خانهاخبار
عینک هوشمندی که به‌صورت خودکار فوکوس می‌کند

عینک هوشمندی که به‌صورت خودکار فوکوس می‌کند

یک استاد دانشگاه یوتا عینک هوشمندی ساخته است که از لنزهای مایع استفاده می‌کند و به صورت خودکار، روی اشیائی که فرد به آن‌ها نگاه می‌کند، فوکوس می‌کند.
۱۳۹۵/۱۱/۱۲

هنگامی‌که کارلوس مسترانجلو در اوایل دهه 50 زندگی خود بود، مانند بسیاری از هم‌سن‌های خود، دچار یک مشکل بینایی شد: او نمی‌توانست روی چیزهای نزدیک فوکوس کند، بنابراین پزشک چشمش به او گفت هنگام مطالعه کتاب باید از عینک استفاده کند.

مسترانجلو گفت: "مدام از خودم می‌پرسیدم چرا باید از فناوری عینک معمولی که در توسط بنجامین فرانکلین توسعه یافته است، استفاده کنم. من در قرن 18ام زندگی نمی‌کنم."
اما آزاردهنده‌ترین چیز برای کارلوس این بود که در طول روز باید بارها و بارها عینک را به چشم می‌زد و آن را از چشمانش برمی‌داشت. در زمان رانندگی، هنگامی‌که به جاده نگاه می‌کرد، نمی‌توانست عینک بر چشم داشته باشد و درعین‌حال بدون عینک نمی‌توانست صفحه GPS ماشین یا داشبورد را ببیند. بنابراین مسترانجلو که استاد مهندسی کامپیوتر و برق دانشگاه یوتا بود، تصمیم گرفت این مشکل را برای خود حل کند. او یک عینک هوشمند ساخت.

image

این عینک هوشمند که ماه گذشته در نمایشگاه CES به نمایش گذاشته شد، دارای لنزهای مایع است و به‌صورت خودکار روی هر چیزی که فرد به آن نگاه می‌کند، چه در فاصله دور و چه در فاصله نزدیک فوکوس می‌کند. به‌این‌ترتیب افرادی که در وضعیت مسترانجلو قرار دارند و دچار پیری چشم هستند، مجبور نیستند مدام عینک را به چشم بزنند و آن را از چشم بردارند.

عینک هوشمند به این صورت کار می‌کند: یک سنسور فاصله‌سنج که در وسط عینک قرار دارد، با استفاده از اشعه مادون قرمز، فاصله بین عینک و شیء را محاسبه می‌کند. سنسور سپس به فعال‌کننده‌های عینک فرمان می‌دهد تا انحنای عدسی مایع را به‌اندازه موردنیاز تغییر شکل دهند.

میزان انحنای لنز، فاصله کانونی عینک را کنترل می‌کند. این اتفاق همان چیزی است که به‌طور طبیعی در چشم‌ها رخ می‌دهد. هنگامی‌که شما جوان هستید، لنزهای چشمانتان انعطاف‌پذیر هستند بنابراین می‌توانند به‌آسانی انحنای خود را تغییر دهند و این کار به شما اجازه می‌دهد روی اجسام دور و نزدیک فوکوس کنید. (هنگامی‌که پیر می‌شوید، لنزهای چشمانتان سفت‌تر می‌شوند و حالت نرمی خود را از دست می‌دهند و به همین دلیل است که به‌عنوان‌مثال، خواندن کتاب سخت می‌شود.)

image

تغییر چگونگی انحنا پیدا کردن لنزهای مایع، به عینک هوشمند اجازه می‌دهد روی هر چیزی که فرد به آن نگاه می‌کند، فوکوس کند. به گفته مسترانجلو، حدود 14 میلی‌ثانیه زمان می‌برد تا عینک فاصله کانونی خود را تغییر دهد و باتری قابل شارژ عینک که در فریم آن قرار دارد، بیش از 24 ساعت دوام می‌آورد.

مسترانجلو در نمایشگاه CES گفته بود زمان پاسخگویی عینک فوق‌العاده است. نتیجه تحقیقات بر روی این عینک، این هفته در مجله Optics Express منتشر شده است.

شکل ظاهری عینک اکنون بزرگ و ضخیم است اما مسترانجلو و Nazmul Hasan که دانشجوی دکتراست در حال کار هستند تا عینکی بسیار سبک‌تر، باریک‌تر، شیک‌تر و با قابلیت‌های بیشتر بسازند. نسل دوم عینک هوشمند آن‌ها، دارای قابلیت ردیابی چشم و یک دوربین عمق سنج خواهد بود، بنابراین لنزها با دقت بیشتری تشخیص خواهند داد فرد به چه چیزی نگاه می‌کند. البته اضافه شدن همه این قابلیت‌ها، انرژی بیشتری نیز مصرف می‌کند بنابراین آن‌ها باید باتری قوی‌تری بسازند که به اندازه‌ای کوچک باشد که داخل فریم ساعت شیکی که مردم دوست دارند به چشم بزنند، جا شود.

مسترانجلو فکر می‌کند عینک هوشمند 2 تا 3 سال آینده در دسترس قرار می‌گیرد و چیزی حدود 500 تا 1000 دلار قیمت خواهد داشت. علی‌رغم قیمت بالا، مسترانجلو اعتقاد دارد اختراعش موثر و مفید خواهد بود.
مسترانجلو می‌گوید: "عینک فوکوس‌خودکار هوشمند ما می‌تواند از دست رفتن قابلیت فوکوس کردن چشم را جبران کند به‌طوری که اکثر افرادی که دچار دوربینی یا نزدیک‌بینی هستند، با استفاده از آن همیشه می‌توانند تصاویری واضح ببینند. این عینک به‌اندازه قیمتش ارزش دارد."

اخبار مشابه

برای ثبت نظر خود وارد حساب کاربری شوید.

دیدگاه‌ها (1 نظر)

mghfwrypwr@gmail.com

۱۴۰۳/۱/۲۴
عالیه