پژو 3008، که تنها 10 سال دارد، در 2016 به نسل دوم رفت ولی ظاهر و باطنش به قدری تغییر کرده بود که انگار فرانسویها مدلی دیگر از 3008 ساخته بودند. این شاسیبلند جمعوجور، که ممکن است اواخر سال 96 در کنار برادر کوچکترش، پژو 2008، به بازار ایران بیاید، دوباره نام پژو را بر سر زبانها انداخت چراکه اروپاییها 3008 را بهترین خودرو بازارشان معرفی کردهاند.
بیشتر بخوانید:
خودرو سال اروپا، یا اختصارا COTY، مراسمی غیردولتی است که بیش از نیمقرن قدمت دارد و نخستین دوره آن به سال 1964 برمیگردد. داوران این مراسم را هم گروهی از ژورنالیستهای خودرویی از سراسر اروپا تشکیل میدهند. این داوران باید به هر خودرو براساس طراحی، ایمنی، کارایی، ارگونومی، سواری، آلایندگی و... از یک تا 10 امتیاز دهند.
هر سال فقط تعداد محدودی از خودروها برای گرفتن این جایزه با هم رقابت میکنند. دلیل این موضوع هم قانونی است که برای کاندیداها گذاشتهاند: هر خودرو باید حداکثر 12 ماه قبل از اهدای جوایز در اروپا معرفی شده باشد. همچنین کاندیداها باید حداقل 5000 دستگاه تیراژ سالانه داشته باشند.
برای سال 2017 سیویک خودرو کاندید شدند. هیئت 54 نفره داوران امسال نیز فقط 7 خودرو را به عنوان فینالیست انتخاب کردند که نامشان را در جدول زیر مشاهده میکنید. از میان این فینالیستها پژو 3008 با کسب بیشترین امتیاز برنده انتخاب شد.
بیشتر بخوانید:
بعد از 3008 نیز آلفارومئو جولیا با اختلاف اندکی به رتبه دوم رسید. اما جالبترین نکته نمایش ضعیف مرسدس E-class است. این آلمانی، که سال 2016 به نسل پنجم رفت، با اختلاف 99 امتیازی نسبت به جولیا، سومین خودرو اروپا لقب گرفت.
رتبه | مدل | امتیاز |
1 | Peugeot 3008 | 319 |
2 | Alfa Romeo Giulia | 296 |
3 | Mercedes E-Class | 197 |
4 | Volvo S90/V90 | 172 |
5 | Citroën C3 | 166 |
6 | Toyota C-HR | 165 |
7 | Nissan Micra | 135 |
بیشتر بخوانید:
در کانالهای اینستاگرام و تلگرام ما خبرهایی هست که شما از آنها بیخبرید!