خانهاخبار
5 دلیل برای نخریدن لپ‌تاپ‌های دارای صفحه نمایش لمسی

5 دلیل برای نخریدن لپ‌تاپ‌های دارای صفحه نمایش لمسی

فرض کنید که قصد خرید لپ‌تاپ جدیدی دارید. اگر در انتخاب بین دو لپ‌تاپ با ویژگی‌ها و کانفیگ مشابه گیر کردید که وجه تفاوتشان فقط داشتن یا نداشتن صفحه نمایش لمسی باشد چه می‌کنید؟ آیا حاضرید چند صد هزار تومان بیشتر برای داشتن این ویژگی بپردازید؟ بنا به توصیه این مطلب، نباید چنین کاری بکنید. در ادامه 5 دلیل برای آن ذکر شده است.
۱۳۹۶/۱/۳۰

در زمانه‌ای که کل روزمان را با گوشی هوشمند می‌گذرانیم، بدیهی است که فکر کنیم هر صفحه نمایشی باید قابلیت لمس شدن داشته باشد. وجود صفحه نمایش لمسی در گوشی‌ها، تبلت‌ها و نوت‌بوک‌های 2 در 1 هیبریدی قابل تبدیل به تبلت الزامی است. حتی در کامپوترهای آل این وان که معمولا در اتاق نشمین خانه‌ها قرار می‌گیرند نیز وجود صفحه نمایش لمسی بزرگ قابلیتی کاربردی است. اما فارغ از تمایل فروشندگان، لپ‌تاپ‌های معمولی با صفحه نمایش لمسی ایده‌ای بد و خریدی بدتر محسوب می‌شوند. در ادامه 5 دلیل برای نخریدن چنین لپ‌تاپ‌هایی پیشنهاد شده است.

معمولا گران‌ترند

بعضی لپ‌تاپ‌ها فقط با صفحه نمایش لمسی عرضه می‌شوند و در برخی دیگر این ویژگی به‌عنوان یک ویژگی گران‌قیمت ارائه می‌شود. مثلا لپ‌تاپ لنوو T460s دارای صفحه نمایش لمسی 75 دلار گران‌تر از همان لپ‌تاپ بدون این ویژگی است؛ یا شرکت دل برای اضافه کردن ویژگی صفحه نمایش لمسی به لپ‌تاپ 13 اینچی XPS خود 350 دلار اضافه می‌خواهد و البته با این پرداخت اضافی وضوح صفحه نمایش از 1080P به 1800×3200 افزایش می‌یابد.

با این‌حال حتی اگر افزودن این قابلیت چندان گران نباشد یا نوت‌بوکی یافتید که فقط با صفحه نمایش لمسی فروخته می‌شود، باید از آن اجتناب کنید همان‌طور که از ای‌میل‌ها یا تبلیغات صفحات اینترنتی اجتناب می‌کنید که شما را برنده خوشبخت کشتی تفریحی اعلام می‌کنند!

کاهش عمر باتری

بدون توجه به این‌که شما صفحه نمایش لپ‌تاپ‌تان را لمس می‌کنید یا خیر، این ویژگی در لپ‌تاپ‌های دارای صفحه نمایش لمسی همواره فعال است و مقدار زیادی از توان باتری را مصرف می‌کند که نتیجه آن کاهش 15 تا 25 درصدی عمر باتری است. مثلا ما دو لپ‌تاپ T460 لنوو با سخت‌افزار یکسان را آزمایش کردیم. لپ‌تاپ بدون صفحه نمایش لمسی عمر باتری چشمگیر 17 ساعت و 4 دقیقه را ثبت کرد و لپ‌تاپ با صفحه نمایش لمسی پس از 13 ساعت و 12 دقیقه خاموش شد، یعنی عمر باتری آن 22 درصد کمتر بود.

دو لپ‌تاپ دیگری که آزمایش کردیم اچ پی اِلیت‌بوک فولیو G1 بود. عمر باتری نسخه فاقد صفحه لمسی 7 ساعت و 22 دقیقه بود؛ یعنی باتری آن عملکرد متوسطی داشت. اما عمر باتری نسخه دارای صفحه لمسی تنها 4 ساعت و 35 دقیقه بود؛ یعنی 35 درصد کاهش نسبت به رقیب فاقد صفحه لمسی، که عملکردی فاجعه‌آمیز است. البته برای این‌که منصفانه قضاوت کنیم باید بگوییم که اچ پی فولیو با صفحه نمایش لمسی وضوحی معادل 4K دارد که نسبت به وضوح فول اچ دی نسخه غیر لمسی، ذخیره باتری را سریع‌تر کاهش می‌دهد. آزمایش‌های عمر باتری یکسانی روی تمام لپ‌تاپ‌های فوق انجام شد که عبارت است از وبگردی پیوسته با استفاده از اینترنت وای‌فای.

متاسفانه ترفندی وجود ندارد که با استفاده از آن بتوان از کاهش عمر باتری لپ‌تاپ‌ِ دارای صفحه نمایش لمسی‌تان جلوگیری کرد. ما سعی کردیم که با استفاده از دیوایس منجر ویندوز، قابلیت لمسی صفحه نمایش را غیرفعال کنیم اما این کار تفاوتی در عمر باتری لپ‌تاپ‌های آزمایش ما ایجاد نکرد، یعنی لپ‌تاپ هم‌چنان در حال اجرای ویژگی لمسی است حتی اگر شما از آن استفاده نکنید یا آن را غیرفعال کنید.

image

لپ‌تاپ‌هایی ضخیم‌تر و سنگین‌تر

اگر لپ‌تاپ دارای صفحه لمسی را انتحاب کنید مجبورید بار اشتباه خود را همه جا همراه خود حمل کنید. اضافه کردن قابلیت صفحه لمسی به هر لپ‌تاپی وزن آن را بین 90 تا 180 گرم افزایش می‌دهد. مثلا وزن الیت‌بوک فولیو G1 بدون صفحه لمسی 970 گرم است و وزن نسخه دارای صفحه لمسی آن به 1025 گرم می‌رسد. تفاوت وزن دو نسخه با و بدون صفحه لمسی دل XPS 13 هم حدود 90 گرم است (1220 گرم در مقابل 1315 گرم).

به سلامتی خود اهمیت می‌دهید؟

برای لمس تبلت یا گوشی هوشمند معمولا آن را نزدیک صورت خود نگه می‌داریم. اما برای لمس صفحه نمایش لپ‌تاپ، چون نمی‌توانیم آن را به صورت خود نزدیک کنیم، در عوض همیشه دست خود را دراز می‌کنیم، از روی کیبورد می‌گذرانیم تا به صفحه نمایش برسد. با این کار در بهترین حالت دست و پا چلفتی به‌نظر می‌رسیم و در بدترین حالت، در بلندمدت سلامتی‌مان به خطر خواهد افتاد.

سیندی برت، متخصص ارگونومی بدن از دانشگاه UCLA، در مصاحبه‌ای به ما گفت: اگر بخواهید با انگشتان‌تان با یک صفحه نمایش لمسی کار کنید یا روی آن تایپ کنید، نیاز به انجام حرکاتی اضافه در دست، مچ و انگشتان خود دارید. او افزود که صندوق‌دارانی که طی روز مجبورند به دفعات برای لمس کردن نقاطی خاص روی صفحه نمایش لمسی کامپیوتر فروشگاه دست خود را دراز کنند –حرکت مشابه با لمس صفحه نمایش لمسی لپ‌تاپ- با مشکلات بیشتری در ناحیه شانه خود مواجه می‌شوند.

در لپ‌تاپ‌های سنتی بدون صفحه لمسی و قابلیت تبدیل به تبلت، عموما تاچ‌پدهای قدرتمندی تعبیه می‌شود که به ژست‌های حرکتی مفیدتری نسبت به صفحه لمسی مجهزند، مثلا ژست حرکتی لمس یا ضربه سه انگشتی، چرخاندن با دو انگشت و غیره. کار کردن با ویندوز 10 به‌وسیله تاچ‌پد به‌همان آسانی و روانی کار کردن با آن به‌وسیله تاچ‌پد است.

زاویه دید کمتر

اگر دلتان می‌خواهد که لپ‌تاپ‌تان مانند آینه تصاویر را منعکس کند، حتما لپ‌تاپی با صفحه نمایش لمسی بخرید. اغلب صفحات لمسی از شیشه ساخته می‌شوند که زوایای دید صفحه را محدود می‌کند و تصاویر را بازتاب می‌دهد. تصور کنید که می‌خواهید با لپ‌تاپ‌تان مطلبی را به چند نفر نشان دهید یا دسته جمعی فیلم ببینید، خودتان تصویر را واضح می‌بینید چون درست مقابل آن قرار دارید، اما دوستانتان که با زاویه‌ای 45 درجه‌ای یا بیشتر به صفحه نمایش نگاه می‌کنند، تصاویری محو می‌بینند که بازتاب صورت خودشان روی آن افتاده است.

تعداد اندکی لپ‌تاپ با صفحه نمایش لمسی ضد بازتاب در بازار وجود دارد؛ مثلا لنوو ThinkPad T460s و T460. اما صفحه نمایش اغلب لپ‌تاپ‌ها -حتی آن‌ها که ادعا می‌کنند صفحه نمایشی ضد بازتاب دارند- بسیار براق است و کمی از بازتاب تصویر مقابل در آن قابل رویت است.

سخن آخر

وقتی نوت‌بوک هیبریدی 2 در 1 خود را خم می‌کنید تا تبدیل به تبلت شود، حتما نیاز به صفحه نمایش لمسی دارید. اما برای داشتن صفحه لمسی در لپ‌تاپ معمولی -که قابلیت 360 درجه خم شدن ندارد- پول زیادی می‌پردازید اما در عوض چیزهایی را از دست می‌دهید مثل عمر باتری و قابلیت حمل. متاسفانه سازندگان لپ‌تاپ به تولید محصولاتی با صفحه لمسی ادامه خواهند داد چون فکر می‌کنند افزودن این ویژگی به‌درد نخور باعث می‌شود تعداد بیشتری لپ‌تاپ بفروشند. احتمالا در آینده تفاوت عمر باتری، زاویه دید صفحه نمایش و وزن لپ‌تاپ‌های با و بدون صفحه لمسی آن‌قدر کم خواهد شد که دیگر کسی به آن اهمیت ندهد. اما امروز این تفاوت‌ها زیاد و قابل توجه است. 

اخبار مشابه

برای ثبت نظر خود وارد حساب کاربری شوید.

دیدگاه‌ها (9 نظر)

شریعتی

۱۴۰۱/۴/۹
اگر خواستین لپ تاپ صفحه لمسی بگیرید از نوع تبلت شو خرید کنید مثل سرفیس مایکروسافت یا اچ پی ایکس2، چون صفحه کلید اون جدا میشه و به راحتی عین یک تبلت میتونید ازش استفاده کنید و حمل و نقل راحتی هم داره، همه اینها بستگی به این داره که چه استفاده ای از دستگاه میخواهید انجام بدین. مسلما لپ تاپ های تبلت شو هم معایبی دارند اما برای برخی استفاده ها بسیا راحت تر از لپ تاپ هستند که باید خریدار به نسبت کاری که میخواد باهاش انجام بده انتخاب کنه

arshia

۱۳۹۶/۱/۳۰
اپل که جدا از بحث کیفیت که قابل قبوله چند سالیه که عقبه و داره درجا میزنه،
اینکه شما فک میکنین اپل بخاطر شما و به نفع شما کاری رو انجام میده سخت در اشتباهین ، این شرکت بیشتر به منفعت خودش فک میکنه تا رفاه مشتری
نزدیک ترین دلیل برای حرفم همین تاچ بار فلجی بود که توی مک بوکای جدید توسعه داده شده بود که اصلا از لحاظ ارگونومی و کارایی تعریفی نداشت...اصلا وجودش منطقی نبود اما اپل انجامش داد!و البته برای همچین چیزی که وجودش عقلانی نبود پول بیشتری هم گرفت!
خود شرکت اپل دلیل عدم استفاده از نمایشگر های لمسی در کامپیوترهای خانگی و رومیزی ،سختی کار با اونا میدونه نه این چیزایی که این سایت ازش حرف میزنه،دیگه برداشت شما رو ...

arshia

۱۳۹۶/۱/۳۰
ممنونم پوریا جان
چون کاملا دلیل گذاشتن این مقاله رو فهمیدم :)

بی نام

۱۳۹۶/۱/۳۰
با احترام به نویسنده، من کاملا با شما مخالفم
همانطور که خودتون در متن هم اشاره کردین هیچکدام از مقایسه های شما دقیق نیست

امیر

۱۳۹۶/۱/۳۰
نکته بعدی هم اینه که صفحه نمایش های لمسی همیشه کثیف هستند ...