خانهاخبار
سازندگان تلفن‌های هوشمند چگونه می‌توانند خاص باشند؟

سازندگان تلفن‌های هوشمند چگونه می‌توانند خاص باشند؟

در سال ۲۰۱۶ برای اولین بار فروش تلفن‌های هوشمند با کاهش ۶ درصدی روبرو شد و تنها ۲۰.۲ میلیون دیوایس توسط کاربران خریداری گردید. این آمار بر خلاف رشد سالانه ۵ درصدی فروش این گجت‌ها بود.
۱۳۹۶/۱/۱

کاهش فروش تلفن‌های هوشمند در سال ۲۰۱۶، باعث شد تا سقوطی حدودا ۳.۶ میلیون دلاری را در بازار این محصولات شاهد باشیم. این موضوع در شاخه تلفن‌های هوشمند میان‌رده که اغلب دارای قیمتی بین ۲۰۰ تا ۴۰۰ دلار هستند، بیشتر قابل درک است. چرا که تعداد تولید کنندگان و دیوایس‌هایی که با این محوریت طراحی و ساخته می‌شوند، بسیار بالا است و همین اتفاقات باعث می‌شود رقابت در این زمینه سخت باشد. برای اینکه محصولاتی خاص تولید شود، باید فکر و ایده‌ای جدید و جذاب پشت طراحی گجت‌های جدید وجود داشته باشد تا کاربران را وادار به خرید نماید. در این مطلب می‌خواهیم برخی از تکنیک‌های تولیدکنندگان برای جذب مشتری را بررسی کنیم.

تولید پرچمدار با قیمتی معادل یک دیوایس میان‌رده

تلفن‌های هوشمند میان‌رده که اغلب با نام Medium از آنها یاد می‌شود، ابتدا در سال ۲۰۱۵ طراحی شد و ساخت آنها تا به امروز نیز ادامه دارد. البته تشخیص این محصولات با توجه به نزدیک شدن مشخصات سخت‌افزاری آنها با تلفن‌های هوشمند رده بالا، به کاری سخت تبدیل شده است. این گجت‌ها با خصوصیات جذاب (پردازنده قوی، دوربین فوق‌العاده، صفحه نمایش فول اچ‌دی و...)، با قیمتی که معمولا بین ۳۰۰ تا ۴۰۰ دلار در نظر گرفته می‌شود، توانسته‌اند در دل بسیاری از کاربران جای خود را پیدا کنند.

OnePlus اولین شرکتی بود که از این روش برای فروش محصولات خود استفاده می‌کرد. اولین محصول آنها با نام وان‌پلاس وان با موفقیت چشمگیری روبرو شد. اما این شرکت چینی راه سختی را برای نگه داشتن خود در بالاترین رده در پیش دارد. سال‌ها گذشت و مسئولان وان‌پلاس، روش‌های خود را تغییر ندادند. آنها همچنان دیوایسی با مشخصات سخت‌افزاری یک تلفن هوشمند رده بالا و با قیمتی معادل یک گجت میان‌رده تولید می‌کنند. بسیاری از تولید کنندگان دیگر، با دیدن موفقیت‌های کمپانی وان‌پلاس در این عرصه، سعی نمودند تا طبق خط و مشی این شرکت قدم بردارند. Honor 7 و Honor 8 را می‌توان محصولاتی دانست که با این هدف طراحی و تولید شدند.

image

خصوصیات فوق‌العاده یا طراحی شیک

همزمان با ازدیاد سازندگان و تنگ شدن عرصه، برخی تولید‌کنندگان تصمیم گرفتند تا با حفظ اصالت خود و قرار دادن ویژگی‌هایی که پیشتر در هیچ محصولی دیده نمی‌شد، خود را از سایر رقبا جدا نمایند.

به عنوان مثال در کنگره جهانی موبایل (MWC 2017)، کمپانی آلکاتل اقدام به معرفی تلفن هوشمندی کرد که چراغ‌های LED قرار گرفته روی بدنه آن در هنگام دریافت نوتیفیکیشن‌ها، به رنگ‌های مختف روشن می‌شد. البته ممکن است این ویژگی از دید بسیاری از مخاطبین، کاملا بلا‌استفاده به نظر برسد. اما این تلفن هوشمند باعث می‌شود تا آنها محصولی متفاوت با رقبا را در چنته داشته باشند. این موضوع باعث می‌شود تا توجه کاربران دنیای تکنولوژی به سمت این برند جلب شود. البته شایان ذکر است که اینگونه تصمیم‌ها می‌تواند ریسک‌ خطرناکی را با خود به همراه داشته باشد. تلفن هوشمند ماژولار LG G5 را می‌توان یک نمونه آشکار در این زمینه به حساب آورد.

image

روش دیگری که تولیدکنندگان از آن برای جلب نظر مشتریان استفاده می‌کنند، مقوله طراحی دیوایس است. برای مدتی طولانی، طراحی تلفن‌های هوشمند به سمتی رفته بود که ذوق و میل کاربران به خرید دیوایس جدید به دلیل شبیه بودن آنها به یکدیگر، بسیار افت پیدا کرده بود. اما تولید کنندگان با استفاده از شگردهای خاص توانستند مجددا علاقمندان خود را راضی نمایند. برای مثال می‌توان Galaxy A5 مدل 2017 را نام برد. سامسونگ سعی کرد تا طراحی سری اس را به این محصول وارد نماید و حالا شما می‌توانید با پرداخت مبلغی کمتر از ۴۰۰ دلار، صاحب دیوایسی شوید که طراحی آن به Galaxy S7 شباهت زیادی دارد.

رونمایی تاثیرگذار محصول جدید

روش دیگری که تولیدکنندگان از آن برای جذب مخاطب استفاده می‌کنند، معرفی محصول در قالب یک رویداد بزرگ و جهانی است. به عنوان مثال، Honor 8 توسط یک هنرمند فرانسوی به نام Louane معرفی شد و اخیرا نیز کمپانی آلکاتل، محصول جدید خود (A5 LED) را در موزیک ویدئو Matt Pokora رونمایی کرد. این اتفاق باعث می‌شود تا گجت‌ها در نظر مخاطبین مانده و طرفداران شخص معرفی کننده نیز بدین وسیله بیشتر می‌شوند و این موضوع را می‌توان یک معامله دو سر سود دانست.

حضور قوی در فروشگاه‌ و همکاری با اپراتورها

باید به خاطر داشته باشیم که قسمت اعظمی از فروش تلفن‌های هوشمند به صورت حضوری و یا تحت قرارداد با اپراتورها انجام می‌شود. پس تولید کنندگان دیوایس‌ها باید با قدرت، محصولات خود را در فروشگاه‌های مختلف عرضه کرده و در کنار آن، ارتباط خوبی نیز با اپراتورها داشته باشند. رقابت در این عرصه سخت شده است و سازندگان، نهایت تلاش خود را برای کسب سود بیشتر می‌کنند.


آیا به نظر شما روش‌های دیگری نیز برای جذب مخاطبین وجود دارد که تولید کنندگان از آنها استفاده می‌کنند؟

image

اخبار مشابه

برای ثبت نظر خود وارد حساب کاربری شوید.

دیدگاه‌ها (2 نظر)

X

۱۳۹۶/۱/۳
O_O

ذوالفقاری همدان

۱۳۹۶/۱/۳
خاص ترین گوشی دنیا تا به این لحظهGLX موبایل بوده که صاحبنظران و نیز اهل فن همواره بر منحصربفرد بودنش پافشاری داشتن