خانهاخبار
ارباب گوشی‌ها؛ بازگشت نوکیا

ارباب گوشی‌ها؛ بازگشت نوکیا

شرکت نوکیا حالا و بعد از تمام شدن قرارداد این شرکت با مایکروسافت می‌خواهد پر قدرت به بازی برگردد.
۱۳۹۵/۱۰/۲۱

روزی از روزها شرکتی در فنلاند وجود داشت که مردم آن را با نام نوکیا صدا می‌زدند. این شرکت به ساخت گوشی‌های همراه فوق‌العاده مشهور بود و در بازار گوشی‌ها پادشاهی می‌کرد. تمام مردم آن را دوست داشتند زیرا برای آن‌ها گوشی‌هایی با آنتن‌های درون‌کار، ظاهری جذاب، صدای زنگ دلنشین و بازی‌های سرگرم کننده‌ای به ارمغان می‌آورد. در کنار تمام این مشخصات جذاب، حاصل پادشاهی نوکیا امنیت و آسایش بود، زیرا هیچ‌کس نگران خراب شدن، خش افتادن یا ضربه دیدن گوشی‌های قدرتمند و سرسخت خود نبود. آن‌ها همیشه همراه بودند.

image

اما اوضاع به همین روال باقی نماند، پادشاهی نوکیا رو به افول بود زیرا دیگر چیز جذاب و جدیدی برای عرضه نداشت. شرکت اپل و گوگل با وعده‌های رنگارنگ و امکانات رایگان مردم را به سمت خود می‌کشاندند و نوکیا توان جلوگیری از این روند را نداشت. مردم به جای مقایسه مدل‌های متفاوت نوکیا، محصولات دیگر شرکت‌ها را با هم مقایسه می‌کردند. در همان حال و روز یک شرکت دیگر که آن زمان خود توان ساخت و عرضه گوشی را نداشت استفان الوپ را به میان پادشاهی این شرکت فرستاد تا با تغییر سیاست‌های آن، تیر خلاص را برای همیشه به پیکر کم جان آن بزند. نتیجه این اتفاق فروخته شدن حق امتیاز استفاده از نام نوکیا برای ۱۰ سال به شرکت مایکروسافت بود.

نوکیا و مایکروسافت از قدرت کنار رفتند و حکومت را به سلسله‌های چینی، کره‌ای و آمریکایی واگذار کردند. اما مردم هنوز نوکیا را از خاطر نبرده‌اند و تا زمانی که یک نام در ذهن مردم به نیکی یاد شود، همراه با یاد آن زنده می‌ماند. مردم هنوز امید دارند تا دوباره دوران باشکوه پادشاهی نوکیا را ببینند، شاید این شرکت از میان خاکسترهای خود دوباره قدرتمند بلند شود.

 

بازگشت نوکیای افسانه‌ای

image

حالا دیگر این یک شایعه یا امید واهی نیست. ۱۰ سال وعده داده شده گذشته است و نواده‌ای از نسل نوکیا سال ۲۰۱۷ برای گرفتن حق خود باز می‌گردد. البته این نکته لازم به ذکر است که وارث نوکیا از همان شرکتی نیست که برای ما خاطرات زیادی از جمله PureView، گوشی‌های سری N یا حتی نوکیا ۱۱۰۰ به یادگار گذاشته بود. نوکیای جدید حاصل یک قرارداد ۱۰ ساله دیگر، البته این بار با شرکت تازه نفس و فنلاندی HMD Global Oy است. این شرکت حق استفاده از نام نوکیا را خریداری کرده است و قول داده است تا دوباره پادشاهی گوشی‌ها را به فنلاند برگرداند. وظیفه تولید گوشی‌های جدید نوکیا نیز بر عهده شرکت تایوانی فاکسکان گذاشته شده است؛ همان شرکتی که آیفون‌های محبوب را تولید می‌کند.

 

خانواده جدید HMD Global چه اصل و نسبی دارند؟

image

شرکت HMD که حق امتیاز نوکیا را خریداری کرده است آنچنان از خانواده اصلی نوکیا دور و با صنعت موبایل ناآشنا نیست. این شرکت در ماه می ۲۰۱۶  (۲۸ اردیبهشت ۱۳۹۵) تاسیس شد. سه نفر از اعضای اصلی این شرکت سابقه کار در نوکیا را دارند. آقای Juho Sarvikas مدیر اداره محصولات HMD خواهد بود که پیش از این مسئولیت فروش گوشی‌های ویندوزی نوکیا در آمریکا و مشارکت در تولید محصولات و خلق استراتژی‌های بازاریابی را بر عهده داشته است. Arto Nummela نیز که در حال حاضر مدیر اجرایی این شرکت تازه تاسیس است از سال ۱۹۹۴ در نوکیا مشغول به کار و سابق بر این قائم مقام فروش بخش موبایل مایکروسافت بوده است و در ساخت محصولات، مدیریت تجاری شرکت و بازاریابی همکاری می‌کرده است. همچنین Florian Seiche در حال حاضر مدیریت این شرکت را به عهده دارد و در کنار Nummela بنیانگذار HMD محسوب می‌شود. Seiche یکی از بنیانگذاران پیشین اچ تی سی است که بعدا به عنوان نائب رییس ارشد نوکیا و بخش موبایل مایکروسافت شروع به فعالیت کرد و سابقه طولانی‌ای در بازار گوشی‌ها دارد.

 

در مورد نسل جدید گوشی‌های نوکیا چه می‌دانیم؟

اولین ویژگی‌ای که درباره نسل جدید گوشی‌های نوکیا می‌دانیم این است که دیگر نه خبری از ویندوز موبایل منزوی است و نه MeeGo و دیگر سیستم‌های تکامل نیافته. HMD به شکل رسمی تایید کرده است که نوکیا با آغوش باز از سیستم عامل اندروید استقبال می‌کند. البته نوکیا قصد ندارد تغییرات زیادی مانند سامسونگ به اندروید بدهد و حداقل در اول کار شاهد اندرویدی نزدیک به اندروید خام بر روی محصولات این شرکت خواهیم بود.

image

در مورد مشخصات سخت‌افزاری این گوشی‌ها غیر از همکاری مجدد نوکیا با کارل زایس برای بخش دوربین، می‌توانیم به صحبت‌های Nummela در این باره توجه کنیم:

ما هنوز هم می‌توانیم در این رقابت فاصله را با رقبا کاهش دهیم. ما قدرت آن را داریم که از جنبه‌های انسانی به تکنولوژی‌های جدید نگاه کنیم. برند نوکیا کماکان در میان کاربران محبوب است و ما می‌خواهیم از این فرصت برای رسیدن به کمال استفاده کنیم. تمام محصولات و بازاریابی آن‌ها باید مطابق با اصالت خاص نوکیا باشند. اولویت‌های ما ثبات، کیفیت، قابل اطمینان بودن و نوآوری‌های جدید در این صنعت است. قصد داریم تا این چند دستگی و شلوغی ناکارآمد را کنار بگذاریم و سپس زمان درخشش مجدد نوکیا خواهد رسید.

طبق شایعات منتشر شده نوکیا قصد دارد برای گوشی‌های خود، هم پرچمدار و هم میان‌رده، از پردازنده‌های اسنپدراگون استفاده کند و جنس بدنه نیز یادآور خاطرات شیرین ما از کیفیت خوب گوشی‌های قدیمی نوکیا خواهد بود.

از لحاظ قیمت‌گذاری نیز این شرکت قصد دارد با حذف هزینه‌های اضافی و کاهش هزینه‌های تولید، قیمت را در پایین‌ترین حالت ممکن نگه دارد تا بتواند با غول‌های چینی رقابت کند. به همین خاطر و طبق اطلاعات منتشر شده نوکیا برای گوشی‌های میان‌رده خود قیمت را از ۱۵۰ دلار شروع می‌کند و برای دیگر گوشی‌های خود نیز قیمت‌گذاری‌ای نزدیک به تولیدکنندگان چینی خواهد داشت.

 

از آینده نوکیا چه انتظاراتی داریم؟

image

در نظرسنجی‌ای دیدگاه نویسندگان جی‌اس‌ام را درباره انتظاراتشان از بازگشت نوکیا جویا شدیم. اکثر افراد انتظار دارند نوکیا آن برندی باشد که که مثل همیشه حرف نهایی را در بازار تلفن‌های همراه بزند. نوکیا در گذشته دوربین‌هایی داشت که زبانزد خاص و عام و کیفیت تولید و جنس بدنه آن‌ها مثال زدنی بود. حالا با هوشمند شدن گوشی‌ها و اضافه شدن بازی سیستم عامل‌ها، غیر از موارد گفته شده انتظار می‌رود محصولات تولیدی نوکیا از لحاظ سیستم عامل و پردازش هم یکه‌تاز بازار باشند. تمام این‌ها را به انتظار کاربران برای رعایت قیمت پایین و منصفانه اضافه کنید تا متوجه شوید چه فشاری ممکن است بر این شرکت وارد شود. همچنین کاربران جی‌اس‌ام نیز در نظرسنجی‌ای در همین مورد شرکت و انتظاراتشان را از بازگشت این کهنه‌کار فنلاندی اعلام کردند.

کاربران گوشی‌ای می‌خواهند که از همه نظر کامل باشد، جنس بدنه پلاستیک بی‌کیفیت نباشد، دوربین‌هایش سرشار از مشکل نباشد، درگاه کارت حافظه را حذف نکند، سیستم عاملش آنقدر سنگین و پیچیده نباشد که به سختی اجرا شود، باتری آن عمر مناسبی داشته باشد و در نهایت اینکه با حفظ قیمت معقول، منفجر نشود.

 

سال ۲۰۱۷، زمان اوج‌گیری مجدد

نوکیا بعد از وقفه طولانی غیبتی که در بازار داشته است دیگر حتی یک لحظه را هم از دست نمی‌دهد. حالا و در ابتدای سال ۲۰۱۷ بلاخره نوکیا اولین گوشی جدید خود را عرضه کرد. نوکیا 6 یک گوشی ۵.۵ اینچی با کیفیت و خوش ساخت است که تنها ۲۵۰ دلار قیمت دارد. این گوشی فعلا تنها در چین عرضه می‌شود و اطلاعاتی درباره عرضه جهانی آن در دست نیست. اما این تازه ابتدای راه است، ما امسال حداقل ۶ گوشی اندرویدی از نوکیا خواهیم دید.

image

چند روز پیش نماینده Avaxx که توزیع کننده اصلی نوکیا و مایکروسافت در مالزی است برنامه شرکتش را برای سال ۲۰۱۷ در یک کنفرانس خبری منتشر کرد. در این برنامه به شکل تصادفی این اطلاعات لو رفت که این شرکت در سال ۲۰۱۷ حداقل ۶ یا ۷ گوشی اندرویدی از طرف شرکت نوکیا و HMD توزیع می‌کند.

احتمالا گوشی‌های بعدی نوکیا دو مدلی باشند که در شایعات از آن‌ها با نام D1C اسم برده می‌شوند. و همچنین یک گوشی پرچمدار با نام احتمالی Nokia P نیز منتظر نهایی شدن فرآیند تولید و رونمایی است.

27 فوریه 2017 (۹ اسفند ۱۳۹۵) نمایشگاه کنگره جهانی موبایل در بارسلون آغاز می‌شود و احتمال می‌رود در کنار غول‌های دیگری همچون سامسونگ با معرفی گلکسی اس 8، الجی و جی 6، اچ‌تی‌سی، سونی و دیگر تولیدکنندگان، اخبار بیشتر و جذاب‌تری درباره آینده این صنعت بشنویم

در حالی که شرکت‌های تولیدکننده گوشی‌های اندرویدی زیادی آمده و رفته‌اند و شرکت‌های چینی در حال کنار زدن کهنه‌کارها هستند، بازی برای نوکیا تازه شروع شده است. آخرین اخبار نوکیا را می‌توانید در جی‌اس‌ام دنبال کنید. شما آینده این شرکت را چطور می‌بینید و چه انتظاری از آن دارید؟

برچسب‌ها:

اخبار مشابه

برای ثبت نظر خود وارد حساب کاربری شوید.

دیدگاه‌ها (61 نظر)

bab

۱۳۹۵/۱۱/۶
موافقم
چون دیگه فقط اسم نوکیا مونده و داره تند تند واگذار میشه پس این با هم مثل بار قبل

علیرضا

۱۳۹۵/۱۰/۲۸
نوکیا ۶ در کم‌تر از ۲۴ ساعت ۲۵۰ هزار ثبت سفارش داشت
http://www.gsmarena.com/nokia_6_reaches_250000_registrations_in_less_than_24_hours-news-22715.php

adidas

۱۳۹۵/۱۰/۲۴
سلام
امیدوارم نوکیا رابط کاربری اختصاصی و سفارشی داشته باشه .
گوشی های کیبورد دار رو هم معرفی کنه .

علیرضا

۱۳۹۵/۱۰/۲۴
سامسونگ دو ماه بعد از نوکیا گوشی خودش با صفحه امولد رو عرضه کرد و حالا 95 درصد بازار اولد دست سامسونگه.

hmd_zar

۱۳۹۵/۱۰/۲۴
زنده باد بر جناب علی گرجی ,با تمام فرمایشات شما موافقم چون از سال 76 نوکیا داشتم .سپاس