بامو تولید سری 1 به 13 سال پیش برمیگردد. سری 1 در 2011 وارد نسل دوم شد و سال گذشته میلادی نیز بامو نخستین فیسلیفتش را وارد بازار کرد. اما آخرین باری که نسخههای صفر سری 1 را در ایران دیدیم حدود 4 سال پیش بود. سری 1 خودرویی جمع وجور است که در بازار جهانی به لطف قیمت مناسب، قابلیتهای بالا و همچنین ظاهر تهاجمیاش توانسته رضایت مشتریان سختگیر را جلب کند.
سری 1 کوچکترین خودرو بامو است و زمانی آن را با A-Class مرسدس بنز، آئودی A3 و یا لکسوس CT مقایسه میکردند. اما این روزها بامو دیگر عقاید گذشتهاش را کنار گذاشته و به سری 1 دیگر به چشم هاچبک شهری نگاه نمیکند؛ پیشرانه 6 سیلندر (در تیپهای گرانتر این خودرو)، انتقال نیرو به چرخهای عقب، گیربکس سریع ZF و امکان سفارش سیستم چهارچرخ محرک یا همان xDrive ویژگیهای بسیار جالبی هستند که در هیچکدام از رقبای سری 1 آنها را نمیبینید.
این خودرو در 5 نسخه مختلف عرضه میشود: 116i، 118i، 120i، 125i و M135i که تمامی آنها به جز سری M مجهز به پیشرانه دیزلی نیز هستند. اما طبق لیست خودروهای مجاز ثبت سفارش فعلا فقط دو مدل 120i و 125i مجوز واردات گرفتهاند که مشخصاتشان را در جدول زیر مشاهده میکنید.
بیشتر بخوانید:
BMW 125i | BMW 120i | |
پیشرانه | 2.0L-Turbo | 1.6L-Turbo |
گیربکس | 8 سرعته اتومات | 8 سرعته اتومات |
قدرت | 218hp | 177hp |
گشتاور | 310nm | 250nm |
شتاب | 6.2sec | 7.5sec |
سرعت | 243km/h | 222km/h |
مصرف ترکیبی | 6.4L | 5.6L-5.8L |
سری 1 بعد از سری 7 جدید، تازهترین محصولی است که به لیست خودروهای پرشیا خودرو اضافه شده و حتی ممکن است اواخر بهمن ماه آن را در نمایشگاه خودرو تهران نیز از نزدیک ببینیم. اما بعد از سری 1 احتمالا باید منتظر سری2 اکتیو تورر باشیم. پرشیا خودرو همچنین قول عرضه مدلهای شرکتی i8 را هم در آیندهای نزدیک داده است!
بامو سری 1 امکانات خوب و همچنین عملکرد فنی فوقالعادهای دارد ولی به جرم هاچبک بودن و قیمتگذاری بالا متاسفانه تاکنون با استقبال مشتریانی ایرانی مواجه نشده و قطعا عرضه مدلهای جدیدش هم نمیتواند در ذائقه مشتریان ایرانی تغییری ایجاد کند! در پایان ناگفته نماند که به دلیل رسمینشدن پرشیا خودرو، وزارتیها مهلت ثبت سفارش تمامی محصولاتش را تا پایان امسال اعلام کردهاند ولی با توجه به تعهدی که پرشیا خودرو برای رسمیشدنش داده است، به احتمال زیاد برای سال آینده نیز مهلت ثبت سفارش سری 1 تمدید میشود.
بیشتر بخوانید:
برای پیشبینی قیمت این کوچک آلمانی بهتر است سری به بازار امارت بزنیم. بامو 120i در مدل 2017 در امارات قیمت پایهای 160 هزار درهمی دارد و قیمت مدل 125i نیز از حدود 170 هزار درهم آغاز میشود. با این اوصاف، پرشیا خودرو اگر مدلهای سفارش امارات را هم وارد بازار کند، نمیتواند 120i را کمتر از 190 میلیون تومان و برای 125i را هم کمتر از 210 میلیون تومان بفروشد. آلفارومئو جولیتا تنها رقیب مستقیم سری 1 در ایران است.
بهروزرسانی - 11 بهمن 95: قیمت قطعی سری1 از سوی پرشیا خودرو اعلام شد. این کوچک آلمانی همچون گذشته قیمت کهکشانی دارد طوریکه این روزها خریدن سری3 به جای سری1 گزینه بسیار منطقیتری برای مشتریان ایرانی است. سری1 هماکنون با مدل 2016 و در دو تیپ مختلف وارد کشور شده که قیمتشان از 243 تا 253 میلیون تومان متغیر است. پرشیا خودرو همچنین فروش اعتباری نیز برای این خودرو درنظر گرفته است.
بیشتر بخوانید:
در کانالهای اینستاگرام و تلگرام ما خبرهایی هست که شما از آنها بیخبرید!