خانهاخبار
در زیر پوست کارخانه پگاترون چه می‌گذرد؟ جزئیاتی از خط تولید آیفون

در زیر پوست کارخانه پگاترون چه می‌گذرد؟ جزئیاتی از خط تولید آیفون

پگاترون یکی از کارخانه‌های واقع در کشور چین است که وظیفه تولید آیفون‌های کمپانی اپل را بر عهده دارد. این کارخانه به دلیل عدم رعایت حقوق انسانی کارگران خود همیشه مورد انتقاد قرار گرفته است.
۱۳۹۶/۱/۲۵

پگاترون یکی از چند کارخانه‌ای است که در کشور چین وظیفه تولید آیفون‌های اپل را بر عهده دارند. این کارخانه به دلیل عدم رعایت حقوق انسانی کارگران خود همیشه مورد انتقاد قرار گرفته است.

مطلبی که در ادامه خواهید خواند توسط Dejian Zeng، یکی از دانشجویان دانشگاه نیویورک که برای گذراندن ترم تابستانه خود به کارخانه پگاترون رفته بود، روایت شده است. او 6 هفته را در این کارخانه گذراند و صحبت‌های او نشان می‌دهد که کار کردن در کارخانه پگاترون تا چه حد می‌تواند بیهوده و کم‌درآمد باشد.

image

در ابتدا، وقتی که Dejian Zeng به پگاترون پیوست، وظیفه چفت و بست کردن بلندگوهای آیفون 6 اس به او سپرده شد. او مجبور بود که مانند هزاران نفری که در این کارخانه فعالیت می‌کنند، این کار را بارها و بارها تکرار کند. هماهنگ شدن با سرعت خط تولید، برای ژنگ در ابتدا کمی وقت‌گیر بود ولی او می‌گوید که بعد از مدتی، تمام این پروسه به فعالیتی خسته‌کننده بدل شد.

به گفته ژنگ، از آنجایی که کارگران حق ندارند هیچ‌گونه تلفن همراه یا وسیله دیگری به همراه خود به درون کارخانه بیاورند، کار کردن در پگاترون بسیار یکنواخت و خسته‌کننده می‌شود. حتی به کارگران نیز توصیه می‌شود که با یکدیگر صحبت نکنند و اگر مدیران خط تولید متوجه این‌کار شوند، برای کارگران خاطی خوشایند نخواهد بود.

کارگران بعد از هر دو ساعت، می‌توانند 10 دقیقه استراحت کنند و بسیاری از کارگران ترجیح می‌دهند که در این ده دقیقه، چرت مختصری بزنند. بعد از یک دو ساعت دیگر، به کارگران 50 دقیقه زمان برای ناهار داده می‌شود. اگر در طول این پنجاه دقیقه، کارگران بتوانند ناهار خود را زود تمام کنند، احتمالا بتوانند چرت کوتاه چند دقیقه‌ای دیگری نیز داشته باشند. البته کارگران هنگام چرت زدن نباید روی زمین دراز بکشند؛ در غیر این صورت مدیران به آنها تذکر بسیار جدی خواهند داد. ناهاری هم که در کارخانه پگاترون برای کارگران سرو می‌شود عملا کیفیت بالایی ندارد.

Dejian Zeng توانست حدود 450 دلار در ازای کارکردن در پگاترون به دست آورد. او در طول مدت فعالیتش در پگاترون در یکی از اتاق‌های اشتراکی زندگی می‌کرد که کارخانه تهیه کرده بود. در این اتاق 8 نفر به صورت مشترک زندگی می‌کردند. کارگرانی نیز که خودشان صاحب خانه بودند، می‌توانستند برای رفت و آمد از اتوبوس‌های کارخانه استفاده کنند. تمامی اتاق‌های اشتراکی به وای‌فای متصل بودند؛ اما برای اتصال به وای‌فای کارگران می‌بایست ابتدا نرم‌افزارهایی برای کسب سکه‌های مجازی دانلود می‌کردند تا بتوانند به وای‌فای متصل شوند.

به گفته Dejian Zeng، وقتی کارگران کار روی یکی از نسخه‌های معرفی‌نشده آیفون را آغاز می‌کنند، تدابیر امنیتی در کارخانه افزایش می‌یابد و دو بازرسی امنیتی از کارگران انجام می‌شود؛ اما ژنگ می‌گوید که کمپانی اپل روی پرداخت به موقع حقوق‌ها بسیار حساس است و براساس قوانین، پرداخت‌ها را انجام می‌دهد. خود اپل نیز ادعا دارد که کارخانه پگاترون تا حد بسیار زیادی به این قوانین پایبند است. اپل حتی برای اطمینان از پایبندی پگاترون به قوانین و مقررات، کارمندان اختصاصی خود را در کارخانه مستقر کرده است. بر طبق ادعاهای کمپانی اپل، حقوق کارگران پگاترون در طول 5 سال گذشته حدود 50 درصد افزایش یافته است.

نظر شما در مورد شرایط کاری کارخانه پگاترون چیست؟

image

برچسب‌ها:

اخبار مشابه

برای ثبت نظر خود وارد حساب کاربری شوید.

دیدگاه‌ها (20 نظر)

محمد

۱۳۹۶/۱/۲۹
داداش من تو مملکت خودمون پراید میسازن با 3میلیون میفروشن23 میلیون بعد همین که صفر ماشینو می خری 100متر از بنگاه یا نمایندگی شرکت دور نشدی چراغ چک ماشین روشن میشه بر میگردی میگه ماشین چراغ چکش خرابه میگن فلان قطعه خرابه الان هم نداریم برو بعدا بیا بعد به نظرت اون عادلانه نیست این چی حساب میشه؟

مهمان

۱۳۹۶/۱/۲۶
برده داری مدرن...

سیروس

۱۳۹۶/۱/۲۶
خدا میدونه چنتا از هم وطن های ما بخاطر کیفیت پایین محصولات چینی یا جونشونو از دست دادن یا اسیب جدی دیدن حالا بماند مواد شیمیایی که تو محصولاتشون استفاده میکنن پوشاک کاغذ دیواری اسباب بازی و وو که عمدشم بخاطر تحریم سالهای قبل وارد ایران میشده چه عواقب وحشتناکی داره فقط بخاطر پول بیشتر برای همین چینیها الان جزو بهترین توریستها شدن کاری به اپل ندارم اونهم مثل هر شرکت دیگری اول به منا فع خودش فکر میکنه ولی حداقل یک کالای با کیفیت و مشتری پسند تحویل میده

مانی

۱۳۹۶/۱/۲۶
بخاطر همین مسائله که تولید در چین خیلی فراتر از تخیلات ماست!
تو کمتر از 1دهه محصولاتش کل دنیارو گرفته!
یکی از دوستان که تو بازر کامپیوتر مشغوله، میگفت تو کوچه و خیابونای چین هم خط تولید گوشی میبینید، بقیه اقلام زندگی که جای خود داره
از ساعتی 4 دلار تا 9دلار درآمد کارگر ساده و متخصص در چین هستش، شما همین مبلغو برگردونید به پول ایران، به قول دوستان از خیلی هموطنان درآمدشون بیشتره
درکل Apple حرف اولو میزنه و هیچ بِرندی نمیتونه جای HTCرو در گوشی های اندروئیدی بگیره!
به تشکر از مطلب جالبتون♥

majestic1374

۱۳۹۶/۱/۲۵
اقايه jorj كسي مجبور نيست بره ايفون بگيره شما ايفون نگيري شركت اپل ورشكسته نميشه خيالت راحت ميتوني نگيري زير پست ايفون هم ميتوني cm نزاري برو با سامهنگت حال كن كه گوشي ٣ ميليوني ميخري بعد ٦ ماه يهو ٢ ميليون افت قيمت ميخوره