خانهاخبار
مشخصات سخت‌افزاری پروژه اسکورپیو منتشر شد

مشخصات سخت‌افزاری پروژه اسکورپیو منتشر شد

بعد از ماه‌ها از رونمایی Project Scorpio در نمایشگاه E3 2016 بلاخره مایکروسافت تصمیم گرفت از سخت‌افزار کنسول جدید خود رونمایی کند.
۱۳۹۶/۱/۲۱

پیش از این درباره پروژه اسکورپیو این اطلاعات را داشتیم: اسکورپیو یک کنسول میان‌نسلی است که بر اساس ایکس‌باکس وان ساخته شده است. این کنسول نه مانند ایکس‌باکس وان اس تغییرات کمی دارد و نه کاملا یک نسل جدید از کنسول‌هاست. هدف اصلی از تولید و عرضه اسکورپیو آوردن رزولوشن 4K برای تمام بازی‌ها به شکل واقعی است، نه مانند PS4 Pro با تکنیک‌های نرم‌افزاری و کشیدن تصویر. قدرت پردازشی اسکورپیو ۶ ترافلاپس خواهد بود که در مقابل ۴.۱۲ ترافلاپس کنسول PS4 Pro مقدار قابل توجهی بیشتر است و آن را به قدرتمندترین کنسول حال حاضر در بازار تبدیل می‌کند.

حالا مایکروسافت به گروهی از خبرنگاران اجازه داده است تا از نزدیک این محصول را ببینند و با سخت‌افزار آن آشنا شوند. طبق اطلاعات جدید پردازنده اسکورپیو مانند ایکس‌باکس وان مدل یک مدل شخصی‌سازی شده از پردازنده ۸ هسته‌ای AMD Jaguar با معماری x86 و ۴ مگابایت کش L2 خواهد بود که این بار سرعت پردازش آن به جای ۱.۷۵ گیگاهرتز بر روی ۲.۳ گیگاهرتز تنظیم شده است و ۳۰ درصد قدرت پردازشی بیشتری را به آن می‌دهد.

پردازشگر گرافیکی این دستگاه نیز تغییر بسیار زیادی کرده است و در حالی که ایکس‌باکس وان ۱۲ هسته پردازشی ۸۵۳ مگاهرتزی و PS4 Pro دارای ۳۶ هسته پردازشی ۹۱۱ مگاهرتزی دارد، اسکورپیو با ۴۰ هسته پردازشی با سرعت فوق‌العاده ۱۱۷۲ مگاهرتزی می‌تواند به راحتی دیگر کنسول‌ها را مغلوب خود کند. با این تغییر اسکورپیو تقریبا ۴.۶ برابر ایکس‌باکس وان قدرت پردازش تصویری خواهد داشت. پیش از این هم به وعده انجام ۶ ترافلاپس اسکورپیو اشاره کرده بودیم که در مقابل ۱.۳۱ ترافلاپس ایکس‌باکس وان یک جهش عظیم خواهد بود.

image

اجرای نرم و روان بازی‌ها با کیفیت بالا در کنار پردازشگر قدرتمند نیازمند حافظه موقت رم بالا و سریع هم هست. ایکس‌باکس وان تنها از ۳ گیگابایت رم، آن هم با تکنولوژی DDR3 استفاده می‌کرد. سونی در PS4 Pro همین مقدار را با تکنولوژی GDDR5 عرضه کرد و حالا مایکروسافت در ایکس‌باکس اسکورپیو بدون باقی گذاشتن هیچ حرف و حدیثی از ۱۲ گیگابایت GDDR5 استفاده کرده است تا بدون محاسبه سیستم عامل، ۸ گیگابایت به طور کامل در اختیار بازی‌ها باشد، یعنی ۳ گیگابایت بیشتر از دو کنسول دیگر یاد شده.

دیگر مشخصات این کنسول عبارتند از محفظه خنک‌کننده پیشرفته‌تر، هارد دیسک ۱ ترابایتی 2.5 اینچی سریعتر، درایو UHD Blu-ray، پشتیبانی سخت‌افزاری از DirectX به طور کامل، پشتیبانی از Dolby Atmos برای افزایش کیفیت صدا، منبع تغذیه یکپارچه و اتصالات و پورت‌هایی که پیش از این در ایکس‌باکس وان دیده بودیم.

در جدول زیر می‌توانید مشخصات سخت‌افزاری اسکورپیو، ایکس‌باکس وان و PS4 Pro را مقایسه کنید:

image

مایکروسافت برای نمایش دمو از بازی فورزا موتور اسپورت ۶ استفاده کرد که دو سال پیش با کیفیت 1080p برای ایکس‌باکس وان منتشر شده و حالا برای اجرا با رزولوشن 4k بهینه شده بود. کیفیت و روانی بازی به شکل قابل ملاحظه‌ای بالاتر رفته بود و می‌توانستید حتی نسبت به تنظیمات Ultra در کامپیوترهای شخصی جزئیات بیشتری را ببینید و این در حالی بود که در سنگین‌ترین حالت تنها ۶۰ درصد از کارت گرافیک درگیر پردازش بازی شده بود.

مایکروسافت اعلام کرد که تمام بازی‌های ایکس‌باکس وان و بازی‌های ایکس‌باکس ۳۶۰ که قابلیت اجرا روی ایکس‌باکس وان داشتند را می‌توانید به راحتی بر روی اسکورپیو بازی کنید. همچنین کسانی که هنوز نمایشگر با کیفیت 4K ندارند نیز می‌توانند با خیال راحت این کنسول را تهیه و از قدرت کنسول و افزایش کیفیت بازی‌ها در همان رزولوشن 1080p لذت ببرند.

احتمالا اطلاعات بیشتر درباره این دستگاه، نام رسمی، قیمت و زمان عرضه آن در نمایشگاه E3 2017 منتشر خواهد شد و پیش از تعطیلات پایان سال میلادی آن را در ویترین فروشگاه‌ها خواهیم دید.

نظر شما درباره این کنسول قدرتمند چیست و آیا ارزش ارتقا از ایکس‌باکس وان یا جایگزینی با PS4 Pro‌ را دارد؟

image

برچسب‌ها:

اخبار مشابه

برای ثبت نظر خود وارد حساب کاربری شوید.

دیدگاه‌ها (5 نظر)

KZ

۱۳۹۶/۱/۳۰
سونى هم ميتونه يه كنسول بزنه ده برابر قدرتمند تر از اسكورپيو اما مهم قيمتش هست، ماكروسافت بدجورى سر Xbox oneضرر داده و دقيقا همين بلا سر اسكورپيو هم مياد چون قطعا همونطور كه سخت افزارش فضايى هست قيمتش هم فضاييه و فروش زيادى نميكنه

mehiyaw

۱۳۹۶/۱/۲۵
ببخشید این مطلب اشتباهی لینک داده شده - تو صفحه ی اصلی روی چگونه تماس تلفنی در تلگرام رو میزنی این صفحه رو میاره - با تشکر

arshia

۱۳۹۶/۱/۲۱
بعد یه هفته بالاخره یه مطلبی برای خالی نموندن عریضه دربارش نوشتین

عرفان

۱۳۹۶/۱/۲۱
سلام
نمیدونم چی بهتون میرسه که تا میبینید یکی از سونی یکم بالاتر رفته اینقدر بد میکوبین سونی رو آقای نویسنده امسال بازی های بصورت آپسکیل اجرا شد روی پرو ولی گرند توریسمو که اومد4kواقعی رو خواهیم دید

Saleh

۱۳۹۶/۱/۲۱
واقعا با این مشخصات عالیه