خانهاخبار
رمزگشایی از راز موفقیت مالی اپل

رمزگشایی از راز موفقیت مالی اپل

اپل توانست در سه ماه پایانی سال 2016 درآمدی خیره‌کننده از خود به جای بگذارد و به شرکتی تبدیل شود که بیشترین درآمد را در یک سه ماهه مالی داشته است. اما این موفقیت چگونه به دست آمده است؟ با جی‌اس‌ام همراه باشید.
۱۳۹۵/۱۱/۱۷
image

اپل چندی پیش گزارش درآمد سه ماهه پایانی سال 2016 خود را اعلام کرد که این گزارش از بالاترین درآمد سه ماهه اپل در تاریخ این شرکت خبر می‌داد. البته رکوردزنی اپل در زمینه فروش چیز چندان عجیب و جدیدی نیست، اما این موفقیت تازه ما را بر آن داشت که با تکیه بر آمار، ارقام و نمودارها بررسی کنیم که اپل چگونه توانسته به این رکورد برسد.

پیش از اینکه وارد بررسی شویم بهتر است یک نکته را ذکر کنیم: درآمد سه ماهه اول سال مالی 2017 اپل، که در واقع سه ماهه پایانی سال میلادی 2016 است، نه تنها بهترین سه ماهه پایان سال اپل بوده است، بلکه درآمد 78.29 میلیارد دلاری توانسته این سه ماه را تبدیل به بهترین سه ماه تاریخ اپل و بهترین سه ماه تاریخ یک شرکت در جهان از نظر درآمد تبدیل کند. اپل در سه ماهه پایانی 2015 توانسته بود به درآمد 74.78 میلیارد دلاری و در سه ماهه پایانی 2014 به درآمد 74.47 میلیارد دلاری دست پیدا کند.

با این وجود از نظر سود این سه ماه بهترین سه ماه تاریخ اپل محسوب نمی‌شود. سود خالص این درآمد 78.29 میلیارد دلاری برابر با 17.89 میلیارد دلار بوده که هم از سود سه ماهه پایانی 2015 (18.36 میلیارد دلار) و هم از سود سه ماهه پایانی 2014 (18 میلیارد دلار) کمتر بوده است. بیایید ببینیم چه چیز باعث این اتفاق شده است.

آیفون

تعداد دستگاه‌های فروخته شده آیفون به تفکیک سه‌ ماهه‌های مالی بر حسب هزار دستگاه

آیفون 7 بر خلاف آنچه تحلیلگران انتظار داشتند توانست جان تازه‌ای به فروش گوشی‌های هوشمند اپل بدمد. سال گذشته برای اولین بار در تاریخ آیفون، میزان فروش فصلی آن نسبت به فصل قبل کاهش یافت. آیفون در این فصل توانست 78.3 میلیون دستگاه آیفون بفروشد که از رقم 72 میلیون دستگاه پیش‌بینی شده بسیار بیشتر بود. همچنین بیشترین سهم از این دستگاه‌های فروخته‌شده متعلق به آیفون 7 بود و ثابت کرد که تحلیل‌گران در مورد این آیفون اشتباه می‌کرده‌اند: آن‌ها معتقد بودند که فروش آیفون 7 کمتر از آیفون 6 اس خواهد بود. تیم کوک پیش از این گفته بود که در ماه ژانویه بین درخواست و تولید آیفون‌های جدید تعادل برقرار می‌شود، بنابراین می‌توان نتیجه گرفت که اکنون دیگر چیزی نمی‌تواند باعث کاهش سرعت رشد فروش آیفون‌های جدید شود.

درآمد فروش  آیفون به تفکیک سه‌ ماهه‌های مالی بر حسب میلیون دلار

عجیب نیست که این فروش بالا باعث شده تا اپل بیشترین درآمد تاریخش را از آیفون داشته باشد: 54.38 میلیارد دلار. اپل اکنون بیشتر درآمدش را از آیفون به دست می‌آورد و به گونه‌ای می‌توان این محصول را تنها برگ برنده اپل دانست.

آیپد

تعداد دستگاه‌های فروخته شده آیپد به تفکیک سه‌ ماهه‌های مالی بر حسب هزار دستگاه

حال نوبت آیپد است. آیپد از هر نظر همچنان یک تجارت سودمند برای اپل محسوب می‌شود. فروش 13 میلیون دستگاه آیپد، که بیشتر از تعداد فروش تمام رایانه‌های سنتی از تمام برندها در سه ماهه پایانی 2016 است، نشان می‌دهد که تبلت‌های اپل چقدر در بازار طرفدار دارند. با این حال حقیقت غیر قابل کتمان این است که میزان فروش آیپد رو به کاهش است و این کاهش در چند سال اخیر تداوم داشته است. در واقع بیشترین فروش سه ماهه آیپد به سه ماهه پایانی سال 2014 باز می‌گردد که این فروش بالا به معرفی آیپد ایر در آن زمان باز می‌‎گردد. بسیاری از کارشناسان معرفی آیپد ایر را متمایزترین ارتقا در سری آیپد می‌دانند. نکته آن است که کاربران فعلی آیپد ایر دلیلی برای ارتقای تبلت فعلیشان نمی‌بینند و اپل باید به فکر خلاقیتی جذاب باشد که به کمک آن بتواند باز هم مردم را به خرید آیپد ترغیب کند. شایعات از معرفی چند نسخه جدید آیپد در بهار امسال خبر می‌دهند که تحقق یافتنش چندان دور از ذهن نیست.

درآمد فروش آیپد به تفکیک سه‌ ماهه‌های مالی بر حسب میلیون دلار

کاهش تعداد فروش آیپد طبیعتا باعث کاهش درآمد از آن نیز شده است. با این حال درآمد 5.5 میلیارد دلاری از آیپد همچنان تحسین‌برانگیز است. کاهش فروش آیپد نسبت به سه ماهه مشابه سال‌های 2015 و 2014 می‌تواند یکی از دلایلی باشد که اپل نتوانسته از نظر سود خالص رکورد قبلی خود را بشکند.

درآمد و سود خالص

درآمد (نمودار آبی) و سود خالص اپل (نمودار سبز) به تفکیک سه‌ ماهه‌های مالی بر حسب میلیون دلار

در تصویر بالا می‌توانید میزان درآمد و سود خالص اپل در طول چند سال اخیر را مشاهده کنید. به خوبی مشخص است که درآمد اپل در ماه‌های پایانی سال به طرز قابل توجهی افزایش می‌یابد. اما عددی وجود دارد که در نمودارها دیده نمی‌شود: حاشیه سود ناویژه.

حاشیه سود ناویژه که به صورت درصد بیان می‌شود سوددهی شرکت را با درنظر گرفتن هزینه‌های فروش یا به عبارتی بهای تمام شده کالای فروش رفته بیان می‌کند. در واقع هرچه حاشیه سود ناویژه بالاتر باشد نشان‌دهنده آن است که مدیریت بهتر توانسته منابع و نیروی کار را به کار بگیرد. این درصد در سه‌ ماهه پایانی 2016 برای اپل 38.5 درصد بوده که نسبت به بازه مشابه سال 2015 کاهش 1.6 درصدی را نشان می‌دهد.

مقایسه تعداد دستگاه فروخته شده آیپد، آیفون و مک به تفکیک سه‌ ماهه‌های مالی بر حسب هزار دستگاه

نکته قابل توجه دیگر تعداد اپل واچ‌های فروخته شده است. اپل بر خلاف دیگر محصولاتش هیچ‌گاه آماری از فروش اپل واچ ارائه نکرده است، اما با توجه به نمودار بالا و مقایسه آن با درآمد اپل می‌توان نتیجه گرفت که اپل واچ بهترین سه ماهه فروشش را تجربه کرده است. کارشناسان معتقدند که فروش ساعت‌های هوشمند اپل به بیش از 5 میلیون دستگاه رسیده است.

خدمات

درآمد بخش خدمات اپل به تفکیک سه‌ ماهه‌های مالی بر حسب میلیون دلار

در بخش بررسی فروش آیفون گفتیم که آیفون تقریبا تنها برگ برنده اپل است. با نگاهی به آمار و ارقام معلوم است که این گفته بی‌راه نیست، با این حال اپل تحت هدایت تیم کوک در یک بخش دیگر نیز رشد بسیار زیادی داشته که این رشد در سه‌ ماهه اخیر نیز بسیار مشهود بوده است. درآمد اپل از بخش خدمات شامل اپ استور، اپل پی و آی کلود به رقم 7.2 میلیارد دلار در این سه ماهه رسیده است و این نشان‌دهنده آن است که اکنون درآمد اپل از بخش خدمات حتی از درآمدش از فروش آیپد نیز بیشتر است و احتمالا به زودی از درآمد فروش مک نیز جلو می‌زند. بنا به گفته تیم کوک هدف اپل این است که درآمدش از بخش خدمات را تنها در عرض چهار سال به دو برابر مقدار فعلی برساند.

قیمت میانگین فروش

قیمت میانگین فروش آیفون به تفکیک سه‌ ماهه‌های مالی بر حسب دلار

یکی دیگر از اشتباهات تحلیل‌گران آن بود که پیش‌بینی کرده بودند قیمت میانگین فروش آیفون در این سه ماهه با کاهش رو به رو می‌شود. با این حال اپل با ثبت قیمت میانگین فروش 695 دلار به بالاترین قیمت میانگین فروش در تاریخ آیفون دست یافته است و آن هم به دو علت بوده است: محبوبیت بالای آیفون 7 پلاس که نسخه گران‌تر آیفون سال است و قیمت بالاتر به خاطر نسخه‌های با حافظه داخلی بیشتر.

مقایسه قیمت میانگین فروش آیفون و آیپد به تفکیک سه‌ ماهه‌های مالی بر حسب دلار

اما قیمت میانگین فروش آیپد رو به کاهش است و این اثباتی بر این موضوع است که بازار اکنون به مدل‌های ارزان‌قیمت آیپد مانند آیپد ایر 2  بیش از آیپد پرو تمایل دارد. البته این مسأله چندان عجیب نیست، چون آیپد پرو جامعه هدف کوچک‌تری نسبت به سایر آیپدها دارد.

اپل، شرکت آیفون

سهم بخش های مختلف شرکت اپل از درآمد  به تفکیک سه‌ ماهه‌های مالی

به نمودار بالا نگاه کنید: واضح است که اپل اکثریت درآمدش از آیفون است و می‌توان آیفون را کلیدی‌ترین محصول این شرکت دانست. سهم این گوشی هوشمند از درآمد اپل همواره ثابت بوده و این در حالی است که سهم سایر محصولات در زمان‌های مختلف با نوسان رو به رو بوده است.

سهم بخش های مختلف شرکت اپل از درآمد سه ماهه پایانی سال 2016

در سه ماهه اخیر 69 درصد تجارت اپل به آیفون محدود بوده و اکنون تجارت اپل در بخش خدمات با تجارتش در زمینه مک برابری می‌کند. آیپد نیز نتوانسته به رتبه‌ای بهتر از چهارم در بین تجارت‌های اصلی اپل دست پیدا کند.

نتیجه‌گیری

باید قبول کرد که اپل شرکت بسیار بزرگ و قدرتمندی است: این شرکت توانسته بیشترین درآمد یک شرکت در بازه سه ماهه در تاریخ جهان را داشته باشد و سه ماه پایانی سال 2016 سومین سه ماهه پر سود اپل بوده است. با وجود این موفقیت‌ها نسبت قیمت به درآمد هر سهم اپل نزدیک به 16 دلار است و این در حالی است که این عدد برای آمازون 190، برای نت‌فلیکس 330 و برای گوگل 30 است. به این ترتیب می‌توان فهمید که چرا اپل همچنان به طرح بازخرید سهامش از خریداران ادامه می‌دهد. اپل با بازخرید بخشی از سهام‌ها از سهام‌داران عمومی، تعداد سهامی را که توسط این گروه نگهداری می شود، کاهش می‌دهد. با کاهش سطح سهام عمومی در واقع میزان سود حاصل از هر سهم افزایش می‌یابد.

اما این اعداد و ارقام و رکوردها بی‌دلیل به دست نیامده‌اند. تولید محصولات ارزشمند و کسب رضایت مشتریان دو حوزه‌ای است که اپل در آن فوق‌العاده عمل کرده است و با توجه به اینکه امسال باید منتظر آیفونی باشیم که در جشن ده سالگی این گوشی هوشمند معرفی می‌شود، احتمالا اپل بار دیگر خود این رکورد را خواهد شکست.

 

image

برچسب‌ها:

اخبار مشابه

برای ثبت نظر خود وارد حساب کاربری شوید.

دیدگاه‌ها (4 نظر)

reza.91

۱۳۹۵/۱۱/۱۸
چی بود اینا کلا خلاصه کن ببینیم چی گفتی چقد طولانی بود نخوندم

حسين باختر اصل

۱۳۹۵/۱۱/۱۸
هر چي كارشناسه تا حالا همش به اشتباه افتادن

علیرضا

۱۳۹۵/۱۱/۱۸
دلیل اصلی کاهش فروش آیپد شکست نظر استیو جابز درباره داشتن یک گوشی کوچیک و یک آیپد در برابر بزرگ تر شدن گوشی های اندرویدی و مخصوصا سری گلکسی نوت سامسونگه که مفهوم جدیدی به اسم فبلت رو آورد
که تولید گوشی های پلاس آیفون شاهدی بر این مدعاست:))
البته تجربه کار من با تبلت های مختلف اینه که واقعا آیپد ها از بقیه تبلت های بازار چند سال جلو تر هستند و به یه بلوغ خاصی رسیدن مخصوصا آیپد پرو که وقتی روشنش میکنید دیگه نمیخواید خاموشش کنید:*)

حامد

۱۳۹۵/۱۱/۱۷
خیلی تحلیلش ناقص بود فروش خوبش مستقیما بر میگرده به جمع اوری گلکسی نوت هفت از بازار و ربطی به مدیریت اپل نداره و در این مطلب اصلا اشاره ای به این قضیه نشده کارشناسا درست پیش بینی کرده بودن ولی مشکلی که برای نوت هفت پیش اومد معادلات رو بر هم زد جمع اوری نوت هفت از بازار باعث شد ورق به نفع اپل برگرده سه ماه پایانی ۲۰۱۶ استثنا بود ودیگر این رکورد ها اتفاق نخواهد افتاد باتشکر