خانهاخبار
چه زمانی همه گوشی‌های هوشمند ضدآب می‌شوند؟

چه زمانی همه گوشی‌های هوشمند ضدآب می‌شوند؟

ضدآب بودن گوشی یکی از ویژگی‌هایی است که در چند سال اخیر بیشتر مورد توجه سازندگان گوشی‌های هوشمند و مصرف‌کنندگان قرار گرفته است. ضدآب کردن گوشی با روش رایج فعلی هزینه بالایی دارد. کمپانی P2i روشی برای ضدآب کردن گوشی‌ها ارائه می‌دهد که هزینه کمی دارد؛ البته ضدآب کردن گوشی با فناوری این کمپانی، فعلا استاندارد IPX2 را فراهم می‌کند و این فناوری نیاز به پیشرفت دارد.
۱۳۹۵/۱۲/۲۳

اگر تابه‌حال چای یا نوشیدنی دیگری روی گوشی خود ریخته باشید یا گوشی‌تان در استخر یا داخل دستشویی افتاده باشد، اهمیت ضدآب بودن گوشی‌ها را درک می‌کنید.

آسیب دیدن گوشی به دلیل نفوذ مایعات، امروزه دومین دلیل خراب شدن گوشی‌هاست. به گزارش IDC، هر روز حدود 900000 گوشی هوشمند در سراسر جهان به دلیل نفوذ مایعات آسیب می‌بینند که خسارت سالانه 96.7 میلیارد دلاری در پی دارد.

تولید‌کنندگان و شرکت‌های بیمه، برخی از این خسارات را پوشش می‌دهند اما بیشتر هزینه‌ها به عهده خود کاربران است. بنابراین جای تعجب نیست که در یکی از نظرسنجی‌های اخیر YouGov، یکی از پرطرفدارترین ویژگی‌های گوشی‌های هوشمند در بازار ایالات متحده، قابلیت ضدآب بودن انتخاب شده است. در این نظرسنجی، کاربران قابلیت ضدآب بودن گوشی را از داشتن بهترین دوربین و فناوری هندزفری، مهم‌تر دانسته‌اند.

ماندگاری باتری و داشتن صفحه‌نمایش نشکن نیز برای کاربران مهم‌تر از ضدآب بودن بوده است.

image

ریشه‌های گوشی‌های ضدآب

Ady Moores، مدیرعامل شرکت P2i در کنگره جهانی موبایل گفت: «ما معتقدیم همه گوشی‌ها باید ضدآب باشند».

کمپانی P2i پوشش ضدآب ویژه‌ای برای گوشی‌های هوشمند ارائه می‌دهد که استاندارد ضدآب IPX2 را برای گوشی فراهم می‌کند. گوشی‌های دارای این پوشش در برابر بارش باران، قطرات آب و نفوذ رطوبت مقاوم‌اند اما نمی‌توانند غوطه‌ور شدن کامل در مایعات را تحمل کنند. شرکت P2i که یک کمپانی نظامی بریتانیایی بود، در سال 2004 پایه‌گذاری شد تا راهی برای تجاری‌سازی محصولی پیدا کند که ابتدا در فاصله بین دو جنگ خلیج فارس، باهدف حفاظت از اونیفورم سربازان در برابر سلاح‌های شیمیایی ساخته شده بود.

این شرکت تا سال 2010 که موفق شد نوعی سمعک بسازد، در بازارهای نظامی فعالیت می‌کرد. P2i حدود 60 درصد از بازار سمعک‌ها را به خود اختصاص داد و پس‌ازآن وارد عرصه گوشی‌های هوشمند و همکاری با موتورولا شد. همه گوشی‌های موتو عرضه‌شده در چند سال اخیر، پوشش P2i دارند. این شرکت با کمپانی هوآوی نیز همکاری داشته است و گوشی پرچم‌دار P8 و جانشین‌های بعدی‌اش تا مدل اخیر P10، با فناوری P2i ضدآب شده‌اند.

image

فناوری جدید ضدآب بودن را امکان‌پذیر کرده است

ایده گوشی ضدآب هنوز نسبتا جدید است. به 4 سال پیش، یعنی سال 2013 برگردیم؛ سالی که سونی گوشی Xperia Z را معرفی کرد. Xperia Z نخستین گوشی پرچم‌داری بود که مقاومت بالایی در برابر آب داشت و برای ضدآب شدن، همه جای آن با لاستیک پوشانده نشده بود. این گوشی اساندارد IPX7 داشت؛ بدین معنا که در عمق 1 متری 30 دقیقه در برابر نفوذ آب مقاوم بود. سامسونگ همان سال گوشی S4 Active را معرفی کرد که استانداردی مشابه داشت و نسخه مقاومی از گوشی پرچم‌دار S4 بود. معرفی این گوشی پیش از فراگیر شدن گوشی‌های ضدآب (بدون پوشش پورت‌ها) اتفاق افتاد.

آیفون 7 سال گذشته استاندارد IPX7 را به دست آورد و گوشی Galaxy S7 نیز استاندارد IPX8 را کسب کرد. گوشی‌های LG G6 و Xperia XZ Premium که امسال معرفی شده‌اند، استاندارد IPX8 دارند. همه این گوشی‌های زیبا، فاقد پوشش پورت هستند اما کسب این استانداردها هزینه‌بر بوده است.

Moores گفت: «همه گوشی‌های ضدآب باید یک قاب آلومینیوم ماشین‌کاری شده داشته باشند، دهانه‌های مختلفشان چسب‌کاری شود و طراحی و ساخت آن‌ها بسیار با دقت انجام شود. هزینه دستیابی به استاندارد IPX7 طبق تخمین ما، بین 8 تا 15 دلار برای هر گوشی است».

در مقابل، پوشش P2i، پوششی مبتنی بر گاز است و می‌توان در پایان خط تولید، آن را روی گوشی اعمال کرد. قیمت آن نیز بسیار پایین‌تر است.

مورس ادامه داد: «هزینه استفاده از تکنولوژی ما برای دستیابی به گواهینامه IPX2، مبلغ 50 تا 60 سنت برای هر گوشی است. ارزش این پوشش در مقایسه با روش‌های ضدآب سازی فعلی، تنها قیمت پایین نیست بلکه آزادی در طراحی را به ارمغان می‌آورد».
تولیدکنندگانی که از پوشش P2i استفاده می‌کنند، آن را به عنوان یکی از قابلیت‌های گوشی معرفی نمی‌کنند. آن‌ها از قابلیت اطمینان این پوشش راضی هستند. به گفته مورس، این پوشش نرخ بازگشت متوسط گوشی‌ها به کارخانه سازنده به دلیل آسیب‌های ناشی از آب خوردگی را بین 40 تا 50 درصد کاهش داده است.

image

ضدآب بودن به یک استاندارد تبدیل خواهد شد

هر روشی که برای ضدآب‌سازی انتخاب شود، ضدآب بودن در حال تبدیل‌شدن به یک ویژگی استاندارد، حداقل برای گوشی‌های پرچم‌دار است. سال گذشته، 95 درصد از گوشی‌های فروخته‌شده باقیمت حداقل 600 دلار، ضدآب بودند. هرچه قیمت پایین‌تر می‌آید، این درصد کمتر می‌شود. تنها 25 درصد گوشی‌های 400 تا 600 دلاری و 17 درصد از گوشی‌های میان‌رده 200 تا 400 دلاری یکی از گواهینامه‌های استاندارد را داشتند.

بخش قیمت، بحثی است که P2i روی تغییر آن کار می‌کند و تا به امروز، 175 میلیون دستگاه از پوشش این شرکت استفاده کرده‌اند. پوشش ضدآب در مقایسه با راه حل مهروموم کردن گوشی، امکان استفاده از باتری‌های قابل تعویض و تعمیرات آسان‌تر را فراهم می‌کند و مزیت‌های دیگری نیز دارد.

مورس می‌گوید: "تفاوت دمای یک گوشی با پوشش P2i و یک گوشی ضدآب معمولی، حدود 2 درجه سانتیگراد است. پوشش ضدآب امکان باز ماندن مجراها را فراهم می‌کند بنابراین هوا می‌تواند وارد دیوایس شود و از آن خارج شود».

پوشش P2i ارزان‌تر است، اعمال آن آسان‌تر است و دست تولیدکنندگان را در طراحی باز می‌گذارد اما یک گوشی با استاندارد IPX2 در صورت غوطه‌ور شدن در مایعات، صدمه می‌بینید، بنابراین این فناوری هنوز باید پیشرفته‌تر شود.

مورس در این مورد می‌گوید: «ما روی به دست آوردن استاندارد IPX7 با پوشش ضدآب کار می‌کنیم. انتظار داریم در اواخر سال 2018، گوشی‌هایی را با این فناوری در بازار ببینیم».

ازآنجاکه ضدآب کردن گوشی‌ها برای سازندگان راحت‌تر و ارزان‌تر می‌شود، ما امیدواریم گوشی‌های ضدآب بیشتری ببینیم.

مورس در پایان گفت: «در 2 تا 4 سال آینده همه گوشی‌ها ضدآب خواهند بود. ضدآب بودن به توقع مصرف‌کنندگان تبدیل خواهد شد».

 

image

اخبار مشابه

برای ثبت نظر خود وارد حساب کاربری شوید.

دیدگاه‌ها (2 نظر)

سعید

۱۳۹۵/۱۲/۲۴
جدی که نمیگی؟چون اولین گوشی ضد آب کترپیلار بود

Mammad

۱۳۹۵/۱۲/۲۳
دم سونی گرم ک این فناوری رو به گوشی های هوشمند آورد