خانهاخبار
با Airbus A321 ایران‌ایر آشنا شوید: مهمان تازه وارد

با Airbus A321 ایران‌ایر آشنا شوید: مهمان تازه وارد

هفته گذشته اولین هواپیمای مسافربری تولیدی شرکت ایرباس از صد هواپیمای مورد قرارداد ایران‌ایر و ایرباس وارد کشورمان شد. در این مطلب قصد داریم نگاهی کوتاه به ویژگی‌های این هواپیما داشته باشیم.
۱۳۹۵/۱۱/۱
image

23 دی ماه را می‌توان یک روز تاریخی در تاریخ صنعت هواپیمایی ایران بعد از انقلاب اسلامی دانست. در این روز اولین فروند هواپیمای ایرباس ای 321 وارد کشورمان شد تا به نوعی روند نوسازی ناوگان هواپیمایی کشورمان آغاز شود. این اتفاق از آنجا اهمیت دارد که ایرباس ای 321 ایران‌ایر اولین هواپیمای نو است که پس از انقلاب وارد ناوگان مسافربری هوایی کشورمان می‌شود. ورود این هواپیما جنجال خبری فراوانی به پا کرد و طبیعتا افراد بسیاری اسم این هواپیما را در اخبار خوانده و شنیده‌اند. به همین دلیل تصمیم گرفتیم در این مقاله به صورت خلاصه به معرفی ویژگی‌های پرنده جدید آسمان کشورمان بپردازیم.

آیا ایرباس 321 تا به حال در آسمان کشورمان پرواز داشته است؟

در ابتدا بهتر است ببینیم آیا این پرنده تا به حال تجربه پرواز در آسمان ایران را داشته است یا خیر. در ایران به جز ایرباس جدید شرکت ایران‌ایر، سه ایرباس دیگر از همین مدل وجود دارند. دو فروند از این هواپیماها متعلق به شرکت کیش‌ایر است که در تاریخ‌های 22 مهر و 20 آبان 95 وارد کشورمان شده‌اند. البته تفاوت ایرباس‌های ایران‌ایر و کیش‌ایر آن است که هواپیماهای کیش‌ایر هر کدام سابقه 10 سال پرواز برای شرکت‌های هواپیمایی دیگر را داشته‌اند، اما A321 ایران‌ایر به صورت دست اول و مستقیما از طرف شرکت ایرباس به ایران‌ایر تحویل داده شده است.

image

یک ایرباس 321 دیگر نیز در کشور موجود است که با نام معراج فعالیت دارد و مخصوص تشریفات دولت است. این هواپیما نیز به صورت دست اول و پس از صرف هزینه فراوان و کشمکش‌ دولت با شرکت ایرباس در سال 84 وارد کشور شده است. طبیعتا این هواپیما برای مسافران عادی مورد استفاده قرار نمی‌گیرد.

علاوه بر این چهار ایرباس، شرکت ماهان سال گذشته یک ایرباس از شرکت هواپیمایی چینی Sichuan Airlines خریداری کرد که البته به خاطر اینکه حدود 20 سال از عمر آن می‌گذشت، عملا وارد ناوگان هوایی نشد و تنها قطعات آن در هواپیماهای دیگر مورد استفاده قرار گرفت.

ویژگی‌های Airbus A321

image

ایرباس ای 321 بزرگترین هواپیمای خانواده ای 320 ایرباس است و در دسته هواپیماهای لاغرپیکر قرار می‌گیرد. اولین پرواز ای 321 در سال 1993 انجام شده و تا به امروز جزو محبوب‌ترین هواپیماهای مسافربری بوده است. این هواپیما از 2 موتور توربوفن برخوردار است که می‌توانند سرعت هواپیما را تا حداکثر 908 کیلومتر بر ساعت برسانند. ایرباس ای 321 که در دسته هواپیما‌های کوتاه برد و میان‌برد دسته‌بندی می‌شود قادر است با هر بار سوخت‌گیری 5930 کیلومتر را بپیماید. از نظر ابعادی این هواپیما 44.5 متر طول، 11.8 متر ارتفاع و 3.95 متر عرض دارد. فاصله دو سر بال این هواپیما 34.1 متر است.

image

این هواپیما در حالت عادی گنجایش 185 صندلی برای مسافران در دو کلاس سفر (16 صندلی در کلاس تجاری و 169 صندلی در کلاس اقتصادی) دارد، با این حال با ادغام دو کلاس با همدیگر می‌توان گنجایش آن را تا 220 صندلی افزایش داد. قیمت هر فروند از این هواپیما 115 میلیون دلار است و 46 فروند از 100 فروند هواپیمایی که طبق قرارداد 18 میلیارد دلاری ایران‌ایر با ایرباس باید به ایران تحویل داده شود، از این مدل هستند.

در حال حاضر 1396 فروند از این هواپیما در پرواز است که شرکت امریکن ایرلانز با در اختیار داشتن 197 فروند، اصلی‌ترین مصرف‌کننده آن محسوب می‌شود. از جمله دیگر مصرف‌کنندگان اصلی ایرباس ای 321 می‌توان به شرکت‌های هواپیمایی شرقی و جنوبی چین و ایزی‌جت اشاره کرد.

Airbus A321 در مقایسه با رقبا

image

در مقایسه ایرباس ای 321 با سایر هواپیماها لاغرپیکر مسافربری که دو موتور توربوفن دارند، می‌توان به نکات زیر اشاره کرد:

  • ای 321 با قیمت 115 میلیون دلاری‌اش نزدیک به 87 میلیون دلار گران‌تر از میانگین قیمت هواپیماهای این رده است. قیمت آن نسبت به میانگین تمام هواپیماهای مسافربری نیز نزدیک به 82 میلیون دلار گران‌تر است. تنها هواپیمایی که در این رده گران‌تر از ای 321 است، Boeing 737 Max 9 با قیمت 117 میلیون دلار است.
  • هزینه سوخت این هواپیما به ازای هر مایل دریایی 14.2 دلار است که 0.68 دلار گران‌تر از هواپیماهای هم‌رده و 1.12 دلار ارزان‌تر از تمام هواپیماهای مسافربری است. با این حال هزینه سوخت آن به ازای هر یک صندلی در هر مایل دریایی، به خاطر ظرفیت بالای آن، 14.29 سنت بوده و 6.25 سنت ارزان‌تر از هواپیماهای هم‌رده است. نسبت به تمام هواپیماهای مسافربری، ایرباس ای 321 در این هزینه حدود 5.34 سنت اقتصادی‌تر عمل می‌کند. بهترین هواپیما در این رده از نظر هزینه سوخت به ازای هر مایل Embraer ERJ 135 با هزینه 5.81 دلار است. (توجه شود که این اعداد با فرض قیمت 6 دلار برای هر گالن سوخت به دست آمده است. هر مایل دریایی نیز برابر 1.15 مایل و هر مایل برابر 1.6 کیلومتر است)
  • ایرباس 321 حدود 2222 کیلومتر نسبت به هواپیماهای هم‌رده و حدود 2555 کیلومتر نسبت به تمام هواپیماهای مسافربری، می‌تواند مسافت بیشتری را با یک بار سوخت‌گیری طی کند. بهترین هواپیما در این رده از نظر حداکثر مسافت، Tupolev Tu-324A است که می‌تواند با هر بار سوخت‌گیری 13880 کیلومتر را طی کند.
  • ایرباس 321 حداکثر 39 هزار پا ارتفاع می‌گیرد که در مقایسه با هواپیماهای هم‌رده 370 پا کم‌تر و در مقایسه با تمام هواپیماهای مسافربری 2000 پا بیشتر است. بهترین هواپیما در این رده از نظر ارتفاع Boeing 707-320 با ارتفاع 43 هزار پایی است.
  • ایرباس ای 321 برای برخاست از زمین حدود 2.5 کیلومتر و برای فرود حدود 1.5 کیلومتر باند نیاز دارد. این اعداد نسبت به هواپیماهای هم‌رده 600 و 175 متر و نسبت به تمام هواپیماهای مسافربری 780 و 280 متر بیشتر است. بهترین هواپیما در این رده از نظر باند مورد نیاز برای پرواز، Boeing 717-200 است که تنها به 510 متر باند نیاز دارد.
image

این هواپیما با توجه به مسافت قابل پیمایشش می‌تواند هم برای سفرهای داخلی و هم برای سفرهای خارجی مورد استفاده قرار بگیرد. طبق گفته مسئولین، فعلا ایرباس ای 321 وارد شده در خطوط داخلی فعالیت می‌کند تا برنامه پروازهای خارجی‌اش آماده شود. نظر شما در مورد این هواپیما و مشخصاتش چیست؟ آیا می‌تواند به نوسازی ناوگان هوایی و افزایش کیفیت پروازهای داخل کشورمان کمک کند؟

اخبار مشابه

برای ثبت نظر خود وارد حساب کاربری شوید.

دیدگاه‌ها (12 نظر)

aminbahremand

۱۳۹۵/۱۱/۸
با سلام خدمت شما دوست عزیز و تشکر به خاطر دقت نظرتون. در اون بخش یک اشتباه تایپی رخ داده بود و به جای کلمه "سنت" کلمه "دلار" درج شده بود که باعث شده شما تصور کنید اعداد غیرواقعی هستند. تمامی اعداد داخل این مطلب از وبسایت های معتبر خارجی و وبسایت خود شرکت ایرباس تهیه شده است.
موفق باشید.

هادی

۱۳۹۵/۱۱/۳
اعداد و ارقام این مقاله نادرست است به طور مثال گفته شده :
"با این حال هزینه سوخت آن به ازای هر یک صندلی در هر مایل دریایی، به خاطر ظرفیت بالای آن، 14.29 دلار بوده و 6.25 دلار ارزان‌تر از هواپیماهای هم‌رده است"
که فقط هزینه سوخت آن برای هر نفر در 100 مایل 1400 دلار می شود ! یه چیزی حدود 5.5 میلیون تومان .
که این قضیه باعث می شه به متن نوشته شده نتوان اعتماد کرد.

bab

۱۳۹۵/۱۱/۲
یکی اوردن - خدا میدونه قیمت بلیط ش چند برابر اون گازویلی هاس که وسط راه که نه بلند نشده سقوط کنه

cadillac

۱۳۹۵/۱۱/۲
همه زیر ساخت های ایران برا ۴۰ سال قبله ، خرید هوا هواپیما تازه شروع کاره .

ali as

۱۳۹۵/۱۱/۲
بله دقیقا اجاره به شرط تملیک....