خانهاخبار
مهم‌ترین و داغ‌ترین خبرهای دنیای موبایل در سال 95

مهم‌ترین و داغ‌ترین خبرهای دنیای موبایل در سال 95

دنیای موبایل در سال گذشته پر از خبرهای کوچک و بزرگ بود. در این مطلب نگاهی خواهیم داشت بر مهم‌ترین و داغ‌ترین این خبرها تا با هم آنها را مرور کنیم.
۱۳۹۵/۱۲/۲۸

در سالی که گذشت اتفاقات متعددی در صنعت گوشی‌های موبایل رخ داد؛ اتفاقاتی که بعضی از آنها کاربران را نگران کرد و برخی دیگر مشتریان را به وجد آورد.

در یک سال گذشته تمام سعی جی‌اس‌ام بر این بود تا بتواند به سرعت این خبرها را به اطلاعتان برساند و شما را با ابعاد مختلف موضوعات داغ مطرح شده آشنا کند.

در این مطلب نگاهی می‌‌اندازیم به مهم‌ترین و داغ‌ترین خبرهای صنعت موبایل در سال 95 و اتفاقات رخ داده در یک سال اخیر را با هم مرور می‌کنیم.

آتش گرفتن و جمع‌آوری گلکسی نوت 7

image

حتی آنها که پیگری خبرهای دنیای موبایل نیستند از این حادثه باخبرند. سامسونگ که امید زیادی به موفقیت گلکسی نوت 7 داشت با بدشانسی بزرگی مواجه شد. آتش گرفتن پیاپی گوشی‌های گلکسی نوت 7، این شرکت را مجبور کرد تا محصول خود را از بازار جمع‌آوری کند و از مشتریان خود عذر بخواهد. در گزارش دولت کره جنوبی و شرکت سامسونگ اشکال در تولید باتری‌های نوت 7 مقصر اصلی آتش گرفتن دستگاه اعلام شد. به همین دلیل قوانین جدیدی وضع شده است تا از این پس کارخانجات محصولات خود را با سخت‌گیری بیشتری تولید کنند.

بازگشت نوکیای افسانه‌ای

image

خوشحال کننده‌ترین خبر سال گذشته بازگشت دوباره نوکیا به بازار گوشی‌های موبایل بود. پس از چند سال که خبری از گوشی‌های هوشمند این برند فنلاندی در بازار نبود، نوکیا با همکاری HMD چند گوشی میان‌رده و ارزان قیمت، که از مشخصات قابل‌ قبولی برخوردارند، به بازار عرضه کرد. عرضه مدل جدید نوکیا 3310 قدم دیگری در جذب بیشتر مشتریان بود؛ گوشی که همه ما را به یاد خاطرات خوب گذشته می‌اندازد.

معرفی آیفون 7 و آیفون 7 پلاس

image

اپل در پاییز گذشته مدل‌ جدید گوشی‌های آیفون را معرفی کرد. آیفون 7 و آیفون 7 پلاس با اینکه از نظر ظاهری متفاوت از قبل نبودند اما برای اولین بار در برابر نفوذ آب و گردوخاک مقاوم شدند. رنگ جدید جت بلک تغییر جدید دیگری بود که در آیفون‌های اپل ایجاد شد. اپل همچنین آیفون 7 پلاس را مجهز به دو لنز دوربین کرد که توانایی‌ها و قابلیت‌های منحصر به فرد آن برای خیلی از کاربران جذاب و هیجان انگیز بود.

معرفی پیکسل‌های گوگل

image

گوگل سرانجام تصمیم گرفت، همچون اپل، گوشی‌های هوشمند اختصاصی خود را بسازد که هم از نظر نرم‌افزار و هم سخت‌افزار توسط خودش توسعه داده شود. Pixel و Pixel XL اولین گوشی‌های گوگل هستند که با برند این شرکت به بازار آمدند ولی به خاطر ظاهر نه چندان زیبا و قیمت بالا نتوانستند موفقیت نکسوس‌ها را تکرار کنند.

انتشار نسخه نهایی اندروید 7 و آی‌اواس 10

image

در سال 95 دو شرکت اپل و گوگل نسخه نهایی سیستم عامل‌های اندروید 7 و iOS 10 را برای کاربران خود منتشر کردند. در هر دو نسحه جدید این سیستم عامل‌ها تغییرات اساسی چندانی از نظر ظاهری نسبت به قبل دیده نمی‏‌شود ولی در عوض پایداری بیشتری و افزایش بهره‌وری از دستگاه را برای کاربران به ارمغان آوردند.

غوغای اپلیکیشن Prisma

image

در میان صدها اپلیکشن تازه منتشر شده، اپ Prisma غوغا کرد. این اپ با استفاده از شبکه هوش عصبی خود می‌تواند تصاویر کاربران را به شکل نقاشی‌های کلاسیک دربیاورد. استقبال کاربران از پریسما آنقدر زیاد بود که تا چند هفته تصاویر ساخته شده با آن در اینستاگرام به اشتراک گذاشته می‌شد.

شیائومی Mi Mix بدون لبه

image

در سالی که شرکت‌های باسابقه محصولات تکراری به بازار عرضه کردند این چینی‌ها بودند که ابتکار عمل را به دست گرفتند. شیائومی Mi Mix یکی از گوشی‌های خاصی است که سال 95 به بازار آمد. این گوشی با داشتن بدنه سرامیکی و نمایشگری با حاشیه‌های بسیار باریک سر و صدای زیادی در صنعت موبایل به راه انداخت و تحسین کارشناسان را برانگیخت.

امنیت بیشتر دستگاه‌ها و رمزنگاری ارتباطات

image

سال گذشته سازمان‌های امنیتی فشار بیشتری به سازندگان تلفن همراه و توسعه دهندگان اپلیکیشن‌ها وارد کردند تا اطلاعات خصوصی کاربران را در اختیارشان قرار دهند؛ اما بعضی از شرکت‌ها، مثل اپل، به راحتی در برابر قدرت سازمان‌های امنیتی تسلیم نشدند و از انجام چنین کاری خودداری کردند. کش مکش FBI و اپل بر سر باز کردن قفل یک آیفون، زنگ هشدار را برای سایر شرکت‌ها به صدا در آورد بنابراین آنهایی که به حفظ حریم خصوصی کاربران اهمیت می‌دادند تمامی مکالمات کاربران را رمزنگاری کردند تا هیچکس، حتی خودشان، نتوانند به آن دسترسی داشته باشند.

تولید گوشی‌های بلک‌بری در چین

image

بلک‌بری که زمانی یک از ستون‌های اصلی صنعت موبایل بود سال گذشته تصمیم گرفت تولید گوشی‌های خود را به شرکت چینی TCL بسپارد. مشتریان این شرکت کانادایی، که سال‌ها به کیفیت و خاص بودن گوشی‌های خود می‌بالیدند، از چنین تصمیمی ابراز ناراحتی کردند. این شرکت همچنین دو گوشی اندرویدی میان‌رده و یک پرچمدار جدید به بازار فرستاد که میان‌رده‌ها چندان در فروش موفق نبودند.

اضافه شدن ویژگی‌های متعدد به اینستاگرام

image

پس از اینکه فیسبوک اپلیکیشن اینستاگرام را خرید سرعت اضافه شدن ویژگی‌های جدید به آن دو چندان شد. در سال گذشته تقریبا هر ماه یک ویژگی و امکان جدید به این اپلیکیشن اشتراک‌گذاری عکس اضافه شد؛ ویژگی‌هایی مثل استوری، پخش زنده، انتشار آلبوم، لایک کردن کامنت‌ها و... که بی‌تردید استفاده از اینستاگرام را جذاب‌تر کرد. اگرچه بسیاری بر این باورند اینستاگرام در حال کپی کردن ویژگی‌های خود از سایر اپلیکیشن‌ها است، نکته حائز اهمیت رشد فزاینده کاربران و رضایت بیشتر آنها از سرویس است.

تعطیل شدن سیانوژن

image

بی تردید مشهورترین کاستوم رام اندروید سیانوژن بود؛ رامی که حتی گوگل نیز از ویژگی‌های آن الهام گرفته است. در واپسین ماه‌های سال 95 شرکت سیانوژن اعلام کرد این کاستوم رام دیگر توسعه داده نخواهد شد. ولی دیری نپایید که بنیانگذار سیانوژن پروژه دیگری به نام LineageOS را راه‌اندازی کرد تا ادامه دهنده راه سیانوژن باشد.

  • کدام یک از خبرها و اتفاقات سال گذشته دنیای موبایل برای شما از همه جذاب‌تر بوده است؟ نظر خود را در کامنت ها با ما و سایر خوانندگان جی‌اس‌ام به اشتراک بگذارید.

اخبار مشابه

برای ثبت نظر خود وارد حساب کاربری شوید.

دیدگاه‌ها (9 نظر)

kamran

۱۳۹۵/۱۲/۳۰
انقلاب نمایشگر ها مهم ترین خبر در سال 95 بود
این خبر از همه ی اخبار داغ تر و جنجالی تر بود
از نظر شما گوشی با صفحه نمایش 4K HDR و قابلیت فیلم برداری با 960 فریم و اسنپدراگون 835 و دوربینی با اون قدرت و... یه خبر مهم نیست ؟
:I

پوریا

۱۳۹۵/۱۲/۲۸
شاید مهم ترین اتفاق اپلیکیشن پریسما باشه و بازگشت نوکیا ... مابقی دیه جنبه تبلیغ داشت

محمد بهمیاری

۱۳۹۵/۱۲/۲۸
با سلام و خسته نباشید. میخواستم بگم که این مقالتون ناقصه چون اسمی از گوشی جدید سونی نبردید باید بگم با این گوشی ای که سونی زده جاش واقعا خالیه. لطفا ویرایش کنید ممنون.

king m4m

۱۳۹۵/۱۲/۲۸
سال خوبیو برای همگی ارزومندم و سفر همگی به سلامت
اروم و اروم برونید

سعید

۱۳۹۵/۱۲/۲۸
البته بلک بری تو مکزیک تولید و مونتاژ میشه نه کانادا!!!