خانهاخبار
رویای جدید ایلان ماسک با شرکت جدیدش: ترکیب مغز انسان با هوش مصنوعی

رویای جدید ایلان ماسک با شرکت جدیدش: ترکیب مغز انسان با هوش مصنوعی

ایلان ماسک مردی است که به داشتن رویاهای بلندپروازانه شهرت دارد. البته تفاوت او با سایر رویاپردازان آن است که فقط رویاپردازی نمی‌کند و برای واقعی کردن رویاهایش دست به عمل می‌زند. شرکت جدیدش، که البته هنوز رسما موجودیتش اعلام نشده، قصد دارد روی پروژه‌ای هیجان‌انگیز کار کند: ترکیب هوش انسان با هوش مصنوعی.
۱۳۹۶/۱/۱۶
image

کمتر کسی است که اخبار حوزه فناوری را دنبال کند، اما ایلان ماسک را نشناسد. مدیر شرکت‌های اسپیس ایکس و تسلا شرکتی جدید به نام Neuralink در حوزه هوش مصنوعی تاسیس کرده است. این شرکت، که البته در حال حاضر در مراحل اولیه شکل‌گیری است و فعلا قرار نیست به صورت عمومی رونمایی شود، تمرکزش بر ساخت دستگاه‌هایی است که بتوان آن‌ها را در مغز انسان کاشت و در نهایت بتوان مغز انسان‌ را با نرم‌افزارهای کامپیوتری ترکیب کرد تا بدین ترتیب پیشرفت سریعی در حوزه هوش مصنوعی شاهد باشیم. این وسایل می‌توانند به منظور ارتقای حافظه انسان استفاده شوند یا به انسان این امکان را بدهند که ارتباط مستقیم‌تری با دستگاه‌های کامپیوتری داشته باشد.

ماسک طی شش ماه گذشته چندین بار به ایجاد نورالینک اشاره کرده که آخرین آن‌ به سخنرانی‌اش در دوبی برمی‌گردد: «من فکر می‌کنم که احتمالا به زودی شاهد ادغام نزدیک‌تر هوش بیولوژیکی و هوش دیجیتالی خواهیم بود. این موضوع تقریبا به سرعت اتصال بین مغز شما و نسخه دیجیتالی شما بستگی دارد.» در توییتر نیز ایلان ماسک به طرفداران کنجکاوش در مورد پیشرفتش در پروژه بند عصبی (Neural Lace) به صورت مستمر توضیح می‌دهد. بند عصبی وسیله‌ای است که می‌توان آن را از طریق عمل جراحی به مغز متصل کرد و به کمک آن ارتباط نزدیک‌تر و مستقیم‌تری با کامپیوتر داشت.

image

چنین وسایلی امروزه تنها در داستان‌های علمی تخیلی دیده می‌شوند. در دنیای پزشکی از آرایش‌های الکترودی و ابزارهای مشابه برای کمک کردن به بیمارانی استفاده می‌شود که از پارکینسون، صرع و بیماری‌هایی رنج می‌برند که به بازسازی سلول‌های عصبی مربوط است. با این حال تعداد افرادی که چنین روش‌هایی در حال حاضر روی آن‌ها آزمایش شده بسیار محدود است؛ زیرا کنترل مغز انسان بسیار خطرناک و حساس است و تنها افرادی حاضر می‌شوند زیر تیغ چنین جراحی‌هایی بروند که از تمام راه‌ حل‌های پزشکی موجود ناامید شده باشند.

شرکت‌های پیشرو تکنولوژی در سیلیکون ولی همچنان به سرمایه‌گذاری در چنین طرح‌های بلندپروازانه‌ای ادامه می‌دهند. Kernel نام استارتاپ دیگری است که برایان جانسون (Bryan Johnson) تاسیس کرده و هدفی مشابه نورالینک دنبال می‌کند. این استارتاپ با سرمایه بیش از 100 میلیون دلاری‌اش، که از طرف خود جانسون در آن سرمایه‌گذاری شده است، در حال حاضر با تیم عصب‌شناسان و مهندسان نرم‌افزارش روی طرحی کار می‌کنند که اثر بیماری‌های عصبی را معکوس کند و در نهایت مغز انسان را سریع‌تر، هوشمندتر و عجیب‌تر کند.

به هر حال باید دید ایلان ماسک با رویای ناباورانه جدیدش چه می‌کند. آیا نورالینک می‌تواند به یاری بشریت بشتابد و مغز انسان را با هوش مصنوعی ترکیب کند؟

 

image

اخبار مشابه

برای ثبت نظر خود وارد حساب کاربری شوید.

دیدگاه‌ها (0 نظر)