خانهاخبار
بلوتوث 5 تا سال آینده فراگیر می‌شود

بلوتوث 5 تا سال آینده فراگیر می‌شود

تکنولوژی بلوتوث به نقطه عطفی در تاریخ خود رسیده و نسخه 5 آن به زودی راه خود را به گوشی‌های هوشمند و لوازم جانبی باز خواهد کرد.
۱۳۹۶/۳/۷

اگر قصد خرید محصولی را دارید که با بلوتوث کار می‌کند، بهتر است تا سال آینده صبر کنید. دو کمپانی بزرگ سازنده گوشی‌های هوشمند، سامسونگ و اپل، در حال حرکت به سمت بلوتوث 5 هستند و گلکسی S8 نخستین محصول مجهز به این تکنولوژی است و گفته می‌شود که نسل بعدی گلکسی نوت و آیفون هم از این تکنولوژی سود خواهند برد.

وقتی این سه محصول پرطرفدار به استفاده از بلوتوث 5 روی بیاورند، قطعا سازندگان محصولات جانبی هم از این روند پیروی خواهند کرد.

البته حرف ما این نیست که محصولات موجود در بازار کامل نیستند، بلکه ابزار بهره مند از بلوتوث 4 و 4.2 تا چندین سال دیگر هم در بازار حضور خواهند داشت. اما موضوع این است که اگر در آینده نزدیک اقدام به خرید یکی از گوشی‌های مجهز به این ویژگی کنید، آن وقت قادر نخواهید بود که از تمام ظرفیت نسل بعدی بلوتوث بهره بگیرید.

چرا باید منتظر بمانیم؟

سرعت انتقال اطلاعات توسط بلوتوث 5 دو برابر بلوتوث 4.2 است و البته نسخه 5 این تکنولوژی در فواصل دورتری هم کار می‌کند. در حالت تئوری  سامسونگ گلکسی S8 می‌تواند تا فاصله 78 متری با یک اسپیکر مجهز به بلوتوث 5 کار کند. البته وجود موانع و امواج دیگر، این فاصله را کاهش می‌دهد درست مانند بلوتوث 4.2 که فاصله تئوری عملکرد آن، تقریبا 20 متر است.

image

شما می‌توانید امروز 100 دلار صرف خرید یک اسپیکر با بلوتوث 4.2 کنید اما اگر می‌خواهید یک آیفون 8 بخرید، از فاصله عملکرد بالای بلوتوث 5 محروم خواهید ماند. اسپیکر مجهز به بلوتوث 5 می‌تواند سراسر خانه شما را پوشش دهد در حالی که اسپیکر با بلوتوث 4.2 به یک یا دو اتاق اطراف محدود می‌شود. مثال دیگر برای این موضوع، هدفون‌های بلوتوثی است که اگر از بلوتوث 5 بهره مند شوند، می‌توانند از فاصله زیاد ارتباط خود را با گوشی شما حفظ کنند.

با وجود حداکثر محدوده عملکرد 240 متری، این تغییر می‌تواند در اینترنت اشیا و خانه هوشمند موثر واقع شود و بلوتوث 5 جایگزین وای فای برای خانه هوشمند شود..

باید چه مدت زمانی برای عرضه گجت‌های مجهز به بلوتوث 5 به بازار صبر کنیم؟

پاسخ این سوال، احتمالا اوایل سال 2018 میلادی است. کمپانی‌ها هنوز دست به ساخت گجت‌های بهره مند از بلوتوث 5 نزده‌اند و گلکسی S8 سامسونگ تنها محصول موجود است که از این استاندارد پشتیبانی می‌کند. اما این روند در ماه‌های آینده تغییر خواهد کرد.

کمپانی Anker که در زمینه لوازم جانبی فعالیت می‌کند، می‌گوید که ساخت محصولات بلوتوث 5 را از اوایل سال 2018 آغاز خواهد کرد. سخن‌گوی این کمپانی بیان می‌دارد:

ما در حال آزمایش این تکنولوژی هستیم و این روند را تا چند ماه آینده ادامه خواهیم داد. فکر می‌کنم نخستین محصول مجهز به بلوتوث 5 ما، در سه ماهه پایانی امسال یا سه ماهه نخستین سال 2018 معرفی شود.

هلدینگ Incipio Group هم می‌گوید که امسال محصولی با بلوتوث 5 عرضه نمی‌کند اما برنامه آن برای معرفی چنین ابزاری، نیمه نخست سال 2018 است. سخنان سخن‌گوی این کمپانی بدین شرح است:

ما هنوز تصمیم به ساخت محصولی با استفاده ز بلوتوث 5 نگرفته‌ایم چراکه در حال حاضر توسعه چنین محصولی ریسک بالایی دارد. برای بهره گرفتن از تمام توان بلوتوث 5، شما به گوشی یا محصول میزبان دیگری نیازمندید که از این استاندارد پستیبانی کند که رد حال حاضر این محصولات بسیار محدودند (گلکسی S8).

البته اگر واقعا نیاز به یک محصول بلوتوثی دارید، لازم نیست تا زمستان صبر کنید تا به این ابزار دسترسی داشته باشید. اما اگر عجله‌ای در کارتان نیست، توصیه ما این است که برای محصولات بهره مند از بلوتوث 5 تامل کنید.

 

image

اخبار مشابه

برای ثبت نظر خود وارد حساب کاربری شوید.

دیدگاه‌ها (7 نظر)

سعید

۱۳۹۶/۳/۷
Xz که هنوز وارد بازار نشده ولی اس۸ نزدیکه یک‌ماهه اومده خخخ

amir

۱۳۹۶/۳/۷
اول sony xperia xz premium بود نه سامسونگ اخبار اشتباه ندین با بهتره بگیم تعصب نداشته باشین:D

keyhan

۱۳۹۶/۳/۷
Xiaomi mi6 و sony xz p اینا بوووقن دیگه؟ درضمن تا share it هست کسی با بلوتوث فایل جا به جا نمیکنه. وسایل دیگم از جمله تلویزیون اونا هم dlna و همون تکنولوژی های وای فای براشون بهتر و مرسوم تره. اسپیکر با بلوتوث ٥ ممکنه دو سال دیگه هم به دست ما ایرانیا نرسه و قیمتشم بماند! همون قدر که از بلوتوث ٣ و بعدش ٤ تعریف شد همونقدم ما ازشون استفاده نکردیم و بیشتر شبیه ویژگی اضافی بودن. این وضعیت تو 5 هم ادامه داره. ولی درکل همه فهمیدن ازونجا که اس 8 هیچ ویژگی جالبی برا تبلیغ نداره این مطلب صرفا جهت تبلیغ اس ٨ بود در حالی که شیائومی می 6 الان تو بازار بلوتوث ٥ داره. سونی هم استفاده کرده ولی شما جوری گفتین که انگار انحصاری گلگسی اس ٨ هست!

ساسان

۱۳۹۶/۳/۷
مشخصه کسی که این مطلب رو نوشته اطلاعات کافی نداره، شیایومی mi 6 هم بلوتوث نسخه ۵ داره، شاید بهتر باشه قبل از ارائه یه مطلب یه مقداری تحقیق کنید

رضا

۱۳۹۶/۳/۷
آره تو راس می گی.سونی سال ۲۰۱۶بلوتوث نسخه ی ۵ رو استفاده کرده????در ضمن کل برند سونی چیه که بلوتوث پنجش چی باشه