خانهاخبار
نقد و بررسی نسخه موبایل PES 2017؛ فوتبال با چاشنی حسرت!

نقد و بررسی نسخه موبایل PES 2017؛ فوتبال با چاشنی حسرت!

هنگامی‎که صحبت از بازی‌های موبایلی به میان می‌آید، معمولا توقع خود را تا جای ممکن کاهش می‌دهیم زیرا انتظار نداریم که با یک بازی با گرافیک میخ‌کوب کننده نسخه کنسولی مواجه باشیم و در بهترین حالت، گرافیک بازی فقط قابل‌تحمل است! اما نسخه موبایلی PES 2017 آمده تا مرز میان بازی‌های موبایل و کنسول‌های بازی را کم‌رنگ‌تر نماید. در ادامه با جی‌اس‌ام همراه باشید تا ببینم که این بازی تا چه اندازه در عمل به وعده‌های سازندگان خود موفق بوده است.
۱۳۹۶/۳/۱۲

همان‌طور که گفته شد، نسخه موبایلی PES 2017 یک پورت از نسخه اصلی این بازی برای کنسول‌های بازی و رایانه‌های شخصی به شمار می‌رود. با این‌حال، قابلیت‌های بازی در PES 2017 برای گوشی‌های هوشمند محدود شده است؛ موضوعی که به شدت از آن نفرت داریم.

مقدمه

image

بسیاری از قابلیت‌ و ویژگی‌های بازی PES 2017 در نسخه موبایلی آن وجود ندارد و همان‌طور که شاید حدس زده باشید، خبری از بخش محبوب Career Mode نیست؛ البته در نسخه کنسولی بازی نیز، این بخش حرف چندانی در مقایسه با بازی‌های مشابه برای گفتن ندارد و کسل‌کننده است. موضوع مهم دیگری که تجربه همواره بازی PES 2017 را غیرممکن می‌سازد، نیاز آن به اتصال دائمی به اینترنت است که با توجه به عدم امکان این موضوع، گاهی اوقات ناچار خواهید بود تا قید تجربه این بازی را بر روی گوشی‌هوشمند خود تا زمان دسترسی به یک اینترنت پایدار و سریع بزنید! اما آیا این بازی حرفی برای گفتن در مقایسه با FIFA Mobile دارد؟

«فیفا موبایل» که شاید آن‌را با نام نسخه موبایلی فیفا 17 برای گوشی‌های هوشمند بشناسید، یکی از مورد انتظارترین بازی‌های سال برای گوشی‌های هوشمند بود که مدت کوتاهی پس از انتشار این بازی برای رایانه‌های شخصی و کنسول‌های پلی‌استیشن 4 و ایکس‌باکس وان، برای گوشی‌های هوشمند مبتنی بر سیستم‌عامل اندروید و آی‌او‌اس عرضه شد.

علی‌رغم حجم بالای انتظارات که بیشتر آن‌ها بر مبنای وعده سازندگان و نسخه قبلی این بازی یعنی FIFA 16 شکل گرفته بود، FIFA Mobile یک سرخوردگی بزرگ برای الکترونیک آرتز در گوشی‌های هوشمند به شمار می‌رود و شاید بهتر بود که سازنده این بازی با انتشار «فیفا موبایل» کاخ امید و آرزوهای طرفدارانش را به یک‌باره فرو نمی‌ریخت!

image

FIFA Mobile برخلاف نسخه قبل، از مشکلات مختلفی از جمله دسترسی به اینترنت رنج می‌برد و برخی از المان‌های اصلی مجموعه «فیفا» در نسخه موبایلی آن وجود ندارد. بازی PES 2017 از سوی دیگر، هم‎چنان با مشکلات مختلفی از جمله نداشتن لایسنس برای استفاده از نام رسمی باشگاه‌ها، لباس‌ها و استادیوم‌های اختصاصی مانند Premier League دست و پنجه نرم می‌کند اما گیم‌پلی آن، چالش برانگیزتر است؛ کنترل بازی بهتر بوده و ویژگی‌های بیشتری را به کاربران ارائه می‎دهد. همان‌طور که گفت شد، تعداد تیم‌های لایسنس شده در این بازی بسیار کم است؛ برای مثال، باید به جای «رئال مادرید» با تیم MD White بازی کنید و «منچستر یونایتد» نیز جای خود را به تیم MAN RED داده است!

همان‌طور که در مقدمه گفته شد، تجربه نسخه موبایلی PES 2017 بدون اتصال به اینترنت غیرممکن است و در این مورد فرق چندانی میان این بازی و FIFA Mobile وجود ندارد. با این‌حال، برای انجام این بازی باید حجم «دیتا» بیشتری را دریافت نمایید که آزاردهنده است؛ به خصوص با توجه به تعرفه بالای اینترنت در کشورمان. به این مورد، اینترنت مورد نیاز برای اجرای بازی را نیز اضافه کنید؛ به همین جهت، شاید لازم باشد پیش از نصب این بازی، قلک خود را بشکنید!

 بازی PES 2017 برای گوشی‌های هوشمند، به حجمی در حدود 1.1 گیگابایت نیاز دارد و اگر بخواهید که بازی صامت نباشد (!)، باید 245 مگابایت دیتای دیگر را نیز دانلود کنید که برای گزارش بازی به کار گرفته خواهد شد؛ هرچند، توصیه می‌کنم که هرگز این فایل اضافی را دانلود نکنید زیرا حتماً پس از دانلود آن به دلیل گزارش خسته‌کننده بازی، پشیمان خواهید شد. البته دریافت این فایل، ضروری نیست و می‌توانید آن‌را در هنگام اجرای PES 2017 بر روی گوشی‌هوشمند خود و از طریق منوی بازی، دانلود کنید. برای مقایسه، باید اشاره کرد که نصب FIFA Mobile تنها به 162 مگابایت فضای خالی در گوشی‌هوشمندتان نیاز دارد که مناسب‌تر به‌نظر می‌رسد.

سیستم کنترل بازی؛ اعتیادآور اما تکراری!

image

«کونامی» در هنگام انتشار بازی PES 2017 برای گوشی‌های هوشمند، به سیستم کنترل آن به عنوان وجه‌تمایز این بازی با عناوین مشابه اشاره کرده است و ادعا می‌کند که نسخه موبایلی سری دوست‌داشتنی PES، از سیستم کنترلی بهره می‌برد که بازیکنان را از نگه‌داشتن دکمه‌های لمسی موجود بر روی نمایشگر، بی‌نیاز خواهد کرد.

پیش از آنکه به بررسی سیستم کنترل بازی بپردازیم، باید گفت که ادعای «کونامی» در رابطه با این موضوع، صحت دارد و شاید آنچه که PES 2017 را جذاب‌ ساخته است، همین سیستم کنترل اعتیادآور بازی باشد. از آنجایی‌که نمایشگر گوشی‌های هوشمند کوچک است، کونامی ادعا می‌کند که نیازی به شلوغ‌کردن صفحه‎نمایش با دکمه‌های لمسی وجود ندارد.

همین موضوع باعث شده تا سازندگان، ایده‌های مختلفی را برای سیستم کنترل بازی توسعه دهند و در آخر، به‌نظر می‌رسد که توسعه‌دهندگان به این نتیجه رسیده‌اند تا از سیستم کنترل نسخه‌های پیشین FIFA برای گوشی‌های هوشمند، الگوبرداری (شما بخوانید، کپی) نمایند. البته، این سیستم کاملاً مشابه آنچه که در نسخه‌های موبایلی فیفا دیده‌ایم، نیست اما به هرحال، از شباهت قابل‌توجه آن به‌هیچ عنوان نمی‌توان صرف‌نظر کرد!

image

در رابطه با سیستم کنترل اختصاصی این بازی، «کونامی» به کاربران پیشنهاد می‌دهد تا به جای استفاده از دکمه‌های مجازی و جوی‌استیک، از ژست‌های حرکتی استفاده نمایند. برخلاف FIFA با کشیدن انگشتان خود بر روی صفحه‌نمایش، بازیکنان جابه‌جا نمی‌شوند و با استفاده از کنترل اختصاصی بازی نیز باید هم‌چنان از جوی‌استیک استفاده کنید.

 اما تکل، سانتر و پاس، با کمک ژست‌های حرکتی صورت می‌گیرد؛ به عنوان مثال، زمانی‎که انگشت خود را بر روی سمت راست صفحه‌نمایش نگه دارید، بازیکن شروع به دویدن می‌کند و با کشیدن انگشت خود در جهت بازیکنان حریف نیز، بازیکنان تیم شما سعی خواهند کرد تا توپ را از دست مهاجمان تیم حریف خارج نمایند. برای شوت زدن نیز، کافی است دوبار بر روی گوشه سمت راست نمایشگر در یک موقعیت مناسب ضربه زنید و ارسال پاس نیز با کشیدن انگشت خود در جهت حرکت بازیکن مدنظرتان، صورت می‌گیرد.

شوت‌زنی در بازی با دقت انجام می‌شود؛ هرچند برخی مواقع مصنوعی است و شاید حتی بتوانید خارج از محوطه هجده قدم و با فاصله بسیار از دروازه، گل بزنید. برای آنکه در ارسال پاس مشکلی پیش نیاید، شرکت Konami از قابلیت Precise Pass در نسخه موبایلی بازی استفاده کرده است که دقت پاس‌کاری را به طور قابل‌توجهی افزایش می‌دهد. آنچه که در انجام هر بازی جلب‌توجه می‌کند، شروع بازی با تنها یک بازیکن است؛ به‌نظر می‌رسد که «کونامی» برخی از قوانین فوتبال را چندان قبول ندارد!

image

برای پاس‌کاری، به ارسال پاس‌ کوتاه محدود نیستید و می‌توانید با جا گذاشتن خط دفاع حریف، برای بازیکنان هجومی تیم خود پاس در عمق بفرستید. تکل نیز به خوبی صورت می‌گیرد و مشکل چندانی بابت آن وجود ندارد؛ البته باید مراقب باشید در غیر این‌صورت، ممکن است داور به شما کارت قرمز نشان دهد و یا بازیکن حریف را مصدوم کنید! لازم به‌ذکر است که در طی مدت تجربه این بازی، با هربار تکل، بازیکن حریف به شکلی کاملاً مصنوعی مصدوم می‌شد و همین موضوع از جذابیت بازی کاسته است.علاوه‌براین، در جریان بازی خبری از داور بازی نیست؛ همین موضوع باعث می‌شود تا PES 2017 بر روی گوشی‌های هوشمند غیرواقعی جلوه نماید.

علی‌رغم این عیب‌ها، مشکل اصلی بازی، دروازه‌بان‌ها و واکنش مصنوعی آن‌ها نسبت به حملات ایجاد شده بر روی دروازه است. این مشکل در نسخه کنسولی بازی PES 2017 نیز کم و بیش وجود داشت و سازندگان برای افزایش شباهت میان نسخه موبایلی و کنسولی بازی، این مشکل را برای کاربران گوشی‌های هوشمند به ارمغان آورده‌اند تا لذت تجربه فوتبال در گوشی‌های موبایل، دو چندان شود!

در هنگام استفاده از سیستم اختصاصی کنترل بازی، بنابر عادت ترجیح دادم تا هم‌چنان از همان جوی‌استیک و دکمه‌های لمسی استفاده کنم؛ هرچند، می‌توان با مشاهده آموزش‌های اولیه در بخش مربوطه در منوی بازی، از نحوه استفاده از سیستم اختصاصی بازی برای کنترل بازیکنان مطلع شد و شاید پس از مدتی استفاده به آن عادت نمایید. اما در حالت، کلی عملکرد سیستم اختصاصی کنترل بازیکنان که برای بازی PES 2017 در گوشی‌های هوشمند درنظر گرفته شده است، قابل قبول بوده و شما را راضی نگه می‌دارد.

سناریو بازی

image

اساس بازی مشابه با بخش Ultimate Team در «فیفا موبایل» است و می‌توانید تیم قدرت‌مندی را با خریداری بازیکنان مطرح و مربیان ایجاد نمایید. برای خرید بازیکنان جدید یا تمدید قرارداد آن‌ها نیاز به پول دارید و این امر با انجام بازی‌های مختلف و پیروزی در آن‌ها امکان‌پذیر می‌شود.

image

لازم به‌ذکر است که استفاده از پول واقعی با استفاده از پرداخت‌های درون برنامه‌ای برای ایجاد یک تیم قدرت‌مند در مدت زمان بسیار کوتاه، به شما کمک خواهد کرد؛ البته از آنجایی‌که واحد پول کشورمان پشتیبانی نمی‌شود و حتماً باید با دلار خرید نمایید، ناچار هستید تا بازی‌های مختلفی را به منظور افزایش بودجه خود انجام دهید. در پایان هر بازی، به مهارت بازیکنان تیم شما افزوده خواهد شد که برای رقابت‌های جدی‌تر به شما کمک می‎کند. توجه داشته باشید که از انجام تمرین برای ارتقای مهارت بازیکنان خود غافل نشوید؛ در غیر این‌صورت در مسابقات با حرفه‌ای‎ها، ممکن است گل‌باران شوید!

image

بازی شامل پنج حالت مختلف است؛ بخش Campaign برای انجام ده مسابقه در نظر گرفته شده و البته اگر حوصله انجام هر ده بازی را ندارید، می‌توانید از بخش مشابه Semi-Campaign استفاده کنید که باید تیم خود را تنها مدیریت نمایید و انتخاب سیستم بازی و بازیکنان ترکیب اصلی برعهده شما خواهد بود.

image

بخش دیگری در این بازی برای انجام مسابقات دوستانه در نظر گرفته شده است و هم‎چنین، Events Mode براساس بازی‌های در جریان، شبیه‌ساز دنیای واقعی فوتبال خواهد بود. در صورتی‌که مایل هستید با دوست خود به انجام یک مسابقه فوتبال مشغول شوید، بخش Local Match در آخر بهترین انتخاب برای شما خواهد بود که با استفاده از اتصال بلوتوث، می‌توانید به انجام یک بازه دو نفره با دوستان خود بپردازید.

گرافیک و صداگذاری

گرافیک بازی در نگاه کلی، چندان بد نیست و حرکات بازیکنان (از دروازه‌بان‎ فاکتور بگیرید!) بسیار خوب است. گرافیک بازی در مقایسه با FIFA Mobile بهتر به‌نظر می‌رسد؛ البته چهره بازیکنان چندان دقیق نیست و شاید در حین انجام بازی با چند آدم فضایی نیز مواجه شوید که البته جای ترس ندارد! در نگاه کلی، نسخه موبایلی PES از این بخش امتیاز مورد قبول را می‌گیرد و «کونامی» تا حدودی موفق بوده است. هرچند، می‌توانست در طراحی جزئیات عملکرد بهتری داشته باشد.

image

در رابطه با صداگذاری به عنوان آخرین بخشی که به آن خواهیم پرداخت، صداگذاری گزارشگر بازی خسته‌کننده است و احتمالاً پس از دانلود 245 مگابایت و هدر دادن بخش قابل‌توجهی از بسته اینترنت سیم‌کارت خود، کونامی را لعن خواهید کرد! اگرچه در رابطه با آهنگ‌های موجود در منوی بازی، نظر کاملاً متضادی داریم و در این مورد، کونامی موفق شده است؛ البته پس از مدتی، آهنگ‌ها تکراری می‌شود. به همین جهت، توصیه می‌کنیم که پیش از انجام بازی، صدای PES 2017 را غیرفعال نموده و لیستی از آهنگ‌های انتخابی خود را با استفاده از برنامه موسیقی گوشی‎تان اجرا کنید!

نگاه کلی

نسخه موبایلی PES 2017 برای اینکه بهترین باشد، هنوز نیاز به تغییرات گسترده‌ای دارد که احتمالاً در نسخه‌های آینده شامل آن‌ خواهیم بود؛ البته در صورتی‌که مانند «فیفا» پسرفت نداشته باشد! گیم‌پلی چالش‌آور و بخش انجام بازی‌های گروهی، خوب از آب درآمده و دوست‌داشتنی است.

image

هرچند، بازی از مشکلات مختلفی از جمله صداگذاری خسته‌کننده گزارش‌گر بازی، مصدوم شدن بیش از حد بازیکنان در طول بازی، عدم انجام واکنش دقیق دروازه‌بان‌ها به توپ‌های ارسالی از سوی مهاجمان حریف و نبود بخش «Career Mode» یا ویرایشگر برای ویرایش تیم‌هایی که لایسنس نشده است، رنج می‎برد. علاوه‌براین در انجام این بازی تنها به سه زاویه دوربین محدود خواهید بود و البته، شاید هیچ‌یک از این سه مورد نظر شما را به خود جلب نکند! همین مشکلات، باعث می‌شود تا پس از انجام کمی بازی با PES 2017 بر روی گوشی‎هوشمند خود، آه بکشید و افسوس بخورید که چرا سازندگان توجه زیادی به پلت‌فرم اندروید یا آی‌او‌اس ندارند و تمام هم و غم خود را برای ارائه تجربه خارق‌العاده با نسخه کنسولی بازی به هدر داده‌اند!

اگر به دنبال یک تجربه متفاوت از فوتبال در گوشی‌های هوشمند و تبلت اندرویدی یا آیفون و آیپد خود هستید، انجام بازی نسخه PES 2017 را به شما توصیه می‌کنیم. البته اگر اینترنت شما محدود است یا نمی‌توانید همواره به اینترنت دسترسی داشته باشید، بهتر است به عنوان‌های مشابه از جمله Dream League Soccer 17 نیز نگاهی داشته باشید. 

 

image

اخبار مشابه

برای ثبت نظر خود وارد حساب کاربری شوید.

دیدگاه‌ها (14 نظر)

italodance

۱۳۹۶/۳/۱۵
کاملا نظر سطحی یک اندرویدی بود
خیلی واضح
هیچ وقت یک iOS ای یا این همه بازی پولی و انحصاری چنین چیزی رو نمیگه

مجید

۱۳۹۶/۳/۱۵
کاملا با نطرت مخالفم .قطعا تعداد این گوشی ها بیش از انگشتان دست و پاته.شما از دنیا عقبی.

پوریا

۱۳۹۶/۳/۱۵
لعنت به کیبورد اندروید ????
اون بازی هایی هستش
نه هوایی

پوریا

۱۳۹۶/۳/۱۴
در دنیا انگشت شمار موبایل وجود داره که بتونن بازی هوایی مثل این یا مثلاً آسفالت​ هشت رو تمام و کمال اجرا کنن.

farfar1993

۱۳۹۶/۳/۱۴
چرا مردم انقدر به حواشی توجه دارن!
خب حالا نویسنده یه خط در مورد قوانین اشتباه نوشته یا درجریان نبوده.
مرسی از اینکه بازی ها رو تحلیل میکنید واقعا جای این موضوع مقالات در سایتتون خالیه . بازی های دیگه ای هم هست ممنون میشم بیشتر معرفی کنید.
و این بازی بنظرم بهتر از fifa هست . جفتش رو بازی کردم ولی این خیلی بهتر بود ... حجم دیتاش زیاد بود. چندتا تیم ایرانی هم توی بازی pes هستن.