خانهاخبار
مقایسه عکاسی پرتره در هوآوی P10 و آیفون 7 پلاس

مقایسه عکاسی پرتره در هوآوی P10 و آیفون 7 پلاس

در این مطلب از وبسایت جی اس ام می‌خواهیم مقایسه‌ای داشته باشیم بین دوربین دو گوشی هوآوی پی 10 و آیفون 7 پلاس تا ببینیم کدام یک از آنها می‌تواند دیگری را شکست دهد.
۱۳۹۵/۱۲/۱۳

ریچارد یو، مدیرعامل هوآوی، در مراسم رونمایی از گوشی‌های پی 10 یک جمله را بیش از هر جمله دیگری تکرار می‌کرد: پرتره به سبک لایکا. این جمله‌ای بود که در کنفرانس هوآوی بیش از هر جمله دیگری به گوش می‌رسید.

کمپانی هوآوی برای مدتی است که حالت پرتره را در دوربین گوشی‌های خود قرار داده است و به‌موازات نیز همکاری تنگاتنگی را با شرکت لایکا آغاز کرده است؛ اما هوآوی در گوشی پی 10 تلاش می‌کند تا ویژگی پرتره را بیش‌ازپیش در معرض دید قرار دهد.

همانند آیفون 7 پلاس، هوآوی پی 10 نیز از ترکیب نرم‌افزار و یک آرایه دوربین دوگانه برای شبیه‌سازی عمق میدان استفاده می‌کند. به نظر ما، این تکنولوژی بسیار جذاب است و روشن است که چنین تکنیک‌هایی به بخشی لاینفک از عکاسی آینده تبدیل خواهند شد؛ اما تکنولوژی مورداستفاده در دوربین گوشی‌های هوآوی و اپل کاملاً با یکدیگر متفاوت است و هرکدام از آن‌ها معایب و مزایای مختص به خود را دارند.

هوآوی پی 10 از دو سنسور دوربین در پشت استفاده می‌کند: یک تراشه 12 مگاپیکسلی با آرایه‌های فیلتر سنتی و یک سنسور 20 مگاپیکسلی که می‌تواند تصاویر تک‌رنگ را ثبت کند. هر دو این دوربین‌ها از یک لنز 27 میلی‌متری از نوع f/2.2 استفاده می‌کنند. برای ثبت یک تصویر واحد با جزئیات کامل نیز هر دو دوربین به‌صورت هم‌زمان با یکدیگر فعال هستند؛ اما سنسورهای تک‌رنگ استفاده‌شده دریکی از دوربین‌ها می‌توانند جزئیات بیشتری را ثبت کنند. در حالت پرتره، هر دو لنز یک تصویر 3 بعدی از چهره ثبت می‌کنند و با استفاده از همین تصویر 3 بعدی، نقاط موردنیاز که باید روی آن‌ها عمل فوکوس صورت گیرد را مشخص می‌کنند.

image

دوربین آیفون 7 پلاس نیز عملکردی شبیه به نمونه ساخت هوآوی دارد؛ اما راه‌اندازی دوربین آن کاملاً متفاوت است. اپل از یک سنسور 12 مگاپیکسلی 28 میلی‌متری با لنز f/1.8 برای دوربین اصلی استفاده کرده است. درحالی‌که دوربین دوم به یک تراشه 12 مگاپیکسلی (همانند دوربین اصلی) از نوع 56 میلی‌متری و با لنز f/2.8 مجهز شده است. استفاده از چنین ترکیبی به این معنی است که دوربین آیفون 7 پلاس می‌تواند برای ثبت جزئیات بیشتری از تصویر، به‌راحتی به لنز گشادتر تغییر موضع دهد. همچنین اگر بخواهید از حالت پرتره استفاده کنید، چاره‌ای جز استفاده از لنز گشادتر نخواهید داشت.

اما کدام رویکرد کارایی بیشتری دارد؟ هوآوی یا اپل؟ برای فهمیدن این موضوع ما آزمایشی را طراحی کردیم. تصاویر ثبت‌شده توسط دوربین آیفون 7 پلاس در سمت چپ و تصاویر گرفته‌شده با دوربین هوآوی پی 10 در سمت راست قرار دارند. توجه داشته باشید که تمامی تصاویر بدون ویرایش می‌باشند و هیچ‌گونه تغییری روی آن‌ها صورت نگرفته است.

این تصویر در یک فضای بازگرفته شده و کاملاً واضح است که دوربین آیفون 7 پلاس توانسته است تصویر بهتری را ثبت کند. فاصله کانونی طولانی‌تر عدسی‌های تله‌فوتو توانسته است چشم‌انداز بهتری را ثبت کند و تولید رنگ در تصویر گرفته‌شده توسط دوربین آیفون از نمونه هوآوی طبیعی‌تر است. درواقع تصویر گرفته‌شده توسط دوربین هوآوی پی 10 از مشکل اشباع رنگی رنج می‌برد.

image

در این تصویر که در یک فضای بسته گرفته‌شده است می‌توان مشاهده کرد که دوربین هوآوی پی 10 توانسته است عملکرد بهتری را از خود بجا بگذارد. در این تصویر محدودیت‌های دوربین آیفون 7 پلاس نمایان می‌شود. هرچند که عکس گرفته‌شده توسط آیفون ازنظر ترکیب رنگ نسبت به نمونه هوآوی برتری دارد؛ اما مشکلاتی مانند دیافراگم کندتر و عدم ثبات تصویر باعث می‌شود که دوربین هوآوی پی 10 را برنده این بخش اعلام کنیم. در تصویر پی 10 شاهد آن هستیم که علی‌رغم شلوغ بودن پس‌زمینه، اما دوربین به‌خوبی توانسته است بدون اینکه تصویر غیرطبیعی جلوه کند، پس‌زمینه را صاف‌کرده و یک تصویر بهتر را شکار کند. لازم به ذکر است که دوربین پی 10 از لنزهای زاویه باز استفاده می‌کند و اجزای تصویر نباید بیش‌ازحد خارج از فوکوس قرار بگیرند.

image

این عکس نیز در یک رستوران با نور کم شکار شده است. همان‌طور که می‌بینید دوربین آیفون توانسته است تصویر بهتری را ثبت کند. در تصویر گرفته‌شده با دوربین پی 10 به علت استفاده از لنزهای زاویه باز، فاصله شخص تا لنز دوربین کاهش می‌یابد که ممکن است تصویر را از شکل طبیعی خود ساقط کند؛ اما تصویر گرفته‌شده با آیفون نیز بی‌اشکال نیست و از مشکل عدم نوردهی کافی رنج می‌برد ولی باکمی اغماض می‌توان آن را برنده این بخش اعلام کرد.

image

این تصویر به‌خوبی می‌تواند بازگوکننده تفاوت‌ها بین دوربین‌های اپل و هوآوی باشد. تصویر گرفته‌شده با آیفون ازلحاظ ترکیبی یک پله بالاتر از نمونه هوآوی قرار می‌گیرد اما از کیفیت تصویر گرفته‌شده با پی 10 نیز نمی‌توان به‌آسانی گذشت. تصویر پی 10 ازلحاظ تکنیکی بسیار قدرتمند است و ترکیب‌های نوردهی، رنگ و جدایی پس‌زمینه به‌خوبی در آن رعایت شده است.

image

همچنین تصویر گرفته‌شده با آیفون زمان بیشتری را از ما تلف کرد. در صورت فقدان نور کافی، نمی‌توانید از شاتر آیفون 7 پلاس در حالت پرتره استفاده کنید و برای گرفتن یک تصویر ممکن است کمی به‌زحمت بیافتید. درواقع اپل از شما می‌خواهد که در چنین مواقعی (مواقعی که نور کافی وجود ندارد) از حالت پرتره استفاده نکنید و دلیل آن نیز مشخص است. دوربین پی 10 می‌تواند تصاویر بهتری را در نور کم ثبت کند؛ بنابراین بدون شک هوآوی پی 10 برنده است و دوربین آیفون 7 پلاس در این بخش هیچ حرفی برای گفتن نداشت!


برخلاف هوآوی پی 10، حالت پرتره آیفون از قابلیت تک‌رنگی بهره نمی‌برد؛ بنابراین برای مقایسه تصاویر گرفته‌شده با دوربین این دو گوشی، بعد از ثبت تصویر با استفاده از فیلتر "Mono" تغییراتی را در آن‌ها ایجاد کردم. همان‌طور که می‌بینید تصویر گرفته‌شده با آیفون 7 پلاس نسبت به نمونه هوآوی پی 10 برتر است.

image

درنهایت می‌توان این‌گونه استنتاج کرد که پرتره برداری به سبک لایکا که هوآوی در مراسم معرفی پی 10 بسیار روی آن مانور می‌داد، آن‌چنان هم نتوانسته است در حد انتظارات ظاهر شود. درواقع، یک لنز 27 میلی‌متری حتی باوجود متصل بودن به فاصله‌یاب دوربینی Leica M، نمی‌تواند برای پرتره مناسب باشد و این را می‌توان بزرگ‌ترین نقص هوآوی P10 قلمداد کرد؛ اما اگر دقیقاً مشخص کنید که از حالت پرتره چه انتظاری دارید، دوربین پی 10 احتمالاً بتواند شما را راضی کند.

اما کوپرتینویی‌ها رویکرد متمرکزتری را در پیش‌گرفته‌اند. حالت پرتره در آیفون 7 پلاس به‌صورت هدفمند محدودشده است و شما فقط می‌توانید در مواقعی که نور کافی وجود دارد از آن استفاده کنید؛ اما اگر نور کافی وجود داشته باشد، قطعاً از کیفیت تصاویر گرفته‌شده باحالت پرتره آیفون 7 پلاس متعجب خواهید شد.

اما از حالت پرتره که بگذریم، توانایی دوربین آیفون 7 پلاس در نزدیک کردن قابلیت‌های پایه تله فوتو بدون استفاده از زوم دیجیتال، یکی از مزیت‌های قابل‌توجه دوربین این گوشی محسوب می‌شود؛ اما می‌توان گفت که حالت پرتره اپل احتمالاً نمی‌تواند برای همه افراد مناسب باشد و کاربران مخصوص خود را می‌طلبد.

فارغ از تمامی مقایسه‌های انجام‌گرفته بین دوربین گوشی‌های مختلف، باید به آینده عکس‌برداری موبایل امیدوار بود؛ زیرا به نظر می‌رسد عکس‌برداری با گوشی‌های هوشمند مسیر درست خود را پیداکرده است و در حال پیشروی به‌سوی دستاوردهای بیشتر است. البته فراموش نکنید که ما هنوز در ابتدای راه استفاده از دوربین‌های دوگانه در گوشی‌های هوشمند قرار داریم و قطعاً در آینده شاهد توسعه‌های بیشتری در این حوزه خواهیم بود.

شما کدام‌یک را برتر می‌دانید؟ دوربین آیفون 7 پلاس یا هوآوی پی 10؟

 

image

اخبار مشابه

برای ثبت نظر خود وارد حساب کاربری شوید.

دیدگاه‌ها (64 نظر)

Hadis

۱۳۹۶/۶/۲۸
داداش حتی اگ بترکونه هم باز هیچکس ارم هواوی با اپلو یکی نمیدونه?

مصطفی

۱۳۹۶/۵/۲۱
سلام من پی 10 گرفتم عکساش عالیه خوب شد نرفتم اپل بگیرم تازه اینقدر قابلیت داخلش داره که تا مدت ها سرگرم هستید. من پی 6 و پی 9 هم داشتم تو زمان خودشون عالین تازه پی 10 میتونی دکمه اثر انگشتشو مثل اپل تبدیل به دکمه home کنی پس کسایی که اپل کارن راحت می تونن با هواوی p10 کار کنن.

حمیدرضا سالاری

۱۳۹۶/۵/۱
من پیشنهادم به کسانی که میگن اپل بهتر بوده این است که یک با راحساس کنید که این عکس ها مال هیچ برندی نیست و بدون تعصب فقط عکس رو مقایسه کنید معلومه هواوی بهتر بوده اونم از شرکتی که ایران رو در لیست تحریمش قرار داده و کلا حذف کرده شما نگاه کنید که میخواین تو گوشی اپل استارت اولیه بکنی همه کشورها هست حتی عراق و افغانستان و فقط ایران نیست همین خطای 1009 مال همین است که ایران رو از لیست جدا کرده من در مقایسه انصافا عکس های هواوی رو بهتر دیدم ولی خوب فرض مثال اگر اپل هم بهترین گوشی باشه با بهترین دوربین هیچوقت اپل نمیخرم همین خرید زیاد مردم ایران است که یک شرکت میاد ایران رو اصلا لحاظ نمیکنه نخرین اقا اپل چیه این همه گوشی خوب تو بازار است سامسونگ هواوی شیامی الجی سونی بدون تعصب برید پرچم دارهای این برندها رو ببینید تا متوجه بشین از اپل سرتر هستند شما من پیشنهاد میکنم یک نگاهی به گوشی می میکس همون شرکت شیامی بندازید ببیند چه گوشی است چرا از شرکتی که ایران رو لحاظ نمیکنه و تازه پرچم دارشم با قیمت الکی بالا و کیفیت پایین نسبت به بقیه باید خرید کنیم خواهشا این تعصبات رو کنار بگذارید و ببینید که گوشی های دیگه چقدر پیشرفت کردن نه هراشغالی که اپل بزنه برید با قیمت الکی بالا بخرید بعد فکر کنید حتما بهترین است حالا که گران ترین است مقایسه دوربین رو میزارم به انصاف خودتون واقعا اونایی که اپل دارند فکر میکنند دوربین اپل از همین هواوی یا اس هفت سامسونگ بهتره ببخشید اگر زیاد شد و فقط خواستم بگم که تعصبات رو بزارید کنار و انقدر بها ندین به شرکتی که ایران رو از لیستش بیرون کرده

Peyman

۱۳۹۶/۳/۴
همونطور که مشاهده میکنید هم دوستان دوربین پی ۱۰ رو تو این عکسا بهتر میدونن ?

Peyman

۱۳۹۶/۳/۴
بنظر من تو عکس برداری زاویه و ژست طرف خیلی تأثیر میذاره، تو اون قسمتی که عکس رو ویرایش دادید به راحتی میشه اینو دید، حتی یک لبخند یا کمی تفاوت زاویه میتونه عکس رو زیبا تر جلوه بده تو مغز بیننده، با این وجود به نظرم آیفون عکس برداریش عالیه دوستانی هم که میگن با پی ۱۰ پلاس مقایسه شه دوربینش خوبه بدونن بین دوربین پی ۱۰ و نسخه ی پلاسش هیچ تفاوتی نیست، در آخر من نوع عکس برداری هوآوی رو تو این عکس برداری ها بهتر میدونم و میپسندم .