خانهاخبار
ایرانسل شفاف‌سازی کرد؛ استفاده از VPN تغییری در بسته اینترنت ایجاد نمی‌کند

ایرانسل شفاف‌سازی کرد؛ استفاده از VPN تغییری در بسته اینترنت ایجاد نمی‌کند

درپی اعتراضاتی که روز گذشته در شبکه‌های اجتماعی متوجه ایرانسل شد، این شرکت اعلام کرد موضوع صرفا یک سوء برداشت بوده و استفاده از فیلترشکن یا VPN در بسته اینترنت کاربر تغییری ایجاد نمی‌کند.
۱۳۹۶/۲/۱۲

روز گذشته در شبکه‌های اجتماعی تصویری از شرایط خرید بسته‌های اینترنت ایرانسل دست به دست شد که تبعات زیادی را برای اپراتور دوم به‌همراه داشت. در یکی از بندهای این موافقت نامه ذکر شده بود:

درصورت استفاده از VPN/فیلترشکن یا اتمام ترافیک ملی، هزینه استفاده از اینترنت به‌صورت عادی محاسبه می‌شود.

اما مشکل از اینجا شروع شد که این جمله، منظور را درست منتقل نمی‌کرد. 

image

ایرانسل مدتی پیش اعلام کرد تعرفه ترافیک اینترنت برای بازدید از ۲۰۰ سایت برتری که در داخل ایران میزبانی می‌شوند را ۵۰ درصد کاهش داده است. حال نحوه محاسبه این خدمت براساس آی‌پی کاربر است. در صورتی که کاربر از ابزارهای فیلترشکن استفاده کند، درواقع آی‌پی خود را تغییر می‌دهد و بدین‌ترتیب دیگر این امکان برای اپراتور وجود ندارد که تشخیص دهد کاربر از این ۲۰۰ سایت بازدید کرده است. بنابراین هنگامی که با VPN یا دیگر ابزارهای مشابه از ۲۰۰ سایت منتخاب بازدید صورت گیرد تعرفه ترافیک به‌صورت عادی محاسبه می‌شود و تخفیف ۵۰ درصدی روی آن اعمال نمی‌شود. 

این بدان معنی نیست که استفاده از فیلترشکن هزینه‌ای اضافی را بر کاربر تحمیل می‌کند. درواقع هنگامی که از ابزارهای تغییر آی‌پی استفاده می‌کنید، میزانی حجمی که از بسته اینترنت شما کسر می‌شود یا میزان هزینه‌ای که بابت هر کیلوبایت در استفاده آزاد می‌پردازید، تفاوتی برای سایت‌های داخلی و خارجی نخواهد داشت.

ایرانسل ساعاتی بعد جمله مذکور را بدین‌شکل در سایت خود تغییر داد:

آدرس آی‌پی‌های استفاده شده در بسته محتوایی براساس اطلاعات دریافتی از شرکت‌های مذکور بوده و درصورت تغییر آنها، ترافیک شبکه به‌صورت عادی محاسبه می‌شود و ایرانسل مسئولیتی در قبال این تغییر نخواهد داشت.
درصورت بکار بردن نرم‌افزارهای تغییر دهنده آی‌پی‌های داخلی در زمان استفاده از اینترنت، حجم مربوط به ترافیک ملی مورد استفاده قرار نخواهد گرفت و درنتیجه امکان اعمال تخفیف ترافیک ملی وجود نخواهد داشت.

image

شرایط فوق برای همراه اول نیز یکسان است. طی تماسی که در این رابطه با روابط عمومی همراه اول برقرار کردیم این اپراتور نیز اعلام کرد درصورت استفاده از VPN/فیلترشکن، از نظر فنی امکان اعمال تخفیف درنظر گرفته شده برای ۲۰۰ سایت پربازدید داخلی روی بسته‌ها و همچنین مصرف آزاد اینترنت وجود نخواهد داشت.

اپراتور سوم یعنی رایتل هنوز یک پله از ایرانسل و همراه اول در این زمینه عقب‌تر است. رایتل در حال حاضر تخفیفی برای مشاهده سایت‌های پربازدید داخلی اعلام نکرده و تعرفه ترافیک اینترنت را در همه شرایط برای سایت‌های داخلی و خارجی یکسان محاسبه می‌کند.

اخبار مشابه

برای ثبت نظر خود وارد حساب کاربری شوید.

دیدگاه‌ها (7 نظر)

ندا

۱۳۹۷/۲/۲۲
ایرانسل کلاه بردار دقیقا داره با تعرفه ازاد اینترنتو محاسبه میکنه حجم اینترنت ۱ماهه منو طی ۲۴ ساعت تموم کرده
واقعا متاسفم

شهرام

۱۳۹۷/۲/۱۶
اگه ایرانسل اینکارو بکنه دیگه از سیمکارت ایرانسل استفاده نمیکنم بعضی وقتها مجبورم از وی پی ن استفاده کنم.....

ALi.ah

۱۳۹۶/۲/۱۳
همه ی اپراتور های موبایل و خدمات دهندگان اینترنت همشون یه مشت دزد هستن که فقط دنبال کندن پوله ملت هستن و مخصوصاً ایرانسل که یه دزد به تمام معنا واقعیه ...

محمد

۱۳۹۶/۲/۱۲
به علت برداشت اشتباه کاربران از این پیام نزدیک بود ایرانسل سلکته کنه خخخ

علي

۱۳۹۶/۲/۱۲
سلام
اگر گوشيتون ايفون باشه احتمالا اروري كه گوشيت براي تاييد iMessage و FaceTime ميده رو شما هر بار تاييد ميكني هر اس ام اس كه ميفرسته ١٥٠ تومان كم ميكنه.
اين مشكل رو من تو دوستام خيلي ديدم.