه های فرعی بر روی دامنه اصلی هاست است، که امکان نمایش یک وب سایت با چندین آدرس دامنه را فراهم می کند.
  • Sub domain: ساب دامنه یا زیر دامنه، مشتقی از دامنه اصلی است که امکان راه اندازی وب سایت های متفاوت توسط آدرس زیر دامنه وب سایت را فراهم می کند و در هر هاست امکان ایجاد تعداد معینی ساب دامین وجود دارد.
  • Addon domain: ادان دامنه یا امکان اد کردن دامنه اضافی در هاست، قابلیتی است که به شما این امکان را می دهد که دامنه های دیگری را نیز به هاست خود متصل کنید و توسط هر دامنه یک وب سایت با محتوای کاملا متفاوت نسبت به سایت اصلی راه اندازی کنید.
  • Email account: تعداد اکانت ایمیل در هاست به این معناست که شما اجازه دارید تا چند اکانت ایمیل یا آدرس ایمیل اختصاصی در هاست ایجاد کنید و از آن ها استفاده کنید.
  • Database: دیتابیس یا پایگاه داده، محلی جهت نگهداری جداول بانک اطلاعاتی وب سایت ها است و نوع دیتابیس هاست های لینوکس mysql است و نوع دیتابیس هاست های ویندوزی sql server است، البته اگر در مقابل گزینه database در وب سایت شرکت های هاستینگ، عدد درج شده بود به معنای این است که در آن هاست قادر هستید تا چه تعداد اکانت دیتابیس ایجاد کنید.
  • Uptime: یا پایداری به معنای میزان در دسترس بودن سایت در طی یکسال است و در هر شرکت هاستینگ با یک درصد خاصی تعیین می گردد.
  • Web server: وب سرور نرم افزاری است که بر روی سرور شرکت های هاستینگ نصب می شود و وظیفه آن تبدیل کد های برنامه نویسی شده وب سایت ها به نسخه نمایشی برای کاربران آن وب سایت است و نوع وب سرور در هاست شرکت های مختلف، متفاوت است.
  • ftp: اف تی پی یا file transfer protocol یکی از پروتکل های شناخته شده جهت انتقال اطلاعات از کامپیوتر به هاست و بلعکس است و در هر هاست امکان ایجاد تعداد مشخصی اکانت ftp جهت انتقال اطلاعات از کامپیوتر به هاست وجود دارد.
  • :datacenter ساختمان های بسیار عظیمی هستند که کامپیوتر سرور شرکت های هاستینگ در آن نگهداری می شوند و سرور ها در دیتاسنتر به اینترنت پرسرعت و برق 24 ساعته مجهز می شوند، معمولا مکان دیتاسنتر هاست شرکت های هاستینگ با یکدیگر متفاوت است.
  • cpanel: یکی از محبوب ترین کنترل پنل ها یا رابط های گرافیکی هاست است که طرفداران زیادی در سرتاسر جهان دارد، جهت مشاهده دمو این کنترل پنل می توانید به وب سایت cpanel.net مراجعه کنید.
  • Directadmin: یکی دیگر از کنترل پنل های مدیریت هاست است که به اندازه سی پنل شهرت ندارد، اما دایرکت ادمین نیز یک کنترل پنل ساده و شناخته شده در سطح وب محسوب می شود، جهت مشاهده کنترل پنل هاست دایرکت ادمین می توانید به وب سایت directadmin.com مراجعه کنید.
  • ssd: اس اس دی، نسل جدید هارد های کامپیوتری محسوب می شود که بر روی سرور برخی از شرکت های هاستینگ نیز نصب می شود، مزیت استفاده از این نوع هارد ها، افزایش سه برابری سرعت وب سایت ها و کاهش خطراتی چون از دست رفتن اطلاعات هارد در فشار بالا است، بنابراین هاست های که هارد ssd در اختیار دارند، کیفیت و سرعت مطلوب تری دارند.
  • cms: یا سیستم مدیریت محتوا، نرم افزار هایی هستند که بر روی هاست نصب می شوند و امکان مدیریت وب سایت و بروزرسانی سایت را به صورت آنلاین فراهم می کنند، cms ها انواع مختلفی دارند مانند: جوملا، وردپرس، دروپال و ... و اکثر سیستم مدیریت محتوا های محبوب از زبان فارسی پشتیبانی می کنند.

هاست لینوکس بخریم یا هاست ویندوز ؟

باتوجه به این که به صورت کلی دو نوع هاست در شرکت های هاستینگ ارائه می گردد، هاست لینوکس و هاست ویندوز؛ یکی از اصلی ترین سوالات کاربران در هنگام خرید هاست این است که من به هاست لینوکس نیاز دارم یا هاست ویندوز ؟ پاسخ در نوع زبان برنامه نویسی وب سایت شماست، اگر وب سایت شما توسط زبان php برنامه نویسی شده است شما میبایست هاست لینوکس خریداری کنید، اگر وب سایت شما توسط زبان هایی مانند asp و asp.net برنامه نویسی شده است شما میبایست هاست ویندوز خریداری کنید، اگر هم تمایل دارید که وب سایت خود را توسط سیستم مدیریت محتوا های محبوبی مانند: جوملا، وردپرس، دروپال، پرستاشاپ، توماتو کارت راه اندازی کنید، باتوجه به این که زبان برنامه نویسی این سیستم مدیریت محتوا ها php است، شما میبایست برای راه اندازی این نوع سایت ها، هاست لینوکس خریداری کنید، به طور کلی می توان گفت که 90 درصد از وب سایت های اینترنت در حال استفاده از هاست لینوکس هستند و 10 درصد دیگر که با زبان های asp و asp.net نوشته شده اند از هاست ویندوز استفاده می کنند.

هاست ایران بخریم یا هاست خارج از ایران ؟

می توان گفت از زمانی که اتحادیه اروپا تحریم های خود را بر علیه ایران تنظیم نمود، در داخل کشور تعدادی دیتاسنتر تاسیس شد تا وب سایت های ایرانی قادر باشند بدون نیاز به همکاری با دیتاسنتر های خارجی، وب سایت خود را بر روی هاست دیتاسنتر های ایرانی راه اندازی کنند، البته که استفاده از هاست ایران همواره باعث عدم خروج ارز از کشور می گردد، و مسئله انتخاب هاست ایران یا خارج از ایران همواره یکی از چالشی ترین مشکلات وبمستران است، اما این موضوع را می توان از منظر های متفاوتی بررسی کرد و به نتیجه های ضد و نقیض رسید، اما اساسی ترین نکته درمورد هاست ایران یا خارج از ایران این است که، دیتاسنتر های خارجی همواره تجربیات به مراتب بیشتری در تامین کیفیت شبکه و سرویس های خود دارند و به دلیل این که میزان پهنای باند و پایداری در دیتاسنتر های خارج از کشور بیشتر از ایران می باشد؛ انتخاب یک هاست خارج از ایران که پرسرعت نیز باشد، همواره می تواند منفعت بیشتری برای وب سایت شما داشته باشد، اما عده ای از متخصصین سئو نیز نقل می کنند که اگر هاست شما داخل ایران باشد، باتوجه به این که مخاطبین وب سایت شما نیز داخل ایران هستند، گوگل احساس اعتماد بیشتری به وب سایت شما دارد و رتبه گوگل وب سایت ها در هاست ایران افزایش می یابد، این مورد نیز کاملا اشتباه است، برای گوگل بیشتر از آن چه که موقعیت دیتاسنتر هاست یک وب سایت کجاست، سرعت و پایداری آن هاست اهمیت دارد و باتوجه به این که موقعیت دیتاسنتر های گوگل، به دیتاسنتر های آلمان، فرانسه و آمریکا نزدیک تر است، اگر شما از یک هاست خارجی با کیفیت استفاده کنید همواره گوگل صفحات وب سایت شما را سریع تر ایندکس می کند، نتایج علمی نشان می دهد که استفاده از یک هاست خارج از ایران که کیفیت بالایی نیز داشته باشد باعث افزایش رتبه گوگل وب سایت ها می شود، اما اگر صاحب یک وب سایتی هستید که در آن از منافع ملی و اطلاعات زیاد و مهم کاربران ایرانی نگهداری می شود، (مانند وب سایت های دولتی و سازمانی) بهتر است که از هاست ایران استفاده کنید.

10 مرحله تا انتخاب و خرید هاست مناسب

  1. میزان فضا و پهنای باند مورد نیاز خود را تعیین کنید

قبل از خرید هاست موردنظر خود درمورد حجم اطلاعات و میزان بازدیدی که در آینده ای نزدیک قرار است در وب سایت خود داشته باشید تحقیق کنید، اغلبا در این زمینه با افرادی مواجه می شویم که به دنبال هاست با فضای 50 مگابایتی، 200 مگابایتی و یا 500 مگابایتی هستند، اما نکته اساسی که توجه شما را به آن جلب می کنیم این است که اگر شما یک استارت آپ باشید و تصمیم داشته باشید پس از خرید هاست و راه اندازی وب سایت، نسبت به تولید محتوای متنی و چندرسانه ای در وب سایت خود اقدام کنید، هاست های 500 مگابایتی و یا حتی 1 گیگابایتی برای شما کافی نیستند و اگر هاست را با فضای اندک خریداری کنید در مواقعی چون بکاپ گیری و یا محتوا گزاری بر روی وب سایت حتما با مشکلات اساسی مواجه خواهید شد، بنابراین توصیه ما این است که به دنبال هاست هایی باشید که میزان فضایی بیش از 2 گیگابایت در اختیار شما قرار دهند، پهنای باند هاست نیز در ابتدای کار بهتر است بیش از 30 گیگابایت ماهانه باشد.

  1. نوع سیستم مدیریت محتوای وب سایت خود را تعیین کنید

انتخاب نوع سیستم مدیریت محتوا علاوه بر این که به انتخاب نوع هاست مورد نظر شما که لینوکسی یا ویندوزی باشد کمک می کند، به شما کمک می کند که مناسب ترین سرویس میزبانی را که با اصول برنامه نویسی سیستم مدیریت محتوای شما سازگاری داشته باشد را انتخاب کنید، بنابراین قبل از خرید هاست، نوع سیستم مدیریت محتوا یا فروشگاه ساز وب سایت خود را تعیین کنید و در هنگام خرید هاست از شرکت های هاستینگ بپرسید، که آیا سرویس مورد نظر با سیستم مدیریت محتوای وب سایت شما سازگاری کامل دارد یا خیر ؟، ذکر این نکته حائز اهمیت است که سرویس های هاست اشتراکی ممکن است با برخی از سیستم مدیریت محتوا ها و یا افزونه های خاص سازگاری نداشته باشند.

  1. تعداد وب سایت مورد نظر خود را قبل از خرید هاست تعیین کنید

قبل از خرید هاست تعیین کنید که قرار است که تا چندین وب سایت بر روی این هاست راه اندازی کنید؟ همواره با مشتریان بسیار زیادی مواجه می شویم که پس از خرید یک هاست با قابلیت راه اندازی فقط یک وب سایت، تصمیم می گیرند که چندین وب سایت دیگر نیز بر روی هاست خود راه اندازی کنند و در آن زمان اگر هاست وب سایت شما قابلیت ادان دامین نداشته باشد با مشکل مواجه خواهید شد، ادان دامین نام قابلیتی در هاست است که به شما این امکان را می دهد که بدون نیاز به خرید هاست جدید، تا چندین وب سایت را بر روی فقط یک هاست راه اندازی کنید، بنابراین اگر تعداد ادان دامین یک هاست به عنوان مثال 2 عدد باشد، شما قادر هستید که به غیر از وب سایت اصلی خود، 2 وب سایت دیگر نیز بر روی آن هاست راه اندازی کنید، بنابراین توصیه ما به شما این است که اگر در ابتدای راه هستید و هنوز از تعداد وب سایت های مورد نیاز خود اطلاع ندارید، حتما یک هاست خریداری کنید که از قابلیت ادان دامین پشتیبانی کند.

  1. کنترل پنل هاست مورد نیاز خود را تعیین کنید

بعضا مشاهده می شود که برخی از مشتریان پس از خرید هاست متوجه می شوند که رابط گرافیکی یا همان کنترل پنل هاست، دقیقا چیزی نیست که آن ها نیاز داشته اند و یا این که به آن کنترل پنل تسلط کافی ندارند، بنابراین توصیه ما این است که قبل از خرید هاست از شرکت های هاستینگ، از نوع کنترل پنل ارائه شده بر روی سرویس مطلع شوید و با مراجعه به وب سایت رسمی ارائه دهنده کنترل پنل، دمو یا نسخه نمایشی آن کنترل پنل را قبل از خرید هاست مشاهده کنید، درصورتی که در ابتدای راه هستید و برای مرتبه اول است که تصمیم به خرید هاست و راه اندازی وب سایت دارید، توصیه ما به شما این است که کنترل پنل cpanel را انتخاب کنید، سی پنل یک کنترل پنل گرافیکی و آسان برای کار با هاست محسوب می شود و اگر شما از هاست سی پنل استفاده کنید و در هرکدام از مراحل راه اندازی وب سایت توسط سی پنل که با سوال یا مشکل مواجه شوید، به دلیل پرکاربرد بودن این کنترل پنل و این که آموزش های بسیار زیادی برای کار با سی پنل تالیف شده است، به راحتی با یک جستجوی کوچک در اینترنت قادر هستید مشکل خود را برطرف کنید.

  1. میزان cpu و ram مصرفی وب سایت خود را تعیین کنید

اگر برای اولین مرتبه است که تصمیم به خرید هاست و دامنه و راه اندازی وب سایت دارید تخمین این مورد ممکن نیست، اما اگر هم اکنون صاحب یک وب سایت فعال هستید و تصمیم به تغییر هاست دارید، توصیه ما به شما این است که در ابتدا از شرکت هاستینگ فعلی خود بخواهید که میانگین مصرف ram و cpu وب سایت شما را در اختیارتان قرار دهد و سپس موقع خرید هاست جدید حتما سعی کنید از سرویس دهنده هایی، هاست خریداری کنید که قبل از خرید سرویس، میزان ram و cpu هر پکیج هاستینگ را در وب سایت خود اعلام نموده اند و شما میبایست مطابق با مصرف  وب سایت خود نسبت به خرید هاست جدید اقدام کنید.

  1. تعداد درخواست همزمان وب سایت خود را تعیین کنید

اگر این برای اولین مرتبه است که تصمیم به خرید هاست و دامنه و راه اندازی وب سایت دارید ممکن است تخمین این مورد نیز کمی دشوار باشد، اما باتوجه به برنامه هایی که در آینده برای رشد و پیشرفت و تبلیغات آنلاین وب سایت خود دارید، تخمین بزنید که وب سایت شما قرار است در لحظه میزبان چند بازدیدکننده به صورت همزمان باشد ؟، تعیین این مورد از آنجا حائز اهمیت است که تقریبا تمام هاست ها در این زمینه دارای محدودیت هایی هستند، مثلا یک هاست اشتراکی معمولی در بهترین حالت ممکن، توانایی میزبانی بیش از 20 نفر به صورت همزمان را ندارد، و اگر هم اکنون تصمیم به تغییر هاست دارید نیز حتما از شرکت هاستینگ فعلی بپرسید که به صورت میانگین چند نفر در لحظه داخل وب سایت شما حضور دارند، در مرحله بعدی میبایست به دنبال شرکت های هاستینگ باشید که بر روی پلن های خود میزان تعداد بازدید درلحظه را درج کرده باشند، اگر بر روی پکیج هاست درج نشده است که تا چندین بازدید درلحظه را می تواند پشتیبانی کند، پس حتما قبل از خرید هاست با شرکت مورد نظر وارد ارتباط شوید و از این مورد بسیار مهم قبل از خرید هاست مطلع شوید.

  1. قبل از خرید هاست به قیمت ها بیشتر توجه کنید

یکی از اصلی ترین مواردی که می تواند گویای کیفیت هاست باشد قیمت آن است، همه روزه افرادی را مشاهده می کنیم که به دنبال هاست های ارزان قیمتی هستند که قیمت آن کمتر از 30.000 تومان برای یک سال باشد، اگر به دنبال یک هاست با کیفیت هستید قبل از خرید هاست میبایست بیشتر به قیمت ها توجه کنید، عوامل بسیار زیادی در تعیین نهایی قیمت یک هاست موثر هستند که در زیر به برخی از آن ها اشاره می کنیم:

  • کیفیت سخت فزار سرور هاست
  • نوع دیتاسنتر میزبان سرور های هاست
  • امکانات ارائه شده بر روی سرویس هاست
  • تعداد کارمندان شرکت ارائه دهنده هاست
  • نوع کنترل پنل و لایسنس قانونی سرویس ها
  • تایم پشتیبانی شرکت ارائه دهنده سرویس
  • نرخ ارز، مالیات و ارزش افزوده سرویس ها

بنابراین مسئله قیمت، مسئله ای نیست که به راحتی بتوان توسط آن قضاوت کرد که این هاست گران است و آن هاست ارزان است، بلکه هر شرکت بسته به کیفیت خدمات خود، قیمت هاست را تعیین می کند، اما حتما توجه کنید که اگر یک شرکت هاستینگ بخواهد در عوض ارائه یک هاست با کیفیت فقط ماهانه مبلغ 6000 تومان (یعنی به اندازه قیمت یک کارت شارژ تلفن همراه) از شما دریافت کند، هزینه یک هاست با کیفیت همواره بیش از 70.000 تومان در یکسال خواهد بود، بنابراین در هنگام خرید هاست بیشتر به قیمت ها توجه کنید.

  1. قبل از خرید هاست، دوره خرید خود را تعیین کنید

اگر تصمیم به خرید هاست و دامنه داشته باشید و سری به وب سایت شرکت های هاستینگ ارائه دهنده این خدمات بزنید، حتما متوجه خواهید شد که اکثر شرکت ها سرویس های هاست و دامنه خود را فقط در دوره های طولانی مدت مثلا یکساله و شش ماهه در اختیار شما قرار می دهند، سوال اینجاست که اگر هاست را به صورت سالانه خریداری کنید و پس از مدتی کوتاه متوجه شوید که این هاست کیفیت مطلوبی ندارد، یا پاسخگوی نیاز های وب سایت شما نیست، یا به هر دلیلی مناسب کار شما نیست، چه کار باید کرد ؟ در اینجا به یک نتیجه گیری کلی میرسیم که اگر برای اولین بار است که میخواهید از یک شرکت هاست خریداری کنید، حتما سعی کنید از شرکت های خرید کنید که قادر باشند سرویس های خود را در دوره های کوتاه مدت مانند ماهانه نیز به شما ارائه دهند، تجربه ثابت کرده است که شرکت هایی که حاضر هستند سرویس های خود را به صورت ماهانه ارائه دهند، همواره سعی در جلب رضایت مشترک خود دارند تا مشترک در ماه های بعدی هم سرویس هاست خریداری شده را تمدید کند.

  1. قبل از خرید هاست، از دوره بکاپ گیری مطلع شوید

بکاپ گیری از اطلاعات مشتریان یکی از اصلی ترین ارکان میزبانی وب محسوب می شود، باتوجه به این که شرکت های هاستینگ، بر روی سرور های خود از بیش از چند صد هاست فعال نگهداری می کنند و هموراه سرور های این شرکت به صورت 24 ساعته روشن و در حال استفاده هستند، ممکن است به صورت ناگهانی و خارج از کنترل، قطعات سخت افزار سرور شرکت های هاستینگ معیوب شود و تمام اطلاعات به هر دلیلی از دسترس خارج شوند، دراینجاست که اهمیت بکاپ گیری منظم از اطلاعات مشتریان به چشم می آید، یا این که اگر برای اولین بار باشد که شما هاست و دامنه خریداری می کنید و وب سایت خود را راه اندازی می کنید، هموراه ممکن است تا رسیدن به حالت مطلوب شما ظاهر وب سایت خود را بارها و بارها توسط افزونه های مختلف تغییر دهید تا به حالت نهایی نزدیک شوید، در این برهه ممکن است که به هر دلیل شما به دلیل اعمال تنظیمات اشتباه، وب سایت خود را با خطا هایی مواجه سازد که خود نیز قادر به رفع آن نباشد، در این زمان اگر شرکت هاستینگ بکاپ گیری منظم از اطلاعات هاست شما کرده باشد، می توانید درخواست دهید که وب سایت شما به وضعیت چند روز اخیر بازگردانی کند تا از نابودی تمام زحمات شما جلوگیری شود، بنابراین در هنگام خرید هاست حتما توجه داشته باشید که شرکت هاستینگ بکاپ گیری منظم از سرویس ها را تضمین کرده باشد و حداقل حالت مطلوب بکاپ گیری از سرویس ها، هر هفته یا همان بکاپ گیری هفتگی است، همچنین قبل از خرید هاست از شرکت هاستینگ بپرسید که بکاپ هاست شما را بر روی همان سرور خود هاست نگهداری می کنند یا این که بکاپ اطلاعات هاست شما را در یک سرور دیگر نگهداری می کنند؟ برخی از شرکت ها بکاپ اطلاعات هاست مشتریان خود را بر روی همان سرور نگهداری می کنند و اگر شرایطی رخ دهد که سرور به هر دلیلی به صورت کلی از دسترس خارج شود، امکان بازیابی اطلاعات در این مواقع وجود ندارد، بنابراین بهتر است که شرکت هاستینگ در یک سرور دیگر، از اطلاعات هاست شما بکاپ گیری کند.

  1. قبل از خرید هاست، تیم پشتیبانی را ارزیابی کنید

مسئله پشتیبانی شرکت های هاستینگ یکی از اصلی ترین دلایل کاربران جهت انتقال هاست، یا مهاجرت از یک هاست به هاست دیگر است، اما این بدین معنا نیست که پشتیبانی برخی از شرکت های هاستینگ ضعیف است و پشتیبانی برخی دیگر قدرتمند تر است، این فقط بدین معناست که برخی از شرکت های هاستینگ از برخی از مشکلات مشتریان خود پشتیبانی نمی کنند و فقط در زمان های خاصی و در حدود مسائل خاص و تعیین شده ای از مشتریان خود پشتیبانی می کنند، بنابراین به عنوان مشترک خریدار سرویس های هاست و دامنه، این وظیفه شماست که قبل از خرید هاست؛ قوانین شرکت های هاستینگ درمورد پشتیبانی از سرویس ها را مطالعه کنید و با تیم های پشتیبانی شرکت ها وارد ارتباط شوید و حدود انتظارات خود را درمورد پشتیبانی به عنوان پشتیبانی ایده آل خود به آن شرکت معرفی کنید و اگر آن شرکت قادر به رفع تمام نیاز های شما بود سرویس هاست خود را از آن شرکت خریداری کنید، بعضا مشاهده می شود که برخی از مشترکین هاست و دامین به اندازه ای به مسائل فنی آگاه هستند که تا یک سال هیچ درخواست پشتیبانی برای شرکت های هاستینگ ارسال نمی کنند و آن ها خود تمام مشکلات وب سایتشان را برطرف می کنند و برخی دیگر از مشتریان همواره انتظار دارند که شرکت هاستینگ در مرحله به مرحله از راه اندازی وب سایت با آن ها همراه باشد و تحقق این امر در برخی از شرکت ها ممکن نیست، بنابراین مسئله ارزیابی حدود اختیارات پشتیبانی را قبل از خرید هاست و دامنه جدی بگیرید.

آشنایی با انواع هاست

شرکت های هاستینگ با توجه به تنظیمات، نوع سیستم عامل، کیفیت میزبانی، سبک میزبانی و نوع کانفیگ های بر روی هر سرور، سرویس های خود را به انواع مختلف هاست دسته بندی می کنند، سپس مشترک طبق نیاز خود اقدام به خرید هاست مناسب می کند، در ادامه این مقاله انواع متداول هاست را به طور مختصر برای شما شرح می دهیم:

  • هاست اشتراکی

هاست اشتراکی یا shared host یکی از پرطرفدار ترین خدمات هاست محسوب می شود، شرکت های هاستینگ برای ارائه هاست اشتراکی در ابتدا یک سرور اختصاصی قدرتمند خریداری می کنند، پس از نصب سیستم عامل و کنترل پنل این سرور را به 200 الی 500 قسمت تقسیم می کنند و در نهایت هرکدام از این قسمت های استخراج شده را تحت عنوان هاست اشتراکی به کاربران خود ارائه می کنند، باتوجه به این که در سرویس های هاست اشتراکی، از بیش از چند صد وب سایت بر روی یک سرور میزبانی می شود، درنتیجه منابع سرویس های هاست اشتراکی پاسخگوی نیاز وب سایت های پربازدید نیست، درصورتی که در ابتدای راه هستید و این نسخه اول وب سایت شماست، سرویس های هاست اشتراکی با قیمت مقرون بصرفه برای شما مناسب هستند.

  • هاست نیمه اختصاصی

هاست نیمه اختصاصی یا vps hosting که از هاست اشتراکی منابع و قدرت بیشتری در اختیار دارد، همواره برای میزبانی وب سایت های با بازدید بالا استفاده می شود، شرکت های هاستینگ برای ارائه سرویس هاست نیمه اختصاصی در ابتدا یک سرور قدرتمند تهیه می کنند، سپس توسط مجازی ساز هایی مانند vmware یا kvm چندین سرور مجازی از سرور اصلی استخراج می کنند و پس از نصب سیستم عامل و کنترل پنل بر روی هر سرور مجازی، آن را در اختیار یک وب سایت قرار می دهند، به صورت کلی وب سایت ها بر روی هاست نیمه اختصاصی یا سرور مجازی، قدرت و امکانات و سرعت بیشتری نسبت به هاست اشتراکی در اختیار دارند، اگر شما نیز صاحب یک وب سایت پربادزید هستید و توانایی خرید یک سرور اختصاصی کامل را ندارید، استفاده از هاست نیمه اختصاصی برای شما بهترین انتخاب است.

  • هاست تمام اختصاصی

هاست تمام اختصاصی یا dedicated hosting که از هاست نیمه اختصاصی نیز قدرت و منابع بیشتری در اختیار دارد، همواره برای میزبانی از وب سایت های بسیار گسترده و پرترافیک مناسب است، شرکت های هاستینگ برای ارائه سرویس های هاست تمام اختصاصی، در ابتدا یک سرور اختصاصی قدرتمند تهیه می کنند و پس از نصب سیستم عامل و کنترل پنل، از این سرور فقط یک اکانت هاست استخراج می کنند و در اختیار یک وب سایت قرار می دهند، سرویس های هاست تمام اختصاصی، همواره از هاست نیمه اختصاصی و اشتراکی، قدرت و منابع بیشتری در اختیار دارد، اگر شما صاحب یک وب سایت بزرگ هستید و از محدودیت های میزبانی اشتراکی و مجازی، خسته شده اید، سرویس های هاست تمام اختصاصی بسیار برای شما مناسب هستند.

  • هاست دانلود

هاست دانلود یا download hosting نوعی دیگر از هاست های مورد استفاده برای نگهداری اطلاعات است، شرکت های هاستینگ برای ارائه سرویس های هاست دانلود، یک سرور قدرتمند با تعداد هارد های بالا و پورت شبکه قدرتمند تهیه می کنند و پس از نصب سیستم عامل و کنترل پنل سرویس های هاست دانلود را طوری تنظیم می کنند که فقط قابلیت میزبانی از فایل را داشته باشد، در سرویس های هاست دانلود امکان راه اندازی وب سایت و یا راه اندازی پایگاه داده وجود ندارد، سرویس های هاست دانلود صرفا جهت نگهداری از فایل های دانلودی سایت های بزرگ ارائه می شود، مدیران سایت های بزرگ دانلود در ابتدا یک هاست برای میزبانی از وب سایت خود خریداری می کنند و سپس یک هاست دانلود برای نگهداری از فایل هی حجیم دانلود وب سایت خود خریداری می کنند، درصورتی که حجم اطلاعات و فایل های دانلودی وب سایت شما نیز بالاست؛ بهتر است که برای نگهداری از فایل های خود یک هاست دانلود خریداری کنید و تمام فایل های حجیم خود را بر روی هاست دانلود نگهداری کنید.

  • هاست ایران

هاست ایران یک سبک یا نوع میزبانی خاص نیست، اما اصطلاحی است که طی سال های اخیر داخل ایران بسیار پرکاربرد شده است، هاست ایران به این معناست که دیتاسنتر هاست مورد نظر در کشور ایران واقع شده است، یکی از اصلی ترین محاسن استفاده از هاست ایران این است که سرعت وب سایت ها بر روی هاست ایران، برای مخاطبین داخل ایران بسیار بالاست، و یکی از معایب استفاده از هاست ایران، عدم پینگ تایم مناسب وب سایت های بر روی هاست ایران برای افراد خارج از کشور است، درصورتی که شما صاحب یک وب سایت با منافع ملی هستید بهتر است از هاست ایران استفاده کنید، اما اگر اضطراری برای استفاده از هاست ایران ندارید، سرویس های هاست اروپا می توانند کیفیت میزبانی از وب سایت شما را دو چندان کنند.

  • هاست ابری

هاست ابری یا cloud hosting یکی از جدیدترین سبک های میزبانی محسوب می شود، در سرویس های هاست ابری، اطلاعات وب سایت ها به جای نگهداری بر روی یک سرور، بر روی چندین سرور در چندین موقعیت جغرافیایی متفاوت نگهداری می شود و در این نوع سرویس ها باتوجه به این که از اطلاعات هر هاست همواره در چندین سرور در موقعیت های جغرافیایی متفاوت نگهداری می شود، احتمال قطعی و کندی در این سرویس ها به صفر می رسد و هاست های ابری همواره تا صد در صد پایداری دارند، به عنوان مثل وب سایت google.com همواره بر روی هاست ابری نگهداری می شود و به همین دلیل است که وب سایت گوگل همواره قطعی و کندی ندارد، در زمینه سرویس های هاست ابری تا هم اکنون کمتر شرکتی در ایران قادر شده است که این سرویس ها را به کاربران خود ارائه دهد.

  • هاست رایگان

هاست ایران یا free hosting یکی از پرطرفدار ترین خدمات میزبانی در سراسر جهان محسوب می شود، پرطرفدار بودن این سرویس ها به این خاطر است که اغلب افراد تازه وارد که تصمیم دارند بدون صرف هیچ هزینه ای وب سایت خود را راه اندازی کنند، به صورت آزمایشی سایت خود را بر روی هاست رایگان راه اندازی می کنند، هاستینگ ها برای ارائه هاست رایگان از سرور های دست دوم و ارزان و کنترل پنل های رایگان استفاده می کنند، از سرویس های هاست رایگان بکاپ گیری نمی شود و شامل خدمات پشتیبانی نیز نیستند، درصورتی که در ابتدای راه هستید بهتر است که به جای دریافت هاست رایگان، به فکر خرید هاست ارزان یا هاست با قیمت ماهانه باشید تا در ابتدای راه در هزینه های خود صرفه جویی نمایید.

  • هاست وردپرس

هاست وردپرس یا wordpress hosting یکی از محبوب ترین سرویس های هاست برای وب سایت های استفاده کننده از سیستم مدیریت محتوای وردپرس محسوب می شود؛ با توجه به افزایش محبوبیت وردپرس و قدرت بالای این سیستم مدیریت محتوا در راه اندازی انواع وب سایت های اینترنتی همواره نیاز به هاست های مخصوص وردپرس افزایش یافته است، شرکت های هاستینگ برای ارائه سرویس های هاست وردپرس، سعی می کنند که تمام پیشنیاز های سیستم مدیریت محتوای وردپرس را به بهترین شکل ممکن بر روی سرور خود رعایت کنند تا وب سایت های وردپرسی بر روی هاست وردپرس همواره بالاترین سرعت و عملکرد را داشته باشند، به عنوان مثال وب سرور محبوب وردپرس، nginx می باشد و پایگاه داده محبوب وردپرس نیز mariaDB می باشد و در یک هاست کاملا مخصوص وردپرس همواره این پیش نیاز ها به بهترین شکل ممکن رعایت شده است.

خرید هاست لینوکس

شرکت میزبان فا با شعار خرید هاست مطمئن یعنی شروع یک تجارت مطمئن مدت زیادی است که فعالیت خود را در زمینه سرویس های شگفت انگیز میزبانی وب، با هدف ورود به بازار های جهانی در این عرصه آغاز نموده است، در میزبان فا شما حتی قادر هستید که کیفیت سرویس های هاست ارائه شده را تا 30 روز به صورت کاملا رایگان تست کنید، جهت مشاهده تمام سرویس های این شرکت وارد وب سایت www.mizbanfa.net شوید.

اخبار مشابه

برای ثبت نظر خود وارد حساب کاربری شوید.

دیدگاه‌ها (2 نظر)

علی

۱۳۹۶/۳/۱۰
یک سالی میشه دارم از سرویس های میزبان فا استفاده می کنم نکته جالبش این بود برام که به سرعت باگ بوجود امده را رفع می کنه و خدمات خوبی می ده

ابراهیمی

۱۳۹۶/۳/۹
من حدود شیش سال هست که با شرکت میزبان فا کار می کنم و هاست خریداری می کنم ازشون و از تمامی سرویس هاشون راضی هستم،به طور کل پشتیبانی بسیار عالی و کیفیت بی نظیر سرویس هاشون واقعا میزبان فا رو از جمله بهترین ها قرار داده ولی بنده به شخصا به عنوان یکی از مشتریان ثابت میزبان فا کاملا راضی هستم.