خانهاخبار
بورگوارد BX7 ؛ شاسی بلند لوکس آلمانی در ایران

بورگوارد BX7 ؛ شاسی بلند لوکس آلمانی در ایران

شرکت آلمانی بورگوراد در تلاش است تا در سال 96 شاسی بلند لوکسش را برای رقابت با نیسان ایکس تریل و رنو کولئوس وارد بازار کند: Borgward BX7 بزودی به خیابان‌های کشورمان می‌آید.
۱۳۹۶/۲/۲

تا اواخر سال 96 احتمالا محصول جدید به کلاس شاسی‌بلندهای لوکس متوسط ایران اضافه می‌شود؛ خودرویی کاملا جدید از برندی بسیار قدیمی بورگوارد BX7 در راه است.

ساخت کجاست؟

این روزها کمتر کسی پیدا می‌کنید که با کمپانی بورگوارد آشنایی داشته باشد چرا که این برند حدود نیم‌قرن در بازار جهانی حضوری نداشت! بورگوارد اوایل دهه 30 میلادی در شهر برمن (Bremen) آلمان تاسیس شد. مالک آن یکی از مهندسان و طراحان معروف آلمانی به نام کارل بورگوارد بود که این روزها او را به عنوان پیشگام صنعتی شهر برمن می‌شناسند.

image

کارخانه خودروسازی بورگوارد، که در آن زمان Borgward Automobil نام داشت، در آن سال‌ها عمدتا خودروهای سنگین و نظامی برای ارتش می‌ساخت. تا قبل از دهه 40 میلادی این کارخانه با بیش از 23 هزار پرسنل، یکی از بزرگترین کارخانه‌های آلمانی محسوب می‌شد. همه چیز برای بورگوراد خوب پیش می‌رفت تا آنکه در جریان جنگ جهانی دوم و در سال 1944، کارخانه بورگوارد بدست نیروهای متحدین بمباران شد. بعد از این اتفاق حدود نصف کارگران این کارخانه اسیر جنگی شدند و خود کارل بورگوارد نیز به مدت 4 سال اسیر و تمام دارایی‌هایش توقیف شد.

image

بعد از پایان جنگ با اینکه کارخانه بورگوارد دوباره فعال شد و حتی چند مدل نسبتا پرفروش را هم به بازار آلمان عرضه کرد اما هیچوقت به دوران خوش سابقش برنگشت. سال 1961 بورگوارد رسما اعلام ورشکستگی کرد تا بدین‌ترتیب چرخ‌های تولید یکی از مهم‌ترین کارخانجات صنعتی آلمان، که استفاده از گیربکس‌های اتومات و تعلیق بادی را در این کشور گسترش داده بود، برای همیشه متوقف شود. تیراژ پایین، تمرکز بر تولید خودروهای گران‌قیمت و مهم‌تر از همه تغییر و تحولات سیاسی آلمان از دلایل اصلی تعطیلی بورگوارد در آن زمان بودند.

اصالتا آلمانی اما ساخت چین

بعد از تعطیلی کارخانه بورگوارد، مرسدس‌بنز اولین کسی بود که از میراث بورگوراد به نفع خودش استفاده کرد. مرسدس در سال 1969 خط تولید آنرا از دولت آلمان خرید و توسعه داد طوریکه همان کارخانه بمباران شده بورگوراد هم‌اکنون با تیراژ سالیانه بیش از 300 هزار دستگاه، بزرگترین خط تولید گروه Daimler-Benz در سراسر جهان است. دومین خودروسازی که با کمک بورگوارد به موفقیت چشمگیری رسید، فولکس‌واگن است؛ این شرکت با استفاده از پلتفرم‌های بورگوارد، محصولاتی ارزان‌قیمتی ساخت که مهم‌ترین آنها سری T1 تا T5 فولکس‌واگن است.

لوگوی جدید بورگوارد (سمت راست) درمقابل لوگوی قدیمی آن

اما حدود نیم‌قرن بعد از تعطیلی کارخانه بورگوارد و بصورت دقیق‌تر در سال 2008، نوادگان کارل بوگوارد دوباره این شرکت فراموش‌شده را احیا کردند ولی این‌بار با کمک چینی‌ها؛ کمپانی چینی فوتون، که در زمینه ساخت خودروهای سنگین فعالیت می‌کند، تمام سهام بورگوارد را خریداری کرد. همانطور که می‌دانید خود فوتون نیز یکی از زیرمجموعه‌های BAIC Group است!

image

بورگوارد هم‌اکنون به غیر از خودروسازی در تلاش است تا فعالیتش را در صنایع دریایی و هوایی نیز ازسر بگیرد. با اینکه مرکز طراحی و توسعه بورگوارد در آلمان قرار دارد اما تنها خط تولیدش هم‌اکنون در کارخانه متعلق به فوتون در پکن واقع است. دومین خط تولید آن نیز در سال 2019 در فضایی به وسعت 140 هزر مترمربع در شهر برمن آلمان به بهره‌برداری می‌رسد.

خیز بورگوارد برای بازار ایران

در اواسط فروردین ماه 96 بود که تام انلیکر، قائم مقام بورگوراد به ایران آمد. انلیکر در مصاحبه‌ با میزان گفت:

در طول مدت زمان حضور خود در ایران با شرکت‌هایی همچون ایران خودرو و گروه بهمن مذاکراتی انجام داده‌ایم و تلاش خواهیم کرد برای حضور موفق در بازار ایران یک شریک توانمند و با انگیزه انتخاب کنیم. بازار ایران بسیار مستعد برای خودروهای شاسی بلند و کراس اور است و با انتخاب یک شریک توانمند تلاش خواهیم کرد تا محصولات به روز و با تکنولوژی پیشرفته جهانی را در این بازار عرضه کنیم. 

اولین محصولی که برای عرضه در بازار ایران در دستورکار قرار داده‌ایم BX7 خواهد بود. با توجه به حذف تحریم های ایران و چشم انداز روشن اقتصاد این کشور در تلاش هستیم تا به تدریج از بازارهای شرق به سمت بازارهای غرب حرکت کنیم و معتقدیم که ظرفیت‌های موجود در صنعت خودرو و قطعه‌سازی ایران می‌تواند فرصت مناسبی را برای ما فراهم کند.

BX7 ؛ اولین محصول بورگوارد بعد از 54 سال

بعد از احیای بورگوراد، نخستین محصولی که این کمپانی تولیدش را آغاز کرد، شاسی‌بلندی به نام BX7 است که پلتفرم مشترکی با Senova X65 دارد. این خودرو نخستین‌بار در نمایشگاه ژنو 2015 رونمایی و تولیدش از اواسط 2016 در پکن آغاز شد که البته تا سال 2018 فروش آن در بازارهای اروپایی از جمله آلمان نیز آغاز می‌شود.

طولعرضارتفاعفاصله محوریحجم باکحجم صندوقسایز رینگ
4,715mm1,911mm1,690mm2,760mm60 لیتر

5 نفره: 545 لیتر

6 و 7 نفره: 126 لیتر

235/65R17

235/60R18

BX7 تنها یک پیشرانه دارد که از نوع 4 سیلندر توربوست. این پیشرانه تحت لیسانس فوتون است اما خود فوتون آنرا با همکاری میتسوبیشی ساخته!

پیشرانهقدرتگشتاورگیربکس
2.0L-Turbo221hp300nm6 سرعته تیپ‌ترونیک با حالت اسپرت

BX7 بصورت استاندارد 5 نفره است اما با این حال بورگوارد نسخه سه ردیفه آنرا هم با 6 یا 7 صندلی در اختیار مشتریان قرار می‌دهد. گران‌ترین تیپ BX7 امکانات زیر را بصورت استاندارد دارد:

  • شش ایربگ
  • سانروف پانوراما
  • تهویه سه‌گانه اتومات
  • وای‌فای داخلی / نویگیشن
  • کنترل پایداری / ترمز پارک
  • 9 اسپیکر ( 6 اسپیکر استاندارد)
  • ورود بدون کلید / استارت دکمه‌ای
  • هشداردهنده خواب‌آلودگی راننده
  • مانیتور 12.3 اینچی لمسی (8 اینچی لمسی استاندارد)
  • دوربین 360 درجه / دوربین عقب / نایت ویژن
  • سنسور باران / سنسو باد تایر / سنسور جلو و عقب
  • آینه عقب الکتروکرومیک / آینه‌های تاشو برقی با حافظه
  • دی‌لایت / اتولایت / چراغ‌های زنون چرخشی / مه‌شکن جلو
  • نورپردازی داخلی / روکش چرم صندلی‌ها و فرمان / تنظیم برقی صندلی‌های جلو

چه قیمتی دارد؟

BX7 در کلاس شاسی‌بلندهای لوکس متوسط است که یعنی با آمدنش به ایران باید با خودروهایی مانند نیسان ایکس‌تریل، رنو کولئوس و دی‌اس 6 رقابت کند. باتوجه به اینکه بورگوارد فعلا در بازار چین فروش دارد پس بهتر است قیمت احتمالی آنرا باتوجه به قیمت بازار چین حدس بزنیم. ارزان‌ترین مدل BX7 در چین حدود 235 هزار یوآن (معادل تقریبی 135 میلیون تومان) قیمت دارد درحالیکه قیمت گران‌ترین نسخه‌اش به حدود 305 هزار یوآن (معادل تقریبی 175 میلیون تومان) نیز می‌رسد.

بیشتر بخوانید:

معرفی دی‌اس 6 در ایران

معرفی نیسان ایکس تریل در ایران

معرفی رنو کولئوس 2017 در ایران

محدوده قیمتی BX7 بسیار نزدیک به قیمت دی اس 6 در چین است که یعنی به احتمال زیاد در صورت ورود به کشورمان بین 230 تا 260 میلیون تومان قیمت خواهد داشت. البته هنوز چیزی مشخص نیست پس باید منتظر ماه‌های آینده باشیم.

 

 

image

اخبار مشابه

برای ثبت نظر خود وارد حساب کاربری شوید.

دیدگاه‌ها (8 نظر)

مهدی

۱۳۹۷/۴/۳
والا با این گرونی دیگه پراید حلب روغنی رو هم نمیشه خرید چه برسه به این

امير

۱۳۹۶/۷/۱۵
با اين ديد شما گوشي اپل هم نبايد بخري ، اونم كارخونش تو چينه عزيز

صدرا

۱۳۹۶/۲/۳
دقیقا مثل ام جی! اعتماد کردن بهش سخته ...

سعید

۱۳۹۶/۲/۲
ماشین آلمانی مونتاژ چین!!!مفت نمی ارزه

یوری

۱۳۹۶/۲/۲
کارخانه بدست متحدین بمباران شد؟؟؟
یعنی خود آلمانی ها کارخونشونو بمباران کردن؟؟؟
یا بدست متفقین بوده؟؟؟