خانهاخبار
ارسال فایل و پیام‌های نوشتاری در داخل یک شبکه محلی LAN بدون نیاز به اینترنت

ارسال فایل و پیام‌های نوشتاری در داخل یک شبکه محلی LAN بدون نیاز به اینترنت

نیاز به وجود اتصال اینترنت پایدار و پرسرعت - استفاده از حجم بالای اینترنت برای انتقال فایلها بین کاربران سازمان - امکان هک و نفوذ و درز اطلاعات توسط شخص ثالث - پرداخت هزینه های هنگفت و بالای اینترنت در سازمان از مهمترین معایب استفاده از پیام های برخط همچون تلگرام در یک محیط سازمانی برای ارتباط بین افراد یک سازمان است . برای حل این مشکلات میتوان با نرم افزار رایگانی که در ادامه مقاله معرفی می گردد بدون نیاز به اینترنت امکاناتی شبیه به تلگرام را در یک شبکه محلی LAN تجربه کنید.
۱۳۹۶/۲/۸

استفاده از نرم افزارهای پیام رسانی همچون تلگرام به حدی گسترش یافته است که در حال حاضر در بسیاری از سازمان ها و ادارات و شرکت های مختلف دولتی و خصوصی ، این نرم افزار بر روی رایانه ها نصب و کارمندان برای ارسال اطلاعات بین یکدیگراز آنها استفاده می کنند .

اما استفاده از این روش دارای چند عیب اساسی و غیرقابل چشم پوشی است .

۱. استفاده قابل توجهی ازاینترنت سازمان:

نرم افزارهای پیام رسانی همچون تلگرام برای کارکردن به طور مداوم نیاز به اتصال به اینترنت دارند . اگر تجربه‌ی استفاده از تلگرام را در یک محیط اداری و یا سازمانی داشته باشید ، حتما از میزان مصرف بالای اینترنت در پایان ماه شگفت زده خواهید شد . بنابراین می بایست مبلغ قابل توجهی را هرماهه صرف پرداخت هزینه های مربوط به اینترنت نمایید که در دراز مدت جمع این مبالغ رقم هنگفتی خواهد شد .

ضمن اینکه وقتی فایلی را برای دریافت کاربران یک سازمان در تلگرام قرار میدهید ، آپلود فایل توسط ارسال کننده فایل  و دریافت فایل توسط هر کدام از کاربران دیگر به طور مجزا از حجم اینترنت شما مصرف می کند. به طور مثال اگر یک فایل کوچک 20 مگابایتی را در یک گروه سازمانی 50 نفره منتشر کنید مجموعا چیزی حدود 1 گیگابایت از اینترنت سازمان شما تنها برای دریافت همین فایل کوچک مصرف خواهد شد !!

علاوه بر آن ممکن است به دلایل امنیتی یا مالی و یا حتی عدم نیاز به اینترنت ، شبکه داخل شرکت یا سازمان شما فاقد امکان دسترسی به اینترنت باشد . مثل بسیاری از سازمان های کوچک و یا مدارس .

در اینجور مواقع به دلیل عدم وجود اینترنت نرم افزارهای پیام رسانی همچون تلگرام هیچ کاربردی نخواهند داشت و شاید به نظرتان برسد که هیچ راه حل ممکن دیگری هم برای انتقال فایل و ارسال پیام بین کارمندان شرکت نباشد .

۲. درز و نشت اطلاعات مهم سازمان:

هنگامی که با استفاده از پیام رسان های عمومی همچون تلگرام اقدام به ارسال فایل و تبادل اطلاعات می کنید در واقع شما علاوه بر شخص گیرنده پیام، داده های خود را به صورت ناخوداگاه در اختیار شخص ثالث یعنی سرور نرم افزار پیام رسان قرار می دهید  که حتی با فرض اعتماد کامل به شخص ثالث و نرم افزار مورد استفاده ، در صورت بروز حملات هک و یا نشت به سرور نرم افزار، شما هیچ راهی برای آنکه بدانید که چه داده‌ها و اطلاعاتی و به چه مقدار مقدار به بیرون درز کرده است ندارید.
به نظر می رسد با توجه به همین موضوع است که چندی پیش معاون دادستان کل کشور نیز استفاده از پیام رسان های موبایل محور خارجی به ویژه تلگرام را برای انجام امور اداری ممنوع کرده و یادآور شده بود که انجام امور اداری یا هرکاری که به وظایف قانونی کارکنان نهادهای عمومی و دولتی (حاکمیتی) مربوط می شود، از طریق تلگرام ممنوع است و در بسیاری از موارد مشمول قانون مجازات انتشار و افشای اسناد محرمانه و سری دولتی و یا مواد 3 و 5 قانون جرایم رایانه ای می شود که در این صورت برای کارکنانی که چنین اقدامی را انجام می‌دهند مسئولیت کیفری به دنبال خواهد داشت. البته اینطور به نظر می رسد که با وجود ابلاغ رسمی و ارسال بخشنامه های متعدد در حال حاضر این قانون در ادارات دولتی جدی گرفته نمی شود و به نظر میرسد برخورد جدی هم با این موضوع صورت نگرفته است.

علاوه برموارد فوق ، قطعی های مکرر و سرعت های پایین اتصال به اینترنت از دیگر موارد ناخواسته در یک ارتباط اینترنتی است .

اما چه باید کرد ؟

image

برای مقابله با این مشکلات ، می توانید از نرم افزار رایگان BeeBEEP استفاده کنید. این نرم افزار ساده از شبکه محلی LAN سازمان شما برای ارسال و دریافت پیام و انتقال فایل بین کاربران در درون سازمان استفاده می کند.

در واقع، تمامی اطلاعات ردوبدل شده در رایانه شما باقی خواهند ماند و شخص ثالثی به آن دسترسی نخواهد داشت و اطلاعات ردوبدل شده نیز به اینترنت نیازی نخواهد داشت و بنابراین نگرانی بابت درز و نشت اطلاعات سازمانی خود از طریق اینترنت نخواهید داشت علاوه بر آنکه میزان قابل توجهی از هزینه های مربوط به اینترنت سازمان را میتوان صرف بخش های دیگر نمود.

 

 

 

 

برخی از مهمترین قابلیت‌های پیام رسان تحت شبکه بی‌بیپ (BeeBEEP) :

رایگان : BeeBEEP کاملا رایگان و البته منبع باز (Open Source) است. طبق گفته سازندگان BeeBEEP کاملا رایگان است و رایگان خواهد ماند!

پشتیبانی از سیستم عامل‌های مختلف : در حال حاضر میتوانید از این پیام رسان در سیستم عامل های ویندوز ، لینوکس و مک و حتی قابل اجرا در رزبری پای دوست داشتنی و یا سیستم عامل غریبه و گمنام OS/2 استفاده کنید .

استفاده بسیار آسان : استفاده از این پیام رسان از آنچه که فکرش را بکنید هم ساده تر است ، چرا که حتی نیاز به نصب بر روی رایانه هم ندارد! تنها کافی است فایل فشرده ZIP برنامه را دانلود کنید - آن را از حالت فشرده خارج کنید و سپس فایل اجرایی آن را اجرا کنید. همین!

عدم نیاز به اینترنت : همانطور که گفته شد BeeBEEP از طریق شبکه محلی LAN اطلاعات را ارسال و دریافت می کند بنابراین نیازی به داشتن ارتباط اینترنتی در سازمان یا محل کار خود ندارید و حتی با فرض اتصال شما به اینترنت ، برای تبادل اطلاعات در این نرم افزار از اینترنت شما استفاده نمی گردد .

رمزنگاری اطلاعات : با اینکه همانطور که گفته شد برای استفاده از این نرم افزار نیازی به اینترنت ندارید و بنابراین همین موضوع باعث امنیت بسیار بالاتر پیام های ردوبدل شده می شود اما با این وجود BeeBEEP تمامی اطلاعات ردوبدل شده بین کاربران را با الگوریتم پیشرفته AES رمزنگاری می کند .

پشتیبانی از گروه‌های کاربری : به راحتی میتوانید گروه های مختلفی را در نرم افزار ایجاد کرده و همه افراد مورد نظر را در یک گروه جمع آوری کنید. بنابراین با ارسال یک پیام در گروه تمامی افراد موجود در گروه پیام شما را دریافت می کنند . دقیقا مشابه کاری که در گروه های تلگرامی انجام می دهید .

پیام رسانی همه کاره : میتوانید پیام ها و یا فایل های خود را برای همه اعضا آنلاین ، همه اعضای یک گروه ، و یا فرق برای یک نفر ارسال کنید .

پشتیبانی از P2P : با پشتیبانی از حالت ارسال همتا به همتا یا P2P می‌توانید به راحتی و سرعت هرچه تمام تر و بدون نیاز به سرور واسطه،  فایل‌ها و یا فولدرهای مدنظر خود را برای دیگر افراد سازمان ارسال کنید .

ارسال پیام های آفلاین : با استفاده از این قابلیت مفید و کاربردی ، پیام ها و فایلهایی که برای دیگر افراد سازمان از طریق این پیام رسان ارسال میکنید که در حال حاضر در شبکه آنلاین نیستند و یا مثلا رایانه‌ی آنها خاموش است ، ذخیره شده و به محض آنلاین شدن آن‌ها ، پیام های شما را دریافت خواهند کرد و شما هم از دریافت موفقیت آمیز توسط آنها مطلع خواهید شد .

تاریخچه پیام : همانند نرم افزارهای پیام رسان برخطی مثل تلگرام ، تمامی مکالمات شما در نرم افزار BeeBEEP در نرم افزار ذخیره می شوند و همواره میتوانید به پیام های گذشته خود دسترسی داشته باشید .

قابلیت چند زبانه : محیط کاربری BeeBEEP را میتوانید به زبان های مختلفی مشاهده کنید . البته در حال حاضر در لیست زبان های این پیام رسان زبان فارسی به چشم نمیخورد اما با نرم افزار جانبی دیگری که از سایت نرم افزار قابل دریافت است می توانید خودتان دست به کار شوید و زبان فارسی را به لیست زبان های این نرم افزار اضافه کنید .

علاوه برهمه اینها پشتیبانی از ایموجی ها ، امکان تغییر رنگ و فونت ، نمایش کاربران آفلاین و آنلاین ، امکان حذف گفتگوهای انجام شده به صورت دستی و یا اتوماتیک و پشتیبانی از پلاگین های مختلف که سبب اضافه شدن کاربردهای مفید دیگری به نرم افزار می شوند از دیگر قابلیت های جالب پیام رسان تحت شبکه بی‌بیپ است .

دریافت نرم افزار پیان رسان تحت شبکه BeeBEEP از سورس فورج

اخبار مشابه

برای ثبت نظر خود وارد حساب کاربری شوید.

دیدگاه‌ها (2 نظر)

رضا

۱۳۹۶/۲/۸
منظورتون اینه که از یه نرم افزاریه برای ارتباطات درون شبکه ای بین سیستم های مختلف میشه استفاده کردش؟

hatamiarash7

۱۳۹۶/۲/۸
تقریبا پارسال بود توی شرکت ازش استفاده می کردیم ..... واقعا نرم افزار بیخود و پر از باگی بود .... اگه برای شبکه داخلی بخوایم چنین چیزی داشته باشیم ، یه برنامه شخصی سازی شده تحت وب بسیار بهتره تا چنین برنامه ای ..... باگ های آزار دهنده ای داشت و تا آخرین نسخه ای که استفاده می کردیم بازم درست نشده بود