خانهاخبار
آیا سخت کار کردن لزوما منجر به موفقیت خواهد شد؟

آیا سخت کار کردن لزوما منجر به موفقیت خواهد شد؟

همه ما این جمله را شنیده‌ایم که «سخت کار کردن منجر به موفقیت می‌شود». اما سخت کار کردن تنها عامل برای رسیدن به موفقیت است؟
۱۳۹۶/۳/۴

همه ما بارها این جمله را شنیده‌ایم که «کار سخت منجر به موفقیت می‌شود.». این یک گفته سنتی است که مورد توجه بسیاری از مردم قرار گرفته است اما گاهی اوقات واقعیت برخلاف این است. سخت کار کردن به معنای تحمل فشارهای طولانی و زمینه‌ای برای پذیرش شکست است.

برای درک بهتر این موضوع، ورزشکاران حرفه‌ای و قهرمانان المپیکی را در نظر بگیرید. بله؛ آنها بیشتر روز خود را به تمرین کردن اختصاص می‌دهند اما آنها و مربیانشان به خوبی می‌دانند که تمرین کردن بیش از اندازه و یا اشتباه در تمرین، ممکن است منجر به آسیب دیدن و در نهایت از دست دادن شانس قهرمانی شود.

این موضوع در کسب و کار هم صادق است. افرادی که ساعات طولانی و به شکل متوالی به کار می‌پردازند، موجبات نابودی و از دست دادن کارایی خود خود را فراهم می‌کنند. پس از اینکه فرد دچار خستگی می‌شود، به اشتباه می‌افتد و زحمت خود و دیگران را بیشتر می‌کند.

اگر بخواهید کاری را پیش از موعد به انجام برسانید، کار سخت همانند یک سم عمل می‌کند. نمونه خوب برای این موضوع، عملکرد فروشنده‌ای است که با رفتار نادرست بسیاری از مشتریان بالقوه را مایوس و از خرید منصرف می‌کند.

کار سخت وقتی که فرد انجام دهنده زمان درست برای دست کشیدن از کار را نداند، موجب شکست خواهد شد، مانند مهندس طراحی که تا تکمیل نکردن یک پروژه، متوقف نمی‌شود. در دنیای واقعی، سخت کار کردن می‌تواند کلید بازنشستگی زودتر از موعد باشد اما عملکرد هوشمندانه اهمیت بسیار بیشتری دارد.

در بسیاری از سازمان‌ها، افرادی که بسیار کار می‌کنند عموما به مراتب بالاتر نمی‌رسند. به عنوان مثال، من با گروه برنامه نویسی روبه‌رو شده‌ام که به دلیل ناامیدی از پیشرفت، و البته نیاز به پشتیبانی مادام‌العمر، دست به نوشتن هیچ کدی نمی‌زدند.

image

برای آن دسته از افرادی هم که نیاز به خلاقیت در کار دارند، سخت کار کردن مانند یک سم عمل می‌کند چراکه دانشمندان دریافته‌اند که مردم بیشترین خلاقیت را هنگامی دارند که میان کار و استراحت تعادل برقرار می‌کنند.

قطعا برای شما هم پیش آمده است که پس از چند ساعت کار متوالی دیگر قادر به خلق ایده‌های جدید نیستید. اما اگر از فشار بیهوده به ذهنتان بپرهیزید، در یک زمان خاص به اوج توانایی می‌رسید.

موفقیت از کار سخت حاصل نمی‌شود بلکه از شناخت بهترین زمان برای انجام هر کار به دست می‌آید.

این جمله که «سخت کار کردن منجر به موفقیت می‌شود» به همان میزان نادرست است که جمله «خوش گذرانی موجب شکست می‌شود». قطعا اگر از نظر روحی احساس خستگی می‌کنید، استراحت و شادی کردن بهترین استراتژی ممکن است. این کار موجب می‌شود که از فشارها دور شده و از استرس خارج شوید.

باید بگوییم که معنای حقیقی موفقیت همین است. بسیاری از مردم در لحظات نزدیک به مرگ، اذعان می‌کنند که باید زمان بیشتری را به تفریح و بودن در جمع اختصاص می‌دادند. «کار سخت» درست در مقابل موفقیت قرار می‌گیرد. نتیجه سخت کار کردن، باز هم کار کردن بیشتر است. من از یکی از افراد ثروتمند شنیده‌ام که می‌گفت: «موفقیت آن است که هرگاه اراده کردی بتوانی به تفریح و استراحت بپردازید.»

هرگاه این سخن «کار سخت منجر به موفقیت می‌شود» را از کسی شنیدید، ابتدا به جایگاه او از نظر مادی و یا معنوی نگاهی بیندازید و ببینید آیا کار کردن او، منتهی به موفقیت شده است یا خیر. از یاد نبرید که هدف از کار کردن رسیدن به آرامش و راحتی است و هیچ گاه نباید بیش از اندازه به خود فشار بیاورید و اگر تلاش‌های شما به موفقیت نینجامید، دست از تلاش هوشمندانه برندارید.

 

image

اخبار مشابه

برای ثبت نظر خود وارد حساب کاربری شوید.

دیدگاه‌ها (8 نظر)

.

۱۳۹۶/۳/۸
بله هر چیزی زمانی داره ، زمانی که بابا بزرگای ما باید می رفتن و زمین می خریدن تو لونه موش قایم شدن یه وقت بمب بهشون نخوره . الان می ری دماوند می بینی پیرمرده پشت s500 نشسته تو صندوقش بیل وکلنگه ، معلومه تا فرصت بوده زمینو ..... خریده تا 10 نسل بعدشو میلیاردر کرده . حالا هی بشین واسه کنکور صب تا شب بخون ، به کجا می خوایم برسیم ؟؟؟؟ واقعا بهش می گن زمان طلایی ، الان دیگه فایده نداره......

ذوالفقاری همدان

۱۳۹۶/۳/۶
نه لزوما..
مگه اونایی که کشتی رو با بارش معامله میکنن سخت کار میکنن؟ نه.
اتفاقا چای با استکان کمر باریک هم میخورن

siyavash

۱۳۹۶/۳/۵
سلام انصافا امتحان نوبت دوم دارم میدم خداشاهده 24 ساعت فیکس خوندم بدون یک لحظه خواب بعد تو امتحان گند زدم

محمد علی

۱۳۹۶/۳/۵
کار سخت کردن حتی اگر منجر به موفقیت شود چیز خوبی نیست

elvin

۱۳۹۶/۳/۴
کو کار . شما کار نشون بده بقیشو بسپر به من