خانهاخبار
آیا باید به جنگ هوش مصنوعی برویم؟

آیا باید به جنگ هوش مصنوعی برویم؟

آیا هوش مصنوعی همانقدر که فیلم های علمی تخیلی توصیف می‌کند، ترسناک است و باید خود را برای مقابله با این پدیده آماده کنیم؟
۱۳۹۶/۳/۷

مقالات زیادی در توصیف هوش مصنوعی و تاثیر آن بر زندگی انسان‌ها نوشته می‌شود و فیلم‌هایی که برخی از آنها واقعا ترس را در دل آدمی ایجاد می‌کند، به نمایش در می‌آید. در واقع طوری از نقش این دانش نوظهور در زندگی انسان‌ها صحبت می‌وشود که افراد زیادی به مقابله با آن و مقاوت در برابر آن فکر می‌کنند. اما دانشی که در همین مدت کوتاه خدمات زیادی به انسان‌ها ارائه کرده واقعا همینقدر خطرناک است؟ آیا با مقابله با آن باید مانع از پیشرفت و وارد شدن آن به بخش‌های مختلف جامعه شد؟ دیگر زمان آن رسیده که با باور‌های غلط در این زمینه خداحافظی کنیم و سراغ حقیقت برویم. در این مقاله به بررسی نقش هوش مصنوعی و یادگیری ماشینی در زندگی روزمره می‌پردازیم تا درک بهتری از این دانش به دست آوریم و با تغییرات جهان پیرامونمان بیشتر آشنا شویم؛ تغییراتی که الزاما بد نیستند و می‌توان آنها را به فال نیک گرفت و با آن همراه شد.

 

هوش مصنوعی؛ فراتر از فیلم‌های علمی تخیلی

بهتر است فکر و خیال و احساس در مورد موجودات خطرناک را کنار بگذاریم؛ صحبت‌هایی که از یادگیری ماشین و نوآوری های وابسته به این صنعت می شود و این دیدگاه را ارائه می‌دهد که تغییرات نرم افزاری در حال تغییر زندگی ماست. بهتر است در این رابطه مسایل تخیلی را (که اغلب در فیلم‌های علمی تخیلی شاهدشان هستیم) کنار بگذاریم و سراغ واقعیت برویم.

image

 

آموزش افراد با مشاغل جدید

سیاستمداران و کسانی که در عرصه‌های مرتبط با تکنولوژی فعالند باید به دنبال راهی برای آموزش کسانی باشند که شغل‌شان با تکنولوژی‌های نوظهور تحت تاثیر قرار گرفته است. اگر شما هم جز افرادی هستید که شغل‌تان در میان همان شغل‌های قدیمی و سنتی است باید تکنولوژی‌های جدید در کار سنتی خود بهره برید یا اینکه به دنبال کاری جدید باشید که از قدرت یادگیری ماشینی بهره می‌برد؛ مشاغلی همچون تولید محتوای دیجیتال، بازاریابی دیجیتال، نانوتکنولوژی و غیره.

image

 

تغییر کار آسانی نیست

حقیقت این است که اقتصادها به دنبال افزایش کارایی، کم کردن اختلالات و موانع و افزایش بهره‌وری پیش می‌روند. چیزی که در این میان جدید است شتاب دادن یادگری ماشینی به بخش‌هایی است که با داده‌ها سروکار دارند. می‌دانیم که یادگیری ماشینی باعث می‌شود تا کارهایی که انسان انجام می‌دهد سریعتر و دقیتر انجام گیرد. اما وارد کردن ماشین‌ها به جای انسان‌ها اختلالاتی را نیز در بردارد و آنقدرها هم ساده نیست.

image

 

ترس از تکنولوژی‌های جدید کافی است

کارشناسان و تحلیل‌گرانی که اغلب از تکنولوژی‌های جدید و ورود آنها به زندگی و کار، دشمنان و غول‌های بزرگ می‌سازند باعث می‌شوند تا انطباق‌پذیری ما با تغییرات و درک ما از این تکنولوژی‌ها کاهش پیدا کند. به خصوص کسانی که در رسانه مشغول به کارند و ارتباط مستقیمی با مردم دارند. اغلب تکنولوژی‌های جدید موقع ورود به جامعه با چنین مشکلاتی برخورد می‌کنند اما به مرور و با افزایش اگاهی این حرف‌ها دیگر رنگ می‌بازند.

image

 

تغییرات سازنده با ورود هوش مصنوعی

هوش مصنوعی و یادگیری ماشینی تنها شغل‌ها را برهم نمی‌زند و خریدها را برای ما لذت‌بخش‌تر کند، بلکه این بخش در ابعاد مختلفی از زندگی از جمله زنجیره تولید، شبکه برق، سیستم حمل و نقل، عادت‌های اجتماعی و غیره وارد خواهد شد و آنها را تغییر خواهد داد. یک مثال ساده تعداد افراد کشته شده در تصادفات جاده ای است؛ در آمریکا حدود 40 هزار نفر در این تصادفات در سال کشته می‌شوند و بیش از 4.5 میلیون نفر مجروح می‌شوند و این آمار و ارقام کماکان در حال افزایش است. در آینده کامپیوترها با کمک یادگیری ماشینی و هوش مصنوعی می توانند رانندگان بهتری نسبت به شهروندان باشند و این حوادث را کاهش دهند.

image

 

ماشین‌ها همیشه به انسان نیاز دارند

ماشین‌های هوشمند می‌توانند به خوبی افرادی که آنها را تعلیم می‌دهند بشنوند، صحبت کنند، فکر کند، سپس این اطلاعات را بیازمایند و اعتبارسنجی کنند. هرچه ماشین‌ها قدرتمندتر شوند، نیاز دانشمندان نیز به آموزش داده ها بیشتر می‌شود، نیازی که به ادراک انسانی نیاز دارد. نکته کلیدی اینجاست ماشین ها به انسان ها نیاز دارند، در واقع به انسان‌هایی برای بهبود عملکرد ماشین‌ها همیشه مورد نیاز است.

image

 

اگر به وسایل و ماشین‌هایی که اطرافمان هستند، از دستگاه چاپ گرفته تا دستگاه‌های خودپرداز و غیره، نگاهی بیندازیم می‌بینیم که چقدر کارهای روزانه ما را ساده کرده‌اند و بر همین اساس باید بگوییم هوش مصنوعی و یادگیری ماشینی عملکردی به مراتب بزرگتر از این وسایل ابتدایی دارد و باعث می شود کارهایی که انسان های انجام می دهند سریعتر و دقیقتر توسط کامپیوترها انجام شود. همراه شدن با این بخش از دانش اکنون دیگر اجتناب ناپذیر است، زیرا چیزی است که اتفاق افتاده و بهتر است هر چه سریعتر با آن همراه شویم تا ازتکنولوژی عقب نمانیم.

 

image

اخبار مشابه

برای ثبت نظر خود وارد حساب کاربری شوید.

دیدگاه‌ها (0 نظر)