خانهاخبار
چند ترفند ساده برای مدیریت یخچال در خانه

چند ترفند ساده برای مدیریت یخچال در خانه

مدیریت یخچال کار هر کسی نیست، بررسی چیدمان مواد غذایی داخل یخچال واقعا به یک مدیر جدا نیاز دارد! شاید شما هم جزو آن دسته افرادی باشید که وقت برای نظافت یخچال و مرتب کردن آن ندارید. در این صورت با یک یخچال کثیف و به هم ریخته روبرو هستید که مواد غذایی داخل آن بوی همدیگر را می‌گیرد و توی ذوق می‌زند.
۱۳۹۶/۲/۲۵

اگر در اینترنت جستجو کنید، راه‌های زیادی برای تمیزی و جلوگیری از بوی بد یخچال پیشنهاد می‌شود، اما اینکه حتما این راهکارها برای شما کارآمد باشد و چقدر بتوانید از آنها استفاده کنید، حرف دیگری است.

ما در این مطلب ساده‌ترین گام‌ها برای حفظ تازگی و کیفیت موادغذایی، جلوگیری از بو گرفتن داخل یخچال، کمتر باز و بسته شدن در و ... را برای شما بازگو می‌کنیم تا نظمی نسبی در یخچال ایجاد کنید.

image

گام اول؛ نظافت

حداقل یک بار در سال تمام یخچال را از اول نظافت کنید. کار سختی نیست. فقط سرعت داشته باشید. یخچال را از برق بکشید. چند سبد آماده کنید و محتویات طبقات مختلف یخچال را در آن بریزید. حالا وقت تمیز کردن است. یک ظرف پر از آب و کمی جوش شیرین و دو دستمال تمیز همه چیزی است که لازم دارید. تمام طبقات و دیوار‌هها را با محلول آب و جوش شیرین خوب تمیز و با دستمال دوم آن را خشک کنید. این مساله باعث می‌شود بوی رطوبت داخل یخچال تا حد زیادی برطرف شود. یکی از دلایل ایجاد بوی بد یخچال، جریان داشتن هوای سرد از طریق یک اواپراتر (Evaporator) مشترک در فضای بین فریزر و یخچال است. فرقی نمی‌کند یخچال و فریزر شما ساید بای ساید، فریزر بالا یا فریزر پایین یا هر مارک و مدلی باشد. در تمام یخچال‌های قدیمی این سیستم به صورت یکسان و مشترک کار می‌کند. هوای سرد فریزر برای خنک شدن فضای یخچال هم استفاده می‌شود و بعد همین هوا در یخچال می‌گردد و بوی پنیر و غذای پخته و نصفه مانده و رطوبت و ... را وارد فضای فریزر می‌کند و به این ترتیب است که یخ درون یخدان و آب خنک درون یخچال بیشتر مواقع بوی ماندگی می‌دهد.

برای مبارزه با این بوی نامطبوع و جلوگیری از ایجاد آن واقعا کار چندانی نمی‌شود کرد، بعضی‌ها توصیه می‌کنند که برای تمام مواد غذایی از ظرف‌های در بسته مجزا استفاده کنید و یا اینکه به سبک قدیمی‌ها یک تکه زغال در یخچال بگذارید، که البته این مورد هم خیلی علمی نیست و هم نمی‌تواند برای یخچال‌هایی که بوی بد در آن نهادینه شده، خیلی کاربردی باشد. راه دیگر هم این است

که اگر به فکر خرید یخچال فریزر جدید هستید به این مساله دقت کنید که جریان هوای سرد یخچال و فریزر با هم تداخل نداشته باشد و به عبارتی یخچالی خریداری کنید که مجهز به سیستم «خنک‌کننده دوگانه» باشد. به این ترتیب خشکی و خنکای فضای فریزر در همان فضا می‌ماند و در عین حال رطوبت یخچال نیز حفظ شده و به حفظ طراوت و تازگی مواد غذایی داخل یخچال کمک می‌کند. سامسونگ در این بخش مدعی است و با یک جستجوی ساده خیلی راحت می‌توانید مدل‌های این یخچال را پیدا کنید.

 

گام دوم؛ دسته‌بندی

یخچال‌های تمیز و مرتب و رویایی تبلیغات تلویزیونی و خانواده‌های شادی را که هر کدام وقتی در یخچال را باز می‌کنند، یک بطری کوچک یا یک میوه تازه یا ظرف کوچک غذا را فقط با یک نگاه و بلافاصله از یخچال خارج می‌کنند و فورا در را می‌بندند، فراموش کنید! اینها همه تبلیغات تلویزیونی است. ما همان‌هایی هستیم که باید روزی چند بار در یخچال را باز کنیم، مدت زیادی را به تماشای همه خوراکی‌ها بگذرانیم و احتمالا آخر هم دست خالی برگردیم توی اتاق و بعد از دیدن یک برنامه تلویزیونی یا هر کار دیگری باز برگردیم و همه یخچال را از اول زیر و رو کنیم تا شاید یک خوراکی باب میل‌مان پیدا کنیم. بنابراین لازم است یخچال را طوری بچینید که حداکثر کارایی را برای همه اعضای خانواده داشته باشد.

به جای انتقاد از کودکان که چرا سر یخچال انقدر معطل می‌کنند، بهتر است موادی را که دوست دارند یا برایشان لازم است، پایین‌تر بگذارید تا دسترسی بچه‌ها به آنها آسان‌تر باشد. تولیدکنندگان بعضی از یخچال‌های جدید این موارد را خودشان لحاظ کرده‌اند. مثلا درِ جداگانه‌ای مانند درِ شوکیس در یخچال‌هایFSR  برای کودکان وجود دارد که از این بخش فقط به قسمت محدودی از یخچال دسترسی دارند. این مساله، هم به جلوگیری از هدررفت سرما از درون یخچال کمک می‌کند و هم کار شما و بچه‌ها را راحت‌تر می‌کند. یا در بعضی از یخچال‌های جدید مانند یخچالFSR  سامسونگ دو بخش جداگانه وجود دارد که با باز کردن یک در می‌توانید تنها به بخش جلوتر یخچال دسترسی داشته باشید و به این ترتیب نظم بخش عقبی و خنکای آن خیلی بهتر حفظ می‌شود. اگر قصد خرید یخچال داشتید این مورد را هم مد نظر قرار دهید.

در طبقات بالاتر موادی را قرار دهید که برای همه اعضای خانواده کارایی دارد. انواع پنیر، شیر، نوشیدنی و سس را در این بخش بگذارید. طبق تحقیقی که شرکت‌ سامسونگ در  سال 2017 انجام داده است، این طبقات بیشترین استفاده را بین اعضای خانواده دارند، بنابراین طبقات عمومی خانواده است. اما باز هم اگر قصد خرید یا تعویض یخچال خود را دارید، می‌توانید به یک گزینه جالب که در بعضی از یخچال‌های جدید وجود دارد توجه کنید و آن قابلیت جمع شدن یکی از طبقات برای ایجاد فضای بلندتر است. به این ترتیب پارچ آب یا نوشیدنی و ظروف پایه بلند و ... را به آسانی می‌توانید در یخچال بگذارید و بعدا باز کشوی آن طبقه را به حالت اول برگردانید.

اما طبقات بالایی! این طبقات مختص خود شماست که بیشترین استفاده‌تان از یخچال برای نگهداری مواد غذایی مربوط به پخت غذا و ... است. اینجا موارد مربوط به آشپزی را بگذارید تا همیشه بدانید دنبال قوطی رب و غذاهای شب قبل و ... کجا بگردید.

 

گام سوم، حفظ پاکیزگی

مرتب نگه داشتن یخچال کار ساده‌ای نیست. اگر دو مرحله قبل را طی کردید به گام سوم هم دقت کنید.

به خاطر داشته باشید که حفظ این حالت به اندازه ایجاد آن اهمیت دارد. به این منظور موارد زیر را همیشه در نظر داشته باشید:

  • هفته‌ای یکبار تاریخ مواد غذایی را چک کنید و مواردی را که تاریخ آن رو به اتمام است جلوتر قرار دهید. اگر در فضای درِ یخچال جای کافی داشته باشید، یا از یخچال‌های جدید با در شوکیس استفاده می‌کنید، می‌توانید این موارد را در این بخش بگذارید تا جلوی چشم باشد.
  • اگر چیزی در یخچال ریخت بلافاصله آن را با جوش شیرین پاک کنید. به این ترتیب هم یخچال شما همیشه تمیز می‌ماند و هم به وسیله جوش شیرین از هر میکروبی عاری می‌شود.
  • تقسیم بندی مواد غذایی را از خاطر نبرید. همیشه بر اساس همان تقسیم بندی خوراکی‌ها را در طبقات قرار دهید.
  • روی شیشه‌های مختلف و بسته‌بندی‌های پلاستیکی و ... را بشویید و آن‌ها را بعد از خشک کردن در یخچال بگذارید تا همیشه یخچال تمیزی داشته باشید.
  • خوراکی‌هایی را که بوی زیادی دارند حتما در ظروف در بسته نگه دارید.
  • در نهایت سعی کنید از غذاهای سالم بیشتر استفاده کنید و این مواد خوراکی را جایی بگذارید که بیشتر در معرض دید باشد. 

برچسب‌ها:

اخبار مشابه

برای ثبت نظر خود وارد حساب کاربری شوید.

دیدگاه‌ها (0 نظر)