خانهاخبار
این قصه سر دراز دارد؛ نگاهی به اجرای طرح رجیستری گوشی

این قصه سر دراز دارد؛ نگاهی به اجرای طرح رجیستری گوشی

معاون نظارت و اعمال مقررات سازمان تنظیم مقررات، با اعلام اینکه در طرح ارائه شده پیچیدگی های فنی پیش بینی نشده بود، گفت: به نظر ما هیچ تاخیر و یا کندی در ریجستری کردن (طرح ثبت گوشی های تلفن همراه) صورت نگرفته است.
۱۳۹۵/۱۰/۲۷

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شبکه خبر، حسین فلاح جوشقانی در برنامه تیتر امشب (چهارشنبه 22 دی ماه 95) شبکه خبر سیما درباره توقف عملی طرح رجیستری کردن گوشی افزود: طرح رجیستری گوشی های تلفن همراه به وزارت ارتباطات محول شده که این طرح در حال انجام است و عزم جدی داریم که انجام شود و طرح ملی بودن و مبارزه با قاچاق کالا را در این خصوص درک می کنیم اما طرحی که ارائه شده بود دوستان (در وزارت صنعت) نه از شبکه، اطلاعات کافی داشتند و نه پیچیدگی های طرح از اول مشخص بود و این موضوع طبیعی بود چون تخصصشان نیست و تخصص شبکه آی.سی.تی تلفن همراه در وزارت ارتباطات است.

image

وی با اشاره به اینکه نمونه ی این طرح قبلا بررسی شده بود گفت: البته پیچیدگی های این طرح ابتدا برای خود ما هم مشخص نبود علاوه بر آن برخی از قابلیت هایی که در شبکه وجود نداشت را ایجاد کردیم و اکنون نیز قابلیت ها به طور کامل برای اجرای طرح وجود ندارد بلکه مقدمات آن آماده شده است. 

فلاح جوشقانی افزود: برای اجرای کامل طرح باید اپراتورهای تلفن همراه (هر سه اپراتور) یک سری قابلیت ها را در شبکه خود ایجاد کنند که مذاکرات صورت گرفته و به صورت آزمایشی هم کارهایی در بخش هایی از شبکه انجام شده است چراکه باید در تمامی شبکه ها قابلیت ها ایجاد شود که همه این کارها به طور موازی انجام می شود. 

وی گفت: بحث ما در وزارت ارتباطات این است که این طرح به کندی انجام نشده است بلکه در این حوزه بستر لازم فراهم نبود ضمن اینکه پیچیدگی ها از اول نیز مشخص نبود.
 
فلاح افزود: طرح از نظر فنی قابل اجراست اما ریسک ها و ابعاد طرح هنوز برای ما نیز مشخص نیست که باید در فرآیند اجرا ببینیم. وی گفت: اگر تأخیری در اجرای این طرح ایجاد شده که به نظر ما تأخیری نیست به این دلیل است که این طرح باید خیلی با متانت و کار کارشناسی کامل جلو برود تا تجربه تلخ نداشته باشیم. 

معاون نظارت و اعمال مقررات سازمان تنظیم مقررات افزود: برای مبارزه با قاچاق باید کاری کنیم که حتماً این موضوع انجام شود ضمن اینکه بنده به عنوان مجری فنی تأیید نمی کنم که کار به کندی پیش رفته است بلکه تا آنجایی که قابلیت های فنی شبکه اجازه می داد کارها را در زمان خود پیش بردیم. 

وی گفت: هدف وزارت ارتباطات این است که به مبارزه با قاچاق کالا کمک کند اما اصل مبارزه با قاچاق در وزارت صنعت صورت می گیرد که برنامه کاملتری دارند و اصل مبارزه نیز در فرآیند عرضه است و تمام سامانه هایی که در وزارت صنعت ایجاد شده قرار است در بخش عرضه اقدام کند و ما تنها قرار است در بخش مصرف کننده برای تکمیل این زنجیره کمک کنیم.

فلاح ادامه داد: البته بخش مهم مبارزه با قاچاق کالا همین بخش ثبت گوشی تلفن همراه است. وی گفت: تمامی ملاحظاتی که در وزارت ارتباطات در اجرای این طرح وجود دارد این است که نباید به بالغ بر 80 میلیون مشترک تلفن همراه آسیبی وارد شود. 

فلاح ادامه داد: اکنون ضریب نفوذ تلفن همراه 100 درصد است و 80 میلیون سیم کارت فعال و بالغ بر 120 میلیون سیم کارت غیرفعال داریم بنابراین تمام نگرانی ما این است که مشترکین ما کمترین درگیری را در این حوزه داشته باشند و با این ملاحظه کار را پیش می بریم. 

معاون نظارت و اعمال مقررات سازمان تنظیم مقررات درباره اینکه «پیش بینی شما در اجرای این طرح (رجیستری) چه زمانی است؟» گفت: نمی توانم زمان بگویم بلکه اکنون کارهای آزمایشی را شروع کرده ایم و در نخستین جلسه ای که بنده در ستاد مبارزه با قاچاق کالا شرکت کردم گفتم که این طرح از نظر ما حداقل یک سال زمان نیاز دارد و با توجه به کارهایی که صورت گرفته پیش بینی من برای اجرای این طرح در نیمه اول سال آینده است.  وی ادامه داد: ما با تمام توان کار می کنیم اما از نظر فنی برای اجرا به این زمان نیاز داریم.

دهقانی نیا مدیرکل فناوری و اطلاعات ستاد مبارزه با قاچاق کالا گفت: از نظر ما در ستاد مبارزه با قاچاق کالا طرح رجیستری به کندی صورت می گیرد و اگر به موضوع جهادی نگاه می کردیم کار می توانست به سرعت پیش برود. 

image

دهقانی نیا درپاسخ به این سؤال مجری که «دلیل گلایه سخنگوی ستاد مبارزه با قاچاق کالا از کندی روند اجرای طرح رجیستری چیست؟» افزود: سالانه 1000 میلیارد تومان یعنی روزانه دو میلیارد و 700 میلیون تومان از قاچاق کالاها عاید قاچاقچیان می شود که این مبلغ ضرری است که از بابت تأخیر در اجرای طرح پیشگیری از قاچاق در شبکه از کیسه ملت و نظام بیرون می رود و این یک واقعیت است. 

وی گفت: به همین دلیل باید پرسید که آیا طرح پیشگیری از قاچاق در شبکه از نظر فنی شدنی است یا خیر.

دهقانی نیا افزود: بررسی هایی صورت گرفته و کار کارشناسی زیادی انجام شده است و وقت زیادی نیز در این حوزه گذاشته و از نظر فنی مطمئن شده ایم که این کار شدنی است اینکه چرا تأخیر داریم دلیلش این است که از نظر ما کار در ستاد، به کندی پیش می رود. وی گفت: علت کندی این است که یک سری کارهایی را که دوستان (مسئولان اجرای این طرح) باید انجام می دادند آن طور که برنامه ریزی شده بود به وعده های خود عمل نکردند. 

مدیرکل فناوری و اطلاعات ستاد مبارزه با قاچاق کالا افزود: دوستان برنامه هایی را که طرح را جلو ببرد در اختیار دارند اما در اجرا غفلت شده است و سندی که ارائه کرده اند را باید یک ماه پیش می دادند، اکنون کارهایی که صورت می گیرد مورد نظر ستاد نیست و کار با کندی پیش می رود.
 
دهقانی نیا با بیان اینکه قبول داریم طرح یک طرح تخصصی، فنی و کاملاً کارشناسی است گفت: اما به هنگام اجرای این طرح بر اساس سابقه طرحی که در سال 85 داشتیم طرحی بود که ناقص انجام شد، دوستان خیلی تمایل به اجرای این طرح نداشتند بنابراین وقتی با این موضوع مواجه شدیم یک سال و نیم زمان برد تا طرح جدید ارائه شود و مورد بررسی قرار گیرد.

وی افزود: اکنون این هماهنگی ها انجام شده و دوستان پای کار هستند و پیش بینی ما این بود که حتماً تا قبل از ماه دی و بهمن امسال طرح را اجرا کرده باشیم و حتی در حوزه خیلی وسیع هم نتوانیم در حوزه محدود و یا به صورت پایلوت طرح اجرا شده باشد اما از این نیز عقب هستیم. 

دهقانی نیا ادامه داد: البته در مرکز توسعه تجارت الکترونیک نیز با یک کندی مواجه شدیم که خود این موضوع نیز باعث کندی اجرای این طرح شد. وی گفت: 26 دی امسال تاریخی بود که ما قرار گذاشتیم طرح را اجرایی کنیم و حتی صورتجلسه کردیم که این زمان هیچوقت تجدید نشود و تأکید ستاد نیز این است که این زمان، اجرای طرح را کمتر کند که البته کمتر کردن زمان به این معنا نیست که دقت اجرای طرح را پایین بیاوریم. دوستان باید دست به دست هم بدهند تا هرچه سریعتر این طرح اجرا شود. دهقانی نیا افزود: شهریور 96 برای اجرای این طرح خیلی دیر است.

image

امیری مدیرکل تسهیل توسعه تجارت الکترونیکی وزارت صنعت، معدن و تجارت گفت: اجرای طرح ناقص رجیستری باعث می شود که ما تجربه شکست دیگری را داشته باشیم. 

امیری افزود: بر اساس ماده 13 قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز وظیفه رهگیری کالا برعهده سامانه ای است که مسئولیتش با وزارت صنعت، معدن و تجارت است که در این سامانه برای شفاف سازی زنجیره کشور باید هر گروه کالا یک ویژگی خاصی داشته باشد. یکی از کالاهای بسیار مهم و مورد نظر ستاد مبارزه با قاچاق کالا بحث قاچاق تلفن همراه است که این در وزارت صنعت مورد هدف قرار گرفت که رهگیری به طور کامل انجام می شد. 

وی گفت: برای بحث طرح رهگیری تلفن همراه و تجهیزات سیم کارت خور ما مطالعات میدانی در حوزه تجربیات جهانی انجام دادیم که ماحصل این مطالعات این شد که تجربیات خیلی مشابهی در این حوزه وجود داشت.

مدیرکل تسهیل توسعه تجارت الکترونیکی وزارت صنعت، معدن و تجارت افزود: البته وزارت صنعت در این حوزه در دو بخش که یکی شامل فعالیت قواعد تجاری می شد و دیگری فعالیت های فنی بود زیرساخت هایی انجام داد که به طور کامل طرح رهگیری را اجرایی کنیم. 

وی ادامه داد: در آن بخش که مرتبط با حوزه فنی می شد از همکاری حوزه های تخصصی بهره مند شدیم البته نظر ما این بود طرح یکپارچه ای ایجاد شود و از بازوهای نهادهای مختلف در این حوزه استفاده کنیم. 
امیری گفت: ما طبق تکالیفی که در جلسات ستاد برعهده وزارت صنعت گذاشته شده مجموعه تکالیفمان را به طور مشخص انجام دادیم.

وی با بیان اینکه باید در نظر بگیریم که اجرای این طرح (رجیستری) پیچیدگی های بالایی دارد افزود: اجرای ناقص این طرح باعث می شود که ما تجربه شکست دیگری را داشته باشیم در حالی که حساسیت ها در ستاد برای اجرایی شدن این طرح بسیار بالاست و اجرای این طرح کل زنجیره واردکننده تا فروشنده نهایی تلفن همراه و تجهیزات سیم کارت خور را تحت تأثیر قرار می دهد. 

امیری ادامه داد: البته ما حمایت مصرف کننده را نیز در اجرای این طرح نیاز داریم چراکه این طرح با توجه به گستره مصرف کننده حساسیت زیادی دارد.

در پایان این برنامه فلاح افزود اطلاعات IMEI تمامی گوشی هایی که در حال حاضر در شبکه فعال هستند در یک دیتابیس ذخیره شده اند و تا زمانیکه طرح اجرا شود گوشی‌های جدید نیز ثبت می‌شوند اما به محض اجرای طرح، برای خریدار فرایندهایی را در نظر گرفته ایم که بتواند قبل از خرید، گوشی را استعلام کند. بعد از خرید، مشترک باید شماره IMEI گوشی خریداری شده و تمام شماره تلفن هایی که قصد استفاده از آن‌ها را در این گوشی دارد در سامانه ای که اعلام خواهد شد ثبت کند. بلافاصله بعد از روشن شدن دستگاه اپراتور از این سامانه صحت شماره سیم کارت و گوشی را استعلام می‌کند و در صورت عدم تطابق یک مهلت به مشترک داده می‌شود تا بتواند گوشی خود را رجیستر کند.

اخبار مشابه

برای ثبت نظر خود وارد حساب کاربری شوید.

دیدگاه‌ها (12 نظر)

BAB

۱۳۹۵/۱۱/۱۱
King m4m اره میبرن خودشون دوباره میفروشن

sina kaya

۱۳۹۵/۱۰/۲۹
همه گوشی ها گرون میشن

sina kaya

۱۳۹۵/۱۰/۲۹
برو یکم تحقیق کن بعد بیا این کارا الان رو قیمت گوشی ها کشیده اینا از یه طرف قیمت دلال طرف دیگه به فکر جیبت باش

Noname

۱۳۹۵/۱۰/۲۷
حقه شونه جنسای قاچاق که ریجیستر نشدن رومیارن به مردم بدبخت قیمت ریجیسترشده شومیدن

HAMID

۱۳۹۵/۱۰/۲۷
باید تو فرودگاه اعلام کنی گوشی اوردم تا گوشیو ثبت کنن و از این جور داستانا که فکرکنم یه هزینه هم داشته باشه برات و بعد هم اگر داخل ایران گارانتی داشته باشه گوشیت اگه مشکل واسش پیش اومد شرکت قبول نمیکنه