خانهاخبار
سفری به گذشته: صعود و سقوط Galaxy S، Lumia، Xperia Z و دیگران

سفری به گذشته: صعود و سقوط Galaxy S، Lumia، Xperia Z و دیگران

در آستانه کنگره جهانی موبایل، در زمان به گذشته سفر می‌کنیم و صعود و سقوط گوشی‌هایی چون Galaxy S، Lumia، Xperia Z را بررسی می‌کنیم. شرکت‌هایی چون سامسونگ، سونی، بلک بری و ... این فرازوفرودها را تجربه کرده‌اند.
۱۳۹۵/۱۲/۲

به زمان برگزاری کنگره جهانی موبایل نزدیک می‌شویم و این رویداد، برخی خاطرات را در اذهان ما زنده می‌کند. MWC به‌صورت سنتی، محل حضور گوشی‌های سری Galaxy S سامسونگ بوده است.

image

سال گذشته گوشی گلکسی اس7 در کنگره جهانی موبایل حضور داشت. سال پیش از آن Galaxy S6 در این رویداد خودنمایی می‌کرد و سه سال پیش شایعات مربوط به Galaxy S5 در MWC به گوش می‌رسید.

چهار سال پیش، گلکسی اس4 در این رویداد حضور نداشت و به‌جای آن در نیویورک رونمایی شد. احتمالا امسال نیز اتفاقی مشابه چهار سال پیش روی می‌دهد؛ سامسونگ سایر دیوایس‌ها را به کنگره جهانی موبایل می‌آورد و در ماه مارس از Galaxy S8 رونمایی می‌کند.

چهار سال پیش همان زمانی بود که گوشی Xperia Z سونی معرفی شد. احتمالا پایان این داستان را می‌دانید؛ معرفی و تولید گوشی‌های سری Z متوقف شد و دیوایس‌های این سری، با گوشی‌های سری X جایگزین شدند. البته "جایگزین" شاید کلمه مناسبی برای سری ابتکاری X نباشد، هرچند سونی بعدازآن Xperia XZ را معرفی کرد که پرچم‌دار خوبی بود.

ماه فوریه صعود و سقوط‌های بزرگ‌تری نیز به خود دیده است. شش سال پیش بود که ویندوز فون 7 به ویژگی‌های ابتدایی چون کپی و پیست مجهز شد. نوکیا شروع پرقدرتی نداشت اما درنهایت به Windows پیوست.

سرنوشت خوبی در انتظار سری لومیا نبود؛ قیمت آن‌ها کاهش داده شد تا جایی که سود آن‌ها به‌شدت کم شد. البته نوکیا نقشه پشتیبانی هم داشت؛ Nokia X که به اندروید مجهز بود اما به‌سرعت به پایان راه رسید. برند نوکیا اکنون کاملا به اندروید تکیه کرده است (شرکت HMD نیز به جای مایکروسافت در کنار نوکیا قرار دارد).

سه سال پیش بلک‌بری همچنان فکر می‌کرد سیستم‌عامل بلک‌بری موفق خواهد شد؛ اما چنین نشد. گوشی‌های برند BlackBerry حالا توسط TCL ساخته می‌شوند و سیستم‌عامل اندروید را اجرا می‌کنند. تایزن که سیستم‌عامل پشتیبان سامسونگ بود، موفقیت خاصی کسب نکرد. تایزن در بازه‌ای، سهم بیشتری از سیستم‌عامل بلک‌بری داشت اما آخرین گزارش‌ها نشان می‌دهد اندروید و آی‌اواس، 99 درصد بازار سیستم‌عامل‌ها را به خود اختصاص داده‌اند.

گوشی 4 دلاری سال گذشته را فراموش نکنید. گوشی Freedom 251 که طرفداران زیادی پیدا کرد. سرورهای Freedom به دلیل ترافیک مراجعه‌کنندگان از دسترس خارج شدند و ثبت سفارش به حالت تعلیق درآمد.
همه کمپانی‌ها چرخه فرازوفرود را تجربه می‌کنند. سامسونگ در حال صعود بود که ناکامی Note7 اتفاق افتاد و رشد آن متوقف شد. فرآیند تست Galaxy S8 طولانی‌تر شد و این گوشی حضور در MWC را از دست داد. صعود Freedom 251 نیز زودگذر بود و به‌سرعت به شرایط عادی بازگشت.

 

image

اخبار مشابه

برای ثبت نظر خود وارد حساب کاربری شوید.

دیدگاه‌ها (4 نظر)

ee007

۱۳۹۵/۱۲/۳
وای پسر چقد زود گذشت. از اولین روزی که یادم میاد با سونی زد کار کردم تا الان خیلی زود گذشت. همش به این فکر میکنم که بیست سال دیگه چی میشه؟ باتری های قوی و تکنولوژی جدید باتری ها تا اون موقع، اندروید Zیا Y و... اسنپدراگون 2000 مثلاو ... البته شاید تا اون موقع اسنپدراگون از بین بره مثلا و مدیاتک بیاد بالا شایدم برعکس شایدم دوتاشون شایدم همینطور پیش بره. وای پی میشه. خیلی منتظرم روزی بیاد تا دستگاهی داشته باشیم مثل فیلم Iron Man که صفحه نمایش مجازی داشته باشیم

رضا

۱۳۹۵/۱۲/۳
منتظر s8...

یخ فروش جهنم

۱۳۹۵/۱۲/۳
با معرفی s8 همگان تکامل واقعی یک برند را خواهند دید.

محمد

۱۳۹۵/۱۲/۲
خوب اینکه یه چیز مسلمیه که تمام کمپانیها و شرکتها چه در کار تولید گوشیهای همراه چه غیره در برهه ای از زمان کاری خود دچار فرازها و فرودهای در کار خود شده اند مسلمأ یه شرکت هیچ وقت نمیتونه همیشه و در همه حال بهترین باشه و بهترین محصول را تولید کنه