خانهاخبار
آیا فیس‌بوک به 2 میلیارد کاربر ماهانه می‌رسد؟

آیا فیس‌بوک به 2 میلیارد کاربر ماهانه می‌رسد؟

فیس‌بوک بزرگ‌ترین شبکه اجتماعی دنیا است. اینستاگرام، واتس‌آپ و مسنجر نیز جزوی از آن هستند. سرعت رشد کاربران این شبکه اجتماعی بسیار بالا است. آیا این غول دنیای موبایل می‌تواند تعداد کاربران ماهانه خود را به 2 میلیارد برساند؟
۱۳۹۵/۱۱/۱۵

شاید در آمار امروز، تعداد کاربران فعال ماهانه فیس‌بوک به 2 میلیارد نرسیده‌باشد، اما این هدف دور از دسترس نیست. عده‌ای تصور می‌کنند فیس‌بوک دچار کندی رشد شده‌است، اما این شبکه اجتماعی بزرگ با قدرت به افزایش تعداد کاربران خود ادامه داده‌است.

در حال حاضر، فیس‌بوک به 1.86 میلیارد کاربر ماهانه دست پیدا‌ کرده‌ و هر 3 ماه 70 میلیون کاربر به تعداد آن‌ها اضافه می‌شود. افزایش تعداد کاربران فیس‌بوک در هر سه ماه نسبت به سال قبل 18 درصد رشد داشته و نسبت به 17 درصد سه ماهه قبل نیز بیشتر شده‌است. در این 3 ماه، فیس‌بوک توانست از این تعداد کاربر، 8.8 میلیارد دلار درآمد کسب کند.

این در حالی‌است که فیس‌بوک در سال 2015، 17.9 میلیارد و درسال 2016، 27.6 میلیارد دلار درآمد داشت.

شما مستقیما به فیس‌بوک چیزی نمی‌پردازید، اما این شرکت بطور غیر مستقیم در سه ماهه قبل، 19.81 دلار و در سال قبل، 13.70 به ازای هر کاربر آمریکایی و کانادایی درآمد کسب کرد.

image

مارک زاکربرگ در بیانیه‌ای اعلام کرد:

اکنون ماموریت ما برای متصل‌کردن به یکدیگر از هر زمانی حساس‌تر است. شرکت ما در سال 2016 خوب کار کرد، اما هنوز کارهای زیادی در پیش روی خود داریم.

در کنار صحبت‌های زاکربرگ، سرمایه‌گذاران این شرکت نگران توقف رشد آن هستند و سال 2017 را آغازی بر این افت می‌دانند. اما، فیس‌بوک با سرعتی بی‌نظیر در حال ادامه رشد خود است. این شرکت توانسته‌است در کنار جذب کاربر، درآمد خود را نیز از آن‌ها افزایش دهد، کاری که هرکس نمی‌تواند انجام دهد.

سهام فیس‌بوک در بورس تا 2 درصد رشد را تجربه کرده‌است. این افزایش ارزش سهام در حالی بوده‌است که پیش از آن، شرکت فیس‌بوک به پرداخت 500 میلیون دلار محکوم شده‌بود. این محکومیت در نتیجه اتهامی که به Palmer Luckey، یکی از بنیان‌گذاران Oculus، بخاطر نقض توافقنامه عدم افشا زده شده‌بود، به وجود آمد.

موبایل هنوز پادشاه است

تعجب نکنید، بزرگترین عامل افزایش درآمد و رشد تعداد کاربران فیس‌بوک، موبایل است. فیس‌بوک روزانه 1.23 میلیارد کاربر فعال دارد و 1.15 میلیارد نفر آن‌ها، برروی موبایل هستند. کاربران موبایل، 84 درصد از درآمد تبلیغات را به خود اختصاص داده‌اند. درآمدی که سال گذشته 80 درصد بود. 

فیس‌بوک هنوز دسکتاپ و کاربران آن را فراموش نکرده‌است. نکته مثبت دیگر در گزارش فیس‌بوک، توانایی این شرکت در افزایش 22 درصدی درآمد از تبلیغات دسکتاپ با وجود کاهش کاربران فعال آن است. Wehner می‌گوید: این موفقیت بخاطر تلاش‌های فیس‌بوک در کاهش تاثیر ادبلاکرها است.

یکی از ترس‌های مارک زاکربرگ، کاهش علاقه قشر نوجوان به فیس‌بوک است. این افراد که عده کمی هم نیستند، بیشتر به سمت شبکه‌های اجتماعی مانند اسنپ چت و Musical.ly کشیده می‌شوند. با اینکه فیس‌بوک هنوز آماری را از سنین مختلف کاربران خود منتشر نکرده، اما مدیر اجرایی شرکت، شریل سندبرگ اذعان دارد: ما هنوز توجه خاصی به قشر نوجوان داریم و به دنبال جذب آنان هستیم.

فیس‌بوک در زمینه موبایل بسیار قوی کار کرده‌است. اپ‌های مشهوری چون اینستاگرام، واتس‌آپ، مسنجر و خود اپ فیس‌بوک از آن این شرکت هستند. به همین دلیل، تنی چند از سرمایه‌گذاران نگران هستند که این اپ‌ها با هم رقابت کنند. اما زاکربرگ بطور کامل از شبکه اپ‌های خود دفاع و استراتژی‌های متفاوتی را برای هرکدام از اپ‌ها بخصوص واتس‌آپ و مسنجر تعریف کرده‌است.

زاکربرگ در این رابطه می‌گوید: کسب و کارهای بسیاری از واتس‌آپ به عنوان جایگزینی برای پیامک استفاده می‌کنند. در حالی‌که مسنجر فیس‌بوک بیشتر به درد روابط دوستانه و رد و بدل‌کردن پیام‌های خانوادگی می‌خورد. واتس‌آپ بسیار مقرون به صرفه‌ است، اما مسنجر اپی غنی و قابل توجه است.

در آینده

فیس‌بوک بیشترین درآمد را از اپ اصلی خود کسب کرده‌است. اما اکنون به دنبال راهی برای کسب درآمد از اینستاگرام است. این شبکه‌ اجماعی اشتراک‌گذاری عکس و ویدیو، بالغ بر 400 میلیون کاربر روزانه دارد. این تعداد در ماه ژوئن سال 2016، به 300 میلیون نفر رسیده بود.

چندی پیش، اینستاگرام ویژگی لایو استوری را اضافه کرد. این ویژگی تاکنون بسیار مورد استقبال قرار گرفته‌است. واتس‌آپ و مسنجر نیز با شیب ملایم در حال حرکت به سمت این ویژگی هستند.

سندبرگ می‌گوید: در سال 2017 ما برروی کمک به کسب و کارهای بزرگ و کوچک برای دستیابی به مشتریانشان تمرکز خواهیم کرد.

با وجود آنکه بیشترین تعداد کاربران فیس‌بوک در آمریکا زندگی می‌کنند و عامل اصلی درآمد این شرکت هستند، فیس‌بوک قصد دارد تا برنامه‌های رشد و بازاریابی خود را بطور جهانی پیگیری کند.

این استراتژی در درجه اول می‌تواند متصل‌کردن افراد بیشتری به اینترنت باشد. فیس‌بوک توانسته 50 میلیون نفر را توسط پروژه internet.org به اینترنت متصل کند.

فیس‌بوک شرکتی است که در بازار دسکتاپ شکست خورده، اما پیروز اصلی دنیای موبایل است. این شرکت قصد دارد سرمایه‌گذاری‌های بیشتری در سال 2017 انجام دهد. از جمله این سرمایه‌گذاری‌ها می‌توان به اضافه‌کردن افراد بیشتری به پرسنل 17 هزار نفری خود مخصوصا در حوزه واقعیت مجازی اشاره کرد.

مارک زاکربرگ در این باره می‌گوید: ما قصد نداریم حداقل تا 10 سال برای واقعیت مجازی، پلن درآمدی ثابت و مشخصی، متصور شویم. این یک پروژه با درآمد کوتاه‌مدت نیست.

اخبار مشابه

برای ثبت نظر خود وارد حساب کاربری شوید.

دیدگاه‌ها (0 نظر)