خانهبررسی‌ها
بررسی تخصصی Nova Plus

بررسی تخصصی Nova Plus

نوا پلاس یکی از جدیدترین گوشی‌های هوشمند هوآوی است که به‌تازگی وارد بازار ایران شده. این گوشی و نوا هردو جزو میان‌رده‌های هوآوی محسوب می‌شوند.

بیشتر

به روز رسانی در ۱۳۹۵/۱۰/۱۹

معرفی

هوآوی با معرفی سری Nova در ایفا قصد دارد مفهوم جدیدی از گوشی‌های میان‌رده تعریف کند؛ گوشی‌هایی که تلفیقی از میان رده‌ها و پرچم‌دارها هستند. نوا و نوا پلاس فعلا تنها گوشی‌های این خانواده‌اند و احتمالا به‌زودی اعضای جدیدی به این خانواده اضافه می‌شوند. Nova گوشی 5 اینچی و Nova Plus، با صفحه نمایش بزرگ‌تر، فبلت این خانواده است.

image

 

image

طراحی

Nova plus بدنه تمام فلزی دارد و کاملا حس گوشی شیک و مقاوم را به کاربر منتقل می‌کند. طراحی نوا  شبیه Nexus 6P است که کمی کوچک‌تر شده ولی نوا پلاس زبان طراحی میت را دنبال می‌کند. فریم دور جنس مقاومی دارد و لبه‌های گرد باعث زیباتر شدن گوشی شده است. در سمت راست کلیدهای تنظیم صدا و کلید پاور قرار دارد و در سمت چپ تنها شاهد درگاه سیم کارت هستیم. این درگاه مانند دیگر گوشی‌های امروزی هیبریدی است و همزمان نمی‌توانید دو سیم کارت و یک کارت حافظه در گوشی قرار دهید. صفحه نمایش 5.5 اینچی به زیبایی بسیار با شیشه 2.5D پوشانده شده است و انحنای آن کار با گوشی را راحت‌تر می‌کند. پورت 3.5 میلی‌متری و میکروفون در لبه بالایی قرار دارند و شیارهای اسپیکر در کنار پورت USB Type C در لبه پایینی جای گرفته‌اند. به دلیل اینکه تک‌اسپیکر گوشی زیر شیار سمت چپی قرار گرفته است، هنگام بازی و هنگامی که گوشی را افقی در دست گرفته‌اید روی آن پوشیده نمی‌شود.


image
  
image

image
  
image

 

image
  
image

قاب پشتی آلومینیومی محل قرارگیری دوربین، حسگر اثر انگشت و فلاش است. لنز دوربین کمی بیرون‌زدگی دارد و هنگام قرار دادن گوشی روی میز باید مراقب باشید صدمه‌ای به آن وارد نشود. برای جلوگیری از افت آنتن در قسمت بالا و پایین قاب پشتی از پلاستیک استفاده شده است.

image
image

صفحه نمایش

صفحه نمایش 5.5 اینچی Nova Plus از نوع IPS LCD و دارای رزولوشن فول اچ‌دی است. تراکم پیکسلی 401 پیکسل بین میان‌رده‌ها کاملا قابل قبول است. میزان روشنایی صفحه نمایش حداکثر 400 و حداقل 3.5 نیتس است و با این میزان روشنایی می‌توان اطمینان داشت که در هر شرایط نوری صفحه نمایش خوانده می‌شود. البته زیر نور مستقیم خورشید باز هم به‌سختی می‌توان با آن کار کرد. رنگ‌ها در این صفحه نمایش شدت مناسبی دارند و تقریبا طبیعی نمایش داده می‌شوند. البته مانند دیگر گوشی‌ها می‌توانید به‌دلخواه میزان شدت رنگ‌ها را از سرد به گرم تغییر دهید. همچنین گزینه‌ای به نام Eye Comfort وجود دارد که با فعال کردن آن صفحه نمایش برای خواندن و مطالعه مخصوصا در شب بهینه‌سازی می‌شود.


image


image

 

پردازنده و سیستم عامل

معمولا هوآوی از پردازنده‌های ساخت خود در گوشی‌هایش استفاده می‌کند، ولی این بار تصمیم گرفته از پردازنده‌های اسنپدراگون در سری Nova استفاده کند. هر دو گوشی (Nova و Nova Plus) به پردازنده 14 نانومتری Snapdragon 625 مجهزند. استفاده از این نوع پردازنده به همراه 3 گیگابایت حافظه رم و البته چیپست گرافیکی Adreno 506 میزان سرعت و پاسخگویی گوشی را بیشتر کرده است. رابط کاربری عملکرد بهتری دارد و سرعت باز و بسته شدن نرم‌افزارها سریع است. نوا پلاس در استفاده روزمره از گوشی مانند استفاده از نرم‌افزارها، وبگردی و شبکه‌های اجتماعی کاملا سربلند است. اجرای بازی‌هایی چون Asphalt 8: Airborne و Riptide GP نیز بدون مشکل صورت می‌پذیرد و اگر اهل بازی با گوشی هستید می‌توانید روی Nova Plus حساب باز کنید؛ ضمن اینکه هنگام بازی گرمایی هم حس نمی‌شود.

حسگرهای اثر انگشتی که هوآوی در گوشی‌های خود استفاده می‌کند حساسیت و کارایی بالایی دارند. با یک بار لمس انگشت بدون هیچ گونه وقفه‌ای صفحه نمایش گوشی باز می‌شود. ضمن اینکه می‌توانید در قسمت تنظیمات وظایف بیشتری به حسگر اثر انگشت اضافه کنید. با کشیدن انگشت از بالا به پایین روی حسگر، نوار نوتیفیکیشن هم باز می‌شود و یا می‌توانید در منوی عکاسی با نگه داشتن انگشت روی حسگر عکس سلفی بگیرید. برای مرور عکس‌ها در گالری هم می‌توانید حسگر اثرانگشت را از چپ به راست و یا راست به چپ بکشید.

image

 

Nova Plus با نسخه 6 اندروید یعنی مارشمالو عرضه شده است و هنوز خبری از آپدیت این گوشی به نسخه بالاتر نیست. رابط کاربری Emotion UI 4.1 هوآوی هم برای اکثر کاربران آشناست. این رابط کاربری اگرچه خیلی ساده و بدون زرق و برق طراحی شده، بهتر است هوآوی فکری برای طراحی مجدد و جذاب‌تر کردن آن بکند. این رابط بیشتر به رابط آی‌اواس شبیه است تا رابط گوشی اندرویدی. برای بسیاری از کاربران اندرویدی استفاده از صفحه جداگانه برای برنامه‌ها عادت شده است و هنگام کار با گوشی‌های هوآوی برای اولین بار کمی سردرگم می‌شوند. این رابط کاربری امکاناتی مانند بی‌صدا کردن گوشی با چرخاندن آن، پاسخ به تماس با کنار گوش قرار دادن تلفن و اسکرین شات گرفتن با زدن دو ضربه روی صفحه نمایش را در اختیارتان قرار می‌دهد. همچنین برنامه‌هایی برای بهبود کارایی دستگاه و مدیریت باتری از پیش روی گوشی نصب شده‌اند. به دلیل سبک بودن سیستم عامل در بیشتر مواقع حدود 1.5 گیگابایت از 3 گیگابایت حافظه رم دستگاه آزاد است.از 32 گیگابایت حافظه داخلی حدود 22.50 گیگابایت در اختیارتان است. ضمنا می‌توانید قید سیم کارت دوم را بزنید و تا 256 گیگابایت کارت حافظه به گوشی اضافه کنید.

image

 

دوربین

Nova Plus به دوربین 16 مگاپیکسلی با دیافراگم 2 مجهز است. این دوربین تکنولوژی لرزش‌گیر اپتیکال لنز دارد و این موضوع باعث می‌شود عکس‌ها با وجود لرزش دست تار نشوند. فلاش ال‌ای‌دی دوگانه هم می‌تواند کمک بسیار خوبی برای عکس‌برداری در محیط‌های کم‌نور باشد. منوی دوربین کاملا شبیه منوی دوربین در گوشی‌های آیفون است با کمی افکت‌های اضافه. گزینه‌های عکاسی شامل HDR، پانوراما،Beauty Mode  و Light Painting می‌شوند. یکی دیگر از قابلیت‌های موجود در منوی عکاسی قابلیت All-focus است. با استفاده از این قابلیت می‌توانید فوکوس روی سوژه را بعد از عکاسی تغییر دهید. خوشبختانه عکس‌ها در شرایط نوری ایده‌آل از کیفیت خوبی برخوردارند، اما در محیط‌های کم‌نور و هنگام شب نویز کمی در عکس‌ها دیده می‌شود.

image

 

برای دوربین جلو 8 مگاپیکسل کافی به نظر می‌رسد. عکس‌های سلفی گرفته‌شده با این دوربین کیفیت قابل قبولی دارند. صفحه نمایش هم برای گرفتن عکس سلفی در نور کم به کمک دوربین می‌آید و هنگام سلفی گرفتن یک بار کاملا روشن و خاموش می‌شود. برای خانم‌ها هم گزینه جالبی به نام Makeup وجود دارد. با استفاده از این قابلیت هنگام سلفی گرفتن می‌توان میزان و نوع آرایش صورت را به‌دلخواه تنظیم کرد. دوربین اصلی قابلیت فیلم‌برداری با کیفیت اولترا اچ‌دی را دارد. گزینه تشخیص سوژه‌های در حال حرکت در تنظیمات فیلم‌برداری موجود است. گزینه لرزشگیر هم تنها در کیفیت فول اچ‌دی و پایین‌تر فعال می‌شود. فیلم‌برداری با کیفیت اولترا اچ‌دی محدودیت 10 دقیقه‌ای دارد: پس از 10 دقیقه فیلم‌برداری قطع می‌شود و می‌توانید ضبط یک فیلم 10 دقیقه‌ای دیگر را شروع کنید. هنگام فیلم‌برداری اولترا اچ‌دی پشت گوشی مقداری گرم می‌شود، اما این گرما آزاردهنده نیست. حجم ده دقیقه فیلم‌برداری با کیفیت اولترا اچ‌دی حدود 2.94 گیگابایت است؛ پس بهتر است به همان کیفیت فول اچ‌دی راضی شوید.

image
  
image

image
  
image

image
  
image

image

 

 

باتری

هوآوی برای Nova Plus باتری 3340 میلی‌آمپرساعتی غیرقابل تعویض توسط کاربر درنظر گرفته است. معمولا تمام گوشی‌های هوآوی باتری قابل قبولی دارند. Nova Plus هم از این قاعده مستثنی نیست. وجود این باتری برای گوشی هوشمندی که از پردازنده و صفحه نمایش کم‌مصرف بهره می‌برد نوید داشتن شارژی طولانی را می‌دهد. در عمل هم نوا پلاس این نکته را اثبات کرد. با یک‌بار شارژ گوشی که حدود دو ساعت و 15 دقیقه طول می‌کشد، حدودا دو روز می‌توانید از تمام امکانات گوشی استفاده کنید.

این مدت زمان زیاد شارژ به دلیل نداشتن قابلیت شارژ سریع است و شاید نکته منفی نوا پلاس همین موضوع باشد. با یک‌بار شارژ می‌توانید حدود 11 ساعت ویدئو ببینید یا وب‌گردی کنید. 10 دقیقه بازی کردن با گوشی حدود 3 تا 4 درصد شارژ باتری را تمام می‌کند. با استفاده از سیستم مدیریت باتری نیز می‌توانید مدت زمان استفاده از گوشی را بالاتر ببرید که البته حالت پیش‌فرض آن همیشه گزینه بهتری است.

نظر نهایی

هوآوی به‌خوبی توانسته است بازیگر قدرتمندی در بخش گوشی‌های میان‌رده بازار شود. اگر قصد خرید دستگاهی میان‌رده باقیمتی مناسب داشته باشید، قطعا یکی از گوشی‌های هوآوی جزو گزینه‌های فهرستتان خواهد بود. نوا پلاس طراحی شکیل و دوست‌داشتنی دارد و امکانات سخت‌افزاری آن تقریبا همه کارهای روزمره شما را انجام می‌دهد. کیفیت دوربین آن در نور مناسب کاملا رضایت‌بخش است و البته بهتر است توقع زیادی از کیفیت دوربین در تاریکی و نور شب نداشته باشید.

 

image

عکاس: ساناز شریفی

برچسب‌ها:

بررسی‌های مشابه

برای ثبت نظر خود وارد حساب کاربری شوید.

دیدگاه‌ها (70 نظر)

امین

۱۳۹۶/۹/۱۶
به نظر من P10 lite ازین گوشی بهنره اما بعضی از بازی هایی که از پردازنده مالی پشتیبانی نمیکنند ممکنه معضل گیمر ها باشن دوربین این گوشی ذو نمیدونم اما دوربین P10 لایت تعریفی نیست اما کلن نسبت به پولی که دارین میدین ضرر نمیکنید من خودم درسته از پردازندش راضی نیستم اما این مشکل سازنده های بازیه نه ما. P10 لایت مشکل داغ کردن نداره.

سردار

۱۳۹۶/۹/۱۰
دوستان توروخدا حقیقت را بگین دوربین اصلی این گوشی بهتره یا دوربین a5 2016 توروخدا جواب بدین. توروخدا

محمد

۱۳۹۶/۷/۵
سلام کیفیت صدا هنگام فیلم برداری چگونه است؟

محمد جواد وکیلی

۱۳۹۶/۶/۱۵
سلام دوستان.ایا گوشی نوا پلاس از همه ی بازی های روز با نهایت کیفیت برمیاد و otg داره

بهزاد

۱۳۹۶/۵/۲۴
دوست عزیز من دو روزه گوشیو خریدم قبلشم سامسونگ اس6 داشتم ...دیشب هارد 1 ترابایت زدم به گوشی نوا پلاس به راحتی آورد بالا ولی به گوشی اس6 میزدم بالا نمیاورد.