خانهاخبار
سیروان موتورز؛ اولین سوپرکار ایرانی

سیروان موتورز؛ اولین سوپرکار ایرانی

شرکتی با نام سیروان موتورز به‌زودی از نخستین سوپراسپرت ایرانی با نام فینیکس رونمایی می‌کند.
۱۳۹۵/۱۱/۴

نام‌های ایرانی در صنعت خودروسازی جهان با اینکه به تعداد انگشتان یک دست هم نمی‌رسند ولی به اندازه کافی مشهورند؛ نام‌هایی مانند کوروش منصوری، آرش فربد و جدیدا هم فریس رضوانی از معروف‌ترین نام‌هایی است که توانسته‌اند مستقلا در این زمینه به موفقیت برسند. اما هیچکدام از این نام‌ها ردپایی در ایران ندارند؛ منصوری در آلمان درحال تیون‌کردن لوکس‌ترین خودروهای جهان است، فربد در انگلستان و به عنوان زیرمجموعه‌ای از کمپانی Ginetta مشغول ساخت خودروهای دست‌ساز با تیراژ بسیار محدود است و رضوانی نیز هم‌اکنون در کالیفرنیا با پیشرانه‌های هوندا درحال تولید سوپراسپرت‌های 200 هزار دلاری است.

image

فینیکس: اولین سوپرکار ایرانی

حالا یک شرکت ایرانی مدعی ساخت خودروی جدیدی است که می‌تواند اولین سوپراسپرت ایرانی لقب بگیرد. نام این شرکت سیروان موتورز است که سال 1389 در اروپا ثبت تجاری شده. مهندسان این شرکت سرگرم ساخت پروتوتایپی با نام فینیکس هستند. فینیکس بدنه‌ای از جنس فیبرکربن دارد و حتی شاسی آن را هم برای کاهش وزن با ترکیب فیبرکربن و کولار ساخته‌اند.

image

نکته جالب اینجاست که بدنه و شاسی فینیکس هردو توسط مهندسان سیروان موتورز ساخته شده و متعلق به شرکت دیگری نیست. همین موضوع می‌تواند دلیل خوبی برای قیمت بالای این سوپراسپرت ایرانی باشد. ظاهرا برخی قطعات فینیکس قرار است از تامین‌کنندگان داخلی تامین شود. ویژگی جالب دیگر فینیکس این است که بدنه آن به رنگ معروف 7 رنگ نیمه مات مزین شده تا از هر زاویه‌ای که به آن نگاه می‌کنید شاهد رنگ متفاوتی باشید. ظاهرا این رنگ و سایر رنگ‌های سفارشی فینیکس از سوی شرکتی ایتالیایی تامین می‌شود.

هیبریدی 1200 اسبی

فینیکس، پیشرانه‌ای هیبریدی دارد ولی برخلاف سوپراسپرت‌های حال حاضر جهان، فاقد موتورالکتریکی است! ابتدا از پیشرانه بنزینی آن شروع می‌کنیم. فینیکس مجهز به پیشرانه 6.2 لیتری V8 جنرال موتورز است که با کمک توربوهای دوقلوی VooDoo قدرتش به مرز 900 اسب‌بخار می‌رسد. اما به دلیل محدودیت‌هایی که برای حجم موتور در ایران وجود دارد، سیروان موتورز می‌خواهد برای بازار ایران از پیشرانه 2.5 لیتری توربوشارژ AMG استفاده کند. البته هنوز چیزی قطعی نیست.

image

اما دومین پیشرانه فینیکس، نسل جدید پیشرانه‌های Flow Tech است. این پیشرانه فلوتک، که طی 10 سال و به دست مخترع ایرانی طراحی و ساخته شده است، با فشرده‌کردن جریان هوا تولید نیرو می‌کند. حداکثر قدرت پیشرانه فلوتک به حدود 300 اسب‌بخار می‌رسد. متاسفانه اطلاعات دیگری از این پیشرانه در دسترس نیست ولی اگر قابل تولید باشد، سروصدای زیادی در جهان می‌کند.

محصولی ایرانی برای بازار جهانی

طبق گفته‌های سیروان موتورز، فینیکس قادر به پاس‌کردن تمامی استانداردهای لازم برای شماره‌گذاری است ولی همچنان نمی‌دانیم که فینیکس در ایران ساخته می‌شود یا اینکه خط تولیدش در خارج از کشور است. اگر در ایران باشد، به دلیل پیشرانه‌ای که دارد بعدها با مشکلات فنی عدیده‌ای روبرو می‌شود، ضمن اینکه مشتریان ثروتمند خارجی بعید است سوپراسپرتی بخرند که در ایران ساخته شده و فاقد خدمات پس از فروش در کشورهای دیگر باشد. اما اگر خط تولید آن در خارج از کشور باشد، به دلیل نداشتن نمایندگی، احتمالا برای ورود به ایران با دردسرهای زیادی مواجه می‌شود و حتی شاید مجوز واردات نگیرد که در این صورت، مانند آن سه نامی که در ابتدای متن اشاره شد، فقط باید به ایرانی بودنش افتخار کنیم!

مهندسان این شرکت احتمالا بعد از اتمام مراحل ساخت، نسخه تولیدنهایی فینیکس را در نمایشگاه خودرو آلمان و سوئیس رونمایی می‌کنند. منتظر خبرهای تکمیلی ما در روزهای آینده باشید.

 

image

در کانال‌های اینستاگرام و تلگرام ما خبرهایی هست که شما از آنها بی‌خبرید!

اخبار مشابه

برای ثبت نظر خود وارد حساب کاربری شوید.

دیدگاه‌ها (16 نظر)

امیر

۱۳۹۶/۶/۳۱
یک بیت جالب
بودیم و کسی قدر ندانست که هستیم
باشد که نباشیم و بدانند که بودیم!!!

امیر

۱۳۹۶/۶/۳۱
حیف نیست قدر این دانشمندارو نمیدونن خدایا این همه دانشمند توی ایران مثل جمشید ارین دارن حروم میشن یکی نیست ازشون حمایت کنن اخخخخخخخخخخخخخ غیلی غمگینم
سخنان آموزنده و به درد بخور برای زندگی
سخنان بزرگان،مطالب و شعرهای عرفانی
شعری از فریدون مشیری
اگر ماه بودم
به هر جا که بودم
سراغ تورا
از خدا مي گرفتم
و گر سنگ بودم
به هر جا که بودي
سر رهگذار تو
جا مي گرفتم
اگر ماه بودي
به صد ناز
شايد
شبي بر لب بام من
مي نشستي
و گر سنگ بودي
به هر جا که بودم
مرا مي شکستي
مرا مي شکستي
:: موضوعات مرتبط: اشعار جالب، ابیات جالب
نگارنده کامیار در پنجشنبه هفتم مرداد ۱۳۹۵
.:: دیدگاهتان را بیان کنید ::.
بیتی جالب از نظامی گنجوی
هر چه در این پرده نشانت دهند
گر نپسندی(نستانی) به از آنت دهند

nissan GTR

۱۳۹۶/۶/۱۸
دوست عزیز اولا که این کمپانی کاملا خصوصی هست و ربطی به سمند نداره درضمن شما اگه یکم اطلاعات داشته باشین میفهمین که سوپر اسپورتی مثل پاگانی که ساخت ایتالیاست از موتور amg یه برند المانی استفاده میکنه نه فقط پاگانی سوپر اسپورت های دیگه هم با همین روش جلو میرن و میتونم یه خودرو معرفی کنم که در مکان عجیبی ساخته شده به عنوان مثال hypersport که تو لبنان ساخته شده و فقطم هفت تا ازش هست تو سریع و خشن 7 هم این ماشین هست به هر حال هیچکدوم از اینا دلیل نمیشه که ما از یه سوپر اسپورت ایرانی با شتاب زیر 2.7 ثانیه محروم شیم ...درسته قرار گودزیلا رو هم شکست بدیم

امین

۱۳۹۶/۳/۲۴
دوست من جسارتا من بر خلاف ایده شما فکر میکنم علم مهندسی مکانیک تو ایران به قدری به روز هست و اگه یکم از مقالات مهندسی مکانیک و مواد طراحی دیدن کنی میبینی که ما جز اولین های دنیا هستیم پس مجبور نیستیم همه چیز و تجربه کنیم وقتی تو تئوری جز بهترین ها هستیم میتونیم در عمل هم بهترین باشیم دیگه دوره ازمون و خطا نیست دوره طراحی تئوری و انالیز نرم افزاری و ساخت با دستگاه های cnc میباشد نیاز به کارگر ماهر و مهندس سنتی نیست یه مبحث طراحی ایرودینامیک و زیبایی میمونه که ما ایرانی ها تو این مبحث هم بنام هستیم یکم راجع به این نوابغ ایرانی مطالعه کن : هرمیداس اتابکی کمپانی رنو و لامبورگینی/نادر فقیه زاده کمپانی بنز و بی ام دبلیو/امید بادل کمپانی بی ام دبلیو/محمد حسین امینی یکتا لامبورگینی و هزاران نابغه ایرانی دیگر تا جایی که شرکت رنو در خواست احداث حوزه طراحی در ایران و داره اینا به خاطر استعداد ایرانه چرا همه مهندسان باسواد ایرانی و با خروجی ایران خودرو و سایپا مقایسه کنیم

Reza

۱۳۹۶/۱/۲۱
SirvanMotors