خانهاخبار
چاپ سه‌بعدی با کمک این فناوری متحول می‌شود

چاپ سه‌بعدی با کمک این فناوری متحول می‌شود

طراحان دانشکده معماری بارتلت با ساخت نرم‌افزاری ویژه و نیز بهره‌گیری از روبات چاپ‌گر، به شیوه نوینی در چاپ سه‌بعدی دست یافته‌اند که نخستین محصول آن، یک صندلی است.
۱۳۹۶/۳/۲

در روش‌های فعلی چاپ سه‌بعدی، ماده سازنده به‌صورت لایه‌لایه از افشانک (نازل) چاپ‌گر خارج و روی هم چیده می‌شود تا نهایتا شی‌ء موردنظر شکل بگیرد. اما در روش جدید طراحان دانشکده معماری بارتلت (زیرمجموعه کالج دانشگاهی لندن)، پلاستیک مذاب به‌صورت مستمر و یک‌رشته از افشانک چاپ‌گر خارج می‌شود.

در واقع، چاپ با این روش، نه به‌صورت مسطح و لایه‌لایه بلکه واقعا سه‌بعدی صورت می‌گیرد. البته کنترل این فرآیند هم مشکل است چون افشانک چاپ‌گر دمای زیادی دارد و نباید اجازه داد تا حرارت آن، ساختارهای چاپ شده را گرم و سپس ذوب کند. نرم‌افزار ویژه این چاپ‌گر دقیقا همین وظیفه را بر عهده دارد و در عین حال، نخستین نرم‌افزاری است که اجازه می‌دهد خودتان شیء موردنظر را در قالب ساختاری سه‌بعدی طراحی کنید و داده‌های آن را مستقیما برای روبات چاپ‌گر بفرستید. به این ترتیب، چاپ‌سه‌بعدی به شیوه روباتیک در مقیاس وسیع، برای کاربران عام دست‌یافتنی‌تر می‌شود.

صندلی ساخته شده به این روش، از روی صندلی معروف و منحنی‌شکل پانتون مدل‌سازی شده است. صندلی پانتون در سال 1999 براساس طرح نوآورانه ورنر پانتون، طراح دانمارکی ساخته شد. این صندلی نه تنها به خاطر شکل خاص و نوگرای خود بلکه به این جهت معروف شد که نخستین صندلی‌ ساخته شده از پلاستیک مذاب بود. اما طراحان دانشگاه معماری بارتلت نام صندلی خود را ووکسل (Voxel) گذاشته‌اند تا تداعی کننده پیکسل‌های دیجیتال در فضای سه‌بعدی باشد.

جنس صندلی ووکسل، پلاستیک شفاف اسید پلی‌لاکتیک است. این نوع پلاستیک، زیست‌فروسا است، به این معنا که در طبیعت تجزیه می‌شود.

باتوجه به سریع و کم‌هزینه بودن این نوع چاپ، می‌توان اشیای بزرگ‌تر را هم با این روش ساخت، ضمن اینکه چون در این شیوه، می‌توان ساختار بهینه‌تری برای شیء طراحی کرد، ماده سازنده کمتری مصرف می‌شود. این مزیت، علاوه بر معماران و طراحان، برای مهندسان خودروسازی و هوافضا نیز جذابیت دارد.   

اگرچه برای عرضه این صندلی به بازار برنامه‌ای در دست نیست، نرم‌افزار چاپ سه‌بعدی بارتلت امسال وارد بازار می‌شود.

 

image

اخبار مشابه

برای ثبت نظر خود وارد حساب کاربری شوید.

دیدگاه‌ها (0 نظر)