امروزه شاسیبلندهای ریز و درشت، سخت محبوب عام و خاص هستند و بازار پر برکتشان، پیوسته رو به رشد و ترقی است. در این میان، سیتروئن نیز با نمایندگانی بلندقامت گام به این عرصه پررقابت نهاده است. سال گذشته همگان در انتظار معرفی شاسی بلندی به نام C3 XR بودند، اما برخلاف آنچه انتظار میرفت شرکت سایپا سیتروئن در خانه رز شهرک غرب از هاچبکی کوچک به نام C3 رونمایی کرد که طراحی آن بسیار جذاب و جوانپسند بود. ناگفته نماند که این شرکت در دومین نمایشگاه خودرو تهران نیز سیتروئن C3 را در کنار سیتروئن C4 در معرض دید عموم قرار داد که توجهات زیادی را به سوی خود جذب نمود.
سیتروئن C3 به همراه برادرش C4 Aircross، سال ۱۳۹۵در نمایشگاه خودرو مشهد و در غرفه شرکت سایپا به نمایش درآمدند و با استقبال بسیار خوب بازدیدکنندگان مواجه شدند.C3 ، که در کلاس هاچبکهای جمعوجور قرار دارد، نخستینبار در سال 2002 و به فرم کانسپتی با نام C3 به نمایش درآمد. در اواخر همان سال نیز، نسخه نهایی این خودرو روانه بازار گردید. سیتروپن C3 که اکنون در بازار ایران عرضه میشود، نسل سوم این خودرو بوده که در سال 2016 میلادی با ظاهری متفاوت نسبت به نسل گذشته خود راهی بازار اروپا شد.
طول | عرض | ارتفاع | فاصله محوری | حجم باک | حجم صندوق |
3996mm | 1749mm | 1474mm | 2,539mm | 53L | 300L |
سیتروئن C3 از یک طراحی اصیل و چشمنوازی بهره میبرد. در نمای جلویی این خودرو، دو خط کرومی زیبا به عنوان جلو پنجره به کار رفته است که از دو طرف به چراغهایی باریک و خاص ختم میشوند. ترکیب این فضای عجیب با سپر حجیم و چندرنگ این خودرو باعث خلق نمایی خاص و جوانپسند شده است؛ همچنین، طراحی اسپرت آینههای جانبی و مهشکنهای بزرگ، از دیگر اِلمانهایی هستند که چشمها را به سوی خود معطوف میکنند. در طرفین خودرو ضربه گیرهایی بزرگ به نام AIRBUMB دیده میشود که از بدنه خودرو در مقابل خراش و ساییدگی ها محافظت میکند، علاوهبراین طراحی منحصربه فرد این قطعه باعث رفع سادگی بیشازحدی این بخش از سیتروئن C3 شده است.
در عقب سیتروئن C3، چراغهایی برآمده دیده میشود که از گیرایی خاصی برخوردارند. کابین C3 طراحی بروزی دارد و در همه جای آن اشکال مستطیل شکل به چشم میخورد که هماهنگی خاصی را در چشم بیننده بوجود میآورد. فرمان کوچک چرمی، سیستم مالتی مدیا 7 اینچ، طرح پارچهای موجود در مرکز داشبورد و نوار قرمز رنگ اطراف آن ازجذابترین بخشهای داخلی این خودرو محسوب میشوند.
در حال حاضر C3 با پیشرانههای متنوعی در کشورهای دیگر عرضه میشود اما شرکت سیتروئن یک پیشرانه قدرتمند مجهزبه توربوشارژ را برای بازار ایران در نظر گرفته است که مهمترین نقطه قوت این خودرو محسوب میشود. نکته جالبتر اینجاست که پیشرانه بهکاررفته در سیتروئن C3، همان پیشرانهای است که در پژو 2008 نیز استفاده شده است.
پیشرانه | قدرت | گشتاور | گیربگس | سرعت | مصرف ترکیبی | وزن |
1.6L | 163hp | 243nm | 6 اتوماتیک | 220km | 6.7L | 1,060kg |
این خودرو در کشورهای اسلواکی، ایران و اندونزی تولید میشود، با این وجود به نظر میرسد شرکت سایپا سیتروئن میتواند با تکیهبرتواناییهای بالای فنی و تجهیزات متنوعی که در این خودرو به کاررفته است، برنامهای کاملی را برای صادرات آن به بازارهای خاورمیانه و آفریقا در نظر بگیرد.
بر اساس نامه دریافت شده از سوی سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولیدکنندگان، قیمت محاسباتی خودروی سیتروئن C3 اعلام شد.
قیمت نهایی محصول | 201/826/000 |
تخفیف | 31/033/000 |
سود مشارکت | 4/660/000 |
تاخیر در اعلام | 2/396/000 |
قیمت نهایی محصول | 201/826/000 |
مشخصات فنی کامل این خودرو را در صفحه مشخصات فنی سیتروئن C3 در جیاسام میتوانید مشاهده کنید.
علاقمندان میتوانند جهت دریافت اطلاعات بیشتر در خصوص پیش فروش و ثبت نام به سایت رسمی سایپا سیتروئن به آدرس: saipa-citroen.com و صفحه رسمی اینستاگرام سایپا سیتروئن instagram.com/saipa.citroen مراجعه نمایند.