خانهاخبار
بزرگترین رقابت در تاریخ گوشی‌های موبایل

بزرگترین رقابت در تاریخ گوشی‌های موبایل

اپل و سامسونگ بزرگترین شرکت‌های سازنده گوشی موبایل هستند. آیفون اپل و گلکسی اس سامسونگ نیز سال‌هاست که در رقابت بزرگی با هم قرار دارند. در این مقاله به سراغ تاریخچه این رقابت رفته‌ایم.
۱۳۹۵/۱۲/۲۷

10 سال از عرضه نخستین آیفون و آغازگر عصر گوشی‌های هوشمند مدرن می‌گذرد. با توجه به آمار فروش، این گوشی هنوز هم محبوب‌ترین گوشی رده‌بالا است. 3 سال اول، آیفون یکه‌تاز میدان بود، اما در سال 2010 پس از مشقت‌های زیاد پلتفرم اندروید گوشی گلکسی اس سامسونگ را به عنوان جوابی دندان شکن برای آیفون روانه بازار کرد.

گلکسی اس یک گوشی همه‌کاره با مشخصات سطح بالا بود که به سرعت تبدیل به شاهکار سامسونگ شد. همچنین، به پشتوانه کمپین‌های بازاریابی قوی به عنوان سرسخت‌ترین رقیب آیفون با ویژگی‌های بالاتر از آن معرفی شد. سامسونگ به سرعت نیاز مردم به صفحه‌نمایش بزرگتر را تشخیص داد و به کمک متخصصان خود، صفحه‌نمایش بزرگ و زیبای AMOLED را تولید کرد. این صفحه‌نمایش یکی از دلایل اصلی فروش موفقیت‌آمیز گلکسی اس بود. رابط کاربری تاچ‌ویز نیز بهترین رابط سفارشی مشتق‌شده از اندروید شناخته‌شد.

روشن است اگر رقابتی بین گوشی‌ها وجود داشته‌باشد، این رقابت بین آیفون، گوشی هوشمندی که همه‌چیز با آن آغاز شد و گلکسی سامسونگ، جایگزین آیفون در پلتفرم اندروید است. گوشی‌های خوب دیگری به وجود آمدند و از میان رفتند. فقط این دو مدل توانستند برای سالیان دراز به رقابت سهمگین خود ادامه دهند. و اکنون، در سال 2017 به احتمال زیاد شاهد تغییرات بزرگی در طراحی این دو دستگاه خواهیم بود. به همین بهانه، رفتیم به سراغ تاریخچه کشمکش این دو غول صنعت گوشی‌سازی دنیا: آیفون اپل در مقابل کهکشانی سامسونگ.

2007

آیفون اورجینال

image

«آیفون ترکیبی از سه محصول است. یک گوشی همراه انقلابی، یک آیپاد عریض با کنترل‌های لمسی و یک دستگاه با قابلیت اتصال به اینترنت که به شما امکان دسترسی به ایمیل، مرورگر، نقشه و موتور جستجو را می‌دهد. همه این موارد در یک دستگاه سبک‌وزن و همراه جمع شده‌است.»

آیفون اورجینال دستگاهی بود که همه‌چیز گوشی‌های هوشمند با آن آغاز شد. با اینکه قبل از آیفون، گوشی‌های هوشمند دیگری هم وجود داشتند اما هیچ‌کدام نتوانستند قابلیت‌های این گوشی را به خوبی ارائه دهند. صفحه‌نمایش بزرگ‌تر از معمول، رابط کاربری ‌لمسی و اولین صفحه‌کلید روی صفحات لمسی که بسیار خوب کار می‌کرد.

 اپل این دستگاه را 3 in 1 می‌نامید. این شرکت به آیفون اورجینال اول از همه به چشم اولین گوشی، بعد دوم به چشم یک آیپاد و سوم به چشم یک وسیله ارتباطی نگاه می‌کرد. اما کاربران نظر متفاوتی داشتند. آن‌ها ویژگی ارتباطی بودن آیفون را در درجه اول اهمیت می‌دانستند.

لیست نوآوری‌های آیفون اورجینال بسیار بلند بالا است و یک مقاله کفاف توصیف آن را نمی‌دهد (شاید یک کتاب کافی باشد). اما موارد زیر خلاصه‌ای از ویژگی‌های این دستگاه است:

  • نمایشگر 3.5 اینچی با وضوح 480 × 320 پیکسل
  • iOS، یک رابط کاربری چندلمسی که کاملا با انگشت شما کنترل می‌شود
  • اتصال اینترنت (2G) با ایمیل و مرورگر وب داخلی
  • دوربین عکاسی 2 مگاپیکسلی بدون قابلیت ضبط فیلم
  • حسگر تشخیص نور محیط و اشیای نزدیک
  • کیبرد روی صفحه
  • نسخه‌های 4 / 8 / 16 گیگابایتی
  • برنامه‌های یوتیوب، نقشه گوگل و جستجوی گوگل
  • پخش‌کننده موسیقی و ویدیو آیپاد با پشتیبانی از آیتونز

2008

آیفون 3G

image

تنها یک روز پیش از معرفی نسل دوم گوشی همراه اپل، آیفون 3G، در 10 جولای سال 2008، بخش کسب و کار اپ استور بطور رسمی آغاز به کار کرد. البته اپ استور در آیفون اورجینال نیز قابل دسترس بود، اما این اتفاق از اهمیت زیادی برخوردار بود.

آیفون 3G همانند نسخه قبلی دارای نمایشگر 3.5 اینچی بود، اما طراحی پلاستیک براق و اتصال جدید 3G که قابلیت لود سریع‌تر صفحات وب را به آن می‌داد، خواستنی‌‌ترش کرده‌بود. همچنین، آیفون 3G اولین گوشی هوشمندی بود که با استفاده از ارتباطات ماهواره‌ای (GPS) موقعیت دقیق خود را تعیین می‌کرد و تجربه بهتری از نقشه و ناوبری ارائه می‌داد.

آیفون 3G نسخه 4 گیگابایتی نداشت و تنها در نسخه‌های 8 و 16 گیگابایتی قابل عرضه بود. علاوه بر این، این گوشی نقص بسیار مهم جک هدفون 3.5 میلی‌متری نسخه قبلی آیفون را برطرف کرده‌بود. فیش بسیاری از هدفون‌ها در آیفون اورجینال بیش از حد آزاد و معلق می‌ماند و عملا بدون استفاده از مبدل قابل استفاده نبودند. اپل نیز در وبسایت خود اذعان داشت: ممکن است برای استفاده از بعضی هدفون‌های استریو در آیفون اورجینال نیاز به مبدل داشته‌باشید که بصورت جداگانه به فروش می‌رسد.

2009

آیفون 3GS

image

آیفون 3GS بیش از آنکه یک محصول انقلابی باشد، یک ارتقای خوشایند بود. بهبود سرعت دستگاه و اتصال سریع‌تر 3G از ویژگی‌های قابل توجه این گوشی بود. اما مهم‌ترین قابلیتی که اپل به این گوشی اضافه کرد، دوربین 3 مگاپیکسلی آن و فیلمبرداری با کیفیت VGA (480p) بود. همچنین، آیفون 3GS اولین آیفونی بود که قطب‌نمای دیجیتال داشت و جهت‌گیری‌های شما را بطور دقیق روی نقشه نشان می‌داد.

2010

آیفون 4 در مقابل Galaxy S

بالاخره در سال 2010، سامسونگ جواب دندان‌شکنی برای آیفون آماده کرد: سری جدید گوشی‌های سامسونگ به نام گلکسی اس.

سامسونگ با عرضه این گوشی، قدم محکمی برای شروع برداشت. گلکسی اس یک نمایشگر 4 اینچی با وضوح 800 × 480 داشت که روی بدنه پلاستیکی و باریک آن قرار می‌گرفت و سیستم عامل اندروید 2.1 را به خوبی اجرا می‌کرد. این گوشی برای اولین بار صفحه‌نمایشی از جنس AMOLED داشت. نمایشگری که این روزها همه‌چیز را درباره‌اش می‌دانیم. تک تک پیکسل‌های این نمایشگر بطور جداگانه کنترل می‌شدند و هنگام خاموشی صفحه، مشکی خیره‌کننده‌ای ارائه می‌داد. پشت گلکسی اس یک دوربین فوق‌العاده 5 مگاپیکسلی قرار گرفته‌بود که برای اولین بار می‌توانست با رزولوشن 720p (HD) فیلمبرداری کند. در حالی‌که گلکسی اس در ماه مارس معرفی شد، سامسونگ این گوشی را درست چند هفته قبل از عرضه آیفون جدید یعنی اوایل ماه ژوئن عرضه کرد.

چه برای دنبال‌کنندگان و چه برای بسیاری از طرفداران اپل، آیفون 4 بهترین گوشی ساخته‌شده تا به حال است. این گوشی با ساخت ترکیبی از شیشه و فلز، اولین بازطراحی کلی را در سری آیفون داشت. همچنین، این دستگاه اولین آیفونی بود که با صفحه‌نمایش رتینا عرضه شد. این نمایشگر وضوح 960 × 640 را ارائه می‌داد و با محدودیت‌های شبکیه چشم انسان تطبیق داشت. این اولین صفحه‌نمایش با چنین وضوح بالایی بود و در سالیان آینده نیز برروی گوشی‌های آیفون مورد استفاده قرار گرفت.

جدای از این‌ها، آیفون 4 یک مشکل بزرگ داشت. آن مشکل، گیت آنتن گوشی بود که به راحتی توسط دست مسدود و سیگنال تلفن همراه قطع می‌شد. اپل این مشکل را حل نکرده و برای کاهش اثر آن، استفاده از ضربه‌گیر را پیشنهاد داده‌بود.

نوآوری‌های آیفون 4 بسیار زیاد هستند و ما فقط لیستی از مهم‌ترین ویژگی‌های آن را در ذیل آورده‌ایم:

  • صفحه‌نمایش رتینا و بالاترین وضوح تا به آن موقع
  • اولین آیفون با دوربین جلو
  • دوربین 5 مگاپیکسلی جدید با قابلیت فیلمبرداری 720p (HD)
  • جایگاه سیم‌کارت کوچک‌تر و میکرو
  • طراحی جدید شیشه و فلز
  • میکروفون دوم برای کاهش نویز

چند ماه پس از عرضه آیفون 4 توسط شریک خاص اپل، اپراتور AT&T، شرکت ورایزون نیز در آغاز سال 2011 این گوشی را به بازار آورد.

2011

آیفون 4s در مقابل Galaxy S2

شاید سال 2011 سخت‌ترین و غمناک‌ترین سال برای اپل و طرفدارانش باشد. تنها یک روز پس از معرفی آیفون 4s یعنی 5 اکتبر 2011، استیو جابز، بنیانگذار و نجات‌دهنده اپل که چشم‌انداز و هدف جدیدی برای این شرکت ترسیم کرده‌بود، درگذشت. جابز، تیم کوک را که پیش از آن مدیر لوجیستیک اپل بود، به سمت مدیر عاملی این شرکت گماشت.

بزرگترین ویژگی آیفون 4s، دستیار صوتی هوشمند و بذله گویی به نام سیری بود که هر زمان به آن نیاز داشتید با یک جک حال و هوایتان را عوض می‌کرد. این دستیار همچنین هشدارها و قرارهای ملاقات تقویمتان را نیز تنظیم می‌کرد. آیفون جدید باز هم نمایشگر 3.5 اینچی داشت و برای جذب مشتریانی که صفحه‌نمایش بزرگ می‌خواستند با رقیب همیشگی خود که نمایشگر بزرگتری داشت، در رقابت سختی بود.

آیفون 4s با دو آنتن طراحی شد که مشکلات آنتن‌دهی نسخه پیشین را حل می‌کرد. ویژگی‌های قدرتمند آیفون 4s شامل یک پردازنده دو هسته به نام A5، دوربین 8 مگاپیکسلی با قابلیت گرفتن تصاویر دقیق‌تر و تعادل رنگ سفید بهتر و سیستم ابری به نام iCloud بود.

اوایل همین سال، سامسونگ نسخه دوم گلکسی اس را معرفی کرد. این گوشی توانست جایگاه شرکت سامسونگ را در بین رقبا تقویت کند. اس 2 صفحه‌نمایشی به بزرگی 4.3 اینچ و دوربین قدرتمند 8 مگاپیکسلی داشت که می‌توانست با کیفیت چشمگیر 1080p فیلمبرداری کند. همچنین، نسخه جدید رابط کاربری سامسونگ، تاچ‌ویز، با زرق و برق و ویژگی‌های جدید برروی این گوشی عرضه شد.

سامسونگ کمپین بازاریابی قدرتمندی برای گلکسی اس 2 راه انداخت و ویژگی‌هایی را که آیفون آن زمان نداشت یعنی صفحه‌نمایش بزرگتر و پشتیبانی از 4G LTE پررنگ‌تر نشان داد. در این زمان، تبلیغ طعنه‌آمیز Dude, you are a barista پخش شد که ماندگارترین آگهی در طول رقابت سنگین آیفون و گلکسی بود.

2011 سالی بود که سامسونگ و اپل چرخه سالانه گوشی موبایل خود را نهایی کردند.  بطور کلی، سامسونگ گوشی‌های خود را در اوایل بهار منتشر و در کنگره جهانی موبایل معرفی می‌کند (اس 3 و 4 استثنا بودند که در یک رویداد جداگانه معرفی شدند). اما اپل تصمیم‌ گرفت زمان مراسم معرفی خود را از تابستان به فصل شلوغ پاییز در ماه سپتامبر تغییر دهد و یک یا دو هفته بعد، محصولات خود را عرضه کند.

در اکتبر 2011، شرکت Sprint نیز توانست مجوز فروش آیفون اپل را بگیرد و آیفون‌های 3GS، 4 و 4s را به مشتریان خود عرضه کند.

ستاره جدید معرفی می‌شود: گلکسی نوت غول پیکر

image

گوشی دیگری وجود دارد که سامسونگ دقیقا پس از معرفی آیفون 4s از آن رونمایی و مهمانی اپل را بیش از پیش خراب کرد. گلکسی نوت، یک دستگاه انقلابی بود که صفحه‌نمایش بسیار بزرگ و یک قلم استایلوس داشت.

مردم صفحات نمایش بزرگ را می‌پسندیدند و این واقعیتی انکارناپذیر بود. نسخه اول گلکسی نوت نیز به سرعت عنوان پرفروش‌ترین گوشی سامسونگ پس از سری گلکسی اس را از آن خود کرد. در واقع، خانواده موفق دیگری در دل شرکت سامسونگ در حال شکل گرفتن بود و آن سری نوت نام داشت. نوت یک گوشی همه‌کاره با قابلیت‌هایی برازنده خودش از قبیل: نمایشگر بزرگتر، باتری عظیم‌تر، ویژگی یادداشت‌برداری و دیگر قابلیت‌های پیشرفته که به کاربر اجازه می‌داد کارهای بیشتری نسبت به قبل انجام دهد.

2012

آیفون 5 در مقابل Galaxy S3

پس از موفقیت‌های چشمگیر گلکسی نوت، سامسونگ تصمیم گرفت حتی اندازه نمایشگر گلکسی اس 3 را نیز افزایش دهد و این گوشی را در می 2012 به بازار عرضه کند. طراحی باریک اس 3 با صفحه‌نمایش 4.8 اینچی و وضوح 1280 × 720 از طبیعت الهام گرفته شده‌بود. این گوشی با 4 هسته پردازنده، آغازگر جنگ «چه کسی هسته بیشتری دارد؟» بود و رابط کاربری جدیدی ارائه می‌داد که صداهایش از طبیعت گرفته شده بود. مهم‌تر از همه، گلکسی اس 3 دستگاهی بود که به پابرجا ماندن کمپین بازاریابی The next big thing is already here کمک زیادی کرد.

پس از عرضه گلکسی اس 2 و 3، عده‌ای برای اولین بار به اپل خرده گرفتند که چرا آنقدر برای آوردن قابلیت‌های جدید از قبیل صفحه‌نمایش بزرگ و اتصال 4G LTE معطل می‌کند. سامسونگ به سرعت جلو می‌رفت و در حالی که غول قبلی گوشی‌های موبایل، نوکیا، به کلی نابود شده‌بود، خود را به عنوان بزرگترین تولیدکننده گوشی موبایل تثبیت کرد.

مدتی بعد در همان سال، آیفون 5 قاعده جابز را شکست و صفحه‌نمایش بزرگتری ارائه داد. بله بزرگتر، اما فقط کمی بزرگتر از 3.5 اینچی که جابز به آن اعققاد داشت. نمایشگر 4 اینچی این گوشی، نسبت 3:2 را به 16:9 در ویدیو‌ها تغییر داد.

آیفون 5، نقطع عطفی برای شرکت اپل بود، زیرا چیپ این گوشی برای اولین بار ساخته کوالکام نبود. طراحی و سرعت چیپ A5 اپل بهبود یافته و این برای شرکت اتفاق بزرگی بود. اپل اکنون می‌توانست عملکرد گوشی‌های خود را بیشتر و بهتر با چیپ دست‌ساخته خود بهینه کند. همچنین، طراحی جدید آیفون 5 باریک‌تر و سبک‌تر از قبل بود.

بالاخره، این اولین آیفونی بود که از اتصال 4G LTE پشتیبانی می‌کرد. نمایشگر جدید آن نیز رنگ‌ها را بهتر نشان می‌داد و تعادل رنگی بهتری در ویدیو و عکس‌های موجود در وب برقرار می‌کرد.

در این زمان، نقشه اپل که توسط مدیر نرم‌افزار iOS، اسکات فورستل، و تیمش توسعه داده شده‌بود، به سختی در بازار شکست خورد. این شکست، بعدها منجر به تغییرات زیادی در رابط کاربری iOS شد.

ماه‌ها پس از عرضه آیفون 5، آخرین اپراتور بزرگ مخابراتی آمریکا، T-Mobile، نیز موفق به اخذ مجوز فروش آن شد و به AT&T، ورایزون وایرلس و اسپرینت پیوست. این موفقیت به دنبال تغییرات عظیمی بود که جان لگر برای رشد این اپراتور مخابراتی انجام داد.

2013

آیفون 5s در مقابل Galaxy S4

در مارس 2013، سامسونگ آماده معرفی پرچمدار بعدی خود، گلکسی اس 4، بود. نمایشگر اس 4 کمی بزرگتر و 5 اینچی با رزولوشن 1290 × 1080 بود که تصاویر واضح‌تری ارائه می‌داد. تراکم پیکسلی نمایشگر AMOLED این گوشی، برای اولین از رتینای آیفون بیشتر بود.

سامسونگ بی آن‌که به نتیجه عملی فکر کند، با قراردادن 8 هسته برای گلکسی اس 4، به جنگ تبلیغاتی خود ادامه داد. حرکات دست، لمس شناور و ... از ویژگی‌های جدید دیگر این گوشی بودند. البته، S Health که یکی از اساسی‌ترین محصولات سامسونگ است نیز در این زمان عرضه شد.

در همین سال، همه چشم‌ها روی اپل تمرکز کرده‌بودند و انتظار داشتند یک محصول بزرگتر و مدرن از این شرکت ببینند. اما اپل هنوز برای صفحه‌نمایش بزرگتر آماده نبود. افراد زیادی از اپل ناامید شدند. اما ما هنوز قبول داریم که آیفون 5s دارای قابلیت‌های عالی بود و فقط زرق و برق چندانی نداشت.

آیفون 5s احتمالا مهم‌ترین و بزرگترین بروزرسانی در سری‌های S بوده‌است. این گوشی دو ویژگی دارد: یکی پردازنده A7 سایکلون که اولین چیپ 64 بیتی در میان گوشی‌ها و دومی تاچ آیدی که سیستم شناسایی امن مبتنی بر اثر انگشت است و احتمالا چند سال طول می‌کشد تا روی گوشی‌های اندروید به خوبی اجرا شود. همچنین، در این گوشی عملکرد دوربین در نور کم و دیگر موارد جزئی بهبود یافت.

به همراه آیفون 5s، عصر جدید سیستم عامل اپل نیز آغاز شد. اپل در ژوئن سال 2013 در مراسم WWDC، تغییر عظیمی در iOS 7 ایجاد کرد. شاهکار جدید جانی آیو، المنت‌های فلت و شفاف جدید را جایگزین نسخه‌های قدیمی iOS کرده‌بود.

2014

آیفون 6 در مقابل Galaxy S5

با رشد محبوبیت سری نوت سامسونگ، نگاه‌ها به خانواده اس این شرکت کم‌رنگ شد. در اوایل سال 2014، سامسونگ نسخه 5 این سری را عرضه کرد تا با ویژگی ضد آب‌بودن و طراحی جدید و عجیب خود، فروش سری اس را بهبود ببخشد. همچنین، پورتی که در گلکسی اس 5 استفاده شد، یک میکرو یو‌اس‌بی نسخه 3 پرسرعت اما زشت و بزرگ بود. درست است که سامسونگ در آوردن ویژگی سیستم اثر انگشت از اپل عقب نیافتاد، اما این قابلیت در گلکسی اس 5 به هیچ عنوان به راحتی و سرعت آیفون کار نکرد.

از نکات مثبت این گوشی می‌توان به سرعت بالا و دوربین فوق‌العاده‌اش اشاره کرد که کیفیت عالی عکس‌هایش را تضمین می‌کرد.

در همان سال اتفاقی افتاد که گلکسی اس 5 و تمام گوشی‌های اندرویدی را تحت‌الشعاع قرار داد: بله! اپل بالاخره آیفون را با صفحه‌نمایش بزرگ ساخت. در واقع، اپل در این زمان دو گوشی معرفی کرد که اولی 4.7 و دومی که پسوند پلاس داشت، 5.5 اینچ بود. با معرفی این دو، هم سری اس و هم نوت سامسونگ رقبای بزرگی پیدا کردند که هم طراحی بهتر و هم بدنه آلومینیومی با دوام و باریکی داشتند. با این فلزی که در طراحی آیفون شد، کاربر احساس بسیار بهتری نسبت به پلاستیک ارزان‌قیمت سامسونگ پیدا کرد. دروغ نیست اگر بگوییم آیفون 6 با بدنه فلزی خود، استاندارد جدیدی در میان پرچمداران سایر شرکت‌ها تعریف کرد.

همچنین، دوربین آیفون 6 و 6 پلاس فوکوس خودکار سریعتری داشت و از فوکوس خودکار در ویدیو نیز پشتیبانی می‌کرد.

2015

آیفون 6s در مقابل Galaxy S6 و Galaxy S6 Edge

گلکسی اس 6 نقطه عطفی در تاریخ سامسونگ بود زیرا بدنه این گوشی برای اولین بار حس خوبی به کاربر می‌داد و زیبا بنظر می‌رسید. گلکسی اس 6 بطور کامل از اول طراحی و جلو و عقب این گوشی از شیشه و بدنه اصلی از فلز ساخته‌شد. حتی دکمه‌ها نیز فلزی بودند و حس خوبی را منتقل می‌کردند.

اما غیر از گلکسی اس 6، سامسونگ گوشی دیگری را معرفی کرد که تاثیرگذارتر از اس 6 بود. گوشی گلکسی اس 6 اج، طراحی آینده‌نگرانه و کاملا جدیدی داشت که دو طرف‌اش خمیده بود. شور و هیجانی که مردم بخاطر این طراحی جدید پیدا کردند، فروش این گوشی را حتی از انتظارات شرکت سامسونگ نیز فراتر برد و میزان فروش اس 6 اج بیشتر از همتای معمولی خود شد.

دیگر چه چیز جدیدی وجود داشت؟ سامسونگ سرانجام پس از سال‌ها دریافت شکایت و انتقاد از رابط کاربری مخصوص خود، تاچ‌ویز را سریعتر، سبکتر، کاربردپذیرتر طراحی و اپ‌های غیرقابل استفاده را از آن حذف کرد. رابط کاربری جدید تاچ‌ویز یکی از بهترین و جذاب‌ترین رابط‌های اختصاصی در تاریخ اندروید بود و این مسئله بزرگترین چالش برای رقیب همیشگی‌شان یعنی آیفون به حساب می‌آمد.

مدتی بعد در همان سال، اپل از آیفون 6 اس و 6 اس پلاس رونمایی کرد. برای اولین بار اپل در این نسخه از گوشی‌های خود، صخامت آن‌ها را افزایش داد. این افزایش ضخامت در نتیجه تکنولوژی نمایشگر اپل بود که گوشی را به میزان فشار لمس، حساس می‌کرد. اپل این قابلیت را لمس (تاچ) 3 بعدی نامید. لمس 3 بعدی مانند راست کلیک ویندوز عمل می‌کند و اطلاعات خاصی را برای هر اپلیکیشن نشان می‌دهد. البته این قابلیت به قیمت افزایش صخامت که یکی از ویژگی‌های آیفون بود، ایجاد شد.

در آیفون 6 اس، دوربین پیشرفت زیادی داشت و برای اولین بار می‌توانست ویدیوهای 4K بگیرد. چندین سال بود که گوشی‌های اندرویدی ویدیو‌های 4K ضبط می‌کردند، اما ویژگی‌های آزاردهنده‌ای از قبیل محدودیت 5 دقیقه‌ای ضبط کلیپ و عدم وجود قابلیت ضبط ویدیوی 4K Footage روی گوشی حس خوبی هنگام استفاده از این دوربین به کاربر نمی‌داد. شاید قابلیت ویدیوی 4K دیر به آیفون آمد، اما اپل همه این مشکلات را حل کرد. آیفون 6 اس ویدیو را با نرخ بیت بالا ضبط می‌کرد و توسط اپ بروز شده iMovie می‌توانست ویدیو را ویرایش کند، کاری که خیلی از لپتاپ‌های آن زمان از عهده‌اش برنیامدند.

از دیگر قابلیت‌هایی که آیفون 6 اس ارائه داد می‌توان به تصاویر زنده که یک ویدیو کوتاه قبل و بعد از یک تصویر خاص ضبط می‌کند، مجموعه‌ای جدید از تصاویر پس‌زمینه حرکتی با قابلیت لمس سه بعدی، رنگ جدید رز گلد و شروع استفاده از کلمه Hey برای راه‌اندازی دستیار صوتی اپل، سیری، اشاره کرد.

2016

آیفون 7 در مقابل Galaxy S7

آیفون 7 پلاس در مقابل Galaxy S7 Edge

در سال 2016، سامسونگ علاوه بر گوشی جمع و جور اس 7، یک دستگاه بزرگتر 5.5 اینچی به نام گلکسی اس 7 اج نیز ساخت. درست مانند نسخه قبلی، گلکسی اس 7 اج نیز از دو طرف خمیده است، اما این بار صفحه‌نمایش بزرگ 5.5 دارد. با این نمایشگر خمیده، اس 7 اج حتی کمی کوچکتر از 5.5 اینچ واقعی به نظر می‌رسد. همچنین، سامسونگ نسبت به قبل از مقدار بیشتری انحنا در طراحی گوشی‌های خود استفاده کرده که باعث زیباتر شدن سری اس شده‌است. رنگ مشکی جدید این گوشی نیز در دسترس است.

برای اولین بار، نه تنها سامسونگ را یک کپی‌کار ندیدیم، بلکه این شرکت را به عنوان آغازکننده راه جدیدی در طراحی شناختیم.

سامسونگ با ساخت اس 7 و اس7 اج، گام بزرگی در استفاده از دوربین روی یک گوشی برداشت. این شرکت برای اولین بار (و احتمالا در سال 2017 برای دومین بار) از فوکوس خودکار پیکسل دوگانه در گوشی‌هایش استفاده کرد. تکنولوژی پیکسل دوگانه سریع‌ترین مکانیسم فوکوس است که فقط در دوربین‌های حرفه‌ای DSLR یافت می‌شود. همچنین، این دوربین جدید، لنز عریض f/1.7 دارد که با جذب حداکثر نور، یکی از بهترین دوربین‌ها برای عکاسی در شب به شمار می‌رود. قابلیت ضدآب بودن نیز که اکنون بیشتر گوشی‌ها از آن بهره برده‌اند، در گوشی گلکسی اس 7 وجود دارد.

آیفون 7 و 7 پلاس نیز تمرکز خود را روی بهبود و توسعه دوربین گذاشته‌اند. آیفون برای سال‌ها گل سرسبد گوشی‌ها در عکاسی بود، اما اس 7 یک تهدید جدی است. اپل نشان داد گوشه‌ای بیکار ننشته‌ و در حال طراحی سیستم دوربین دوگانه آیفون 7 پلاس بوده‌است. لنز دوربین عقب ثانویه آیفون از نوع تله‌فوتو است که چندین ماه بعد با ارائه یک بروزرسانی، قابلیت پرتره نیز به آن اضافه شد. این قابلیت افکت بوکه (پس‌زمینه تار) را به تصاویر گرفته‌شده با آیفون هدیه داد. دیگران پیش از اپل این کار را انجام داده بودند، اما هیچ‌یک به خوبی و درستی الگوریتم‌های اپل موفق به انجام این کار نشدند.

آیفون جدید دارای دو رنگ مشکی براق (قابل خش افتادن) و مشکی مات و قابلیت ضدآب بودن است.

اپل در یک حرکت شجاعانه که فقط از خودش برمی‌آید، دوست قدیمی‌مان یعنی جک هدفون 3.5 میلی‌متری را حذف کرد. رسانه‌های به این حرکت اعتراض کردند، اما گویا مشتریان اهمیتی به این موضوع ندادند چرا که آیفون 7 بار دیگر رکورد فروش را جا به جا کرد.

2017

آیفون 8 در مقابل Galaxy S8

آینده دو مدل از گوشی‌های رده بالای دو شرکت بزرگ روشن است و سال 2017 احتمالا سالی بزرگ و پر از هیاهو برای آیفون و گلکسی اس خواهد بود. انتظار می‌رود در بهار 2017، سامسونگ از کهکشانی جدید خود یعنی گلکسی اس 8 رونمایی کند. شایعات می‌گویند این گوشی در دو نسخه بزرگتر از قبل با اندازه‌های 5.8 و 6.2 اینچ عرضه می‌شوند. نسبت طول به عرض گوشی‌های جدید بیشتر شده‌ و به همین دلیل ابعاد آن هنگام دست گرفتن با اس 7 و اس 7 اج تفاوتی نکرده‌است. بنظر می‌رسد اپل نیز راه مشابه‌ای در طراحی آیفون خود رد سال 2017 در پیش بگیرد.

سامسونگ از قوی‌ترین چیپ موجود در بازار یعنی اسنپدراگون 835 برای گوشی‌های پرچمدار خود استفاده کرده‌است. دستیار صوتی جدید سامسونگ به نام Bixby نیز که توسط شرکت Viv (سازنده پیشین دستیار صوتی سیری) ساخته شده‌است همراه با این گوشی خواهد آمد. استفاده از پورت USB-C برای اولین بار و بهبود قابلیت ضد آب از دیگر ویژگی‌های فاش شده این گوشی است و البته سامسونگ چند شگفتی دیگر نیز در آستین دارد.

در طرف دیگر ماجرا آیفون 8 قرار دارد که سالگرد 10 سالگی این محصول دوست‌داشتنی و انتظارات از آن بالا است. طراحی جدید، بهبود دوربین و عملکرد دستگاه همه در این بروزرسانی خواهد بود.

در حالی‌که آینده گوشی‌های تلفن همراه در دستان این دو است، اما ظهور رقبای بیشتر و بیشتر ممکن است برای آن‌ها مشکل‌زا شود. پیکسل گوگل، الجی جی 6 و دیگر پرچمداران می‌توانند اپل و سامسونگ را به بهترین بودن مجبور کنند.

برچسب‌ها:

اخبار مشابه

برای ثبت نظر خود وارد حساب کاربری شوید.

دیدگاه‌ها (46 نظر)

sinahzade

۱۳۹۵/۱۲/۳۰
ببینید، جمله اول که منظورش روشنه و به این معنی است که پلتفرم اندروید، گلکسی را روانه بازار کرد.
در جمله دوم، منظور رقابت بین دو مدل گوشی خاص هست که خب بین این دو رقابت از بقیه شاخص‌تر است. گوشی‌های دیگر هم آمدند و درخشیدند و بعد رفتند.
این دو مدل توانستند رقابت سهمگین خود را برای مدت طولانی ادامه دهند، کجای این جمله به معنای هیچی نبودن دیگر برندهاست؟

rasdi90

۱۳۹۵/۱۲/۲۹
دوست عزیز سینا حسن زاده
جملاتتون رو کپی میزارم ببینید
*اما در سال 2010 پس از مشقت‌های زیاد پلتفرم اندروید گوشی گلکسی اس سامسونگ را به عنوان جوابی دندان شکن برای آیفون روانه بازار کرد.
پلتفورم اندروید رو سامسونگ روانه بازار کرد؟؟؟؟
**روشن است اگر رقابتی بین گوشی‌ها وجود داشته‌باشد، این رقابت بین آیفون، گوشی هوشمندی که همه‌چیز با آن آغاز شد و گلکسی سامسونگ، جایگزین آیفون در پلتفرم اندروید است. گوشی‌های خوب دیگری به وجود آمدند و از میان رفتند.
یعنی فقط سامسونگ داره اندروید میسازه و بقیه شرکتها هیچ؟؟؟ با این جمله برداشت اینه که اپل برای IOS دارها و سامسونگ برای اندرویدی ها و بقیه شرکتها شکست خورده هستن
***فقط این دو مدل توانستند برای سالیان دراز به رقابت سهمگین خود ادامه دهند.
اگه اینطور بود که شرکتهای سونی و LG و HTC و ... دیگه گوشی تولید نمیکردن وقتی رقابت فقط بین این دو شرکته
حقیقتا شما جای خوانندگان
از این جملات برداشتی غیر از پست من دارید؟؟؟؟؟

a.a

۱۳۹۵/۱۲/۲۹
@علی
با کامپیوتر هم میشه به اینترنت متصل شد

cadillac

۱۳۹۵/۱۲/۲۹
اصل رقابت سال 1998 بین موترولا ، htc ، بلکبری و نوکیا آغاز شد و سال 2010 برای همیشه خاتمه یافت .
این اپل و سامسونگ تازه کار با بکارگیری طرحها و نوآوریهای چهار کمپانی مذکور و تکیه بر تبلیغات عوام فریبانه تونستن بر نسل های جدید غالب شوند و به جایگاه امروز برسن.

DARYOUSH GAMER

۱۳۹۵/۱۲/۲۹
یعنی الان با نوکیا ۱۲۰۰ اینو نوشتی ؟ ???
لابد نوکیا 1200 ( 2017 ) ش اومده ?? ما خبر نداریم