خانهاخبار
رونمایی ARM از Cortex A75 و Cortex A55 همراه با GPU جدید Mali G72

رونمایی ARM از Cortex A75 و Cortex A55 همراه با GPU جدید Mali G72

در آستانه Computex 2017، شرکت ARM به‌تازگی از دو هسته پردازشی جدید Cortex A75 و Cortex A55 به همراه واحد پردازش گرافیکی Mali-G72 رونمایی کرده است.
۱۳۹۶/۳/۸
image

آنچه که هسته‌های پردازشی ARM را نسبت به نسل قبل متمایز می‌کند، استفاده از فناوری موسوم به DynamIQ در آن‎ها است. فناوری مذکور به سازندگان چیپ‌ست‎ برای گوشی‌های هوشمند و ابزار قابل‎حمل، اجازه می‌دهد تا انعطاف‌پذیری بیشتری در هنگام طراحی چیپ‌ست‌های مجهز به هسته‎های پردازشی A75 و Cortex A55 داشته باشند. به عبارت بهتر، امکان سفارشی‌سازی تراشه‎های جدید به لطف فناوری DynamIQ افزایش یافته است.

image

این موضوع بدین معنی خواهد بود که سازندگان می‌توانند ترکیب دلخواهی از هسته‌های پردازشی جدید ARM را در یک خوشه در کنار یک‌دیگر قرار دهند؛ این ترکیب، می‌تواند متشکل از چهار هسته Cortex A55 و چهار هسته پردازشی قدرت‌مند Cortex A75 باشد یا در صورت تمایل، سازندگان می‎توانند از تعداد بیشتری هسته Cortex A55 به منظور کاهش مصرف انرژی در تراشه‎های خود استفاده نمایند و بدین منظور، انتخاب ترکیب شش هسته پردازشی Cortex A55 و دو هسته پردازشی Cortex A75 معقول به‎نظر می‌رسد. با کاهش خوشه‌ها در یک تراشه، هزینه تولید تراشه کاهش می‌یابد و هم‌چنین با استفاده از تعداد بیشتری هسته پردازشی کم‌مصرف، مصرف انرژی در گوشی‌های هوشمند رده‌بالا کاهش خواهد یافت.

مسیری که شرکت ARM برای تراشه‌های جدید خود در نظر گرفته است، بهبود 50 برابری عملکرد محصولات مجهز به آن‌را در حوزه هوش مصنوعی طی 3 تا 5 سال آینده تضمین خواهد کرد. این سازنده ادعا می‌کند که هسته‌های پردازشی Cortex A75، حداقل نزدیک به 20 درصد عملکرد بهتری در مقایسه با نسل قبل خواهند داشت. هر دو تراشه Cortex A55 و Cortex A75 بر پایه معماری ARMv8.2-A توسعه یافته است و بدین شکل، امکان ساخت پردازنده‌ای متشکل از Cortex A75 با چند هسته پردازشی کم‌مصرف Cortex A53 وجود ندارد و سازندگان، مجاب خواهند شد تا از ترکیب تعدادی هسته Cortex A75 و Cortex A55 برای ساخت پردازنده‎های موبایلی خود استفاده نمایند.

image

چالش‌های موجود برای هوش مصنوعی و یادگیری ماشین، ARM را مجاب نموده است تا هسته‌های پردازشی Cortex A75 و Cortex A55 را به‎طور خاص بر مبنای همین روند توسعه دهد و معماری این هسته‌های پردازشی، پاسخگوی روند رو به رشد مذکور خواهد بود.  از دید نرم‌افزاری، پردازنده‌های جدید با هسته‎های پردازشی Cortex A75 و Cortex A55 به طیف وسیعی از توابع نرم‌افزاری مختلف دسترسی دارد که عملکرد آن‌ها را در پردازش محتوای مربوط به هوش مصنوعی و یادگیری ماشین، به ترتیب تا 10 و 15 برابر افزایش می‌دهد.

 توان عملیاتی حافظه در پردازنده‌ Cortex A75 در مقایسه با نسل قبل، نزدیک به 16 درصد افزایش یافته است و تنها با 2 وات توان، هسته پردازشی جدید ARM می‌تواند 30 درصد عملکرد بهتری بر روی گوشی‌های هوشمند مجهز به نمایشگر بزرگ داشته باشد.

 بهره‏‌وری حافظه نیز در Cortex A55 در مقایسه با Cortex A53 نزدیک به دو برابر افزایش یافته و کاهش مصرف انرژی در این هسته پردازشی در مقایسه با نسل قبل، نزدیک به 15 درصد است. ARM در رابطه با Cortex A55 ادعا می‌کند که توان محاسباتی این هسته پردازشی نزدیک به 10 برابر در قیاس با نسل قبل، افزایش یافته است. ARM به دلیل افزایش بهره‌وری هسته‌ پردازشی Cortex A55 به آینده محصولات میان‌رده (چه از نظر مصرف انرژی و چه از نظر قدرت پردازشی بیشتر) خوش‌بین است.

در مراسم معرفی هسته‌های پردازشی جدید Cortex A75 و Cortex A55، شرکت ARM هم‌چنین از پردازش‌گر گرافیکی جدید Mali-G72 رونمایی کرد. این واحد پردازش گرافیکی، بر مبنای معماری جدید «بیفروست» توسعه یافته است تا عملکرد بهتری را علی‌رغم کاهش ابعاد، ارائه دهد.

image

با توجه به تغییرات صورت‌گرفته، تاثیر پردازش‌گر گرافیکی جدید Mali-G72 در عملکرد دستگاه‌های مجهز به آن نزدیک به 1.4 برابر در مقایسه با Mali G71 بیشتر است و مصرف انرژی آن نیز در حدود، 25 درصد کاهش یافته؛ از نظر بهره‌وری مربوط به حوزه «یادگیری ماشین» نیز بهبود 17 درصدی برای Mali-G72 حاصل شده است. به دلیل همین تغییرات، در توضیحات مربوط به Mali G72 آمده است که این واحد پردازشی از نسل قبل، انتخاب مناسب‌تری برای تجربه محتوای واقعیت مجازی و استفاده از «یادگیری ماشین» در گوشی‌های هوشمند خواهد بود.

 ARM در رابطه با پردازشگر گرافیکی Mali-G72 و دو هسته پردازشی جدید Cortex A75 و Cortex A55، ادعا می‎کند که در تراشه‌های نیمه اول 2018 شاهد استفاده از آن‎ها خواهیم بود. به عبارت بهتر، این هسته‌ها پردازشی به گوشی‌های هوشمندی که در سه ماهه اول سال 2018 به بازار عرضه خواهد شد؛ قدرت می‌دهد. البته مشخص نیست که کدام‌ پردازنده در ابتدا، با هسته‌های پردازشی و واحد گرافیکی جدید ARM وارد بازار خواهد شد. 

 

image

اخبار مشابه

برای ثبت نظر خود وارد حساب کاربری شوید.

دیدگاه‌ها (2 نظر)

Samuel1987

۱۳۹۶/۶/۱۶
درود MmD ، کامل با گفته شما موافقم این نوع خبرها عالی هستن ، برای من که آرامش بخش هست ، من عاشق تکنولوژی هستم به ویژه تکنولوژی کلی از تمام بخش های تلفن همراه به ویژه بخش چیپست پردازنده و صفحه نمایش

MmD

۱۳۹۶/۳/۸
عالی بود!
لطفا از این نوع خبر ها بیشتر بزارید