خانهاخبار
قدیمی اما با اصالت؛ 5 گوشی برتر 10 سال پیش

قدیمی اما با اصالت؛ 5 گوشی برتر 10 سال پیش

سال 2007 یکی از نقاط عطف تاریخ گوشی‌های موبایل بود. آیفون انقلابی اپل در این سال معرفی شد و راه را برای ورود قدرتمندتر گوشی‌های تمام‌لمسی باز کرد. در این مطلب نگاهی دوباره می‌اندازیم به 5 گوشی برتر 10 سال پیش
۱۳۹۵/۱۱/۲۸

2007 سالی رویایی برای گوشی‌های همراه بود. در این سال گیگابایت‌های بیشتر ملاک برتری گوشی‌های سطح بالا شدند، گزینه‌های ارتباطی بیشتری به وجود آمد و از همه مهم‌تر، صفحات لمسی محبوبیت بالایی کسب کردند. با این وجود، هنوز نوکیا غول صنعت گوشی‌ همراه بود، اپل نیز تنها تلنگر کوچکی به این صنعت وارد کرده و اندروید هنوز آماده عرضه تجاری نشده بود.

اکنون شما را دعوت می‌کنیم تا با هم به سال 2007 بازگردیم و خاطره‌انگیزترین گوشی‌های آن زمان را مرور کنیم. توجه کنید که موبایل‌ها براساس حروف الفبا طبقه‌بندی شده‌اند، نه ترتیب زمانی عرضه آن‌ها. 

اگر شما نیز گوشی مورد علاقه‌تان در آن سال را به یاد دارید، در بخش نظرات با ما در میان بگذارید.

 

آیفون اپل

درست است که آیفون را استیو جابز در 9 ژانویه 2007 رونمایی کرد، اما این گوشی موبایل تا 29 ژوئن سال بعدش عرضه نشد. این اولین آیفونی بود که انتشارش دچار وقفه‌ای کوتاه‌مدت شد.

در طی دو سال توسعه آیفون، پیش‌بینی ما از این گوشی ترکیب یک گوشی موبایل، یک آیپاد کشیده‌تر و یک دستگاه متصل به اینترنت بود. در هر حال اولین آیفون بهترین گوشی موبایل تمام‌لمسی بود که ظرف کمتر از 3 ماه پس از عرضه بیش از 1 میلیون نسخه فروخت. چه بخواهید و چه نخواهید، آیفون بزرگ‌ترین نقطه عطف تاریخ گوشی موبایل بود.

آیفون اصلی با نمایشگر 3.5 اینچی و رزولوشن 480×320 عرضه شد. به علاوه قابلیت‌هایی از قبیل رابط کاربری، چندرسانه‌ای و اتصال به اینترنت در این گوشی وجود داشت، در حالی‌که چند ویژگی گوشی‌های سطح بالای آن زمان مانند اتصال 3G و GPS در آیفون یافت نمی‌شد. این گوشی را اولین بار شرکت مخابراتی AT&T به‌طور انحصاری در نسخه‌های 4 و 8 گیگابایتی و چندی بعد نسخه 16 گیگابایتی عرضه کرد. 

بلک‌بری کرو 8300 / 8310 / 8320

در سال 2007، بلک‌بری همان سیاست مشتری‌دوستی را، که از سال 2006 (با سری بلک‌بری پیرل) آغاز کرده‌بود، توسط خانواده بلک‌بری کرو دنبال کرد. مدل کرو 8300 در مقایسه با تمام مدل‌های پیشین بلک‌بری طراحی زیباتر و ویژگی‌های چندرسانه از قبیل دوربین 2 مگاپیکسلی عقب، پخش‌کننده (پلیر) موسیقی و بلوتوث استریو داشت. مدل‌های دیگر کرو که سال 2007 معرفی شدند دارای GPS (کرو 8310) و وای‌فای (کرو 8320) بودند.

اچ‌تی‌سی تی‌تی‌ان II

اچ‌تی‌سی تی‌تی‌ان II، که به عنوان جانشینی برای نسخه I این سری معرفی شد، بهترین گوشی ویندوزی در زمان خود بود. این گوشی علاوه بر قابلیت‌های نرم‌افزاری ویندوز 6 ویژگی‌های سخت‌افزاری مانند اتصال 3G، جی‌پی‌اس، وای‌فای و دو دوربین در عقب و جلو نیز داشت و یکی از کامل‌ترین دستگاه‌ها به شمار می‌رفت. 

البته نباید کیبورد عالی و صفحه لمسی 2.5 اینچی با رزولوشن 320×240 پیکسلی آن را از قلم انداخت. برخلاف نمایشگرهای لمسی امروزه (و همین‌طور آیفون اصلی آن زمان) صفحه لمسی اچ‌تی‌سی تی‌تی‌ان از لمس مقاومتی برخوردار بود و به همین سبب قلم‌های ساخته‌شده مخصوص آن کارکرد بهتری نسبت به انگشتان داشتند.

نوکیا N95

نوکیا N95 در سپتامبر 2006 معرفی و در مارس 2007 به بازار عرضه شد. از نگاه بسیاری، این گوشی صرف‌نظر از سیستم‌عامل، بهترین گوشی هوشمند و پیشرفته‌ترین گوشی سیمبین عصر خود بود. پرچمدار سری N نوکیا بهترین ویژگی‌هایی را ارائه می‌کرد که این شرکت در سال 2007 در چنته خود داشت. با اینکه اندازه این گوشی با استاندارد‌های آن زمان بزرگ به نظر می‌رسید، صفحه کلید دوطرفه کشویی آن، که از یک سو کلیدهای عددی و سوی دیگر کلیدهای چندرسانه‌ای را آشکار می‌ساخت، بسیار عالی بود.

از طراحی دستگاه که بگذریم، ویژگی‌های خوب آن از قبیل دوربین 5 مگاپیکسلی عقب با لنزهای کارل زایس، فیلمبرداری با کیفیت 480p، اسپیکرهای استریو، تمام گزینه‌های ارتباطی موجود در سال 2007 و 4 / 8 گیگابایت حافظه داخلی قابل ارتقا خودنمایی می‌کند. همچنین کاربران قابلیت مالتی‌تسکینگ سیمبین به همراه بسیاری از برنامه‌های آن مانند نقشه نوکیا را در دستان خود داشتند. نمایشگر 2.6 اینچی با رزولوشن 320×240 نوکیا N95 به لمس حساس نبود، اما در آن زمان این ضعف اساسی به شمار نمی‌رفت. شاید بزرگ‌ترین دغدغه خریداران این محصول عمر نسبتا کم باتری‌اش بود.

سونی اریکسون W960

W960 محصولی سطح بالا از خانواده واکمن سونی اریکسون بود که علاقه‌مندان محتوای چندرسانه‌ای را هدف قرار داده‌بود. این گوشی شامل صفحه‌نمایش 2.6 اینچی با رزولوشن 320×240 پیکسل مجهز به لمس مقاومتی (به همراه قلم)، کلیدهای موسیقی حساس به لمس و یک صفحه کلید الفبا و عددی منظم می‌شد. همچنین از قابلیت‌های جذاب W960 می‌توان به اتصال 3G، وای فای، دوربین 3.2 مگاپیکسلی در عقب با یک فلاش دوگانه و 8 گیگابایت حافظه ذخیره‌سازی (بدون امکان ارتقا) اشاره کرد.

مسلما W960 یکی از بهترین گوشی‌های ساخت سونی اریکسون قبل از پایان همکاری مشترک آن‌ها در سال 2012 بود؛ یعنی زمانی که سونی سهام اریکسون را خرید و سونی موبایل را به وجود آورد.

 

image

اخبار مشابه

برای ثبت نظر خود وارد حساب کاربری شوید.

دیدگاه‌ها (40 نظر)

s sadegh

۱۳۹۵/۱۲/۱
درود بر جی اس ام
عالی بود
بازم بذار

rs76

۱۳۹۵/۱۱/۳۰
فقط اچ تی سی

cadillac

۱۳۹۵/۱۱/۳۰
اون ماهی فروش نارنجک ساز کو !
.
آها فهمیدم در حال کپی موتور یخچال از General Electric و Bosch بود.

h4m1d

۱۳۹۵/۱۱/۲۹
سعید هنوز بعد این همه سال سامسونگ اول نتونسته بشه خخخخ

h4m1d

۱۳۹۵/۱۱/۲۹
جای k750 و w810 سونی یا n73 نوکیا خالیه